Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt, jeg har aldri skrevet at det ikke er fornuftig å gjøre tilpasninger - poenget mitt var at det er dumt å være så avhengig av rutiner at man ikke kan avvike en tomme fra disse en eneste dag i året!

Joda, enig i det. 

Anonymkode: bdb43...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

HÆææææÆææÆÆÆÆÆÆ? 

Man avlyser ikke en julaften for en treåring fordi ungen ikke får lagt seg til riktig tid?

Da skulle barnet hatt en uke  med problemer eller noe i ettertid. 

julaften for en treåring skal jo være magisk ❤️

Anonymkode: ed8f4...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

HÆææææÆææÆÆÆÆÆÆ? 

Man avlyser ikke en julaften for en treåring fordi ungen ikke får lagt seg til riktig tid?

Da skulle barnet hatt en uke  med problemer eller noe i ettertid. 

julaften for en treåring skal jo være magisk ❤️

Det flere ikke forstår er at det er INGENTING magisk for en treåring som er avhengig av å få lagt seg, men ikke får gjort det. Det ER IKKE MAGISK med hyling i timesvis, det blir ingen magisk jul! Hverken for barna eller foreldrene! 

(men hva vet jeg - jeg må bare øve mer på rutinesvikt så løser alle problemene mine seg ifølge KG :lete: ) 

Anonymkode: e3741...c55

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det flere ikke forstår er at det er INGENTING magisk for en treåring som er avhengig av å få lagt seg, men ikke får gjort det. Det ER IKKE MAGISK med hyling i timesvis, det blir ingen magisk jul! Hverken for barna eller foreldrene! 

(men hva vet jeg - jeg må bare øve mer på rutinesvikt så løser alle problemene mine seg ifølge KG :lete: ) 

Julaften for en treåring tilpasses tidspunktene derfor til det treåringen har behov for 😅 

Jeg vurderer la min få sove en dupp på dagen om han vil for å holde ut litt lenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften for en treåring tilpasses tidspunktene derfor til det treåringen har behov for 😅 

Jeg vurderer la min få sove en dupp på dagen om han vil for å holde ut litt lenger. 

Lurt med dupp! Det er en god løsning for mange 👍🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og dessuten være hjemme fordi barnet ikke får lagt seg? Legg barnet der man er da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok julen tilbake og gjorde den "vår" for 5-6 år siden. Driter langt oppi hva andre mener. 

Vi står opp og tusler rundt i pysjen, ungene får åpne det som er oppi julestrømpene (smågaver og godteri fra nissen, før var det aktivitetshefter oppi men nå aktiviserer de seg selv så jeg dropper det). Vi spiser risgrøt på formiddagen, ser julefilm, tar lys på graven og kanskje vi spiller et spill eller noe.  Vi tar på oss finstasen og så spiser vi middag tidlig, ofte kl 14-15 og så har vi dessert. Kl. 18 begynner vi å åpne pakker, spiser noen julekaker og tar på oss årets matchende juleklær (hahah det syntes jeg er sykt morsomt!). Vi spiller spill og tester familielekene som nissen gav oss. Så kan det hende vi ser film, eller at klokka er så mye at folk velger å legge seg. Jeg er ikke superstreng på det nå som de er større, men de velger ofte å legge seg nokså nært opptil vanlig leggetid.

1. Juledag er spill, godteri, kaker og gavedag. Da undersøker vi og tester ut gavene våre. I fjor var vi på kino og det var kjempemoro! Håper å gjøre det igjen også i år.

Anonymkode: ba9eb...691

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten være hjemme fordi barnet ikke får lagt seg? Legg barnet der man er da? 

Noen barn takler fint å bli lagt et sted, så flyttet ut i bil, så flyttet ut av bil og opp i sengen. 

Jeg er heldig - der er min sønn fantastisk. Vi kan legge han hvor og hvordan som helst!!!! 

men han takler absolutt IKKE -når- som helst 😂😂😂

noen barn takler det absolutt ikke, og man må dra hjem/la være å dra noe sted. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi tok julen tilbake og gjorde den "vår" for 5-6 år siden. Driter langt oppi hva andre mener. 

Vi står opp og tusler rundt i pysjen, ungene får åpne det som er oppi julestrømpene (smågaver og godteri fra nissen, før var det aktivitetshefter oppi men nå aktiviserer de seg selv så jeg dropper det). Vi spiser risgrøt på formiddagen, ser julefilm, tar lys på graven og kanskje vi spiller et spill eller noe.  Vi tar på oss finstasen og så spiser vi middag tidlig, ofte kl 14-15 og så har vi dessert. Kl. 18 begynner vi å åpne pakker, spiser noen julekaker og tar på oss årets matchende juleklær (hahah det syntes jeg er sykt morsomt!). Vi spiller spill og tester familielekene som nissen gav oss. Så kan det hende vi ser film, eller at klokka er så mye at folk velger å legge seg. Jeg er ikke superstreng på det nå som de er større, men de velger ofte å legge seg nokså nært opptil vanlig leggetid.

1. Juledag er spill, godteri, kaker og gavedag. Da undersøker vi og tester ut gavene våre. I fjor var vi på kino og det var kjempemoro! Håper å gjøre det igjen også i år.

Anonymkode: ba9eb...691

Dette høres en million ganger hyggeligere ut, enn å strikt holde de """riktige""" juletradisjonene bare fordi. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal ha barna oppe så sent. Jeg og barna er sliten når klokken blir 19-20 og synes vanlig rutiner er helt topp selv om vi feirer en oppfunnet fantasiperson sin fødsel. 
Tenker at man fint kan være litt fleksibel på julaften selv om man har tradisjoner. MIne barn spiser med oss voksne rundt kl 17-18, åpner gaver og legger seg rundt kl 20. Så tar vi voksne kaffe og gaver etterpå.
Folk som påstår at ungene tåler det så inmari bra har nok enkle og fleksible barn, eller så er de dårlige på å lese barnas signaler. 

Anonymkode: c4102...bcd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal ha barna oppe så sent. Jeg og barna er sliten når klokken blir 19-20 og synes vanlig rutiner er helt topp selv om vi feirer en oppfunnet fantasiperson sin fødsel. 
Tenker at man fint kan være litt fleksibel på julaften selv om man har tradisjoner. MIne barn spiser med oss voksne rundt kl 17-18, åpner gaver og legger seg rundt kl 20. Så tar vi voksne kaffe og gaver etterpå.
Folk som påstår at ungene tåler det så inmari bra har nok enkle og fleksible barn, eller så er de dårlige på å lese barnas signaler. 

Anonymkode: c4102...bcd

Fordi man IKKE er tidlig oppe kan barn være våkne lenge. Noen er B- mennesker fra fødsel (jeg og mine barn)

Spørsmålet til alle rigide er hvordan forsøker dere å øke toleransen for endringer ? Sakte litt senere noen dager før, litt lengre dupp osv, lengre tid ute for å bruke opp energi før dupp, litt forskyving av måltider i forkant. For noen virker det som man har lykkes i livet om man ikke kan dra ut av døra pga alle de strikte rutinene. 

Anonymkode: c06e2...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lykke til når du får utbrudd fordi dere sluttet med dette.

Anonymkode: 7e47c...5e6

😂😂 ja, jeg helt sikker på at toåringen min kommer til å huske dette resten av livet.

Når han er stor nok til å ikke legge seg tidlig eller bli overstimulert av alt som foregår, er han stor nok til å bestemme om han vil åpne alle gavene på en gang eller om han vil ha litt hver dag fra 23. desember🤷🏼‍♀️ men hei KG vet best! 

Anonymkode: 66d14...adf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi man IKKE er tidlig oppe kan barn være våkne lenge. Noen er B- mennesker fra fødsel (jeg og mine barn)

Spørsmålet til alle rigide er hvordan forsøker dere å øke toleransen for endringer ? Sakte litt senere noen dager før, litt lengre dupp osv, lengre tid ute for å bruke opp energi før dupp, litt forskyving av måltider i forkant. For noen virker det som man har lykkes i livet om man ikke kan dra ut av døra pga alle de strikte rutinene. 

Anonymkode: c06e2...895

Min sønn tåler masse endringer. Faktisk er han EKSTREMT omgjengelig, takler det meste på strak arm. Unntatt akkurat det med leggetid… 

Så vi øver ikke på å takle endringer på leggetid. Vi trenger ikke det. Det er en bitteliten greie, og skaper omtrent 0 utfordringer for oss hverken i hverdagen eller høytider. 

Det er bare ANDRE som plages av dette……. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en av hver. Eldste har vi aldri trengt å være nøye med, om vi har fraveket rutinene har det vært null stress. Egentlig utrolig deilig for oss voksne, som aldri trengte å ta hensyn til akkurat det.

Yngste, som nå er 2,5, takler det imidlertid ikke. Dersom vi går over leggetiden med mer enn 30 minutter starter han et hyleshow uten sidestykke. Da er det minst fire timer med hyling, gjerne langt utover natta. Og dette forplanter seg til de neste tre/fire dagene. Dette er ikke hyggelig for noen. Så selv om vi voksne syns det er utrolig kjipt at vi må legge opp alle planer etter yngstes leggetid, så er det helt nødvendig for alles trivsel.

Svigers var lenge av oppfatningen av at vi var for rigide på leggetiden, helt til de passa han en langhelg. Da fikk de erfart det selv, så nå har de selv foreslått å legge opp julaften etter hans leggetid. 

Anonymkode: 1c99e...5b8

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har en av hver. Eldste har vi aldri trengt å være nøye med, om vi har fraveket rutinene har det vært null stress. Egentlig utrolig deilig for oss voksne, som aldri trengte å ta hensyn til akkurat det.

Yngste, som nå er 2,5, takler det imidlertid ikke. Dersom vi går over leggetiden med mer enn 30 minutter starter han et hyleshow uten sidestykke. Da er det minst fire timer med hyling, gjerne langt utover natta. Og dette forplanter seg til de neste tre/fire dagene. Dette er ikke hyggelig for noen. Så selv om vi voksne syns det er utrolig kjipt at vi må legge opp alle planer etter yngstes leggetid, så er det helt nødvendig for alles trivsel.

Svigers var lenge av oppfatningen av at vi var for rigide på leggetiden, helt til de passa han en langhelg. Da fikk de erfart det selv, så nå har de selv foreslått å legge opp julaften etter hans leggetid. 

Anonymkode: 1c99e...5b8

Men kan dere ikke bare øøøøøøøøøøøve

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke strenge på leggetider, men barna har til nå (5 og 6 år) ikke lagt seg spesielt sent på julaften. På nyttårsaften var 6-åringen våken frem til midnatt i fjor, da hun var 5, men da hadde vi fri i romjulen så hun hadde trent. Hun som er 5 i år tror hverken klarer det, eller har lyst mer, når vi har kommet et stykke ut på kvelden. 

Vår yngste våkner tidlig og er kveldstrøtt. Og slik er jeg selv også, jeg syns det er bent frem ubehagelig å være oppe sent på julaften. Nyttårsaften klarer jeg det også bedre dersom jeg har hatt fri i romjulen, men jeg sitter og gjesper og gjesper og tenker på den varme, myke dyna mi den siste timen før midnatt da også. Kanskje er barnet til dem TS kjenner av den typen, og de vil unngå at barnet skal bli så trøtt at det gjør vondt på julaften. 

Vi pleier å legge barna der vi er, enten det er hjemme eller borte. Da de var yngre, var det ikke noe problem å bære dem sovende over i bilen, kjøre hjem og bære dem over i sengen om vi var borte i besøk så sent at de ble trøtte. Men jeg vet godt at dette ikke fungerer for alle barn. Jeg har en nevø som våkner om foreldrene prøver seg på dette, og så er lys våken frem til morgenkvisten. Det er klart at å feire noe sted sent på kvelden uten overnatting, blir ordentlig slitsomt for ham, og heldigvis har han foreldre som tar hensyn til det. 

Anonymkode: d431a...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Noen blir glad og sprudlende når de er overtrøtte

Du tror det var de barna jeg siktet til? 

Anonymkode: cf6f8...b50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Funker ikke for alle, noen barn har vanskelig for å falle til ro borte. Ene min var slik. Og ja, vi var ikke bare hjemme av den grunn pga familie i andre byer, men legging borte var et helvete. Med førstemann, null stress. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Funker ikke for alle, noen barn har vanskelig for å falle til ro borte. Ene min var slik. Og ja, vi var ikke bare hjemme av den grunn pga familie i andre byer, men legging borte var et helvete. Med førstemann, null stress. 

Ja, men så gjør man det beste ut av det. Man må jo kunne dra bort i ny og ned. Og å la være å feire jul? Da tilpasser man det til barna ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Det blir jo høna eller egget, da - har de som er veldig opptatt av rutiner blitt opptatt av rutiner fordi de har et barn som trenger rutiner, eller trenger barnet rutiner fordi foreldrene er opptatt av rutiner? Jeg tror det ofte er det siste, får veldig inntrykk av det med rigide foreldre i omgangskretsen. De minst fleksible folka får "merkelig" nok alltid de vanskeligste ungene...

Joda, tre stykker faktisk....

Veldig godt observert. Helt enig.

Jaha, men noen av oss har flere barn hvor bare ETT av barna er mer avhengig av rutiner. Så nei, jeg er absolutt ikke for rigid. Barn er derimot forskjellige. Min yngste taklet veldig dårlig å bli overtrøtt og det å sove borte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...