Gå til innhold

Aktiviteten til barnet mitt krever salg av ting for inntekt til klubben, jeg har ikke råd

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (På 12.11.2024 den 8.33):

Jeg gjør det samme. Finner ut hva klubben sitter igjen med etter salget (noe som utgjør en forsvinnende liten del), og vippser pengene. De kan kreve at man bidrar med det klubben sitter igjen med, men ikke at man kjøper overprisede, dårlige produkter og påfører seg utgift på flere tusen kroner flere ganger i året.

Hva går da årskontigenten til? Om man i tillegg må vippse penger.

Anonymkode: a9611...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norges idrettsforbund skriver at man ikke kan pålegge salgsdugnad, og heller ikke forhåndsbetaling.

Her kan du rett og slett si nei. 

Men nå krever det jo litt å få en aktivitet til å gå rundt, så du kan jo forsøke å selge, eventuelt tilby å gjøre noe annet.

Anonymkode: 4b85f...313

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.21):

Hva er det snakk om å selge? Er det et alternativ å si at du ikke har rom for å forhåndskjøpe? Synes det der er en uting, de tar virkelig ikke hensyn til de som har en utfordrende økonomi. Og så før jul... hva tenker de på?

Anonymkode: 3f932...73b

Seg selv, dette er ikke den første tråden jeg ser om klubber med ville forventninger om salg av ting, har lest om folk i samme krets som må selge haugevis av paller med dopapir osv. Husker ene naboen slet seg i hel med det her jeg bor, jeg kjøpte to pakker dasspapir fordi jeg følte med de. 

Anonymkode: b11d7...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at økonomien din ikke strekker til og du har ikke så mange rundt deg å selge til. 😊 Ellers får du sende ungen ut på dør til dør 😊

Anonymkode: 4466b...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å sy puter under armene på ungene!!! Ungene har bare godt av å gå fra dør til dør å selge. Dette har mine barn gjort uten problemer. De som faktisk kommer på døren min å selger, kjøper jeg av, om jeg trenger det eller ei, for di de faktisk gjør en egeninnsats. 

Vi har null familie og nesten null nettverk, men datteren min var den som hadde mest Lommepenger da de reiste med hvite busser, for hun gikk fra dør til dør og solgte, samt fikk sitte ved ingangen til rema 1000 for å selge. Solgte alt fra kake bokser, Toalettpapir, ampler og Gud vet hva, alt ila ett år. Skal man komme noen vei i livet, må man faktisk gjøre noe for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 12.11.2024 den 13.24):

Det skjønte du ikke var spørsmålet. 

De fleste av oss ønsker INKLUDERING. 

Jo men om folk ikke gidder dugnader så blir avgiften dyrere 

Anonymkode: dfef4...24c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg håper flere begynner å gå mot selskapene som driver med dette. De har jo en enorm fortjeneste, men det er jo idrettslagene ol. vi vil støtte!

Husker disse kakene var veldig populære både i skoleklasser og idrettslag for ca 20 år siden, men da delte vi ut/fikk brosjyrer for kjøp, hvor det var merket med det laget/klassen vi skulle støtte. Så ikke noe forhåndskjøp av dette. 

Synes nå det er merkelig hvordan folk godtok at vi solgte lodd på dørene tidligere, men nå føler jeg heller for å skrive meg opp i en loddbok enn å kjøpe varer. 

Hente pant har de også her i området, noe som jeg synes er greit om det varsles om på forhånd, noe de også gjør ved å legge lapper i postkassen. Da er det faktisk mulig at jeg har noe liggende. 

Anonymkode: ae9b7...e3d

Her fikk jeg 2 gutter på døra som spurte rett ut om jeg hadde pant til de. Jeg syntes det var ubehagelig. I det minste burde de har varslet at de kom og i det minste presentere saken sin greit. Jeg avviste de, og da kom det frem at de samlet inn penger til fotball turnering. Nå hadde jeg tidligere på dagen pantet tomgods så jeg hadde igjen ting. 

Anonymkode: f43e2...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du ts?

Jeg er alenemor selv, og betaler ikke treningsavgift.  I vår bydel får hvert idrettslag støtte direkte fra kommunen for å dekke utgifter for de som ikke har råd til å betale. I andre bydeler får den enkelte familien direkte støtte fra bydelen. 

Er ganske sikker på at det finnes lignende ordninger i de aller fleste kommuner. 

Røde kors coop dugnaden og zuccarellostiftelsen kan også søkes om støtte til fritidsaktiviteter. 

I verste fall kan du få hjelp av barnevernet til å dekke fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: b1c85...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en jævla uting.

Det er uaktuelt at jeg skal presses til å shame familie og venner til å måtte kjøpe dritt de hverken trenger eller ønsker for å støtte aktiviteten til ungen min, og det er bortkastede ressurser å måtte betale 500 kroner for usunne ekle kjeks der kjeksprodusenten får 200 kroner, i stedet for å bare be meg betale 300, som uansett er hva klubben tjener på det.

Man burde om nødvendig for å få ting til å gå rundt heller ha spleis i stedet for salg av ræl, loddsalg etc, der ikke ALL fortjenesten går til klubben.

Anonymkode: 9adc3...541

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faytastic skrev (18 timer siden):

Slutt å sy puter under armene på ungene!!! Ungene har bare godt av å gå fra dør til dør å selge. Dette har mine barn gjort uten problemer. De som faktisk kommer på døren min å selger, kjøper jeg av, om jeg trenger det eller ei, for di de faktisk gjør en egeninnsats. 

Vi har null familie og nesten null nettverk, men datteren min var den som hadde mest Lommepenger da de reiste med hvite busser, for hun gikk fra dør til dør og solgte, samt fikk sitte ved ingangen til rema 1000 for å selge. Solgte alt fra kake bokser, Toalettpapir, ampler og Gud vet hva, alt ila ett år. Skal man komme noen vei i livet, må man faktisk gjøre noe for det. 

Å plage naboene med å tigge på dørene er et steg på veien til å komme seg noe sted i livet? Hva er neste steg da, ligge med sjefen for å avansere i jobben?

Jammen ikke rart samfunnet vårt drukner i ræl og søppel.

Hvis ungene skal «gjøre en innsats selv» burde de heller utføre småarbeid som snømåking, luking, gressklipping etc, mot betaling.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å plage naboene med å tigge på dørene er et steg på veien til å komme seg noe sted i livet? Hva er neste steg da, ligge med sjefen for å avansere i jobben?

Hvis ungene skal «gjøre en innsats selv» burde de heller utføre småarbeid som snømåking, luking, gressklipping etc, mot betaling.

Ikke sant? "Vi innfører gavefrie bursdager for å redusere overforbruket, tenke på miljøet og den enkeltes økonomi". "Foreldre burde ikke kjøpe pakkekalendere til barna, det blir så mye ræl og overforbruk". "Ikke pakk inn gaver i gavepapir, det skader miljøet". 

Samtidig - "prakk på alle du kjenner unødvendige, dyre og dårlige produkter for å finansiere fritidsaktiviteten". Hvor ble det av hensyn til miljø, å lære ungene å unngå overforbruk og så videre?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også solgt greier for mine barn, men jeg har aldri forhåndsbetalt eller lagt ut for ting som ikke er solgt.

Er du helt sikker på at du må det? Og hva skjer dersom du bare gir f..? Jeg tror ikke det skjer så mye ...

Anonymkode: 65d42...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig. Verken jeg eller naboene er interessert i å kjøpe sokker, kjeks eller overpriset dopapir. Jeg kjøper fordi jeg jeg «må».

Vi har heldigvis sluttet med salgsdugnad i klubben vår for å unngå påtvunget salg og for at det ikke skal gå negativt utover familier med lite nettverk. Vi opplevde at noen sluttet fordi de ikke hadde tid/ressurser til salgsdugnaden. Det går utover uskyldige barn. Idrett og aktiviteter er for alle og bør være inkluderende! 

Nå har vi heller dugnad en gang i året hvor vi hjelper til på et arrangement i byen. Barn og foreldre deltar og klubben får inn masse penger. Mye bedre for alle parter. Håper alle går over til det samme etter hvert

Anonymkode: 43ab8...40f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som sier at det er barna som skal selge dette. Hva lærer barna av foreldrene bare legger ut tiggeinnlegg på sosiale medier? 

Jeg kjøper konsekvent ikke når foreldrene gjør jobben.

Anonymkode: 74345...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men får masse barn på døra som skal selge greier. Uansett hvor liten eller stor summen er då synes jeg fet er ufint. Om jeg vil støtte noen så er det jo barna til venner. Ikke tilfeldige barn som banker på.

Anonymkode: 46c12...b4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig med de som sier at det er barna som skal selge dette. Hva lærer barna av foreldrene bare legger ut tiggeinnlegg på sosiale medier? 

Jeg kjøper konsekvent ikke når foreldrene gjør jobben.

Anonymkode: 74345...d15

hva lærer barna av å gå rundt og tigge på dørene? I beste fall lærer de ingenting, evt at man kan tjene penger på å tigge eller prakke på andre unødvendige produkter, i verste fall blir de skjelt ut av noen som er møkklei overforbruk og tigging.

Jeg kjøper konsekvent ikke ting jeg ikke ønsker eller trenger, samme hvem som selger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 11.17):

Hva skjedde med å la barna gå rundt i nabolaget og selge selv? Folk tør jo knapt å gå ut av døra lenger. I sommer solgte mine barn 20 pakninger med sokker til helt fremmede mennesker. Er barna små så blir du med dem ut. Barna har godt av dette, de lærer at man må jobbe for å få andre goder (en klubb å være medlem i), og de får god sosial trening, og det er meget god selvstendighetstrening. 

Anonymkode: 145af...efb

Jupp, ene jenta mi solgte ut 5 loddbøker på en dag (var egentlig ene broren sin jobb men hun spurte og fikk ja til å selge for han.) Der hun solgte for er regelen første bok må selges, resten gir avslag kr for kr på fellestur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hva lærer barna av å gå rundt og tigge på dørene? I beste fall lærer de ingenting, evt at man kan tjene penger på å tigge eller prakke på andre unødvendige produkter, i verste fall blir de skjelt ut av noen som er møkklei overforbruk og tigging.

Jeg kjøper konsekvent ikke ting jeg ikke ønsker eller trenger, samme hvem som selger.

Det er ikke tigging!

https://no.wikipedia.org/wiki/Tigging

De lærer å lese mennesker, ta ett nei for ett nei, hvem som vil kjøpe (dropper nei husene), selvstendighet, mestring m m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tigging!

https://no.wikipedia.org/wiki/Tigging

De lærer å lese mennesker, ta ett nei for ett nei, hvem som vil kjøpe (dropper nei husene), selvstendighet, mestring m m

Man lærer ingenting av dør-/telefon-/nettsalg, annet enn at man plager mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sendte jeg bare melding på at vi ikke ønsket å være med på denne typen dugnad. Og vi tjener godt over millionen begge to. Rett og slett fordi det er provoserende at små barn skal dekke de voksnes reiser, det kan de ordne selv. 

Anonymkode: b5c5b...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...