Gå til innhold

Det er vel ikke noe vits i å ta antibiotika når det er virus luftveisinfeksjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen forrige uke fordi jeg har vært så tungpustet og tom for krefter.

Legen lyttet på meg, tok prøve i halsen og testet meg for mykoplasma, covid, kikoste, influensa og RS virus.

Han skrev ut antibiotika og ønsket at jeg skulle begynne på kuren fordi det kom til å ta flere dager å få svar på prøven, og sa han var sikker på at jeg hadde bakteriell mykoplasma lungebetennelse.

Etter at jeg begynte på kuren har jeg blitt mer forkjølet og har fått en slitsom tørrhoste, og i dag fikk jeg vite at prøvene var negative, så da tenker jeg at det ikke er noe vits i at jeg fortsetter med antibiotika.

Legen min var ikke på jobb, så jeg får ikke noe svar på hva jeg skal gjøre.

Hva tenker dere om å fortsette med en antibiotika som ikke har hjulpet meg?

Anonymkode: f44a6...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på bakterier og virus. Antibiotika hjelper kun mot bakterier. Antibiotika gjør ingenting mot virus.

Anonymkode: fee13...f96

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prøvene er negative, betyr det bare at du ikke har noen av de virusene som er testet for og heller ikke mykoplasma. Man kan fint ha en annen bakteriell infeksjon likevel. Det du bør gjøre er å fortsette kuren til legen din er på jobb igjen. 

Anonymkode: 60268...057

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på bakterier og virus. Antibiotika hjelper kun mot bakterier. Antibiotika gjør ingenting mot virus.

Men TS kan absolutt ha en bakteriell infeksjon likevel.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var hos legen forrige uke fordi jeg har vært så tungpustet og tom for krefter.

Legen lyttet på meg, tok prøve i halsen og testet meg for mykoplasma, covid, kikoste, influensa og RS virus.

Han skrev ut antibiotika og ønsket at jeg skulle begynne på kuren fordi det kom til å ta flere dager å få svar på prøven, og sa han var sikker på at jeg hadde bakteriell mykoplasma lungebetennelse.

Etter at jeg begynte på kuren har jeg blitt mer forkjølet og har fått en slitsom tørrhoste, og i dag fikk jeg vite at prøvene var negative, så da tenker jeg at det ikke er noe vits i at jeg fortsetter med antibiotika.

Legen min var ikke på jobb, så jeg får ikke noe svar på hva jeg skal gjøre.

Hva tenker dere om å fortsette med en antibiotika som ikke har hjulpet meg?

Nei, antibiotika hjelper kun på bakterielle infeksjoner, men jeg ville ikke avbrutt en påbegynt kur uten at legen anbefaler det. Du kan fortsatt ha en bakteriell infeksjon, og det er jo uansett ikke farlig å fullføre kuren. Å avbryte kurer anbefales omtrent aldri.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men TS kan absolutt ha en bakteriell infeksjon likevel.. 

Godt poeng. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er såpass syk ville jeg ikke avsluttet antibiotika uten å være i samråd med legen. Det finnes andre bakterier enn mykoplasma.

Anonymkode: 4a80a...8b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa at mykoplasma lungebetennelse kan være både bakteriell og virus, og hvis det er virus så hjelper ikke antibiotika og da er det bare tiden som hjelper.

Jeg hadde ikke hoste og var snørrete forrige uke da jeg var hos legen, men det kom to dager etterpå og har blitt verre for hver dag mens jeg har tatt antibiotika. 

Jeg fikk Doxylin

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass syk ville jeg ikke avsluttet antibiotika uten å være i samråd med legen. Det finnes andre bakterier enn mykoplasma.

Men jeg har jo fått mer luftveisplager mens jeg har gått på antibiotika

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Men det er jo ikke pga antibiotikakuren. Jeg ville som sagt ikke avbrutt påbegynt kur uten råd fra legen.

Endret av Tartufo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legen sa at mykoplasma lungebetennelse kan være både bakteriell og virus, og hvis det er virus så hjelper ikke antibiotika og da er det bare tiden som hjelper.

Jeg hadde ikke hoste og var snørrete forrige uke da jeg var hos legen, men det kom to dager etterpå og har blitt verre for hver dag mens jeg har tatt antibiotika. 

Jeg fikk Doxylin

TS

Det er ingen her inne som kan ta stilling til at du skal avslutte en kur legen din har satt deg på. Det er kun legen som kan vurdere dette. Om du føler det er presserende at du absolutt vil avslutte kuren i dag selv om du ikke får snakket med legen din, må du isåfall ta kontakt med legevakt eller en online legekonsultasjon med f.eks KRY.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika hjelper ikke mot virus, syns det er rart legen skriver ut før han vet hva det er mtp antibiotikaresistens 

Anonymkode: 6c964...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika hjelper ikke mot virus, syns det er rart legen skriver ut før han vet hva det er mtp antibiotikaresistens 

Ja det syntes jeg også, men jeg sa til legen at jeg har hatt veldig mye antibiotikakurer opp gjennom livet men at det nå er rundt 6 år siden sist tok en kur. Jeg sa også at jeg får soppinfeksjon i underlivet av bredspektret antibiotika som Doxylin, men det fikk jeg ikke noe kommentar på.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt spesielt at legen skriver ut antibiotika til deg uten å vite hva som feiler deg. Nå har du jo gått på antibiotika uten grunn, og med tanke på resistens og hva for noe dritt antibiotika egentlig er for kroppen, er det ganske rart. 

Anonymkode: 6a491...7f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk Doxylin

TS

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Da kan du ha fått en sekundærinfeksjon etter at du var hos legen.

Uansett uklokt å avslutte antibiotikaen uten å være i samråd med legen når du er såpass syk at du sliter med pusten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han trodde jo det var en bakterieinfeksjon. Mine barn har måttet ta tre sammenhengende kurer pga av at lege ventet for lenge med å gi antibiotika, og ga for korte kurer. To av  barna endte på sykehus med antibiotika intravenøst. Det er ikke alltid best å ikke skrive ut en slik kur. Er det bakteriell infeksjon er det en stor fordel å starte tidlig, før crp og symptomer øker vesentlig.

Uansett dumt å avbryte en påbegynt kur uten råd fra lege, det kan kun gjøre ting verre.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde nok droppet kuren, du startet opp med kur forrige uke uten bedring, kun forverring. Da tenker jeg at antibiotikaen ikke virker, mest sannsynlig fordi det er et virus. Men jeg sier bare hva jeg ville gjort da.

Anonymkode: 2952b...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde nok droppet kuren, du startet opp med kur forrige uke uten bedring, kun forverring. Da tenker jeg at antibiotikaen ikke virker, mest sannsynlig fordi det er et virus. Men jeg sier bare hva jeg ville gjort da.

Anonymkode: 2952b...818

En kur varer kun 7 eller 10 dager, og noen ganger merkes ikke effekten de første dagene. Hva tjener ts på å avbryte en kur uten råd fra lege?

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (43 minutter siden):

En kur varer kun 7 eller 10 dager, og noen ganger merkes ikke effekten de første dagene. Hva tjener ts på å avbryte en kur uten råd fra lege?

Kuren er på 10 tabletter over 7 dager, og jeg har nå tatt 7

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kuren er på 10 tabletter over 7 dager, og jeg har nå tatt 7

Ts

Da bør du fullføre kuren, dersom lege ikke anbefaler noe annet. Avbrutte kurer er noe av det som har ført til økt antibiotikaresistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...