Gå til innhold

Bruker tusenvis på julekalendere: – Fråtsing og sløseri. Julekalendere er blitt en dyr og miljøfiendtlig nedtelling til jul.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eneste julekalenderen jeg kjøper er øl-kalenderen.

Anonymkode: 7a4cb...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt poenget. Miljøfiendtlig til tusen er det helt klart. Det sier seg selv....

Når barna var små fikk mine fire litt større gaver med noe de trengte som regel. Hver søndag i advent fikk en gave. Så de gledet seg veldig hver gang de fikk pakke.

Igår kom faktisk min sønn på tolv år, og lurte på om de kunne få sjokoladekalender. Det hadde jeg når jeg var liten, og syns det er veldig koselig. For meg er det symbolsk. Vi teller ned til jul, for at vi gleder oss til jul 🌲

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sånn for 40 år siden også. Husker jeg hadde kalender der man fikk en liten plastfigur hver dag.

Anonymkode: b52f5...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er bare å lese tråden om hva barnas julekalendere koster. Det er enkelte foreldre som jeg bare rister på hodet av. Det verste er at det er barna det går utover. Foreldrene skaper ufyselige, bortskjemte drittunger og ser det ikke selv.

Anonymkode: 4cfc1...389

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi kjøpe noe som helst uten at det skader miljøet på noen måte.. ???

Gledesdreper

Anonymkode: 5eee4...3f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gledesdreper

Nei, det kan man i bunn og grunn ikke. Så det handler om måtehold, tenke litt over om det man kjøper er nødvendig. Du antyder at siden man aldri kan bli perfekt kan man like godt la være å bli bedre, noe som er temmelig tåpelig (men dessverre en leveregel altfor mange lever etter). Ikke la det beste bli det godes fiende. 

Anonymkode: 4cfc1...389

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenk hvor mye miljøet er ødelagt for at du skulle kunne poste denne tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn flyttet tvers over landet i fjor, på studenthybel. Jeg laget pakkekalender til ham for første gang i fjor. Den inneholdt blant annet boksere, kjøkkenhåndklær og -utstyr, sokker, krydderblanding, kaffe, sjokolade, powerbank og så videre. Ting han uansett måtte ha kjøpt til husholdningen. 

Anonymkode: 79edf...45a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gledesdreper

Misunnelse heter det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn flyttet tvers over landet i fjor, på studenthybel. Jeg laget pakkekalender til ham for første gang i fjor. Den inneholdt blant annet boksere, kjøkkenhåndklær og -utstyr, sokker, krydderblanding, kaffe, sjokolade, powerbank og så videre. Ting han uansett måtte ha kjøpt til husholdningen. 

Det syns jeg var veldig fint gjort!! Og ganske lurt i en sånn setting. Men 5-åringen trenger ikke 24 pakker med ræl. 

Anonymkode: 600c6...826

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var veldig fint gjort!! Og ganske lurt i en sånn setting. Men 5-åringen trenger ikke 24 pakker med ræl. 

Hilsen kalenderpolitiet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det 2 barn med pakke kalendere.. men de får 1 pakke enhver dag. Men de får ikke vræl...de får ting fr kan bruke og ha glede av 

Jeg har kinder sjokolade kalender 

Der er 1 gang i året vi kan telle ned,kose oss og hs sommerfugl i magen når vi våkner på morgenen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Misunnelse heter det.

Misunnelse i forhold til hva da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alt som er ødelagt for at du skulle kunne ha Internett. Kom deg ned av din høye hest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har tenåringen selv ønsket seg en enkel sjokoladekalender i år! Poenget er jo å telle ned til jul, da får man gaver. 

Anonymkode: a1dd1...a6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Vi satte oss ned og snakket skikkelig med barna om dette. Resultatet er at vi droppet pakkekalendere. Det var stressende, skapte misnøye, konkurranse mellom ungene, krav og forventninger om dyre kjøpekalendere, miljøsvineri og dyrt.  Vi har god økonomi og høye inntekter. Vi, ja særlig vi, må ta ansvar og stoppe denne sjuke forbrukskarusellen. 

Anonymkode: 00d2c...17d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som får dyre julekalendre får jo gjerne dyre ting gjennom resten av året også. 

Hvorfor skal andre styre hva jeg bruker penger på ? 

Synes vi ligger på ganske lavt nivå med julekalender til rundt 1000kr og julegaver for 5000-8000 pr barn (to tenåringer)  Har akkurat kjøpt nytt treningstøy til yngste for 2000kr, trengte det til vinteren, kjøpte også ny skibukse.   Vi er vanlig familie med 1,5 lønn som også sender to barn på privatskoler. 

Fullt forståelig at andre ikke prioriterer ting til barna, det gjør vi og nedprioriterte dyr Sydenferie og har brukt tid på ferie på besøk hos familie  (med sommerhus ved vannet)  og Gothiacup med hele familien.

15-åringen elsker gaver og jul, årets høydepunkt og spesielt pakkekalenderen, så da prioriteres det. 

Anonymkode: 1a269...ee2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Vi satte oss ned og snakket skikkelig med barna om dette. Resultatet er at vi droppet pakkekalendere. Det var stressende, skapte misnøye, konkurranse mellom ungene, krav og forventninger om dyre kjøpekalendere, miljøsvineri og dyrt.  Vi har god økonomi og høye inntekter. Vi, ja særlig vi, må ta ansvar og stoppe denne sjuke forbrukskarusellen. 

Anonymkode: 00d2c...17d

Så fint gjort. Vi har også god økonomi, kunne fint hatt pakkekalender. Men det er faktisk helt uaktuelt. Guttene her våkner og gleder seg sjokoladekalenderen like mye som de ville gledet seg til pakkekalender. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...