Gå til innhold

Hva er enkle/billige grep for å bedre tilstandsgrad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, hva er enkle og/eller billige grep for å bedre tilstandsgrad i bolig?

Da tenker jeg IKKE på totalrenovering av kjøkken/bad utført av fagmenn. Heller de enkle grepene som gir tg1/tg0 en kan gjøre selv eller som ikke er alt for dyrt utført av fagpersoner.

Et eksempel på dette kan være å bytte til dusjkabinett som er knyttet med rør rett ned i sluk. Helt sikkert også å koble i røykvarslere i alle soverom.

Er det andre enkle løsninger? Kan det nytte seg å betale en elektriker for å sette inn komfyrvakt gir det mye utslag på tilstandsrapporten? Noen gode tips? :) !

Anonymkode: e73d5...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Male hvis det trengs. Lister, vegger, tak. Fikse ventilasjon til badet hvis man ikke har avtrekksvifte. Fikse/bytte dørblader. Hvis det mangler ventilasjonsluker i noen rom, få det montert. 

Anonymkode: 1f809...f4e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håndløper på begge sider i trapper, både inne og ute. 

Anonymkode: ccb21...fc2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få TG0 eller TG1 ved å sette inn dusjkabinett. Badet vil jo uansett være like gammelt og potensielt utett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (4 minutter siden):

Du vil ikke få TG0 eller TG1 ved å sette inn dusjkabinett. Badet vil jo uansett være like gammelt og potensielt utett. 

Riktig. Men du kan få bedret tilstandsgrad fra TG3 til TG2 ved å sette inn dusjkabinett. TG3 tilsier et så stort avvik at det kreves umiddelbare grep før rommet oppnår sin funksjon. Feks manglende/skadet membran pluss oppsprukkede fliser er en dårlig kombo om dette blir utsatt direkte for vann (dusjhjørne). Med dusjkabinett eliminerer man mye av dette avviket. 

Anonymkode: d712b...579

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (6 timer siden):

Nei, var nok litt uklar der. Mente at det kan bedre tilstandsgraden da en ikke dusjer direkte på gulvet. Kan gi lengre levetid på baderommet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss gikk vi over tilstandsrapporten vi hadde og gjorde grep etter den. Hos oss var det blant annet manglende håndløpere inne, manglende håndløper/gjerde langs trapper, manglende lister rundt dører og dårlig avtrekk på kjøkken. Dette fikset vi lett for ikke store summene :)  

Anonymkode: 1e14b...9cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 16.34):

Nei, var nok litt uklar der. Mente at det kan bedre tilstandsgraden da en ikke dusjer direkte på gulvet. Kan gi lengre levetid på baderommet. :) 

Ja. Men så er det samtidig litt juks hvis man vet at man har dusjet rett på flis i 15 år før kabinettet ble satt inn. Gir falsk trygghet for kjøper. 

Anonymkode: 1f809...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 19.58):

Hei, hva er enkle og/eller billige grep for å bedre tilstandsgrad i bolig?

Da tenker jeg IKKE på totalrenovering av kjøkken/bad utført av fagmenn. Heller de enkle grepene som gir tg1/tg0 en kan gjøre selv eller som ikke er alt for dyrt utført av fagpersoner.

Et eksempel på dette kan være å bytte til dusjkabinett som er knyttet med rør rett ned i sluk. Helt sikkert også å koble i røykvarslere i alle soverom.

Er det andre enkle løsninger? Kan det nytte seg å betale en elektriker for å sette inn komfyrvakt gir det mye utslag på tilstandsrapporten? Noen gode tips? :) !

Det får du ikke til, uten å renorvere skikkelig. Og det er det er grunn til at du ikke skal kunne gjøre på lettvinte måter. 

Anonymkode: eb7d8...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det får du ikke til, uten å renorvere skikkelig. Og det er det er grunn til at du ikke skal kunne gjøre på lettvinte måter. 

Anonymkode: eb7d8...693

Det er mange renoveringsprosjekter som bedrer tilstandsgrad men som ikke trenger å koste flere hundre tusen eller som trenger å være vanskelig å ordne selv. For eksempel kan det å sette på ny flis om det er en sprukket flis hjelpe (Det sier heller ikke noe om badet er nytt eller gammelt, en flis kan sprekke ved et uhell).

Og jeg er uenig med deg for det er mange enkle løsninger jo. Det gir jo ingen mening at ting ikke kan ordnes enkelt heller. Som noen av de over sier: å innstallere håndløpere. Det er jo enkelt. Det er ikke slik at en må bruke hundretusener og kun fagfolk for å få bedre tilstandsgrader. Det er heller ikke å "jukse" med noe som helst, det er å utbedre noen ting med boligen. Det kan være å innstallere røykvarslere i hvert rom. Å innstallere en brannstige fordi en ser i ettertid at en mangler rømningsvei til et soverom der en kanskje aldri selv har benyttet dette rommet som soverom. Kanskje ønsker en å være frempå før takstmann kommer, slik at en har tid til å utbedre da takst har en levetid på 6 månder (og kanskje bor man et sted der det tar lengre tid å selge bolig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Har et relatert spørsmål: Leiligheten min ble oppgradert av tidligere eier i 2011-14 hvor man flyttet kjøkkenet til stua. Det ble ikke installert komfyrvakt eller waterguard. Det kan virke som om dette egentlig var et krav om å installere begge disse to på denne tiden?

Komfyrvakt kan man installere selv i ettertid, men waterguard må ha rørlegger, så om begge var et krav og da vil gi TG2 så gjør jeg antagelig ingenting. Om bare komfyrvakt var et krav så kan det være ganske lett å fikse opp i selv?

Anonymkode: c81ff...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 12.11.2024 den 10.14):

Jeg fikk TG3 pga påvisning av fukt bak fliser.

Om jeg hadde satt inn dusjkabinett 6mnd før så hadde antagelig veggen tørket opp og jeg hadde fått TG2.

I mitt tilfelle betydde dette mye for salgsprosessen fordi den typiske kjøperen hadde et barn på vei og var ikke keen på å totalrenovere bad fra dag en, men kunne leve med et bad som var litt slitt og måtte fikses etterhvert.

Anonymkode: 7ad6e...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...