Gå til innhold

Julegavetråd om de litt vanskeligere julegavene 🧑‍🎄

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være kjekt med en tråd om julegaver til de som er litt vanskeligere å finne noe til? Barn er jo ganske enkelt, i alle fall opp til en viss alder. 

Jeg kan jo begynne med å legge ut de jeg synes er vriene, og hva jeg har tenkt så langt. Så kanskje noen får noen ideer, og/eller hiver seg på ☺️ 

Venninner 40+: Vet ikke i år. Har tidligere kjøpt gode teer, kvalitetssjokolader, skinnhansker, neglelakker, lip gloss, en god body lotion, duftlys. 

Mor 70+: Skal kjøpe billetter til en konsert vi går på hvert år. Kanskje ordentlige kokkekniver, det må jo byttes ut av og til. Har tidligere kjøpt feks Elisabeth Arden 8 Hour Miracle, fine kakebokser til julekaker, bøker, konfekt og iPad-etui. 

Far 70+: En pen kalenderbok som han kan skrive ned ting og tang. Har tidligere kjøpt pysjamas, andre klær, DVD-er, CD-er, bøker og blad-abonnement. 

Egne ungdommer 13-20: Aner ikke. Vanskelig når de begynner å bli store. 

Mann: Vet ikke. Pleier å kjøpe klær eller verktøy. Har tidligere kjøpt billetter til stand up, en liten og billig reise, bunadsølv, hodelykt, ordentlig penn, Detective for a day (https://detectiveforaday.com). 

Egne søsken m/ektefeller: Vet ikke, og disse er like vanskelige hvert år. 

Håper flere slenger seg med ☺️

Anonymkode: a3670...df4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler ønskelister. Da blir det mer gøy enn stress å handle julegaver, og det blir også kjekt for alle å både få og gi gaver når man vet man får noe man ønsker seg. :) 

Anonymkode: 0f5e8...02d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame på 70/80 år: tøfler med ullfor, personlig julekule med bilder av barnebarn/oldebarn, nytt kromkakejern. Elektrisk varmepledd eller godt ullpledd. Gavekort på en restaurant som faller i smak, en god håndkrem og lotion i merke personen liker. Deilig skjerf og hansker, brodder, fin konfekt, alkohol til den som drikker, eller et års abonnement på alles/hjemmet/se&hør/Norsk ukeblad. 

Anonymkode: bf1ea...57e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninner 40+: i tillegg til det du allerede skriver har jeg gitt bøker, ullpledd, kvalitets-olivenoljer og div andre spiselige ting til de få jeg fremdeles bytter gave med.

Mor 70+: bok (det kommer jo ut nye og interessante bøker hvert år), værdagbok, smykker, billetter til forestilling. 

Far 70+: billetter til samme forestilling som mor, bok, bordkalender, skinnhansker, varme sokker. 

Søsken med ektefeller: det blir ofte spiselige gaver som oljer, krydder, litt eksklusiv konfekt, men vi har også gitt kinogavekort og "gavekort på at vi sitter barnevakt" slik at de kan rekke å gå på kino sammen uten unger.

Mann: ofte noe i forbindelse med hobbyen hans, som er en idrett der det alltid er behov for klær og utstyr. I tillegg får han gjerne en bok, et klesplagg e.l.  Andre ting han har fått gjennom årene er ting til reiser: en skikkelig og fin reisebag, dresspose (sånn: https://www.samsonite.no/pro-dlx-6-tri-fold-garment-bag--svart/147145-1041.html?cgid=luggage_garment-bags ) toalettmappe osv

Egne ungdommer har vi ikke, så der har jeg ingen råd. Vi har bare nieser, nevøer og fadderbarn i den alderen. 

Anonymkode: 8aee4...d0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir mennesker du liker ting de ønsker seg. Du vet hva alle du kjenner godt og er glad i ønsker seg. Dersom du ikke vet hva noen ønsker seg kjenner du dem ikke godt, helt enkelt.

Så kan det hende du har mennesker du samtidig er forpliktet til å gi gave eller ønsker å gi gave men ikke er nær, som du ikke tilbringer nok tid med eller gir nok oppmerksomhet til å vite hva de ønsker seg. Slekt faller ofte i denne kategorien. Man er semi-nær. Man tilbringer lite tid sammen men feirer kanskje sammen, eller liker å utveksle symbolske gaver. De gir man noe genetisk, som sjokolade, vin eller lokalprodusert mat. Kjøp gjerne fra et firma eller en produsent du ønsker støtte, så får gaven mer verdi enn «utveksle ting». Men du behøver ikke tenke gjennom de her generiske gavene. Deres verdi ligger ikke i at dere er nære, men at dere utveksler. Begge parter VET at dere ikke er nære.

Venner: det de ønsker seg.
Partner: det de ønsker seg.
Egne barn opp til et punkt der dere blir så perifere at du ikke lengre vet hva de ønsker seg (som kommer og er naturlig): det de ønsker seg.

Hva folk øsnker seg har absolutt ingen sammenheng med alder, kjønn eller deres relasjon til deg. Det avhenger av deres personlighet interesser og valg av livsstil. Derfor gir «gave til kvinne, 45» eller «far/onkel, 40-70 år» ingen rasjonell mening som kategori. En «mann 76» kan ønske seg klatrehansker, den andre en flaske konjakk. 

Alle andre: generiske enkle gaver type flaske vin, lokal honning, gavekort på opplevelse. Penger er ok til alle som er mindre etablert i livet enn deg selv (tantebarn, studenter, yngre søsken, egne barn etc)

Anonymkode: 271b8...7f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler ønskelister. Da blir det mer gøy enn stress å handle julegaver, og det blir også kjekt for alle å både få og gi gaver når man vet man får noe man ønsker seg. :) 

Anbefaler ikke ønskelister 

Anonymkode: f9a38...e15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du gir mennesker du liker ting de ønsker seg. Du vet hva alle du kjenner godt og er glad i ønsker seg. Dersom du ikke vet hva noen ønsker seg kjenner du dem ikke godt, helt enkelt.

Så kan det hende du har mennesker du samtidig er forpliktet til å gi gave eller ønsker å gi gave men ikke er nær, som du ikke tilbringer nok tid med eller gir nok oppmerksomhet til å vite hva de ønsker seg. Slekt faller ofte i denne kategorien. Man er semi-nær. Man tilbringer lite tid sammen men feirer kanskje sammen, eller liker å utveksle symbolske gaver. De gir man noe genetisk, som sjokolade, vin eller lokalprodusert mat. Kjøp gjerne fra et firma eller en produsent du ønsker støtte, så får gaven mer verdi enn «utveksle ting». Men du behøver ikke tenke gjennom de her generiske gavene. Deres verdi ligger ikke i at dere er nære, men at dere utveksler. Begge parter VET at dere ikke er nære.

Egne barn opp til et punkt der dere blir så perifere at du ikke lengre vet hva de ønsker seg (som kommer og er naturlig): det de ønsker seg.

Hva folk øsnker seg har absolutt ingen sammenheng med alder, kjønn eller deres relasjon til deg. Det avhenger av deres personlighet interesser og valg av livsstil. Derfor gir «gave til kvinne, 45» eller «far/onkel, 40-70 år» ingen rasjonell mening som kategori. En «mann 76» kan ønske seg klatrehansker, den andre en flaske konjakk. 

Alle andre: generiske enkle gaver type flaske vin, lokal honning, gavekort på opplevelse. Penger er ok til alle som er mindre etablert i livet enn deg selv (tantebarn, studenter, yngre søsken, egne barn etc)

Hjelpes så mye rart …

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror på 42 år som aldri ønsker seg noe fordi han mener han har alt han trenger. Helt umulig å kjøpe gave til. Har prøvd å få han til å skrive ønskeliste flere ganger, men det skjer ikke så da blir det bare stress for meg når det nærmer seg jul. Han bor også på andre siden av landet, så jeg vet ingenting om hva han har hjemme osv. 

Hjelp! :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svett.svele skrev (15 minutter siden):

Jeg har en bror på 42 år som aldri ønsker seg noe fordi han mener han har alt han trenger. Helt umulig å kjøpe gave til. Har prøvd å få han til å skrive ønskeliste flere ganger, men det skjer ikke så da blir det bare stress for meg når det nærmer seg jul. Han bor også på andre siden av landet, så jeg vet ingenting om hva han har hjemme osv. 

Det hørtes utfordrende ut 😅 Har han ingen interesser? Fotball, øl, bøker, trening, musikk, spill - ingenting? Hvis ikke, ville jeg gått for noe som man uansett må bytte ut jevnlig. Eller noe spiselig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med årets julegaver. Mangler kun blomster til naboene, det kan naturlig nok ikke kjøpes enda.

Mann: Vintersko han ønsker seg (har i årenes løp kjøpt mye verktøy, klær, bøker, opplevelser, oppbevaringsmøbler til garasjen, fiskeutstyr, jaktting etc)

Mamma: Dunpledd 

Pappa: verktøy

Bestemor og Bestefar: utstyr til bobilen/hytta/båten , godt sengetøy, nye håndkler, bladabonnement, morgenlevering, lokalprodusert mat/eplemost/spekepølse etc. 

Søster: tøfler, varmepledd, smykker, sengetøy, Rituals produkter, strikket genser, hårprodukter, ting til hus og hjem

Bror: toalettmappe, klær, turutstyr, treningstøy, Rituals, parfyme (20 år, så bor fremdeles hjemme)

Venninner: pynteting, Rituals, favoritt kaffe/te, votter/lue/skjerf, deler til servise de samler på, bøker, hudpleie, pakkekalender fremfor gave, lokalprodusert mat

Barn (mellomtrinnet): Lego for litt store, sminke, klær, veske, Day et bag, toalettmappe, hobbyutstyr, spill, bøker, opplevelser, morgenkåpe, ski, skøyter, hockyutstyr

Barn (vgs): klær, hårprodukter, sminke, rettetang/bølgetang/hårføner/fønbørste etc, veske, lommebok, bøker, opplevelser, sengetøy, ting til studenthybelen, interiør til rommet, konsertbilletter, turutstyr, luer/votter/pannebånd, smykker

Mindre barn: Lego, duplo, spill, bøker, leker, hobbyting, klær, sengetøy med motiv av det de er opptatt av, opplevelser som kino, hoppeland/lekeland, teater, konsert etc

Anonymkode: 6795f...5a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anbefaler ikke ønskelister 

Hvorfor i alle dager ikke? Hva er negativt med å få og gi noe man vet man ønsker seg?

Og, nei, det er ikke bestilling fordi man skriver flere ting på listen slik at man ikke vet hva man får. Og man kan selvsagt kjøpe noe utenom listen hvis man finner noe man vet vil falle i smak.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter hvert år med å finne gaver til min mann og bror på ca 60. De har god råd, og har jo alt 🙂. Kjøper ofte bøker, en skjorte, ullundertøy ...

Tar gjerne i mot gode tips. Skal ha gaver for ca 2000 til hver, helst fordelt på flere gaver til hver av dem. Liten familie, så det må jo være noen pakker under treet 😃

Anonymkode: 8aaba...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe kaffeavtale hos en bensinstasjon til mine foreldre, men har ikke bestemt meg ennå.

Til jente på 13 år kjøper jeg nok sminke, fra Caia eller fra noen andre merker, men skal kjøpe litt ordentlige produkter iallfall. 

Anonymkode: 6a8dd...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdom/tantebarn; "Stygge" sokker med penger i. Her har de fått glorete blomstersokker, sokker med sjiraffer på og julesokker med nisser på. Merkelig nok så blir de sokkene mye brukt. 😆

Til den "eldre garde"; Jeg gir opplevelser eller noe spiselig til mine foreldre og svigers. De har alt de trenger av saker og ting, men unner seg sjeldent mat de synes er luksus. Et år fikk de elgsteik, ferdigsaus og rødvin i kurv, et annet år fikk de fenalår i stativ. 

Gubben; Han får noe hobby relatert, jakt og friluft. Som oftest ser jeg hva han mangler eller hva det er han kikker litt ekstra på. Ulltrøyene hans har blitt skikkelig hullete nå, så da får han det til jul, og så har han klaget på beltene sine. 

Søsken; Der gir vi noe hjemmelagd. Bruker ikke noe særlig til summer, men det er en del arbeid med noe av det. Hun fikk hjemmelagd konfekt i fjor, og jeg fikk syltede bær fra egen hage i retur.

Ellers så gir vi ikke gaver til venner og naboer, da vi synes det blir brukt nok penger på jula uansett. Vi er voksne folk og trenger ikke noe oppmerksomhet fra de, og vil heller at de bruker sine penger på sine barn og familie. 

Anonymkode: 4a3e4...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svett.svele skrev (13 timer siden):

Morgenlevering er fint, hvis han bor et sted de leverer :) Der har vi brukt til dem som bor litt langt vekke. Kan jo ikke bli på julaften da, men du kan sende et morsomt kort og si overraskelse kommer :)

Anonymkode: aa45a...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De vet ikke hva de ønsker seg selv engang. Betyr det at de ikke kjenner seg selv godt nok? 🤷‍♀️ Kanskje jeg bør gi bestemor på snart 90 og pappa på 70 utviklingskurs for å finne seg selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig! Jeg kjenner godt alle jeg gir gave til og kjører konsekvent ønskelister til de aller nærmeste. De andre kjenner jeg også godt og vet hva som blir satt pris på. 

Forundrer meg veldig der mange får gaver de syns er kjedelig og ubrukelig og så tenker jeg ; kjenner ikke folk hverandre? Prater ikke folk sammen? 

Anonymkode: 96ab2...dca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes så mye rart …

Hva er rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Helt enig! Jeg kjenner godt alle jeg gir gave til og kjører konsekvent ønskelister til de aller nærmeste. De andre kjenner jeg også godt og vet hva som blir satt pris på. 

Forundrer meg veldig der mange får gaver de syns er kjedelig og ubrukelig og så tenker jeg ; kjenner ikke folk hverandre? Prater ikke folk sammen? 

Mange har alt de trenger og ønsker seg virkelig ingenting. Likevel vil de ikke slutte med julegaver. Hvis ikke de vet hva de ønsker seg, hvordan skal jeg vite det? 

En del folk er motstandere av ønskelister. Ser det blant annet på utallige tråder her inne. 

De sier ting som: «Vi blir glade for alt vi får, vi!» på spørsmål om hva de ønsker seg. (De værste folka ass 🤬 😅

Jeg tror mange klager på KG om ubrukelige gaver, men de sier jo ikke det til den de fikk den av. «Herregud, tuuuusen takk for gaven! Den var kjempefin!» Og så kastes den rett i søpla. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenkte det kunne være kjekt med en tråd om julegaver til de som er litt vanskeligere å finne noe til? Barn er jo ganske enkelt, i alle fall opp til en viss alder. 

Jeg kan jo begynne med å legge ut de jeg synes er vriene, og hva jeg har tenkt så langt. Så kanskje noen får noen ideer, og/eller hiver seg på ☺️ 

Venninner 40+: Vet ikke i år. Har tidligere kjøpt gode teer, kvalitetssjokolader, skinnhansker, neglelakker, lip gloss, en god body lotion, duftlys. 

Mor 70+: Skal kjøpe billetter til en konsert vi går på hvert år. Kanskje ordentlige kokkekniver, det må jo byttes ut av og til. Har tidligere kjøpt feks Elisabeth Arden 8 Hour Miracle, fine kakebokser til julekaker, bøker, konfekt og iPad-etui. 

Far 70+: En pen kalenderbok som han kan skrive ned ting og tang. Har tidligere kjøpt pysjamas, andre klær, DVD-er, CD-er, bøker og blad-abonnement. 

Egne ungdommer 13-20: Aner ikke. Vanskelig når de begynner å bli store. 

Mann: Vet ikke. Pleier å kjøpe klær eller verktøy. Har tidligere kjøpt billetter til stand up, en liten og billig reise, bunadsølv, hodelykt, ordentlig penn, Detective for a day (https://detectiveforaday.com). 

Egne søsken m/ektefeller: Vet ikke, og disse er like vanskelige hvert år. 

Håper flere slenger seg med ☺️

Søsken m/ektefeller: Et fenalår, en eske Kong Haakon konfekt eller noe annet som er "litt" status, og samtidig enkelt og godt.

Anonymkode: e2cbf...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...