Gå til innhold

Kan jeg si dette til sjefen? Hva hadde dere gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har stilt deg til disposisjon for arbeidsgiver med din arbeidskraft i x antall timer for uken. 
Klarer du ikke jobbe så mye som du skal av private årsaker, så drar du ikke privatlivet ditt inn på jobben. 
Sjefen er din overordnede ikke din bestevenn, og ha er ikke interessert i å høre om dine private problemer på hjemmefronten. 

Anonymkode: d3c9d...5c9

Skjønner du ikke spørsmålet? TS sier at hun vil avspasere. Og da må hun skrive inn en årsak. Hun skal ikke jobbe mindre enn sin faste arbeidstid. Enkelte timebestillinger kan man bare få i arbeidstiden sin. F.eks tannlege, lege, sykehus, parterapi, et eller annet barna må på osv. Da bør den ansatte og sjefen kunne samarbeide slik at dette løser seg. Det betyr ikke at sjefen skal være bestevenn. Bare at en god sjef skal legge gil rette for at en ansatt får avspasert til å kunne møte på slikt. Det er rett og slett en del av sjefens jobb.

Anonymkode: db069...cf5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det handler om at det kan og vil bli brukt mot deg seinere. Ikke si mer enn du absolutt må om private ting, uansett hva det gjelder.

Anonymkode: b4267...cde

Det trur eg ikkje og det har eg aldri opplevd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si årsaken.

Jeg var så dum og sa årsaken til min graderte sykemelding da jeg trengte litt hjelp til å takle en tung periode i livet. Tilbake fikk jeg hånlige spørsmål omkring hjelpen jeg skulle få og jeg følte meg så utrolig liten og dum.

Kommer aldri aldri mer til å snakke med sjefen om slikt. 

Anonymkode: 5aa67...b19

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig merkelige svar og ledere her. Du sier du må avspasere jevnlig en periode fremover nå, pga private årsaker, og håper det går fint. 

Anonymkode: 51f1b...fb6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner du ikke spørsmålet? TS sier at hun vil avspasere. Og da må hun skrive inn en årsak. Hun skal ikke jobbe mindre enn sin faste arbeidstid. Enkelte timebestillinger kan man bare få i arbeidstiden sin. F.eks tannlege, lege, sykehus, parterapi, et eller annet barna må på osv. Da bør den ansatte og sjefen kunne samarbeide slik at dette løser seg. Det betyr ikke at sjefen skal være bestevenn. Bare at en god sjef skal legge gil rette for at en ansatt får avspasert til å kunne møte på slikt. Det er rett og slett en del av sjefens jobb.

Skjønte du ikke svaret? 
Avspasering, eller be om feriedager, eller noe som helst annet så driver man ikke og blander sine private problemer med en sjef, sjefen er ikke en venn eller psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det virker ofte som mange på KG jobber i utrolig giftige arbeidsmiljø! Hvem fader holder det at man går i parterapi mot en i jobbsammenheng.. TS, du må jo se an sjefen din litt her, du sier han virker forståelsesfull så kanskje du ikke skal anta at han er en psykopat bare fordi andre har hatt helt forferdelige sjefer.

Det er fint noe jeg kunne sagt til min sjef, og til alle sjefer jeg har hatt før det. Jeg gikk jo til psykolog i arbeidstiden en stund, det er det flere her som gjør. Jobben betaler det til og med.

Nå er det kanskje litt greiere her da, vi driver ikke med avspasering sånn sett, det er fastlønn og fleksibel arbeidstid. Så vi kan bare smyge unna når vi vil, ha hjemmekontor osv.

Men uansett, har man en god tone med sjefen - og sjefen er fin og forståelsesfull - så er det ofte fordel at de vet egentlige årsaken, de kan hjelpe deg og verne om det og legge til rette. 

Anonymkode: 99e4c...5a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønte du ikke svaret? 
Avspasering, eller be om feriedager, eller noe som helst annet så driver man ikke og blander sine private problemer med en sjef, sjefen er ikke en venn eller psykolog. 

Sjefen er ikke en venn eller psykolog om han legger til rette for at ansatte kan få dratt på bestilte, nødvendige timer. Uansett hva det gjelder. Det er en del av jobben hans. Håper du ikke er sjef. Det er heller ikke sjefens jobb å vurdere om du virkelig trenger den tannlegetimen, legetimen el.l. Du sier fra at du må ha en nødvendig time, og sjefen sier ja, eller foreslår en annen dag/time. Verre er det ikke. Syns forresten at det er rart at TS må fylle inn hva avspaseringen gjelder.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som kjenner sjefen din best TS og hvor mye som er ok å fortelle. Hvis han eller hun spør kan du jo si at det er utfordringer på hjemmebane eller lignende. 

For min del, min leder, så ville jeg skrevet "privat avtale" som grunn, men det gjelder det meste som ikke går under lege, tannlege. 

Anonymkode: 63891...56c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oi, det virker ofte som mange på KG jobber i utrolig giftige arbeidsmiljø! Hvem fader holder det at man går i parterapi mot en i jobbsammenheng..

Anonymkode: 99e4c...5a1

Det du driver med nå minner om gaslighting. Ironisk nok. Man trenger ikke jobbe i et giftig arbeidsmiljø for å forstå at det kan være lurt å ha klare skiller mellom jobb og privat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at det er mye av "livets harde skole" på KG, som aldri har opplevd omsorgsfull ledelse og velfungerende arbeidsplass med godt miljø. 

Anonymkode: 9e458...9bb

☝️

Jeg hadde fortalt det. Det du går gjennom er en del av livet, og de aller fleste ledere forstår det, og mange har sikkert gått gjennom det samme selv. 

Anonymkode: 262d0...421

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortalt det. Som leder får du vite utrolig mye om de ansattes liv, og det er helt vanlig at folk går igjennom mye forskjellig. Ser ingen grunn til å finne på unnskyldninger for å være borte i dette tilfellet.

Anonymkode: b9047...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som avdelingsleder hadde satt pris på at du delte som du sier, at du har et behov for noe avspasering grunnet parterapi eller møter på familievernkontoret. Ikke for at jeg skal grafse i privatlivet ditt, men for at da vet jeg at du kanskje har behov for forståelse og støtte i at du jobber med noe som går inn på deg. 

Anonymkode: 21e6f...78c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må ikke skrive grunnlag for avspasering, avspasering er timer du har til gode og fritt kan bruke men leder kan avslå avspasering om det er et problem for firmaet at du tar fri akkurat da. 

Anonymkode: 184e9...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nettopp derfor det er upassende.

Anonymkode: 16b58...48e

Hva for en følelseskald sjef er det du har? Høres ut som et regime som du bare avfinner deg med 

Anonymkode: 90e71...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du har stilt deg til disposisjon for arbeidsgiver med din arbeidskraft i x antall timer for uken. 
Klarer du ikke jobbe så mye som du skal av private årsaker, så drar du ikke privatlivet ditt inn på jobben. 
Sjefen er din overordnede ikke din bestevenn, og ha er ikke interessert i å høre om dine private problemer på hjemmefronten. 

Vel, nei. Hvor har du jobbet?

Ansatte trives bedre og leverer bedre om de har det bra. Å bruke et par timer på å gå i parterapi er veldig mye bedre enn folk som gråter på do eller blir sykemeldt.

De aller fleste sjefer er heldigvis opptatt av mennesker og at få folk til å trives - hvis ikke det er drivkraften blir det ikke bra.

Anonymkode: 5fe6b...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var ærlig med leder (prøverørsforsøk). Personen holdt det for seg selv, som ventet, og skjermet meg i prosessen. Så hadde stor verdi for meg å være åpen. 

Husk at det er mye av "livets harde skole" på KG, som aldri har opplevd omsorgsfull ledelse og velfungerende arbeidsplass med godt miljø. 

Ønsket å supplere mitt første innlegg, etter å ha lest resten av tråden.

Det er jo ikke slik at jeg setter meg ned og bretter ut om hvor lenge vi prøvde, hva utfordringen er, detaljer i behandlingen, hvordan jeg har det psykisk.

Det er så enkelt som "jeg og mannen er nå dessverre i en situasjon der vi må gjennom... tidsmessig skjer det omtrent da... litt fleksibilitet på dagtid.. det går foreløpig fint, men jeg kjenner det er mentalt tungt, og etter pris på en åpen dialog". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du kjenner på forholdet til sjefen, hvis magefølelsen sier fortell så betyr det at dere har ett godt nok forhold til det. Jeg håper mine ansatte hadde turt å si det uten å føle seg dømt, såpass god relasjon har jeg til dem ettersom jeg ikke har så mange. Selv hadde jeg definitivt sagt det til min sjef, jeg forteller vesentlige ting fra privatlivet fordi det er mye bedre enn at folk spekulerer :) 

Jeg jobber i privat firma og er glad vi har ett varmere arbeidsmiljø enn det jeg føler mange har fra svarene du har fått :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...