Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

barnet får alle pakkene spredt over flere dager. Veldig stas egentlig! Rekker å leke med og faktisk anerkjenne hver gave og ikke bare klikke rundt i ekstase et par timer etter middag

Lykke til når du får utbrudd fordi dere sluttet med dette.

Anonymkode: 7e47c...5e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har som flere har beskrevet:

Ett barn som godt tåler å være våken i mange timer over leggetid, og ett barn som blir helt hysterisk og krakilsk om hun er våken over tiden. Da kan det være hylgrin i flere timer, og det er ikke kjekt for hverken barn eller voksne.  

Men vi har en fordel, fordi om vi lar henne sove til hun våkner på lillejulaften, så sover hun til halv ni-isj, og da kan vi legge litt seinere den dagen, så sover hun til ni/ti på julaften og dermed har vi skjøvet døgnet hennes noe - som er lett å hente inn igjen ved å vekke tidligere og tidligere iløpet av romjula. 

Så får vår del handler det ikke om når hun sovner, men hvor mange timer hun har vært våken før hun legger seg, og det lar seg justere hos vårt barn. (Nå vet jeg at ikke alle har barn som sover lenge om morgenen, så dette er ikke en løsning for alle). 

Anonymkode: 593d7...223

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke kjempestrenge på leggetid, men jenta vår på 2,5 år er trøtt når hun er trøtt. Det pleier å bli veldig tydelig når det er tid for senga, som regel rundt kl 19. Da vil hun faktisk sove og sier selv at det er "nattatid" . Så her legger vi nok til vanlig tid 😅

Anonymkode: 10add...f0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drastisk å avlyse julaften da. 

Anonymkode: 66d14...adf

Jeg regner med de ikke avlyser julaften, bare feirer hos seg selv. Det er jo ikke drastisk hvis de opplever at familien bare vil kjøre egoløp og ikke ta hensyn til andre. Du skriver jo selv at du ikke vil ødelegge de gode rutinene dere har, noe som er veldig forståelig med et så lite barn (de blir tidsnok så store at de kan være oppe så lenge de bare vil uten at det ødelegger noe som helst), men dere opplever heldigvis at familien forstår dette. Dessverre er ikke alle så heldige. Det er nok av innlegg her på KG av folk som absolutt ikke er villige til å spise til noe annet tidspunkt enn det de har bestemt seg for. Jeg skjønner godt at det ikke er spesielt hyggelig å feire med så rigide mennesker. Julaften blir ikke ødelagt om middagen ikke starter nøyaktig kl 17.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er unntakstilstand. Da får barna være oppe så lenge de vil. Rekorden for yngste er litt over 21, da gikk han selv og la seg fordi han var så trøtt. Eldste holdt ut til nesten 22.30. Da sover de også litt lengre dagen etter, som jo er helt greit når vi har en noe senere felles brunsj samlet og det hele.

Anonymkode: 45a77...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er unntakstilstand. Barna mine har alltid fått være oppe så lenge de vil da.

Viktig med rutiner, men det er også viktig å kunne avvike fra rutinene i blant. Synes det høres nitrist ut med barn som må legge seg kl. 19 på julaften (med mindre det er snakk om barn med spesielle behov). Mange foreldre i dag virker å være veldig opptatt av rutiner, så opptatt at det hemmer dem i hverdagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er krisemaksimering å avlyse jula for leggerutiner altså.

Vi pushet leggetiden litt i fjor (1 år) og lot han åpne gavene sine og leke bitte litt før vi la han og deretter tok resten av gavene. Blir nok noe lignende i år, med mindre svigers synes det er helt krise med pause i gaveåpningen (tviler)…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 minutter siden):

Jeg regner med de ikke avlyser julaften, bare feirer hos seg selv. Det er jo ikke drastisk hvis de opplever at familien bare vil kjøre egoløp og ikke ta hensyn til andre. Du skriver jo selv at du ikke vil ødelegge de gode rutinene dere har, noe som er veldig forståelig med et så lite barn (de blir tidsnok så store at de kan være oppe så lenge de bare vil uten at det ødelegger noe som helst), men dere opplever heldigvis at familien forstår dette. Dessverre er ikke alle så heldige. Det er nok av innlegg her på KG av folk som absolutt ikke er villige til å spise til noe annet tidspunkt enn det de har bestemt seg for. Jeg skjønner godt at det ikke er spesielt hyggelig å feire med så rigide mennesker. Julaften blir ikke ødelagt om middagen ikke starter nøyaktig kl 17.

Man er jo også ganske rigid om barnet MÅ legge seg kl. x hver dag. Leggerutinene blir ikke ødelagt av at man gjør det annerledes én dag.

Endret av Uanonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man er jo også ganske rigid om barnet MÅ legge seg kl. x hver dag. Leggerutinene blir ikke ødelagt av at man gjør det annerledes én dag.

Med små barn fungerer det ikke nødvendigvis å utsette leggetid. De blir overtrøtte, men får likevel ikke sove og våkner kanskje akkurat like tidlig som vanlig dagen etter, men etter mindre søvn som igjen får konsekvenser for dagen etter. At dine barn har fungert bra ved utsatt leggetid er ikke det samme som at det gjør det for alle. Det er dessuten stor forskjell på en 2-åring og en 7-åring. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt, 3 år, legges til normal tid. Vi feirer også 1 juledag (med andre siden av familien), og vil ikke ødelegge den dagen med et veldig trøtt og slitent barn. 

I vår familie, har vi alltid startet julefeiringen etter hva som passer de med spesielle behov, som er de aller yngste og de aller eldste. Oldemor sovner også før 20:00 😅

Anonymkode: 66ad8...be9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer alltid med familie, som bor i samme nabolag. Vårt barn som blir 2 nå tåler fint å være våken til kl 20, men hun blir fryktelig grinete og sliten om hun skal være oppe lenger, så vi kommer til å dra hjem rundt 19.30 tenker jeg for å roe ned etter en dag med mange intrykk. Funker ikke å legge henne der for så å ta henne med hjem senere, da våkner hun og vi har det gående siden hun da har fått ladet batteriene litt 🥴 når hun er så liten så må vi nesten styre det litt. 

Anonymkode: 9e799...d90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinen min sin familie har en bråte med pakker og mange gjester. De åpner gjerne pakker helt rundtom midnatt da det skal åpnes en og en pakke og alle skal se og evt kommentere hvor fin den er. Da mine var små, så hadde de nok sovnet før de var halvveis i pakkene, og ikke blir det sortert ut at barna får først heller. Vi kan gjerne være fleksible i julen vi, og av og til så klarer de å holde seg våkne flere timer, og kanskje til midnatt på nyttårsaften også. Men det er ikke bare-bare å "snu døgnet" så de minste sovner gjerne på fanget i 21-tiden, og da hjelper det ikke at de får lov til å være oppe lenge :D Så vi tilpasser feiringen barna slik at de får åpnet pakker før de blir supersøvnig.

Anonymkode: 20068...e41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært rigide på leggetid, men så har ungene alltid vært veldig fleksible og kunne lett sovne borte i en seng, sofa, i vogn og skulle vi kjøre hjem så skiftet vi til pysj før vi dro hjem og de sovnet alltid så vi bar de i seng.  Lite grining dagen etter og de forskjøv våknetiden. De våknet generelt sjelden før 6-7.  Ville de være oppe på nyttårsaften  etterhvert fikk de det også, men sovnet ofte på sofaen. 

Synes mye det handler om hvordan foreldre håndterer barna dagen etter enn at barna har en litt off dag innimellom.  Mine kunne så klart innimellom merke manglende søvn, men vi slet mer med manglende mat som grunn for grettenhet, ikke søvn. 

Anonymkode: c06e2...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, folk fikk barn før klokka ble oppfunnet. Klart barn tåler litt fleksible leggetider!

I generasjoner har svigerfamilien tatt julemiddagen etter kveldsøkta i fjøset, klokka blir fort 18.30-19. Der har alltid vært mange unger til bords. Nå er den yngste generasjonen i alderen 2-19.

Først når mannens bror fikk barn ble dette et problem. Hans kone tror nemlig at barnet MÅ legges kl 19 hverdag som helg. Den ene gangen det ikke skjedde gikk hun i helspenn neste dag, ungen ble nervøs og hun konkluderte med at ungen ikke tålte denne uhyrlige hendelsen.

Kort sagt, de har dått beskjed om at vi ikke blir fornærmet om de velger å feire et annet sted.

Anonymkode: 68e6d...d98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, folk fikk barn før klokka ble oppfunnet. Klart barn tåler litt fleksible leggetider!

I generasjoner har svigerfamilien tatt julemiddagen etter kveldsøkta i fjøset, klokka blir fort 18.30-19. Der har alltid vært mange unger til bords. Nå er den yngste generasjonen i alderen 2-19.

Først når mannens bror fikk barn ble dette et problem. Hans kone tror nemlig at barnet MÅ legges kl 19 hverdag som helg. Den ene gangen det ikke skjedde gikk hun i helspenn neste dag, ungen ble nervøs og hun konkluderte med at ungen ikke tålte denne uhyrlige hendelsen.

Kort sagt, de har dått beskjed om at vi ikke blir fornærmet om de velger å feire et annet sted.

Mitt barn våkner klokken 05:30 uansett leggetid. Sier seg selv om ungen er oppe til langt på natt, så blir dagen etter ødelagt. 1 juledag er også en viktig dag for mange.

Hvorfor må alt være så seint? De aller fleste jobber halv dag, eller har fri på julaften. Er det nødvendig å begynne middagen 10 minutter før barnas leggetid?

Syns enkelte er utrolig barnslige og trassige, når de forlanger at alt alltid skal begynne så seint. Jeg som voksen ønsker også å legge meg. Jeg må jo stå opp 05:30 uansett. Hater å føle meg uopplagt. Spesielt om jeg skal i selskap dagen etter.

Heldigvis tar vi hensyn til de minste og elste i vår familie. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt barn våkner klokken 05:30 uansett leggetid. Sier seg selv om ungen er oppe til langt på natt, så blir dagen etter ødelagt. 1 juledag er også en viktig dag for mange.

Hvorfor må alt være så seint? De aller fleste jobber halv dag, eller har fri på julaften. Er det nødvendig å begynne middagen 10 minutter før barnas leggetid?

Syns enkelte er utrolig barnslige og trassige, når de forlanger at alt alltid skal begynne så seint. Jeg som voksen ønsker også å legge meg. Jeg må jo stå opp 05:30 uansett. Hater å føle meg uopplagt. Spesielt om jeg skal i selskap dagen etter.

Heldigvis tar vi hensyn til de minste og elste i vår familie. 

Leste du det du svarte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du det du svarte på?

Ja.

Mitt barn tåler ikke fleksible leggetider. Det gjør ikke din brors barn heller. Du er rigid og snakker ned andre barns behov. Du forteller familien din at de kan feire jul uten dere. Du ønsker ikke å ta hensyn, fordi gamledager...

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Mitt barn tåler ikke fleksible leggetider. Det gjør ikke din brors barn heller. Du er rigid og snakker ned andre barns behov. Du forteller familien din at de kan feire jul uten dere. Du ønsker ikke å ta hensyn, fordi gamledager...

Ikke på grunn av gamledager, men på grunn av fjøsstellet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 timer siden):

Barn er forskjellige. Noen tåler godt at rutiner og leggetid endres (som våre barn, de har alltid fint kunnet være oppe mer eller mindre så lenge de vil på julaften), andre er veldig avhengige av å holde på faste leggetider for å få sovet godt og nok. Synes det er veldig rart at du reagerer på dette, men KG har lært meg at mange har vanskelig for å forstå at andres barn kan ha andre behov enn ens egne. Hvis noen med sensitive barn hadde feiret med oss hadde vi gladelig tilpasset feiringen slik at barnet både fikk med seg alt det viktige og samtidig fikk lagt seg til ok tid. 

Det jeg reagerer på er at de vurderer å avlyse julefeiringen.

Anonymkode: 42599...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...