Gå til innhold

«Spist opp» av psykisk syk venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som sliter psykisk som også er sånn. Og nå går hun på kurs i regi av kommunen som ironisk nok gjør henne enda mer selvsentrert. 

Anonymkode: c6965...f73

Hva skal man si..føler veldig med deg ❤️

Anonymkode: f1142...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Psykisk lidelse gjør også at hun ikke er i stand til å ta hensyn til andre akkurat nå. Hun har nok med seg selv. 

Tror ikke du kan forvente at en person som sliter skal enkelt se ditt perspektiv. Psykisk lidelse gjør folk selvsentrerte, uten at de vil det selv. 

Litt som en alkoholiker ikke plutselig bare kan slutte å drikke, så kan ikke en deprimert og angstfull person plutselig bli en god venn. 

Men det betyr ikke at du må ofre deg selv for å hjelpe eller ikke såre henne. 

Du hjelper henne egentlig ved å sette grenser, for da blir ikke vennskapet ødelagt. Det vil hun sette pris på når/hvis hun blir frisk

Anonymkode: 41ccb...a07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Psykisk lidelse gjør også at hun ikke er i stand til å ta hensyn til andre akkurat nå. Hun har nok med seg selv. 

Tror ikke du kan forvente at en person som sliter skal enkelt se ditt perspektiv. Psykisk lidelse gjør folk selvsentrerte, uten at de vil det selv. 

Litt som en alkoholiker ikke plutselig bare kan slutte å drikke, så kan ikke en deprimert og angstfull person plutselig bli en god venn. 

Men det betyr ikke at du må ofre deg selv for å hjelpe eller ikke såre henne. 

Du hjelper henne egentlig ved å sette grenser, for da blir ikke vennskapet ødelagt. Det vil hun sette pris på når/hvis hun blir frisk

Mm. Dette har jeg vært inne på tidligere i tråden, jeg skjønner at hun ikke har evner til å se p.ga. hennes psyke. Jeg er også usikker på hva som vil skje med vennskapet fremover. Hun virket fornærmet da hun dro. Vil ikke miste henne som venn og har helt vondt inni meg nå..klump i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm. Jeg sliter om dagen. Ikke så lenge siden jeg var alvorlig suicidal (det er bedre nå), jeg er deprimert, har et lass med traumer (og, nei, ikke sånne som 'alle' har), og jeg har også massevis av kropslige plager. På grunn av dette, går jeg til psykolog, og jeg forsøker å jobbe med meg selv.

Mine aller næreste venner vet litt om hvordan jeg har det, altså overskrifter, men når jeg møter dem, snakker jeg ikke om hva jeg står i. Når jeg møter dem, snakker vi derimot om hvordan det går med barna deres, hva som skjer på jobben, vi snakker om ting vi har lest osv. Ganske normale ting. Å møte dem er jo for meg et fristed, hvor jeg får fokuset over på noe annet.

Jeg er med andre ord psykisk syk, men har svært god forståelse for at jeg ikke blir bedre av å velte meg rundt i egen sykdom, jeg har virkelig null ønske om å legge disse tingene på vennene mine, og jeg er en vennene mine ofte tyr til om de har det tungt, noe jeg er glad for, siden det sier meg at jeg har noe godt å gi og at de stoler på meg.

Det å være psykisk syk er ikke en unnskyldning for å være en dårlig venn, og jeg tror ikke man har godt av å snakke om ting på repeat heller.

Anonymkode: 417c9...a3d

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Psykisk lidelse gjør også at hun ikke er i stand til å ta hensyn til andre akkurat nå. 

Jovisst kan hun det. Hun er ikke psykotisk og det er ikke tvangshandlinger. Hun lider ikke av kognitivt svikt. For øvrig er det ikke en akutt situasjon heller.  

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Egentlig synes jeg bare det er så idiotisk at jeg i det hele tatt gidder å sitte  og diskutere med henne og høre på hennes unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan ta hensyn. 

Ja, det er vi enige om. 

Du kan så lett som ingenting slette meldinger med spørsmål du ikke vil svare på, og rett og slet unnlate å svare. Forklaring er prøvd, forklaring funket ikke, dropp forklaring. 

Anonymkode: fba95...54f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å si at du ikke har kompetanse høres veldig kaldt og distansert ut TS. Hva med å heller si at du ikke har kapasitet til å hjelpe henne akkurat nå? Uansett så virker det som om du synes hun er en idiot

Anonymkode: 53020...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Å si at du ikke har kompetanse høres veldig kaldt og distansert ut TS. Hva med å heller si at du ikke har kapasitet til å hjelpe henne akkurat nå? Uansett så virker det som om du synes hun er en idiot

Anonymkode: 53020...ac6

Dette er bare et eksempel jeg kom med, har jo ikke kun sagt jeg ikke har kompetanse 😅 Men det er jo også sannheten. Jeg har ikke kompetanse til å svare henne fordi jeg ikke er helsepersonell. Dama spør meg om sykdommer jeg ikke aner noen ting om.
Jeg synes ikke hun er en idiot, men jeg blir frustrert av å bli brukt som ‘søppelspann’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...