AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #21 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg orker ikke legge ut annonse, og svare alle som sender til meg. Så får jeg dårlig samvittighet av å ikke svare, når mennesker tross alt bretter ut en vanskelig situasjon. Det oppleves vanskelig å sitte der med mange "søkerbrev" og velge ut hvem som er verdig, på et vis. Så da velger jeg en organisasjon å støtte i stedet. Synes det var enklere før, når man kunne velge noen å støtte. Anonymkode: d5a98...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #22 Del Skrevet 13. november 2024 Det finnes en fb side hvor barneklær gis bort gratis. Jeg har hjulpet noen en gang. Men vet ikke om dette var reelt eller ikke. Gjør det ikke igjen. Anonymkode: 69c47...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet 13. november 2024 #23 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg synes tigging generelt er en uting, så jeg tenker det er bedre om hjelpeorganisasjoner står for innsamling og utdeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #24 Del Skrevet 15. november 2024 Her gir jeg ingenting til folk som tigger på finn. Jeg gir heller penger i julekrybben til Frelsesarmeen når den kommer opp i desember. Og jeg innfrir svært sjelden ønsker som henger på ønsketreet,da de ønskene er alt for dyre for meg. Jeg nekter å velge mellom dyre gaveønsker til fremmede barn/ungdom eller julemat til egen familie. Anonymkode: 6a71f...aa4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 15. november 2024 #25 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 7.36): Hvorfor kan ikke du hjelpe henne? Veldig merkelig at hun må oppsøkes av fremmede for å kunne gi barna sine en god jul. Jeg hadde gjort alt for mine venninner, helt uavhengig av egen økonomi. Anonymkode: 4a5e9...875 For familie og gode venner kan man gjerne strekke seg litt for å hjelpe, men "helt uavhengig av egen økonomi"? Greit at man kanskje kan hjelpe litt " helt uavhengig av egen økonomi". Men man kan faktisk ikke bekoste en hel julefeiring med mat, gaver og alt som hører til for en annen familie "helt uavhengig av egen økonomi". Skal man i så fall droppe mat og gaver til egen familie? Ta opp lån? Hvis det var så enkelt, så kunne vel df som etterspør julehjelp også bare skaffe julemat og gaver til barna sine "helt uavhengig av egen økonomi"? Men kan skjønne litt tanken, bedre å hjelpe noen man kjenner og bryr seg om og vet behovet er reellt enn totalt ukjente som kan være svindlere. Trist at det skal være slik, st enkelte utnytter andres elendighet og andres hjertevarme til å få gratis ting de ikke trenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #26 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.16): Veldig fint at Finn endret dette. De som virkelig er vanskeligsstilte kan søke hjelp hos organisasjoner som hjelper - feks Røde Kors. Vi hjalp en familie med matvarer og gaver (2 barn, men av de baby) til nesten 2000kr, og følte det var penger i dass for å være ærlig. Gavene til alle, til og med ulldressen til baby, ble alle lagt ut for salg på Finn til nypriser. Det var jo nytt alt sammen, og alt ble handlet fra deres ønskeliste som for det meste var skikkelige bruksting de "virkelig hadde behov for". Anonymkode: 12ac0...0b6 Problemet for oss som bor på bygda er at røde kors, blå kors, hjelp oss å hjelpe osv ikke holder til her. De er i byene. Oss som er på bygda er mer eller mindre overlatt til oss selv, dvs. jeg får en matpose en gang i mnd og oppi den er det utgåtte matvarer fra lokalbutikkene. Varene er ofte halvfryste, uten emballasje og noen ganger rett og slett råtne (gjelder frukt og grønt). Det er mugg på noen av varene og det gjelder å sile ut hva som kan og ikke kan brukes. At vi har unngått matforgiftning er nesten bare flaks. Heldigvis har vi nok first price tomatsuppe til å mate oss selv, alle våre venner og antakeligvis halve nabolaget også for DET sender de alltid med. Alltid, for det er så billig! Joda, og vi var super takknemlig de første to årene, men nå ønsker vi at de lot oss heller kjøpe suppen selv. De sender med billig tacosett, men ikke ost, salat eller kjøttdeig. Det er nettopp DE varene som en trenger, selve tacosettet koster jo ingenting! Ikke for å være utakknemlig men det er begrenset hvor mange poser med kakedekor en kan spise.. (fordi vi lager så mye kake her...?). De gjør så godt de kan, og Gud skal vite at de posene har hjulpet oss over kneiken, dette er bare et hjertesukk fra meg. Så til dere som tror det er så enkeltlåter oppsøke hjelp la meg oppsummere: i en bygd der alle kjenner alle er det ekstremt pinlig. Ekstremt. En møtes på bygda, på skolen, på arrangementer og du blir stemplet. Det er lite hjelpeorganisasjoner å oppdrive og lite lokalhjelp å få. Kvaliteten på det en mottar er ymse, og pga større pågang (vi tok i mot mange flyktninger og da gikk behovet for hjelp i været sa dem som leverer til oss) så posene er nesten tomme når vi får dem. Anonymkode: 26ac4...1da 1 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #27 Del Skrevet 15. november 2024 Nei, jeg tigger ikke på finn eller i de Facebook gruppene. Men jeg søker turer med røde kors og blå kors (de som er innenfor 2t kjøring fra oss). Mat får vi ikke for det blir for langt: å kjøre til byen for å få gratis mat blir dyrt. Jeg kjøper julegaver og julemat hele året, kjøper det på tilbud og fryser det ned. Faktisk har jeg kalkun som ble kjøpt i sommer og pinnekjøtt som ble kjøpt i september fordi butikkene solgte det ut til spottpris. Barna vet ikke at det ble kjøpt med 70% rabatt og at jeg brukte kredittkortet for å betale for det der og da. Jeg klarer meg, barna skal ikke lide for min dårlig økonomi. Anonymkode: 26ac4...1da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #28 Del Skrevet 15. november 2024 Rucula skrev (På 13.11.2024 den 22.18): Det er så sykt mange som utnytter godheten til andre er mitt inntrykk. Og de som faktisk trenger hjelp kan få hjelp av div organisasjoner. Så jeg har gått fra å svare sånne finn annonser til å heller gi penger til organisasjoner Jeg også. Dessverre har jeg dårlig erfaring med å hjelpe gjennom Finn.no. En ting var at bidraget mitt ikke var godt nok der og da (de hadde ekstremt dyre julegaveønsker som jeg ikke hadde mulighet til å innfri), men jeg ble også kontaktet senere for hjelp til påske, sommerferie, bursdager, og neste julefeiring. Det ble aldri nok. For all del, de behøvde hjelp, men de behøvde mer (og annen) hjelp enn en enkelt privatperson kan gi. Etter denne opplevelsen så jeg viktigheten av å gi via organisasjoner, noe som også gir meg muligheten til å være anonym. Nå har jeg valgt å gi støtte til juleprogrammet som kommunen har i samarbeid med andre frivillige organisasjoner, og det er en mye bedre løsning for min del. Anonymkode: 1129b...87b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #29 Del Skrevet 15. november 2024 tussi84 skrev (På 13.11.2024 den 22.55): Jeg hjelper stort sett ikke. Jeg kjøper ikke alt jeg leser. Typisk som går igjen er: har bare minsteufør som inntekt, og x antall barn. Har ikke råd til mat eller gaver, må ha klær til barna eller seg selv osv. For det første har man barn under 18 år så får man barnetrygd per antall barn. Er man alene forsørger får man ekstra barnetrygd og. De fleste som er alene forsørger mottar også barnebidrag. I tillegg har en del barnetillegg på uføretrygden. Så uansett hva man får eller ikke, så har man aldri kun minstepensjon. Når folk begynner å være ærlig om sin inntekt og utgifter, har forsøkt frivillige organisasjoner for hjelp, og det ikke går. Først da jeg kanskje tror deg.. Herlighet, dine holdninger er ekstreme Anonymkode: 4f6d9...637 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 16. november 2024 #30 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Herlighet, dine holdninger er ekstreme Anonymkode: 4f6d9...637 På ingen måte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #31 Del Skrevet 16. november 2024 Rucula skrev (24 minutter siden): På ingen måte Jo det er de så absolutt Anonymkode: 4f6d9...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #32 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 8.09): Her gir jeg ingenting til folk som tigger på finn. Jeg gir heller penger i julekrybben til Frelsesarmeen når den kommer opp i desember. Og jeg innfrir svært sjelden ønsker som henger på ønsketreet,da de ønskene er alt for dyre for meg. Jeg nekter å velge mellom dyre gaveønsker til fremmede barn/ungdom eller julemat til egen familie. Anonymkode: 6a71f...aa4 Jeg hentet flere ønsker og felles var at de alle var ok rimelige. Typ Ullstrømper bukser, votter osv. Anonymkode: cb226...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 17. november 2024 #33 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 23.11): Jeg forstår og er enig i det meste du skriver her, men den siste linjen der håper jeg du kan forstå ville føltes svært nedverdigende å måtte vise til at man har "tigget" og fått nei x antall ganger for å kvalifisere hos noen, deg eller andre. Jeg er fattig, i en familie som ikke er det og som ikke ser eller helt skjønner hvor lite vi faktisk har. Jeg er der at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal finne penger til gaver til barnet mitt, til alle i familien i tillegg, det går ikke. Det sitter enormt langt inne å søke hjelp hos organisasjoner eller enkeltpersoner for å være ærlig.. det finnes sikkert mange som har det mye vanskeligere tenker man gjerne.. og Finn er generelt ganske fullt av folk som sier mye rart så det tør jeg aldri. Det er heldigvis bare 1 barn her, og barnet er ikke stort nok til å vite, så her klarer vi oss sikkert med brukte ting og tilbud ❤️👍🏼 Anonymkode: 3feb5...c53 Det er ikke slik at de må beskrive i detalj utgifter, men jeg reagerer når folk skriver de har barn og kun oppgir minsteufør som eks som inntekt. Det er å lyve om inntekten sin. Fordi vedkommende har som regel barnetrygd, og ofte barnebidrag i tillegg. Noen mottar også barnetillegg. Det er stor forskjell på en inntekt på 18000 kr inn, og feks 28000 etter alle bidrag er tatt med. Vær ærlig bare.. Jeg mener også at vi alle har først og fremst et ansvar for å ordne opp i egen økonomi før vi spør andre om hjelp. Det betyr å sørge for at man feks har alle stønader man har krav på å få/evt søker om det hvis man ikke har. Det kan også være å sjekke at Evt lønnstrekk er korrekt, eller det kan være at man må søke sosialkontoret om supplerende bistand. Det kan være å søke nødhjelp også. Jeg tror at mange har gjort alt dette, men at det likevel er vanskelig at pengene strekker til. For de tror jeg det er vanskelig å spørre om hjelp. Derimot tror jeg også at det sitter folk der ute som spør om hjelp fordi de orker ikke å ta tak i sin egen økonomi, hverken på inntektssiden eller utgiftsiden. Det blir mye enklere å spørre... Skal uansett ikke dra alle over en kam her, da det kan være flere årsaker til at noen ikke klarer å ordne opp i det økonomiske. Det kan være konjunktive årsaker, angst, depresjon osv. Uansett så er det ikke fremmede sitt ansvar at noen dessverre ikke klarer å gjøre dette. Da må vedkommende heller få hjelp på andre måter. Å få penger fra fremmede er jo bare en brannslukking der og da. Hva med mnd etter eller mnd etter der igjen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå