Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Reign skrev (2 minutter siden):

Så du har altså ingenting å uttale deg om, bortsett fra fordommer?

Leste du svaret til den jeg siterte? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så sint du var da..

Kan vel bare innrømme at du ikke vil styre med trøtte barn når kvelden endelig kommer, da vil du ha fri.. Samma om det er jul eller hva!

Hver enkelt får gjøre som de vil. Men det er jammen mange egoistiske foreldre der ute!

Ingenting er så gøy som å være lengre våken som barn på 2dager i året. Og du som snakker om påske ditt og datt, virkelig ikke vanlig å holde de oppe da.. Men julaften og nyttårsaften ja!

Anonymkode: 304e4...745

Anonymkode: 66ad8...be9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var ikke så strenge på leggetider på julaften, nei. 
Men vi var jo hjemme, og kunne se an når de ble trøtte. 
Oftest skiftet vi til pysj i mer normal tid, og så kunne vi bare pusse tennene og legge når de tydelig var trøtte. 

Nyttårsaften var en annen greie. Da visste vi at ungene ikke orket å være våkne til midnatt uansett. Og at de fint sov gjennom raketter og det som var når de først sovnet. 
Så da hadde vi tidlig raketter og stjerneskudd, og så var det rett i seng til tilnærmet normal tid...

Sånn holdt vi på til de faktisk tålte å være våkne et stykke ut over kvelden. 

Men våre barn var jo tydelige "barometer" på når de var trøtte. Så da fulgte vi barnas behov.

Anonymkode: a31da...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du lest det jeg skriver eller? Det BLIR ET PROBLEM å la barnet være lenge oppe én dag. Og det er ikke bare én dag. Og det blir da et helt årsproblem, for det kommer alltid "anledninger" for å være lenge oppe. 

Hvorfor du drar inn drikking aner jeg ikke, jeg drikker ekstremt lite og svært sjeldent samtidig som barna er i hus. Mannen min drikker aldri. Jeg kan drikke en øl til maten, eller ta meg en GT. Men som regel drikker jeg alkoholfritt… for søvnen min blir så ekstremt påvirket av alkohol at jeg ikke syns det er verdt det….. go figure… 

Helt enig med deg i siste avsnitt - man tilrettelegger for alles behov. Ingen hindrer mormor(76 år) i å sitte lenge oppecpå julaften, ved å legge småtten (3 år) til vanlig tid.

"Er de trøtte så legger de seg bare"- vet du, nei, alle barn fungerer ikke sånn. Det er ikke alle barn som lever lenge på å ha vært oppe sent to dager. Noen barn sliter i ukesvis etterpå ved å forstyrre søvnmønsteret deres. Og tro meg - lite ødelegger julestemning like fort som krakilske barn……..

tante syns vi bør la barna være lenge oppe, men når de slår seg vrang pga søvnforstyrrelsen sier hun "hvorfor har dere ikke kontroll på barna" 

Da-ah. :klaske: 

da drar vi heller hjem og feirer vår egen hyggelige koselige varme og nære jul. 

Anonymkode: e3741...c55

Nei det er ikke et problem med flere dager heller

Anonymkode: b50de...f3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så sint du var da..

Kan vel bare innrømme at du ikke vil styre med trøtte barn når kvelden endelig kommer, da vil du ha fri.. Samma om det er jul eller hva!

Hver enkelt får gjøre som de vil. Men det er jammen mange egoistiske foreldre der ute!

Ingenting er så gøy som å være lengre våken som barn på 2dager i året. Og du som snakker om påske ditt og datt, virkelig ikke vanlig å holde de oppe da.. Men julaften og nyttårsaften ja!

Anonymkode: 304e4...745

Her var det vel snakk om små barn, det er ikke sånn at de minste barna alltid syntes det er gøy å være lengst mulig oppe. Mine hadde det helt klart best av å bli lagt til tilnærmet normal tid, også la vi til rette for at det likevel ville bli en flott feiring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisse skrev (36 minutter siden):

Her var det vel snakk om små barn, det er ikke sånn at de minste barna alltid syntes det er gøy å være lengst mulig oppe. Mine hadde det helt klart best av å bli lagt til tilnærmet normal tid, også la vi til rette for at det likevel ville bli en flott feiring. 

Mens min hadde null problem med å bli lagt senere og synes det var fint å være med søskenbarn 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykelig opptatt av leggetid? Nei, ville aldri avlyst jula, man tilrettelegger. Pakker kan omså åpnes formiddag, dagen etter. ELLER foreldre kan ta støyten med sutrete barn. De vil tidsnok også erfare at livet, søvn etc ikke er optimalt hele veien. Men Ja til gode rutiner de aller aller fleste dager i året. Men barna har og godt av å se at det går fint å gå utenfor rammer, noen ganger. 

Anonymkode: adedd...ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julaften og nyttårsaften er unntakstilstand. Da får de være oppe tio morroa er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 21.48):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Hahaha hjelpeløst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi har hatt små barn som trenger rutiner så har vi tilpasset julen. Barnet har fått noen gaver på dagen, noen på ettermiddag og noen dagen etter. 

Barn er gjerne fornøyd etter to /tre gaver så å spre det ut er helt supert, mm man kjøper få ting... 

Avlyse julen, nei herreli, det er fullt mulig å tilrettelegge sånn at alle får en fin dag/kveld/jul😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 20.34):

Fordi man IKKE er tidlig oppe kan barn være våkne lenge. Noen er B- mennesker fra fødsel (jeg og mine barn)

Spørsmålet til alle rigide er hvordan forsøker dere å øke toleransen for endringer ? Sakte litt senere noen dager før, litt lengre dupp osv, lengre tid ute for å bruke opp energi før dupp, litt forskyving av måltider i forkant. For noen virker det som man har lykkes i livet om man ikke kan dra ut av døra pga alle de strikte rutinene. 

Anonymkode: c06e2...895

Mitt barn som vi måtte være strikte med har slitt med søvn hele livet. Vi har ikke vekka han en eneste gang i hele hans liv. Sove lengre? Det hadde vært en drøm. Litt lengre dupp? Han fikk alltid sove så lenge han klarte. Ta en ekstra dupp for å være lenger våken? Fra han var 2 1/2 var han umulig å få til å sove på dagen. 
Da han var baby strevde vi med søvn, det som hjalp mest var å legge tidlig, da fikk han noen timer rolig sammenhengende søvn fram til midnatt. På dagtid måtte vi følge klokka, la vi han for tidlig eller seint var han enten ikke trøtt eller så var han overtrøtt.
Da han var 1 1/2 reiste vi bort til jul, og kom seint fram første dag. De tre neste kveldene(inkludert julaften) måtte jeg og mannen bytte på å ligge hos han, fordi han stadig våkna, men han var tydelig trøtt når vi la han(hylte av hver minste ting ), så det var ikke et alternativ å ha han våken
Vi tenkte at vi ikke skulle være så strikte og lo litt av andre, selv husker jeg lange kvelder og avvik på annerledesdager og hvor fint det var. Så fikk vi et barn der eneste måte å få han til å få nok søvn var å være nøye med rutiner. Vi prøvde stadig å være fleksible, for familien trodde oss ikke, men til og med de slutta å mase når de så konsekvensene. 
Først da han var 4,5 år kunne vi slippe opp. Nå takler han avvik i rutiner mye bedre og vi er ikke lenger så strikte. Han våkner fremdeles mellom 5 og 6 uansett, så han kan ikke legge seg for seint over tid, men en dag eller to går fint. 
Lillesøster har kunnet sove hvor som helst, når som helst, sover bare lenger på morgenen og er selvregulert mtp søvn(vi så forskjell allerede første leveuke), så nå har vi endelig fått større frihet. Julaften i år kommer vi nok til å legge når vi ser at lillesøster er trøtt. Hadde vi vært borte kunne hun sovna på sofaen. 

Anonymkode: e162c...803

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har barn som blir veldig sutrete og overtrøtt om de ikke legges i tide. Men da har man alternativ. Barna kan legges på et gjesterom eller sove i vogn, evt overnatte om det er mulig. Fungerer det ikke å la de sovne og kjøre hjem senere, kan man inviterer til jul hos seg selv. De første årene med småbarn er det gjerne best slik, selv om egne foreldre og svigers vil ha tradisjonsjul hos seg selv. 

Vi har flere med barn i familien, og da har det ikke alltid latt seg løse at alle feirer sammen. Men er det kun noen barn har vi overnattet hos hverandre hvis det er plass.

Vi starter middag 17. Et par år kl 16 da barna var små. Vi åpner pakker på formiddagen fra de vi ikke treffer selve kvelden. Resten tar vi etter middag. Varer middagen litt blir det gjerne pakker mellom middag og dessert. Prioriterer at barna åpner først. Rekker ikke vi alle, er det ikke krise og vi kan åpne dagen etter hjemme. Akkurat nå legges barnet 19-1930. Men vi kan drøye det til 2030-21. Uansett bør barnet mer oppspilt slike dager og holder seg som regel våken av seg selv. 

Men jeg vet noen er hysterisk på tider. Mulig barnet sover dårlig og våkner før om man roter med døgnrytmen. Det er slitsomt for foreldrene. Men man kan jo delta på middag og dra hjem. Også tar man litt feiring når barna er lagt. De gjør jo mye annet gøy ofte både på dagtid og under selve julekvelden. Gaver de ikke får åpnet kan de få dagen etter. Da har de også mer ro til å studere, leke med gavene osv.

Anonymkode: a2b6e...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når våre barn var mindre 1-3/4 år åpnet vi gaver hele dagen på juleaften og sparte 3-4 til kvelden før leggetid rundt 20-21-tiden. Det er så gøy å åpne gaver hele dagen istedet for å spare alt til kvelden og det blir overveldende mye og de ikke bryr seg om hva de får. Når de får åpne på dagtid leker de med det de har fått og finner mer gleden i gaven. Enda nå når de er blitt større; 8 og 12 får de åpne noen på morgenen og iløpet av dagen, men flest på kvelden. 

Anonymkode: 5f539...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarna legger seg når de er trøtte og styrer det i stor grad selv. Alle 12 gjestene overnatter så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 10104...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke. Julaften er en av få dager de går å legger seg frivillig 😊

Anonymkode: cfac2...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan barn reagerer på forskjøvet leggetid, varierer vilt fra barn til barn. 

Begge mine barn er sånne som reagerer med å sove forferdelig urolig om de har vært overtrøtt. Våkner ørten ganger om natten, og våkner alt for tidlig om morgenen, og så er hele neste dag ødelagt med trøtte grinete unger som er helt på tuppa.... Det er ikke noe hyggelig i det hele tatt. 

De er 3 og 6 år, og de må legge seg før de blir overtrøtte. Eldstemann kan tåle å være oppe en time lengre enn vanlig, men det er maks for ham. Minstemann må legge seg til vanlig tid, da er han mer enn trøtt nok, og det blir bare en drittnatt og drittdag om han ikke får legge seg til kl 19, selv på julaften. 

Har man barn som tåler helt fint å være oppe uten at det ødelegger hele natten og første juledag, så er jo det en helt annen ting. Men det blir rart å kalle folk "strenge" om de ønsker å unngå at natten og første juledag blir bare dritt. 

Anonymkode: e48fb...d82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad vi ikke har det så strikt , men mine barn har fra tidlig vært vant til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heldigvis ikke hatt det så strengt på julaften og nyttårsaften ferier og helger, så lenge jeg kan huske da. Var sikkert annerledes når jeg var baby og smårolling, men husker uansett ikke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften praktiserer vi total anarki. Godteri før frokost, og ingen leggetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste er 5, og vi har ikke slik jul som vi hadde når det var kun voksne, der man var våken gjerne til 1 på natta. Barn blir overtrøtte, grinete, og noen får problemer med å legge seg til riktig tid om de forskyver liggetiden én dag. Jeg gidder ikke være lenge oppe på julaften hvis det fører til at hele juleferien deretter er ødelagt fordi vi ikke får til rutinene. 

Kort sagt: vi avlyser ikke, men vi tar tidlig middag og drar hjem rundt 9.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan barn reagerer på forskjøvet leggetid, varierer vilt fra barn til barn. 

Begge mine barn er sånne som reagerer med å sove forferdelig urolig om de har vært overtrøtt. Våkner ørten ganger om natten, og våkner alt for tidlig om morgenen, og så er hele neste dag ødelagt med trøtte grinete unger som er helt på tuppa.... Det er ikke noe hyggelig i det hele tatt. 

De er 3 og 6 år, og de må legge seg før de blir overtrøtte. Eldstemann kan tåle å være oppe en time lengre enn vanlig, men det er maks for ham. Minstemann må legge seg til vanlig tid, da er han mer enn trøtt nok, og det blir bare en drittnatt og drittdag om han ikke får legge seg til kl 19, selv på julaften. 

Har man barn som tåler helt fint å være oppe uten at det ødelegger hele natten og første juledag, så er jo det en helt annen ting. Men det blir rart å kalle folk "strenge" om de ønsker å unngå at natten og første juledag blir bare dritt. 

Anonymkode: e48fb...d82

Ja, enig med deg - var sånn her óg. Svigers ville at største på nesten 3 skulle være lenge oppe. Mannen min syntes jeg var for streng. Deretter ble ungen overtrøtt, grein fra klokka 12 til 4 på natta, JEG var den som la barnet, og deretter ble det bare rot med liggetiden frem til nyttår, der det var samme greia. 

Neste jul sa jeg til mannen at nå ammer jeg ikke lengre, så finer han på sånt tull på julaften som siste gang så overnatter han hos svigers og de kan selv fikse søvnmønsteret til smårollingen! Da ble det hjem 8 hele juletida, og frem til vi skulle på jobb igjen etter nyttår. Flott ferie der barnet fikk feira, alle slappa av, vi fikk tatt barnet med på masse greier i ferien, og svigers sine meninger om det driter jeg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...