Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har bare tilpasset litt. De fikk åpne en pakke etter lunsj på julaften med noe leker i. Middagen var tidlig, senest 17. Så kom det nisse rundt 18 som ga dem en pakke. Så mer pakker deretter. Pakkeåpning var ferdig til 20. Hvis de mistet gnisten, så bare sparte vi noen pakker til dagen etter. Ungene ble lagt når de var trøtte og trengte søvn. 

Anonymkode: f3647...78a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sønnen min var liten måtte han legges til vanlig tid, ellers ble det hyling og skriking og ikke hyggelig for noen, samt at neste dag ble ødelagt fordi han våknet enda tidligere enn vanlig. (Handler ikke om at vi voksne ikke orket, men han hadde det jo ikke bra selv når det ble sånn.)

Nå er han 10, og de siste par årene har han fått være oppe til han stuper 😛 Han våkner fortsatt like tidlig på morgenen, men tåler det bedre nå, også er det jo mer stas å være oppe lenge nå enn da han var liten og ikke kunne klokka. 😉

Anonymkode: b937c...06b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid overnattet der vi har feiret jul slik at barna kan legge seg etter behov. Åpning av pakker gjøres i 18-19-tiden, så da går de ikke glipp av det 😀

Anonymkode: 20068...e41

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Noen tåler godt at rutiner og leggetid endres (som våre barn, de har alltid fint kunnet være oppe mer eller mindre så lenge de vil på julaften), andre er veldig avhengige av å holde på faste leggetider for å få sovet godt og nok. Synes det er veldig rart at du reagerer på dette, men KG har lært meg at mange har vanskelig for å forstå at andres barn kan ha andre behov enn ens egne. Hvis noen med sensitive barn hadde feiret med oss hadde vi gladelig tilpasset feiringen slik at barnet både fikk med seg alt det viktige og samtidig fikk lagt seg til ok tid. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka styrer ikke legging på julaften, men jeg har veldig kveldstrøtte barn som våkner like tidlig uansett når de legger seg så jeg skal ikke «tvinge» til å være oppe. Det blir bare en forferdelig 1.juledag.  

Anonymkode: 918a4...ace

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt behov for det, men har  i perioder tilpasset og hatt julemiddagen 1530 istedet for 1700 for å forsøke å ha tidligere kveld, det funket sånn passelig, og nå er de så store at vi ikke tilpasser på den måten lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har startet kl. 14 på dagen for å komme i mål før det blir altfor sent. Mest fordi det ikke er koselig å prøve å kose seg når en er veldig trøtt og har mer lyst til å legge seg. Aldri hatt noe behov for å følge klokka slavisk, merker fort når det er tid for senga. 

Anonymkode: 9dff9...8b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn sluknet kl 19 hver kveld til etter han hadde begynt på skolen. Julaften pleide han å holde seg våken til kl 20 🙂. Hadde null innvirkning på formen dagen etter. Da rakk vi fint middag kl 17, rydde litt, og i hvertfall å åpne hans gaver før han sovnet.

Julaften er tradisjoner for meg. Ingen åpning av gaver tidligere på dagen, middag kl 17 osv. Barn har ikke vondt av å lære seg og vente.

Anonymkode: ff387...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han var yngre spiste vi middag litt tidligere slik at det var god tid til gaver og kos før (forholdsvis) normal leggetid. Hele familien min syntes det var helt uproblematisk å tilpasse på den måten. 

Svigersene derimot tviholder på middag kl 17.30 og kaffe og gaveåpning kl 20 eller senere og det passer jo ikke helt med flere barnebarn under 5 år. Men dem om det, er en grunn til at vi ikke er der på julaften 🤪

Anonymkode: 8fef0...e9c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mitt barn sluknet kl 19 hver kveld til etter han hadde begynt på skolen. Julaften pleide han å holde seg våken til kl 20 🙂. Hadde null innvirkning på formen dagen etter. Da rakk vi fint middag kl 17, rydde litt, og i hvertfall å åpne hans gaver før han sovnet.

Julaften er tradisjoner for meg. Ingen åpning av gaver tidligere på dagen, middag kl 17 osv. Barn har ikke vondt av å lære seg og vente.

Anonymkode: ff387...45d

Wow, dette var barnefiendtlig 😂 er helt for at barn ikke skal styre showet 100%, men enkle tilpasninger burde vel la seg gjøre? 

Om jeg skulle vært like strikt med tradisjoner som deg så hadde ikke sønnen min fått være med på annet enn julemiddagen i maange år…. Er det bare dine tradisjoner som er akseptable, eller er det noen av de du feirer med og som får komme med innspill? :lete: 

Anonymkode: e3741...c55

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke leggetid på julaften! Men barna er kveldsbarn, alle har vært det siden de var små. Vi spiser 17, så kommer hestevogna med julenisse og gaver og så er det sofakroken 😊

Da jeg selv var liten åpnet vi gaver på ettermiddagen, da var det ikke noe mas og vi spiste middagen vår. Mine egne barn får også gjerne en gave Ila ettermiddagen, men de er overraskende flinke til å vente.

Anonymkode: 0079d...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen får være oppe helt til han ønsker å legge seg.

På Julaften og nyttårsaften skal det ikke være noen regler om å legge seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer VELDIG på hvem dere voksne er som tåler så kjempedårlig at juletradisjonene endres i ett år?? Er dere så rigide og regelstyrt til vanlig? Skulle tro TS ville forstå ønsket om rutine 😄 Men dette dreier seg jo ikke om hennes behov, så nei. 

Kan ikke folk få lov til å tilpasse julen slik at den blir best mulig for dem? De gjør det jo garantert av en grunn. 

Anonymkode: b9768...253

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ungen må legges tidlig er det vel bare å starte litt tidligere med middag osv? Her har feiringen blitt tilpasset og justert alt ettersom,om noen må jobbe på julaften,om noen må kjøre hjem på kvelden,om noen har hatt små barn osv. Vi har våre faste tradisjoner,men å flytte litt på tidspunkter er da null stress. 

Anonymkode: 3ab9e...662

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så strenge på julaften/nyttårsaften men de klarer som regel ikke å holde seg våkne stort lenger enn en times tid etter leggetid uansett😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 4 år og vi har aldri vært strenge på leggetider på fridager generelt. Men i min familie er uansett alle de viktigste tingene overstått innen barnets vanlig leggetid. Hverken middag eller gaveåpning er langt på natt. Praktiserer virkelig andre det?

Anonymkode: 43281...4ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Aldri vært streng på sånne dager nei 

Anonymkode: b50de...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drastisk å avlyse julaften da. Vi er strenge på leggetid for 2 åringen kl 1930 fordi dagen etter blir et helvete om han legger seg for sent. Selvom vi skal sove hos familie vil vi gjerne ha fine dager i jula, og ikke bryte trygge rutiner for barnet. Så her blir det middag én time før vanlig tid, og barnet får alle pakkene spredt over flere dager. Veldig stas egentlig! Rekker å leke med og faktisk anerkjenne hver gave og ikke bare klikke rundt i ekstase et par timer etter middag 😅

Anonymkode: 66d14...adf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke strenge på leggetid, men erfaringsmessig er ungene trøtte til vanlig tid. Å strekke det lenger enn nødvendig fører bare til sure unger og dårlig stemning. Vi tilpasser jula til små barn ved å starte tidligere. 

Anonymkode: 3e7c1...f81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hos oss har det aldri vært noe problem at barna er oppe lenger på julaften, ikke når de var veldig små heller. Jeg kjenner noen som lurer på om de skal avlyse julaften fordi de er redd barnet ikke skal få lagt seg i riktig tid. Barnet er 3 år og det må jo være kjedelig for barnet at de gjør det i tilfelle. Men vi er forskjellige. Første gang de skulle bort på julaften. Ellers er det vel bare å feire hjemme hvis man er så redd for dette.

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 42599...772

Første julen sin barnet vårt tre mnd, så den fikk han ikke med seg. Både da han var 1 og 2 fikk han legge seg da han ville. Da han var 1 klarte han ikke å sovne før vi dro fra selskapet i 23-tiden, fordi han synes det var så spennende. Da han var 2, sovnet han mellom 20 og 21 av eget ønske, også da borte.

Dette er et barn som gjerne våkner i halv seks tiden til vanlig. Gjorde oss ikke noe at han var litt trøtt 1. dag. Vi har bare rolig opplegg uansett.

Anonymkode: 7e47c...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...