Gå til innhold

Offentlig arbeidsgiver skal "lære seg å lede Gen Z"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobb for deg selv og din utvikling. Arbeidsgivere vil bare ha mest mulig for minst mulig lønn og lojalitet går bare en vei. Belønningen for å gjøre en god jobb er mer jobb.

Anonymkode: ef125...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det trengs.. fordi alternativet vil bli at de sykemelder seg eller ikke yter noe. 

Millenials er forsåvidt nesten like ille. Det er meg, meg, meg. Fleksibilitet skal bare gå en vei. Og de har svært høye tanker om seg selv og egne ferdigheter.

Gen X var siste generasjon med litt tak i. En generasjon som faktisk er villig til å yte noe uten å kreve det dobbelte tilbake. 

Trist utvikling. 

Anonymkode: 0fbb2...032

Nå er det vel slik at Gen X er foreldre til disse folka så hvem har feilet mest? 

Anonymkode: 8a9a5...3e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 9.10):

Ærlig talt, dette begynner å bli for dumt. Gen Z er den første generasjonen som virkelig er sydd puter under armene på, også skal det jaggu fortsette i arbeidslivet også? Skal de virkelig "ledes" på en annen måte enn hva millennials før dem har fortjent? Helt håpløst.

Anonymkode: 47347...8f3

Samtlige generasjoner som er født i Norge etter 2. verdenskrig har fått sydd puter under armene. Det er ingen grunn til å late som at de som er noen tiår eldre enn Gen Z har hatt det spesielt tøft. 

Har forresten også nylig vært mange artikler i Dagens Næringsliv om hvordan middelaldrende mellomledere sender varsler mot sjefen med en gang sjefen foretar en omorganisering og mellomlederne ikke får beholde arbeidsoppgavene de tidligere hadde.  Eller at en middelaldrende mellomleder får kritikk for dårlig jobb  og derfor føler seg mobbet og sender varsel mot sjefen. 

Det er absolutt ikke kun Gen Z som må få alt de peker på for å ikke føle seg mobbet. 

Anonymkode: 3e413...37a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå er det vel slik at Gen X er foreldre til disse folka så hvem har feilet mest? 

Anonymkode: 8a9a5...3e2

Som du ser tidligere i tråden mener jeg også dette.

Et enkelt eksempel er at da min datter (1993) gikk på vgs hadde de et punkt i ordensreglementet om at elevene hadde "ansvar for egen læring".

5 år senere var hun tilbake på samme vgs og fant ut at dette punktet var fjernet, med begrunnelsen:"elevene er ikke modne nok til et slikt ansvar".

Snakk om å undervurdere ungdommen!

Men uansett, det kommer et punkt i livet der alle må slutte å legge skylden for alt som er galt på foreldre/lærere, og ta ansvar for eget liv.

Kanskje ble du overbeskyttet og undervurdert som barn og ungdom, kanskje lærte du ikke om plikter og ansvar, det er foreldrene dine sin skyld. 

At du ikke tar ansvar som voksen er din egen skyld.

Anonymkode: 3e22b...d63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1991 selv, som andre har nevnt lider jeg av flink pike-syndromet. Livredd for å skuffe både kollegaer og arbeidsgiver, vanskelig for å si nei når jeg egentlig burde. Har svært høy terskel for å melde meg syk, må i så fall være veeeldig dårlig, og må liksom manne meg opp før jeg ringer inn. ”Kom igjen, du klarer dette, du ER syk, du risikerer å smitte andre hvis du møter opp nå og du klarer ikke å gjøre jobben din ordentlig. Da skuffer du. Men du skuffer nå også, fordi de må få inn noen andre. Men dra for faen ikke på jobb”. Og hører dette fra mange i millennial generasjonen, så det er ikke bare min egen angst 💀

Anonymkode: 76788...e39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 9.13):

Det trengs.. fordi alternativet vil bli at de sykemelder seg eller ikke yter noe. 

Millenials er forsåvidt nesten like ille. Det er meg, meg, meg. Fleksibilitet skal bare gå en vei. Og de har svært høye tanker om seg selv og egne ferdigheter.

Gen X var siste generasjon med litt tak i. En generasjon som faktisk er villig til å yte noe uten å kreve det dobbelte tilbake. 

Trist utvikling. 

Anonymkode: 0fbb2...032

Det er ikke min erfaring!

Gen X er veldig satt i sin måte å gjøre ting på, fryktelig lite endringsvillige, krever mye tilbake fra jobben og er lite fleksible.

Millenials er hardtarbeidende, fleksible, står på og gjør gjerne det lille ekstra. 

Gen Z tar fort til seg ny informasjon, finner nye løsninger og er innovative. 

Stor statlig arbeidsplass, flere etasjer med kontorlandskap.  

Anonymkode: db4da...48f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke min erfaring!

Gen X er veldig satt i sin måte å gjøre ting på, fryktelig lite endringsvillige, krever mye tilbake fra jobben og er lite fleksible.

Millenials er hardtarbeidende, fleksible, står på og gjør gjerne det lille ekstra. 

Gen Z tar fort til seg ny informasjon, finner nye løsninger og er innovative. 

Stor statlig arbeidsplass, flere etasjer med kontorlandskap.  

Anonymkode: db4da...48f

Enig med dette, det er min erfaring også. For ikke å snakke om boomers; de er sta, alltid den der ”før i tiden så… sånn har vi alltid gjort….”, denne sære glorifiseringen av før i tiden, ofte motvillige til å ta til seg ny informasjon - særlig fra de som er yngre og mindre erfarne. Ikke kom her og kom her liksom

Anonymkode: 76788...e39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samtlige generasjoner som er født i Norge etter 2. verdenskrig har fått sydd puter under armene. Det er ingen grunn til å late som at de som er noen tiår eldre enn Gen Z har hatt det spesielt tøft. 

Har forresten også nylig vært mange artikler i Dagens Næringsliv om hvordan middelaldrende mellomledere sender varsler mot sjefen med en gang sjefen foretar en omorganisering og mellomlederne ikke får beholde arbeidsoppgavene de tidligere hadde.  Eller at en middelaldrende mellomleder får kritikk for dårlig jobb  og derfor føler seg mobbet og sender varsel mot sjefen. 

Det er absolutt ikke kun Gen Z som må få alt de peker på for å ikke føle seg mobbet. 

Edit: Personlig tror jeg ikke det er noe klart system i at den Gen Z er mer kravstor enn generasjonen før. Det som er sant er at de siste 20 årene har blitt langt mer fokus på at fedre skal tilbringe tid med barna sine. Så mulig fedre jobber mindre enn i dag. Men det har jo vært en ønsket utvikling fra svært mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er leder for ca. 80 stykk hvorav 15 av dem er Generasjon Z. Og jeg opplever hvertfall at denne generasjonen er ekstremt kreativt og løser gjerne ting på en veldig annerledes måte enn andre ansette jeg har hatt her i 20 år. Ikke sy alle under en kam her. Spørs veldig på bedriften. Er du i ett yrke som tiltrekker seg de late som er utbrent annet hvert minutt? Så er jo problemet at det er disse ‘unge’ du får. Jeg har ikke møtt en eneste en så langt. De i 20-årene her er ekstremt produktive, veldig pålogget ny teknologi nesten automatisk og jeg har akkurat fått et fantastisk kurs i AI av en av være lærlinger, som forøvrig er 18. 

Ikke dra alle under en kam. De som sykemelder seg i hytt og pine her er først og fremst millenials.

Anonymkode: 323f7...d88

Kanskje du er en god leder som forstår å utnytte hva generasjonen er flinke til og derfor spille dem gode !

Anonymkode: 5b860...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med dette, det er min erfaring også. For ikke å snakke om boomers; de er sta, alltid den der ”før i tiden så… sånn har vi alltid gjort….”,

Det er alderen. Slik blir gen z om en del år også. 

Anonymkode: 44ea2...e88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung gen x. Millenials er ikke noe problem. Men ja, vil har hatt en del store problemer med de yngste. De er gode til å snakke for seg på intervju og gir godt inntrykk, men så er det noe helt annet når de begynner å jobbe. Vi kan ikke begynne å tilpasse oss slikt. Da går ikke arbeidslivet rundt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ung gen x. Millenials er ikke noe problem. Men ja, vil har hatt en del store problemer med de yngste. De er gode til å snakke for seg på intervju og gir godt inntrykk, men så er det noe helt annet når de begynner å jobbe. Vi kan ikke begynne å tilpasse oss slikt. Da går ikke arbeidslivet rundt. 

På samme måte som arbeidsgiveren gir inntrykk for at arbeidsplassen deres er bedre enn den er. Det er sånn jobbintervjuer fungerer. Det er kun et spill for å prøve å selge seg selv.  Om man ikke har skjønt det så burde man ikke ha ansvaret for å foreta jobbintervju. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med alle generasjoner, men kanskje det jeg har reagert mest på i forhold til de yngste - er hvor sensitiv man er for tilbakemelding. Jobber i en privat bedrift, med et par hundre ansatte og er mellomleder. Det er en jobb som krever en del fysisk og at man lærer seg rutiner og følger disse ganske nøyaktig, det er rekkefølger og dobbeltsjekk som gjelder. At man gjør ting riktig kommer før tid, så alle får opplæring og veiledning i flere uker/mnd før vi anser at de klarer det meste uten at leder sjekker inn eller ser over arbeidet. Det er helt naturlig at andre går over jobben min etterpå f.eks.

De siste to årene har det begynt en håndfull i begynnelsen av tjueårene, og de klarer ikke å skille jobb og person. Vi har vært i flere møter for å måtte klarlegge at når mellomlederne gir tilbakemelding om at en jobb ikke stemmer med rutinene så handler det om at vi må rette opp feilen og gjerne forlenger opplæringen på oppgaven, at det ikke er uvanlig at det er slik og at det ikke handler om at DU gjorde feil, men at det som standard i jobben rapporteres avvik og hvem som utførte oppgaven. Hos de som har vært litt eldre blir det som regel møtt med at de tar en gjennomgang og prøver igjen. Hos de yngste har det vært et tilfelle av gråt, en som ikke ville jobbe med mellomleder som rapporterte avvik (??) og en som ønsket å frasi seg enkelte oppgaver fordi det var slitsomt å sette seg inn i. Dette går liksom ikke, vi må kunne rotere og sette inn alle tilstede på alle oppgaver, ellers blir det en helsikes operasjon. Jeg vet ikke hvorfor eller hvordan det har blitt slik, men de er mer redde for å få tilbakemelding på jobb gjort enn ugjort og det oppleves spesielt, i en jobb der det reellt sett bare må skje og skje rett😅

Anonymkode: b0c55...52d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor eller hvordan det har blitt slik, men de er mer redde for å få tilbakemelding på jobb gjort enn ugjort og det oppleves spesielt, i en jobb der det reellt sett bare må skje og skje rett😅

Helikopterforeldre der barn aldri får ansvar eller negative tilbakemeldinger har nok skylda.

Dama mi har en halvsøster som er 13 år yngre enn seg. De har fått to vidt forskjellige oppvekster. Hun selv ble nesten kastet ut av døra da hun fylte 18, mens hun fortsatt gikk på vgs, men lillesøster har blitt behandlet som en dronning. Det komiske er at mora nå er oppgitt over at lillesøster er lite selvstendig haha.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 år og fungerer som "fagleder" for en avdeling i kommunen. Grunnen til at jeg setter "fagleder" i anførselstegn er fordi jeg mangler personalansvar, noe generasjon X gjerne påpeker. Beklager, men de jeg kjenner i den generasjonen kan være ganske utfordrende å samarbeide med! (Boomers, derimot, går det som regel fint med). Gen X-ere er ofte veldig dyktige når de er motiverte, men så snart de møter en arbeidsoppgave de misliker, gir de den videre til yngre kolleger – som regel de nyeste eller de fra gen Z.

Når det gjelder gen Z, har vi også hatt våre utfordringer med dem. Men jeg begynte etter hvert å observere litt nærmere og spørre hvorfor de tar visse valg. Da forsto jeg at mange av dem aldri har fått en skikkelig innføring i arbeidskultur og -miljø. Det er for eksempel en dame i femtiårene som tar egenmelding for å handle julegaver – noe hun tydeligvis synes er helt normalt. Gen Z-ere, derimot, ville kanskje ikke lyve om slike ting, mens gen X vet når det lønner seg å holde kjeft om hva de gjør eller ikke gjør.

Foreldrene til gen Z-erne er jo gen X, og det er interessant å se hvordan disse generasjonene påvirker hverandre. Et typisk eksempel: To kolleger fra gen X sitter og prater sammen på jobb, mens de egentlig burde arbeide. Samtidig som de sitter der og diskuterer "dagens samfunn" og "unge som ikke gidder å jobbe," så er de faktisk selv et eksempel på akkurat den typen arbeidsinnsats de kritiserer. De kan sitte slik i to timer mens oppgavene venter.

Det er ofte konstant klaging, og det er gen X-erne som hyppigst sykmelder seg. Likevel tror jeg dette handler mer om bedriftens kultur enn selve generasjonene.

Til spørsmålet ditt: Gi grundig opplæring. Ikke ta noe som en selvfølge – vær tydelig på alt. Hvorvidt kaffepauser er tillatt, hvor lenge de skal vare, og hva som forventes av de ansatte. Jeg har lagt merke til at problemet ofte er mangel på arbeidskultur. Hvis noen unnlater å utføre visse arbeidsoppgaver, er det viktig at dette ikke gir signal om at andre skal gjøre det samme. Det er avgjørende med samarbeid og en felles forståelse av hva som utgjør en god arbeidskultur.

Men her ligger også problemet: Det er sjelden noen konsekvenser når folk ikke gjør det de skal.

En annen viktig ting å merke seg, som jeg er helt enig i, er at ingen bør kunne si: "Nei, jeg kan ikke jobbe kveld, for jeg har barn. XXX kan ta det, for hun har ikke barn." Alle bør bli respektert for fritiden sin, uavhengig av om de har barn eller ei – det er like mye verdt for alle.

Anonymkode: c13fe...055

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 9.50):

Som du ser tidligere i tråden mener jeg også dette.

Et enkelt eksempel er at da min datter (1993) gikk på vgs hadde de et punkt i ordensreglementet om at elevene hadde "ansvar for egen læring".

5 år senere var hun tilbake på samme vgs og fant ut at dette punktet var fjernet, med begrunnelsen:"elevene er ikke modne nok til et slikt ansvar".

Snakk om å undervurdere ungdommen!

Men uansett, det kommer et punkt i livet der alle må slutte å legge skylden for alt som er galt på foreldre/lærere, og ta ansvar for eget liv.

Kanskje ble du overbeskyttet og undervurdert som barn og ungdom, kanskje lærte du ikke om plikter og ansvar, det er foreldrene dine sin skyld. 

At du ikke tar ansvar som voksen er din egen skyld.

Anonymkode: 3e22b...d63

Man må skille mellom hvordan reglene er skrevet ned og hvordan reglene praktiseres  Jeg mistenker at det har vært lite reell regelendring i løpet av fem år.  Regelen "ansvar for egen læring" har alltid vært ekstremt vag og den skal ikke tas på ordet. Det virker som om du tar regelen på ordet og da virker selvsagt forskjellen på om man har en slik regel eller ikke en slik regel enorm. 

Dere burde spurt hva som blir den reelle forskjellen nå som regelen "ansvar for egen læring" formelt er fjernet. 

Tipper også at en av grunnene til at regelen ble fjernet var nettopp fordi den er så vag og lett å misforstå.  Det er en fordel at lærere, foreldre og elevene faktisk klarer å forstå reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 9.10):

Jeg jobber i offentlig sektor, på en arbeidsplass med over 500 pax under samme paraplyen.

Nylig har tydeligvis ledelsen hatt fagdag i hvordan de skal "lære seg å lede Gen Z".

Ærlig talt, dette begynner å bli for dumt. Gen Z er den første generasjonen som virkelig er sydd puter under armene på, også skal det jaggu fortsette i arbeidslivet også? Skal de virkelig "ledes" på en annen måte enn hva millennials før dem har fortjent? Helt håpløst.

Er det ikke slik det er nå for tiden? Alle problemer løses med å tilpasse oss. Skapet settes ikke på plass lengre. Det er helt forferdelig hvordan det er blitt.

Anonymkode: 21725...077

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 19.33):

Er leder for ca. 80 stykk hvorav 15 av dem er Generasjon Z. Og jeg opplever hvertfall at denne generasjonen er ekstremt kreativt og løser gjerne ting på en veldig annerledes måte enn andre ansette jeg har hatt her i 20 år. Ikke sy alle under en kam her. Spørs veldig på bedriften. Er du i ett yrke som tiltrekker seg de late som er utbrent annet hvert minutt? Så er jo problemet at det er disse ‘unge’ du får. Jeg har ikke møtt en eneste en så langt. De i 20-årene her er ekstremt produktive, veldig pålogget ny teknologi nesten automatisk og jeg har akkurat fått et fantastisk kurs i AI av en av være lærlinger, som forøvrig er 18. 

Ikke dra alle under en kam. De som sykemelder seg i hytt og pine her er først og fremst millenials.

Anonymkode: 323f7...d88

Den var ny :fnise:

Anonymkode: 630e0...09d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 16.46):

Jeg er leder og vil veldig gjerne ha tips om dette for disse ungdommene sliter meg ut. Egenmelding minst tre dager hver måned for å ivareta sin psykiske helse. Pluss at de trenger lange samtaler om sin psykiske helse med meg. De trenger oppmuntring og lirking for å gjøre selv den minste oppgave på jobb. Gjør aldri noe av seg selv, tar aldri initiativ til noe, og hjelper aldri en kollega uten å spørre hva de får igjen for det. Det eneste de bidrar med er å ødelegge arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: 0e8ef...c5e

IMG_9084.thumb.jpeg.8e974e85bb4d576ea39da3d2fd0153e4.jpeg

Anonymkode: c63f8...ca0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den var ny :fnise:

Anonymkode: 630e0...09d

Språket er tydeligvis ikke viktig når man er leder. 

Anonymkode: c63f8...ca0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...