Gå til innhold

Aktiviteten til barnet mitt krever salg av ting for inntekt til klubben, jeg har ikke råd

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med økonomien alene nå, får ting akkurat til å gå rundt. Det ene barnet mitt går på en aktivitet som nå krever at vi skal selge ting til inntekt for klubben. Bare det å betale hvert halvår for denne aktiviteten er hardt nok, men jeg jobber meg i hjel og prioriterer det da barnet mitt trenger en aktivitet i forhold til interesse. 

Uansett, skal det nå selges ting. Ikke har jeg råd til å kjøpe masse greier selv, ikke har jeg så stort nettverk og selge ting til, og jeg har ikke råd til å forhåndsbetale for ting jeg kanskje ikke en gang for solgt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og får purringer fra klubben på å selge ting. Jeg blir lei meg og får en klump i magen da jeg føler så på og ikke strekke til. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 02412...781

• Liker 1
  • Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sier du det samme som du gjør her, og så spør du om det er noe annet du kan bidra som ikke krever penger eller stor omgangskrets. 

Anonymkode: e0014...74e

• Liker 33
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det snakk om å selge? Er det et alternativ å si at du ikke har rom for å forhåndskjøpe? Synes det der er en uting, de tar virkelig ikke hensyn til de som har en utfordrende økonomi. Og så før jul... hva tenker de på?

Anonymkode: 3f932...73b

• Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med klubben og sagt det rett ut. At du ikke har råd til det. Det er mange idrettsklubber som gjør unntak for alt fra slike ting og til og med medlemsavgift for familier som har dårlig råd. Kommuner har også støtteordninger i slike tilfeller, og det skjer gjerne litt diskret, slik at ikke alle de andre i klubben får vite at en har fått støtte. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter med økonomien alene nå, får ting akkurat til å gå rundt. Det ene barnet mitt går på en aktivitet som nå krever at vi skal selge ting til inntekt for klubben. Bare det å betale hvert halvår for denne aktiviteten er hardt nok, men jeg jobber meg i hjel og prioriterer det da barnet mitt trenger en aktivitet i forhold til interesse. 

Uansett, skal det nå selges ting. Ikke har jeg råd til å kjøpe masse greier selv, ikke har jeg så stort nettverk og selge ting til, og jeg har ikke råd til å forhåndsbetale for ting jeg kanskje ikke en gang for solgt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og får purringer fra klubben på å selge ting. Jeg blir lei meg og får en klump i magen da jeg føler så på og ikke strekke til. Hva gjør jeg? 

Salg er per definisjon ikke dugnad. Jeg nektet å selge da vår gamle klubb begynte med det. Jeg er som deg - null nettverk, ingen å selge til, og verken råd eller plass til masse overpriset ræl. De kan heller ikke kreve at du selger. Du kan overføre den lille summen klubben sitter igjen med etter at alt er solgt, og nekte å jobbe gratis for millionselskap, uten arbeidskontrakt, forsikringer eller lønn. For det er nettopp det du gjør - du er gratis salgsagent for selskapet. 

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier rett ut at du ikke har råd. Klubben kan ikke tvinge folk til å kjøpe ting.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det snakk om å selge? Er det et alternativ å si at du ikke har rom for å forhåndskjøpe? Synes det der er en uting, de tar virkelig ikke hensyn til de som har en utfordrende økonomi. Og så før jul... hva tenker de på?

Anonymkode: 3f932...73b

Det har ikke engang med utfordrende økonomi å gjøre, men at folk jobber gratis for griske selskaper som ikke gidder å lønne salgsagentene sine. Det er også selskapet som sitter med det aller meste av salgsinntekten, mens klubben bare får en liten andel. Folk flest er drittlei dyrt dopapir, vonde kaker og lignende som ALLE idrettsklubber selger hele tiden. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det har ikke engang med utfordrende økonomi å gjøre, men at folk jobber gratis for griske selskaper som ikke gidder å lønne salgsagentene sine. Det er også selskapet som sitter med det aller meste av salgsinntekten, mens klubben bare får en liten andel. Folk flest er drittlei dyrt dopapir, vonde kaker og lignende som ALLE idrettsklubber selger hele tiden. 

Derfor har jeg begynt å vippse summen for kakebokser, dopapir og spekemat direkte til klubben/foreningen, uten å kjøpe varene. Bedre for begge parter å bare donere pengene rett formålet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Derfor har jeg begynt å vippse summen for kakebokser, dopapir og spekemat direkte til klubben/foreningen, uten å kjøpe varene. Bedre for begge parter å bare donere pengene rett formålet. 

Jeg gjør det samme. Finner ut hva klubben sitter igjen med etter salget (noe som utgjør en forsvinnende liten del), og vippser pengene. De kan kreve at man bidrar med det klubben sitter igjen med, men ikke at man kjøper overprisede, dårlige produkter og påfører seg utgift på flere tusen kroner flere ganger i året.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt ifra til klubben da? Veldig mange klubber viser hensyn, i tillegg til at medlemsavgift også kan dekkes i en del kommuner, men da MÅ man si ifra. Klubben vet jo ikke automatisk hvem som strever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si ifra! Du er ikke den første og heller ikke den siste som ikke har råd!❤️ Og så må du finne ut om klubben har et inkluderingsfond som du kan søke hjelp fra, eventuelt om kommunen din har noe sånt!

Anonymkode: 82578...5b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min gikk på fotball fikk de utdelt x antall greier som skulle selges. De sa at de ikke forventet at alle solgte alt, men at man gjorde så godt man kunne. Mot slutten kunne man levere inn det man ikke fikk solgt, sånn at andre kunne selge det.

Er du sikker på at dere MÅ selge alt?

Er sikker på at det er forståelse for dårlig økonomi. Gjerne dere kan få mindre kontingent også?

Anonymkode: 54676...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt lagleder eller annen ansvarlig i klubben. De kommer til å ha forståelse for situasjonen. De aller fleste klubber har også gode løsninger for de med trang økonomi, enten i egen regi, eller i samarbeid med kommunen. Dessverre er mange for dårlige til å informere om dette. Det er viktig at dere sier ifra, for de ønsker å ha et tilbud for alle barn!

Dugnader, inkludert dugnadssalg er ellers viktig for klubbene for å klare å holde treningsavgifter og medlemsskap nede, men dugnad er i utgangspunktet frivillig, og om man har mulighet til å kjøpe seg fri som noen her skriver så er det helt ok. Og om man ikke har råd til det så finnes det andre løsninger. Og lagleder og andre har taushetsplikt, så du trenger ikke være bekymret for å ta opp sånt.

Hilsen en som har vært lagleder og trener for barn i mange år.

Anonymkode: d1bf0...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får du la henne slippe denne akiviteten da. Hun er ikke programforpliktet til å være på en aktivitet på fritiden.

Anonymkode: 7abe0...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn går i idrettslag i Oslo hvor 1 av 4 ikke har råd til å betale kontingent.

Utestår gjerne 1+ mill årlig som alle må jobbe masse dugnad for å få inn. Sponsorer, kommune/bydel osv må og bidra. 

Og det gjør vi fordi alle skal få være med. 

Vi har aldri forhåndsbetalt dugnad eller krav om å betale sjøl. 

Vi bruker loddsalg, div vakter på festivaler/areangement osv. 

Snakk med klubben og forklar din situasjon, men tips også om alternativer til dugnad. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så får du la henne slippe denne akiviteten da. Hun er ikke programforpliktet til å være på en aktivitet på fritiden.

Anonymkode: 7abe0...ab3

Det skjønte du ikke var spørsmålet. 

De fleste av oss ønsker INKLUDERING. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner har aktivitetskort eller hjelp til kontingenter sånn at også de familiene med dårlig råd kan delta i aktiviteter sammen med klassekameratene sine i stedet for å henge på senteret og lignende. Ville sjekket opp om de tilbyr noe slikt hos dere. Snakk med en av de som har ansvar for treningene. De har taushetsplikt også slik at ingen vet om ditt barn trener gratis/billig eller slipper dugnader som i praksis koster penger fordi man ender opp med å kjøpe mesteparten av sokkene/klutene selv.

Anonymkode: 54676...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med klubben om situasjonen din.

De fleste idrettslag har i tillegg mulighet for å hjelpe til med å betale kontigent for barn når foreldre har det tøft økonomisk. Hvis de ikke har det kan du snakke med NAV der du bor eller helsesykepleier på skolen om støtteordninger, da de fleste kommuner har noen slags form for hjelp for å dekke kontigent og utstyr for at barnet skal kunne få gå på én aktivitet når foreldre har lav inntekt.

Anonymkode: eaa93...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og får purringer fra klubben på å selge ting. Jeg blir lei meg og får en klump i magen da jeg føler så på og ikke strekke til. Hva gjør jeg? 

Du har jo fått svar på dette allerede, men det er egentlig svaret hver gang dersom man får regninger man ikke kan betale. Ta kontakt med de som har sendt regningen og hør hva som kan gjøres.

Anonymkode: 33dd9...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...