Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uanonym bruker skrev (6 timer siden):

Julaften er unntakstilstand. Barna mine har alltid fått være oppe så lenge de vil da.

Viktig med rutiner, men det er også viktig å kunne avvike fra rutinene i blant. Synes det høres nitrist ut med barn som må legge seg kl. 19 på julaften (med mindre det er snakk om barn med spesielle behov). Mange foreldre i dag virker å være veldig opptatt av rutiner, så opptatt at det hemmer dem i hverdagen.

Men hvordan er det nitrist? En to-tre-åring kan jo ikke klokka og vet ikke at i mange hjem så er det vanlig å være oppe lenge på julaften? Vi har alltid hatt det hyggelig på julaften.  Dette må du forklare?

Anonymkode: bdb43...3e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke være spesielle behov, men hva som er best for barnet. Det er ingenting trist i å unngå at barn som blir overtrøtt, sutrete og ikke har det noe bra. De som er veldig opptatt av rutiner er det gjerne for en grunn. 

Anonymkode: cf6f8...b50

Det blir jo høna eller egget, da - har de som er veldig opptatt av rutiner blitt opptatt av rutiner fordi de har et barn som trenger rutiner, eller trenger barnet rutiner fordi foreldrene er opptatt av rutiner? Jeg tror det ofte er det siste, får veldig inntrykk av det med rigide foreldre i omgangskretsen. De minst fleksible folka får "merkelig" nok alltid de vanskeligste ungene...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan umulig ha barn…..

Anonymkode: e3741...c55

Joda, tre stykker faktisk....

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Merkelig utsagn. 

Vi er mange som har barn, og som fint greier å feire jul uten å snu opp ned på hele feiringen. Hvorfor har vi tradisjon med julemiddag etter at julen ringes inn og ikke julelunsj? Fordi det har funket i alle år. 

Jeg har hatt barn i 19 år, og har både et lite barn, et småskolebarn og en ungdom. Det er 15 år siden jeg første gang hørte om julemiddag før julen i det hele tatt har startet. Da var det en meget spesiell ting å gjøre. Og folk må gjerne gjøre det for min del altså. Men når det framstilles som den eneste måten å gjøre det på, moralsk forkastelig å la være og en selvfølgelig ting å tvinge storfmilien med på, da synes jeg man må roe ned et hakk eller ti. Barna elsket jul før noen fikk denne ideen også.

Og at første juledag er et helvete fordi barna er trøtte hvis man ikke får vilja si, det var heller ikke en greie før. Det eneste kjipe med første juledag var denne tradisjonen med at man ikke kunne besøke venner.

Barn har ikke forandret seg stort på denne tiden. Det er nok heller mange foreldre og i særdeleshet mødre som har blitt rigide og ikke tåler endring i rutiner. Ikke en gang har jeg hørt om en mann som ringer rundt til storfamilien for å endre på planer og i tillegg blir sur om han ikke får gehør.

Anonymkode: 68e6d...d98

Veldig godt observert. Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan er det nitrist? En to-tre-åring kan jo ikke klokka og vet ikke at i mange hjem så er det vanlig å være oppe lenge på julaften? Vi har alltid hatt det hyggelig på julaften.  Dette må du forklare?

Jeg tenker vel gjerne på litt større barn enn 2-åringer. Vet om flere med barn i småskolealder som må/måtte legge seg til vanlig tid på julaften. Fra 3-årsalderen skjønner ungene godt hva jul er og at det er noe spesielt, og at de andre sitter og koser seg mens de må legge seg.

Som en bruker jeg siterte skrev - hvorfor var dette aldri noe problem for en generasjon siden? Mens nå er plutselig alle unger totalt avhengig av rutiner hver dag? Jeg mistenker at det i mange tilfeller er foreldrene som er mer avhengig av rutiner enn barna.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker vel gjerne på litt større barn enn 2-åringer. Vet om flere med barn i småskolealder som må/måtte legge seg til vanlig tid på julaften. Fra 3-årsalderen skjønner ungene godt hva jul er og at det er noe spesielt, og at de andre sitter og koser seg mens de må legge seg.

Som en bruker jeg siterte skrev - hvorfor var dette aldri noe problem for en generasjon siden? Mens nå er plutselig alle unger totalt avhengig av rutiner hver dag? Jeg mistenker at det i mange tilfeller er foreldrene som er mer avhengig av rutiner enn barna.. 

det var et problem for noen generasjoner siden også……….. det gikk bare mest ut over barna :)  Og de var det ikke så farlig med, de måtte bare innfinne seg med jule-løpet, koste hva det koste ville - det måtte bli jul!! 

Og JEG er den som blir kalt rigid 😂🤪

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Jeg har en jente som blir hyper av for mye. Husker jeg fikk en helvetes masse kjeft en gang, fordi hun ble hyper, og jeg bestemte å legge henne kl 23 for å forebygge meltdown og ubehag for barnet. Det som skjedde var at bestemoren fikk melt down i stedet. Hun organiserte min tante til å samtykke med seg. Det ble ubehagelig. Heldigvis har jeg ikke kontakt med disse menneskene lenger, og vi legger oss når vi vil, også på julaften, og uten å få kjeft! Til helvete med familie! Til helvete med julen!

Anonymkode: ec311...5a4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det blir jo høna eller egget, da - har de som er veldig opptatt av rutiner blitt opptatt av rutiner fordi de har et barn som trenger rutiner, eller trenger barnet rutiner fordi foreldrene er opptatt av rutiner? Jeg tror det ofte er det siste, får veldig inntrykk av det med rigide foreldre i omgangskretsen. De minst fleksible folka får "merkelig" nok alltid de vanskeligste ungene...

Men hvis du er så enig i det siste innlegget du siterer, hvorfor kan du ikke forstå at vi holder på rutiner, selv om det betyr å legge barna 19.00 på julaften? 

Hvorfor må jeg holde fast i dine synspunkter, det fungerer absolutt ikke optimalt i vår familie? 

Du vet at rutiner og grenser skaper trygge barn? Hadde vi slengt alt av rutiner og grenser avgårde hadde vi sittet igjen med et utrygt barn, det er jagggu meg kritikkverdig det og! Men nå er jeg likslm FOR streng? Men om jeg lar være, så blir barnet utrygt og utilpass og det er jaggu gørent det og???

Vi gjør det som fungerer for OSS. Dere gjør det som fungerer FOR DERE. Voila! Alle happy! Bortsett fra st vi mest sannsynlig ikke kan feire julaften sammen da, men det er kanskje ikke et så stort tap? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det var et problem for noen generasjoner siden også……….. det gikk bare mest ut over barna :)  Og de var det ikke så farlig med, de måtte bare innfinne seg med jule-løpet, koste hva det koste ville - det måtte bli jul!! 

Og JEG er den som blir kalt rigid 😂🤪

Jeg har aldri skrevet at man ikke kan gjøre tilpasninger i feiringa når noen av gjestene er små barn. Det er jo naturlig. Jeg synes bare det virker veldig rigid at ungene må legge seg til nøyaktig samme tid hver dag, uten unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri skrevet at man ikke kan gjøre tilpasninger i feiringa når noen av gjestene er små barn. Det er jo naturlig. Jeg synes bare det virker veldig rigid at ungene må legge seg til nøyaktig samme tid hver dag, uten unntak. 

Og mine/våre rutiner skaper frihet i familien! Å legge på forskjellig tidspunkt er ikke frihet for oss - det er et helvete.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis du er så enig i det siste innlegget du siterer, hvorfor kan du ikke forstå at vi holder på rutiner, selv om det betyr å legge barna 19.00 på julaften? 

Hvorfor må jeg holde fast i dine synspunkter, det fungerer absolutt ikke optimalt i vår familie? 

Du vet at rutiner og grenser skaper trygge barn? Hadde vi slengt alt av rutiner og grenser avgårde hadde vi sittet igjen med et utrygt barn, det er jagggu meg kritikkverdig det og! Men nå er jeg likslm FOR streng? Men om jeg lar være, så blir barnet utrygt og utilpass og det er jaggu gørent det og???

Vi gjør det som fungerer for OSS. Dere gjør det som fungerer FOR DERE. Voila! Alle happy! Bortsett fra st vi mest sannsynlig ikke kan feire julaften sammen da, men det er kanskje ikke et så stort tap? 

Dette er bare mine meninger om tema generelt, ikke om DIN barneoppdragelse.

Det finnes jo veldig mange mellomting mellom totalt rigid og null rutiner og grenser, da (Og jeg synes ikke nødvendigvis at stor avhengighet av rutiner er det samme som at man er flink til å sette grenser). Rutiner er viktig, men det er også viktig å lære ungene å være litt fleksible noen ganger. Da blir livet enklere i mange situasjoner i framtida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva med de som har flere barn da, hvorav en sovner hvor som helst og når som helst, og en blir dautrøtt dagen etter fordi han alltid våkner tidlig? Ikke meg, men det finnes eksempler. 

Jeg har selvfølgelig latt min være oppe lenge ved noen anledninger. Har vært på besøk hos andre til sent på kveld, og de mente det gikk bra. Det ble hyling hele veien hjem og hun sovnet ikke før i totiden på natta.  Var også på ferie en gang med toåringen, og flyet ble kansellert sånn at vi kom oss ikke hjem før leggetid.  Var ikke noe trivelig verken for henne eller de andre på flyet for å si det sånn. 

Kjekt at du dømmer omgangskretsen din da, og mulig jeg var rigid når min var yngre. Men det var det jo en grunn til, når jeg så hvor dårlig det funket å utsette leggingen. Kan godt hende det ville gått bra, men på julaften, hvis min var to-tre og noen ville overtale meg til å være oppe lenge, så ville jeg ikke ha gamblet på det, ut fra min erfaring med mitt barn da. For andre kan det gå helt fint så klart.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Skal de faktisk avlyse julaften? Altså sitte hjemme og ikke ferie jul? Eller mener du bare at de skal endre planene for eventuell feiring et annet sted slik at feiringer passer de og barnet bedre? Det andre har vi gjort tidligere, blitt hjemme, spist litt tidligere, fått barna i seng, kost oss hjemme på kvelden uten overtrøtte og slitne barn. Helt normalt når man har små barn dersom barnet trenger faste leggerutiner, som noen trenger. 

Anonymkode: ea247...f61

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Juks? Hvem har gjort deg til dommer egentlig? 😂

Anonymkode: 9e799...d90

Jeg er julenissen, så det er jeg som bestemmer 😃

Anonymkode: ff387...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare mine meninger om tema generelt, ikke om DIN barneoppdragelse.

Det finnes jo veldig mange mellomting mellom totalt rigid og null rutiner og grenser, da (Og jeg synes ikke nødvendigvis at stor avhengighet av rutiner er det samme som at man er flink til å sette grenser). Rutiner er viktig, men det er også viktig å lære ungene å være litt fleksible noen ganger. Da blir livet enklere i mange situasjoner i framtida...

Skal jeg ha det jævlig i dag, men potensielt enklere en eller annen gang inn i fremtiden………… 

….. eller skal jeg ha det enklere hver dag NÅ, og overskudd og et godt forhold til sønnen min slik at vi kan takle uforutsette hendelser når de kommer? 

No. Brainer. 

Hva du gjør med dine barn, altså jeg legger meg ikke opp i det. You do you.

Men ikke døm meg for hva jeg gjør med mine, for at alle skal ha det best mulig. noen barn takler å vike fra rutiner helt uproblematisk, andre er det verre for.

Man gjør det man kan, og hjelper barna så godt man kan i situasjonene man står i når man står i de. 

Sånn for å poengtere, så er det ganske mange foreldre som tror at man forbereder barn på hvor forferdelig verden er ved å gjøre kjipe ting hjemme, for å "herde". Å la være å følge rutiner for å "herde" dem mot motgang, nekter jeg å bli med på. Da avlyser jeg heller jula, så får barna mine heller lære at primærbehov kommer før en eller annen høytid!!!! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, julaften skal alle være i seng kl. 16. 

Anonymkode: 1be07...e95

Fy faen, JA TAKK. Når julen ringes inn er jeg uansett beyond sliten av inntrykk, forventninger, mett av kaker og gjester. Legger meg gjerne 16.00! Men da avviker jeg fra leggetid til barna så det går ikke :skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg ha det jævlig i dag, men potensielt enklere en eller annen gang inn i fremtiden………… 

….. eller skal jeg ha det enklere hver dag NÅ, og overskudd og et godt forhold til sønnen min slik at vi kan takle uforutsette hendelser når de kommer? 

No. Brainer. 

Hva du gjør med dine barn, altså jeg legger meg ikke opp i det. You do you.

Men ikke døm meg for hva jeg gjør med mine, for at alle skal ha det best mulig. noen barn takler å vike fra rutiner helt uproblematisk, andre er det verre for.

Man gjør det man kan, og hjelper barna så godt man kan i situasjonene man står i når man står i de. 

Sånn for å poengtere, så er det ganske mange foreldre som tror at man forbereder barn på hvor forferdelig verden er ved å gjøre kjipe ting hjemme, for å "herde". Å la være å følge rutiner for å "herde" dem mot motgang, nekter jeg å bli med på. Da avlyser jeg heller jula, så får barna mine heller lære at primærbehov kommer før en eller annen høytid!!!! 

Ja, det er jo noe av poenget med barneoppdragelse, da ;) Ikke gi etter for alt fordi det er enklest akkurat nå, men tenke på hva som gir gevinster i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (12 minutter siden):

Okey. Når søsteren min og jeg var små, så serverte mor og far pinnekjøttet en time tidligere. Jeg har gått ut fra at det ikke er noe nytt at man tilpasser med små barn, men kanskje det ikke var vanlig på 80-tallet, vet ikke. Jeg husker jo ikke dette, og husker heller ikke om jeg reagerte negativt (mer enn på en hverdag) på at jeg måtte legge meg før de voksne på julaften. Husker at det var kjipt at jeg måtte legge meg til ca vanlig tid nyttårsaften, for noen i klassen snakket om at de fikk se fyverkeri. (Skulle ønske foreldrene mine husket når søsteren min og jeg fikk være oppe til midnatt for det kan bli en ny tråd hehe)

Det har i hvert fall ikke vært noe problem å legge min på julaften, dvs ikke noe verre enn en vanlig dag. Men foreldrene mine har kun ett barnebarn, og vi har gjort oss ferdig med gavene før leggetid. Hvis det er andre barn som får være lenge oppe, og hvis de fortsetter å pakke opp, så skjønner jeg jo at det blir trist å måtte gå og legge seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo noe av poenget med barneoppdragelse, da ;) Ikke gi etter for alt fordi det er enklest akkurat nå, men tenke på hva som gir gevinster i framtida.

Du glemte lese det neste, å velge én setning lar seg simpelthen ikke gjøre… hele resonementet henger jo sammen. 

For en nedlatende holdning du har, med et ;) for å toppe det hele. velger å overse barneoppdragelsestips fra deg… dette er ikke holdninger jeg ønsker at barna mine skal "arve". 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okey. Når søsteren min og jeg var små, så serverte mor og far pinnekjøttet en time tidligere. Jeg har gått ut fra at det ikke er noe nytt at man tilpasser med små barn, men kanskje det ikke var vanlig på 80-tallet, vet ikke. Jeg husker jo ikke dette, og husker heller ikke om jeg reagerte negativt (mer enn på en hverdag) på at jeg måtte legge meg før de voksne på julaften. Husker at det var kjipt at jeg måtte legge meg til ca vanlig tid nyttårsaften, for noen i klassen snakket om at de fikk se fyverkeri. (Skulle ønske foreldrene mine husket når søsteren min og jeg fikk være oppe til midnatt for det kan bli en ny tråd hehe)

Det har i hvert fall ikke vært noe problem å legge min på julaften, dvs ikke noe verre enn en vanlig dag. Men foreldrene mine har kun ett barnebarn, og vi har gjort oss ferdig med gavene før leggetid. Hvis det er andre barn som får være lenge oppe, og hvis de fortsetter å pakke opp, så skjønner jeg jo at det blir trist å måtte gå og legge seg. 

Som sagt, jeg har aldri skrevet at det ikke er fornuftig å gjøre tilpasninger - poenget mitt var at det er dumt å være så avhengig av rutiner at man ikke kan avvike en tomme fra disse en eneste dag i året!

Folk er virkelig ikke gode på å forstå nyanser her inne... 

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...