Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en 5-åring og 3-åring. 3-åringen har vi aldri trengt å være strenge med leggetid med. Med 5-åringen har vi måtte være veldig strikte, men i løpet av det siste halvåret har det gått seg til, så i år tar vi det som det kommer. 
I fjor prøvde vi å være fleksible, den halvtimen han fikk være oppe ekstra var ikke noe hyggelig, og resten av natta var mye urolig søvn. Før det har vi vært strenge fordi vi har sett på andre dager at forskjøvet leggetid gir dårlig søvn i flere dager etterpå med ekstra tidlige morgener, og en dag som julaften med ekstra mye inntrykk blir det enda verre.

Vi har valgt å være hjemme(og invitere de som vil til oss) for å sørge for å kunne følge eldstes leggetid. Det blir deilig å ikke bry seg om det i år

Anonymkode: e162c...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Man er jo også ganske rigid om barnet MÅ legge seg kl. x hver dag. Leggerutinene blir ikke ødelagt av at man gjør det annerledes én dag.

:skratte: 
tror du på julenissen også, eller? 

Det er klart at det finnes barn hvis rutiner blir ødelagt av å gjøre det annerledes én dag. Jeg er voksen, og det fucker opp min døgnrytme også å legge meg for sent én dag! 

Anonymkode: e3741...c55

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

:skratte: 
tror du på julenissen også, eller? 

Det er klart at det finnes barn hvis rutiner blir ødelagt av å gjøre det annerledes én dag. Jeg er voksen, og det fucker opp min døgnrytme også å legge meg for sent én dag! 

Hvis alt blir ødelagt av å gjøre ting litt annerledes én dag, så har man skapt en for rigid rutine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula kommer så ofte, at det året vi hadde ettåring, hoppet vi over videre feiring. Ungen viste jo ikke hva jul og nisse var uansett.

Anonymkode: 5dd03...743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Julaften er unntakstilstand. Barna mine har alltid fått være oppe så lenge de vil da.

Viktig med rutiner, men det er også viktig å kunne avvike fra rutinene i blant. Synes det høres nitrist ut med barn som må legge seg kl. 19 på julaften (med mindre det er snakk om barn med spesielle behov). Mange foreldre i dag virker å være veldig opptatt av rutiner, så opptatt at det hemmer dem i hverdagen.

Trenger ikke være spesielle behov, men hva som er best for barnet. Det er ingenting trist i å unngå at barn som blir overtrøtt, sutrete og ikke har det noe bra. De som er veldig opptatt av rutiner er det gjerne for en grunn. 

Anonymkode: cf6f8...b50

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis alt blir ødelagt av å gjøre ting litt annerledes én dag, så har man skapt en for rigid rutine. 

Du kan umulig ha barn…..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Herregud så kjipe folk. Julaften er unntakstilstand. Syns de fint kan være oppe litt lengre da. Noen er så sykt over hysteriske 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger seg før 2100. Etter det blir det ene barnet grinete og vanskelig hele dagen. Har prøvd å legge anderledes men 11 åringen må ha søvnen sin. 

Hun reagerer ikke på leggetiden så hun har nok innsett at sånn er det når man trenger søvnen sin.

Anonymkode: d0fb1...fa0

Man rekker fint å feire julaften ferdig før den tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger ikke være spesielle behov, men hva som er best for barnet. Det er ingenting trist i å unngå at barn som blir overtrøtt, sutrete og ikke har det noe bra. De som er veldig opptatt av rutiner er det gjerne for en grunn. 

Anonymkode: cf6f8...b50

Noen blir glad og sprudlende når de er overtrøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan umulig ha barn…..

Merkelig utsagn. 

Vi er mange som har barn, og som fint greier å feire jul uten å snu opp ned på hele feiringen. Hvorfor har vi tradisjon med julemiddag etter at julen ringes inn og ikke julelunsj? Fordi det har funket i alle år. 

Jeg har hatt barn i 19 år, og har både et lite barn, et småskolebarn og en ungdom. Det er 15 år siden jeg første gang hørte om julemiddag før julen i det hele tatt har startet. Da var det en meget spesiell ting å gjøre. Og folk må gjerne gjøre det for min del altså. Men når det framstilles som den eneste måten å gjøre det på, moralsk forkastelig å la være og en selvfølgelig ting å tvinge storfmilien med på, da synes jeg man må roe ned et hakk eller ti. Barna elsket jul før noen fikk denne ideen også.

Og at første juledag er et helvete fordi barna er trøtte hvis man ikke får vilja si, det var heller ikke en greie før. Det eneste kjipe med første juledag var denne tradisjonen med at man ikke kunne besøke venner.

Barn har ikke forandret seg stort på denne tiden. Det er nok heller mange foreldre og i særdeleshet mødre som har blitt rigide og ikke tåler endring i rutiner. Ikke en gang har jeg hørt om en mann som ringer rundt til storfamilien for å endre på planer og i tillegg blir sur om han ikke får gehør.

Anonymkode: 68e6d...d98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem her. Vi feirer hos besteforeldrene og de serverte middagen en time tidligere når datteren min var mindre. De pleide gjøre det slik når søsteren min og jeg var yngre også.

Anonymkode: bdb43...3e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

Anonymkode: 42599...772

Nei, hvorfor skulle vi være det..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Wow, dette var barnefiendtlig 😂 er helt for at barn ikke skal styre showet 100%, men enkle tilpasninger burde vel la seg gjøre? 

Om jeg skulle vært like strikt med tradisjoner som deg så hadde ikke sønnen min fått være med på annet enn julemiddagen i maange år…. Er det bare dine tradisjoner som er akseptable, eller er det noen av de du feirer med og som får komme med innspill? :lete: 

Jeg er jo ikke streng 🙂. Vi fikk det helt fint til. Og jula ringes ikke inn før kl 17, vet du. Litt rart å starte feiringen før det. Og det er juks å åpne pakker tidligere på dagen 🙂

Anonymkode: ff387...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de var mindre gav jeg ofte etter for de andres voksnes ønsker og det ble bare kaos, skrik og gnål. Langt i fra hyggelig.

Når jeg holdt på mitt og la dem i omtrentlig normaltid ble det bedre for alle.

Vi feirer jul hjemme nå, barna er 12 og 16, og de legger seg til omtrent vanlig tid selv om det er julaften. Faktisk gjør vi voksne også det, strekker det kanskje et par timer eller ikke, kommer Ann på hvor slitne vi er.

Anonymkode: ba9eb...691

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er jo ikke streng 🙂. Vi fikk det helt fint til. Og jula ringes ikke inn før kl 17, vet du. Litt rart å starte feiringen før det. Og det er juks å åpne pakker tidligere på dagen 🙂

Ja, vår tradisjon er å se Sølvguttene synge julen inn, og så er det middag. Da er vi ferdigspist 18.30, og da er det gode 15 minutter med gaver før min sønn må legge seg… 

Altså, vi kan jo så klart ikke være "strenge" på leggetiden, og la han være oppe lenger… det blir jaggu gledelig jul, tre timer hyling fra 21.00 og allikevel våkne klokken 05.00 :bond: 🎄 

Nei takk, da dropper jeg heller hele jula! Jula skal være hyggelig, og det er INGENTING som er hyggelig med krakilske barn som ikke får sine PRIMÆRBEHOV møtt………. Jobben min som forelder er at familien skal ha det bra. Det er ingen i min familie som får det bra av å utsette leggetid. Så jævla viktig er ikke julen, at primærbehov til familiemedlemmer (voksne eller barn!) ikke kan møtes. 

Jeg driter vel en lang marsj i om julen ringes inn 17.00. Det er tradisjonen min, ja. Men den tradisjonen driter jeg en lang marsj i hvis jeg må. 

Tenk at det finnes noen som er så rigide på tradisjoner at de kaller ANDRE for rigide, for å ikke orkestrere en helg høytid etter samfunnets normer… er det rigid å sørge for at flest mulig familiemedlemmer har det bra, ja da siterer jeg vår kronprinsesse og sier: det står jeg meget godt i. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt dumt å krangle om hvem som gjør det riktig egentlig. Hvis man har barn som tåler å legge seg sent, så legger man bare senere. I motsatt fall så tilpasser man jo. 

Hvis middagen ikke blir klar før sent på kveld pga fjøs eller annet som er uungåelig så er det ikke noe å gjøre med det, men hvis det er snakk om små barn som tåler dårlig utsatt leggetid, hvis man da nekter å framskynde bare fordi man alltid har servert middag sent, da er man sta altså. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Juks? Hvem har gjort deg til dommer egentlig? 😂

Anonymkode: 9e799...d90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, vår tradisjon er å se Sølvguttene synge julen inn, og så er det middag. Da er vi ferdigspist 18.30, og da er det gode 15 minutter med gaver før min sønn må legge seg… 

Altså, vi kan jo så klart ikke være "strenge" på leggetiden, og la han være oppe lenger… det blir jaggu gledelig jul, tre timer hyling fra 21.00 og allikevel våkne klokken 05.00 :bond: 🎄 

Nei takk, da dropper jeg heller hele jula! Jula skal være hyggelig, og det er INGENTING som er hyggelig med krakilske barn som ikke får sine PRIMÆRBEHOV møtt………. Jobben min som forelder er at familien skal ha det bra. Det er ingen i min familie som får det bra av å utsette leggetid. Så jævla viktig er ikke julen, at primærbehov til familiemedlemmer (voksne eller barn!) ikke kan møtes. 

Jeg driter vel en lang marsj i om julen ringes inn 17.00. Det er tradisjonen min, ja. Men den tradisjonen driter jeg en lang marsj i hvis jeg må. 

Tenk at det finnes noen som er så rigide på tradisjoner at de kaller ANDRE for rigide, for å ikke orkestrere en helg høytid etter samfunnets normer… er det rigid å sørge for at flest mulig familiemedlemmer har det bra, ja da siterer jeg vår kronprinsesse og sier: det står jeg meget godt i. 

Høres litt ut som tvangstanker egentlig, hvis Sølvguttene er viktigere enn at barnet får en hyggelig julaften. Jeg mener, jeg skjønner de jo, for jeg har et noe fantatisk forhold til 3 nøtter til Askepott, og MÅ se det hver jul. Men jeg dør jo ikke av å droppe det ett år. Det blir jo jul alikavel...

Jeg har selv en som våkner tidlig uansett. Går greit nå som hun er større, men det er bare ikke verdt å holde de oppe til de blir overtrøtte når de uansett våkner til fast tid dagen etter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...