Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men så gjør man det beste ut av det. Man må jo kunne dra bort i ny og ned. Og å la være å feire jul? Da tilpasser man det til barna ? 

Anonymkode: ed8f4...0c0

Det er jeg enig i, man kan feire jul for det. Men jeg holdt på leggetiden med min ene og akkurat det var essensielt for å gjøre det beste ut av det (for alle). 

Anonymkode: cf6f8...b50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er ikke streng på julaften og nyttårsaften, fra litt ut i barneskolen tenker jeg. Før det var det ikke noe mas etter å være oppe.

Får være våken utover kvelden, men er stort sett så slitne at det er ikke snakk om mer enn en time eller to etter vanlig leggetid. Nyttårsaften gis muligheten til å vekkes litt før 12 hvis man blir tidlig trøtt. Gått helt fint det og, slokner som en dupp igjen når rakettene stilner.

Endret av Diskulis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal jeg ha det jævlig i dag, men potensielt enklere en eller annen gang inn i fremtiden………… 

….. eller skal jeg ha det enklere hver dag NÅ, og overskudd og et godt forhold til sønnen min slik at vi kan takle uforutsette hendelser når de kommer? 

No. Brainer. 

Hva du gjør med dine barn, altså jeg legger meg ikke opp i det. You do you.

Men ikke døm meg for hva jeg gjør med mine, for at alle skal ha det best mulig. noen barn takler å vike fra rutiner helt uproblematisk, andre er det verre for.

Man gjør det man kan, og hjelper barna så godt man kan i situasjonene man står i når man står i de. 

Sånn for å poengtere, så er det ganske mange foreldre som tror at man forbereder barn på hvor forferdelig verden er ved å gjøre kjipe ting hjemme, for å "herde". Å la være å følge rutiner for å "herde" dem mot motgang, nekter jeg å bli med på. Da avlyser jeg heller jula, så får barna mine heller lære at primærbehov kommer før en eller annen høytid!!!! 

Anonymkode: e3741...c55

Oi! Sint?

Og når barna blir 18 så kan de ikke være med på noe da heller fordi de ikke kan avvike fra rutiner og må legge seg kl 21 hver kveld. Ingen fest med venner osv... Tenker de får en del spørsmål da ja.

Anonymkode: 42599...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi! Sint?

Og når barna blir 18 så kan de ikke være med på noe da heller fordi de ikke kan avvike fra rutiner og må legge seg kl 21 hver kveld. Ingen fest med venner osv... Tenker de får en del spørsmål da ja.

Det er selvfølgelig forskjell på en TREÅRING og en ungdom.

hvis min sønn blir ungdom og fremdeles er like avhengig av søvnen sin (som tross alt er et viktig behov…), og har vett nok til å gå og legge seg istedenfor å tvinge seg til å være oppe selv om han ikke tåler det, ja da regner jeg med at han tåler å stå i de spørsmålene og. 

Er dette kødd liksom, hvis jeg hadde postet en tråd om denne høyst hypotetiske situasjonen hadde jeg sikkert fått krasse kommentarer om at selvfølgelig er det viktigere med søvn enn fest, også hadde det blitt gærent uansett hva jeg gjorde. 

Tenk at jeg må forsvare og argumentere for at jeg legger til rette for et av de aller største behovene et menneske har, og spesielt for barn! Mens dere, som mener at en magisk jul og festing er viktigere, kaller MEG rigid. :bond: 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/sorlandet/sovnproblemer-blant-norske-ungdommer-pavirker-livskvaliteten-1.17012265

https://www.nrk.no/vestland/ny-forskning_-mindre-sovn-bidrar-til-at-ungdommer-ikke-fullforer-videregaende-1.16488213

https://www.nrk.no/rogaland/flere-unge-har-sovnproblemer-_-bruken-av-reseptbelagte-sovemedisiner-oker-1.16719823

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-sovn-barn-og-ungdom/sovn-og-psykisk-helse-hos-barn-henger-sammen/507420

Jeg kan sikkert lime inn fler, men tviler på at flere leses uansett. Jeg skjønner hva dere mener med "jul er bare én gang i året", men bare én uke etter jul kommer neste være lenge oppe-dag og brått etter den dagen er ferien ferdig og barna skal tilbake i "normal" døgnrytme. Og så er det jo helg, og da må de jo få være lenge oppe… og så kommer vinterferien… så påskeferien… så 17.mai… pinse… sommerferie! Oioi, leggetid? Nei da sklir det ut. Så kommer høstferien, Halloween, og så er vi tilbake i jula igjen, og et år er gått  

Og en DRØSS med"være oppe sent"-kvelder er passert og har fucka opp x antall uker i året allikevel, og det var ikke bare julaften. 

Altså - jeg syns det er helt sinnsykt at det dere kaller det rigid å legge tilrette for søvn. Jeg syns det grenser til omsorgssvikt å tvinge et barn som ikke tåler det særlig godt til å være våken lenge. Helt hårreisende! Og AKTIVT undertrykke barns søvnbehov, jeg kan ikke fatte at dere argumenterer for å gjøre det! 

Men hvis barnet ditt takler det - så kjør på! Bevare meg vel, da er det jo ikke et problem! 

Dette minner meg om faren min, som ikke forstår at kvinner har en annen hormonell sammensetning som påvirker en gjennom måneden. Han har jo aldri opplevd svingningene, så da syns han det er rart at andre gjør det. Og så blir han stående som en arrogant tufs i "nei dette opplever jeg ikke, så det kan ikke stemme"-klubben sin. Det blir for dumt, altså. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nyttårsaften: jeg pleide å legge dem til vanlig tid og så vekke dem (da de var store nok til å skjønne "midnatt" og ville oppleve det), så var de med på fyrverkeriet og så la de seg igjen 01-tiden.

Da de var veldig små hadde vi litt fyrverkeri tidlig på kvelden (jada, etter klokka 18, var sikkert mellom 18 og 20 og ikke noe som skremte dyrene, det var bare småtteri for oss) og så ble de lagt til vanlig tid.

Anonymkode: ba9eb...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 21.48):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Julaften er de våken så lenge de vil og klarer, samme med nyttårsaften. Men har noen venner/familie som legger barna tidlig for å slappe av i fred og ta deg noe drikke... 

Anonymkode: 304e4...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 21.48):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Mine blir urolige og grinete om vi overgår leggetid, også bare en dag. De pleier å sovne kl 20 i helger, så på julaften kan vi strekke oss med en time. Barna er nå 4 og 6 år. 

Vi skal bort på julaften i år, det er vel første gang vi ikke feirer hjemme. Da blir det tidlig middag, tidlig gaver og hjemreise kl 20. Det tar 1t å kjøre, jeg regner med at de sovner i bilen. 

Våre leggetider henger nok sammen med at de alltid er oppe før 6 på morgenen. Legger de seg senere så får de bare færre timer  

Anonymkode: 4244d...fb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oi! Sint?

Herregud så teit 😂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/sovnproblemer-blant-norske-ungdommer-pavirker-livskvaliteten-1.17012265

https://www.nrk.no/vestland/ny-forskning_-mindre-sovn-bidrar-til-at-ungdommer-ikke-fullforer-videregaende-1.16488213

https://www.nrk.no/rogaland/flere-unge-har-sovnproblemer-_-bruken-av-reseptbelagte-sovemedisiner-oker-1.16719823

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-sovn-barn-og-ungdom/sovn-og-psykisk-helse-hos-barn-henger-sammen/507420

Jeg kan sikkert lime inn fler, men tviler på at flere leses uansett. Jeg skjønner hva dere mener med "jul er bare én gang i året", men bare én uke etter jul kommer neste være lenge oppe-dag og brått etter den dagen er ferien ferdig og barna skal tilbake i "normal" døgnrytme. Og så er det jo helg, og da må de jo få være lenge oppe… og så kommer vinterferien… så påskeferien… så 17.mai… pinse… sommerferie! Oioi, leggetid? Nei da sklir det ut. Så kommer høstferien, Halloween, og så er vi tilbake i jula igjen, og et år er gått  

Og en DRØSS med"være oppe sent"-kvelder er passert og har fucka opp x antall uker i året allikevel, og det var ikke bare julaften. 

Altså - jeg syns det er helt sinnsykt at det dere kaller det rigid å legge tilrette for søvn. Jeg syns det grenser til omsorgssvikt å tvinge et barn som ikke tåler det særlig godt til å være våken lenge. Helt hårreisende! Og AKTIVT undertrykke barns søvnbehov, jeg kan ikke fatte at dere argumenterer for å gjøre det! 

Men hvis barnet ditt takler det - så kjør på! Bevare meg vel, da er det jo ikke et problem! 

Dette minner meg om faren min, som ikke forstår at kvinner har en annen hormonell sammensetning som påvirker en gjennom måneden. Han har jo aldri opplevd svingningene, så da syns han det er rart at andre gjør det. Og så blir han stående som en arrogant tufs i "nei dette opplever jeg ikke, så det kan ikke stemme"-klubben sin. Det blir for dumt, altså. 

Ikke noe problem å være lengre oppe 1-2dager i året.. Bare tull! 

Aldri vært ett problem. Syns det er større problem at foreldrene vil hive de tidlig i seng og drikke og være i fred de 2 dagene.. 

Hvorfor i huleste skal de være lengre opp i påsken,17.mai osv? Er ikke noe gaveåpning og leke med nye leker eller fyrverkeri da!

De lever lenge på at de kan være leeenge opp de 2 dagene, er de trøtt legger de seg bare. Ikke noe problem det!

Hvor mange spiser middag og åpner gaver tidlig? Spesielt om de feirer med den eldre generasjonen, å huff a meg kan ikke spise så tidlig eller åpne gaver så tidlig... Vi spiste alltid tidlig når de var små og åpnet gaver tidlig. Skal ikke være nødvendig å sitte som 3åring stuptrøtt kl 23 å åpne gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri vært ett problem. Syns det er større problem at foreldrene vil hive de tidlig i seng og drikke og være i fred de 2 dagene.. 

Hvorfor i huleste skal de være lengre opp i påsken,17.mai osv? Er ikke noe gaveåpning og leke med nye leker eller fyrverkeri da!

De lever lenge på at de kan være leeenge opp de 2 dagene, er de trøtt legger de seg bare. Ikke noe problem det!

Hvor mange spiser middag og åpner gaver tidlig? Spesielt om de feirer med den eldre generasjonen, å huff a meg kan ikke spise så tidlig eller åpne gaver så tidlig... Vi spiste alltid tidlig når de var små og åpnet gaver tidlig. Skal ikke være nødvendig å sitte som 3åring stuptrøtt kl 23 å åpne gaver.

Har du lest det jeg skriver eller? Det BLIR ET PROBLEM å la barnet være lenge oppe én dag. Og det er ikke bare én dag. Og det blir da et helt årsproblem, for det kommer alltid "anledninger" for å være lenge oppe. 

Hvorfor du drar inn drikking aner jeg ikke, jeg drikker ekstremt lite og svært sjeldent samtidig som barna er i hus. Mannen min drikker aldri. Jeg kan drikke en øl til maten, eller ta meg en GT. Men som regel drikker jeg alkoholfritt… for søvnen min blir så ekstremt påvirket av alkohol at jeg ikke syns det er verdt det….. go figure… 

Helt enig med deg i siste avsnitt - man tilrettelegger for alles behov. Ingen hindrer mormor(76 år) i å sitte lenge oppecpå julaften, ved å legge småtten (3 år) til vanlig tid.

"Er de trøtte så legger de seg bare"- vet du, nei, alle barn fungerer ikke sånn. Det er ikke alle barn som lever lenge på å ha vært oppe sent to dager. Noen barn sliter i ukesvis etterpå ved å forstyrre søvnmønsteret deres. Og tro meg - lite ødelegger julestemning like fort som krakilske barn……..

tante syns vi bør la barna være lenge oppe, men når de slår seg vrang pga søvnforstyrrelsen sier hun "hvorfor har dere ikke kontroll på barna" 

Da-ah. :klaske: 

da drar vi heller hjem og feirer vår egen hyggelige koselige varme og nære jul. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har en av hver. Eldste har vi aldri trengt å være nøye med, om vi har fraveket rutinene har det vært null stress. Egentlig utrolig deilig for oss voksne, som aldri trengte å ta hensyn til akkurat det.

Yngste, som nå er 2,5, takler det imidlertid ikke. Dersom vi går over leggetiden med mer enn 30 minutter starter han et hyleshow uten sidestykke. Da er det minst fire timer med hyling, gjerne langt utover natta. Og dette forplanter seg til de neste tre/fire dagene. Dette er ikke hyggelig for noen. Så selv om vi voksne syns det er utrolig kjipt at vi må legge opp alle planer etter yngstes leggetid, så er det helt nødvendig for alles trivsel.

Svigers var lenge av oppfatningen av at vi var for rigide på leggetiden, helt til de passa han en langhelg. Da fikk de erfart det selv, så nå har de selv foreslått å legge opp julaften etter hans leggetid. 

Anonymkode: 1c99e...5b8

Helt fantastisk når de får erfare slikt selv. Mine svigerforeldre hadde null tro på ting jeg fortalte om hverdagen med da 3 åring. Det var noe annet d de selv fikk erfare alle følelsene i sving og rampete hendelser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har ikke alkohol i hus, men etter hva jeg har lest tidligere på kg så er det mange som mener at alkohol til maten og litt etterpå er ok når barna er våkne. Jeg tror ikke de fleste familier driver med fyll (uten om de som har store problemer) på julaften. 

Jeg drikker ikke alkohol, har tatt et valg på det for mange år siden. Pga flere i familien min er alkoholikere. Min oppvekst var preget av fyll, men de begynte tidlig på dagen. Et glass vin mens maten ble laget, ukjent antall under middagen, ekstremt glade og ivrige foreldre til pakkeåpning. Deretter stinkende nattaklem og vrøvlete mamma som la oss. Heldigvis så klarte vi å sove igjennom mange fester. Fremdeles har jeg minner av nyttårsaften som gikk over stokk og stein.

Men min oppvekst foregår nok ikke i så mange hjem som du antyder. Det foregår hvert fall ikke hos oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har ikke alkohol i hus, men etter hva jeg har lest tidligere på kg så er det mange som mener at alkohol til maten og litt etterpå er ok når barna er våkne. Jeg tror ikke de fleste familier driver med fyll (uten om de som har store problemer) på julaften. 

Jeg drikker ikke alkohol, har tatt et valg på det for mange år siden. Pga flere i familien min er alkoholikere. Min oppvekst var preget av fyll, men de begynte tidlig på dagen. Et glass vin mens maten ble laget, ukjent antall under middagen, ekstremt glade og ivrige foreldre til pakkeåpning. Deretter stinkende nattaklem og vrøvlete mamma som la oss. Heldigvis så klarte vi å sove igjennom mange fester. Fremdeles har jeg minner av nyttårsaften som gikk over stokk og stein.

Men min oppvekst foregår nok ikke i så mange hjem som du antyder. Det foregår hvert fall ikke hos oss. 

Jeg er også vokst opp slik. Vi ble lagt til vanlig tid, men da hadde alkoholen flytt en stund. Ikke bare i julen, men gjerne gjennom sommeren, helger, andre høytider, både hjemme og på hytta og borte. Pappa var som regel edru, og tok oss med ut på dagtid for aktiviteter, ski, skøyter, turer etc. mamma var mest interessert i seg og sitt og sin alkohol, og brydde seg ikke om oss barna (kanskje litt min søster, men aldeles ikke om meg). Vi barn var mest i veien, og vi skulle bare sees - ikke høres. Alkoholen ankom stranden allerede i 14-15 tiden, og som regel er middagen (ja, det er fremdeles sånn) forsinket i timesvis fordi mamma er borte på vift hos noen naboer og drikker der. Når hun først finner veien hjem er hun misfornøyd noe uansett…

Mine barn vokser ikke opp sånn. 

jeg nekter. Om jeg så skal feire jul alene på en hytte med bare barna, så NEKTER JEG å la mine barn vokse opp i det helvete jeg gjorde. Aldri! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også vokst opp slik. Vi ble lagt til vanlig tid, men da hadde alkoholen flytt en stund. Ikke bare i julen, men gjerne gjennom sommeren, helger, andre høytider, både hjemme og på hytta og borte. Pappa var som regel edru, og tok oss med ut på dagtid for aktiviteter, ski, skøyter, turer etc. mamma var mest interessert i seg og sitt og sin alkohol, og brydde seg ikke om oss barna (kanskje litt min søster, men aldeles ikke om meg). Vi barn var mest i veien, og vi skulle bare sees - ikke høres. Alkoholen ankom stranden allerede i 14-15 tiden, og som regel er middagen (ja, det er fremdeles sånn) forsinket i timesvis fordi mamma er borte på vift hos noen naboer og drikker der. Når hun først finner veien hjem er hun misfornøyd noe uansett…

Mine barn vokser ikke opp sånn. 

jeg nekter. Om jeg så skal feire jul alene på en hytte med bare barna, så NEKTER JEG å la mine barn vokse opp i det helvete jeg gjorde. Aldri! 

Moren din må være alkoholiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Moren din må være alkoholiker

No shit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

No shit.

Er forskjell på det og å nyte et glass foran ungene. Fins ikke bare flatfyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Er forskjell på det og å nyte et glass foran ungene. Fins ikke bare flatfyll

Jeg nyter et glass foran barna mine jeg…? Sjeldent, men har ikke noe i mot det. De skal dog få slippe flatfyll… derfor feirer vi som vi gjør. skjønner ikke helt konteksten din her… jeg svarte på kommentaren din om at moren min er alkoholiker…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi åpner 25 på morgenen så er det ikke noe problem men vi har fri leggetid i alle skoleferier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoheiii skrev (22 timer siden):

Er ikke så strenge på julaften/nyttårsaften men de klarer som regel ikke å holde seg våkne stort lenger enn en times tid etter leggetid uansett😅

På 31 har alle mine hvil før de går bukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...