AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:04 #1 Del Skrevet mandag kl 18:04 For en stund siden gikk bedriften hvor jeg jobbet konkurs og da måtte vi søke om lønnsgaranti. Lang og kjedelig prosess. Etterpå fikk jeg en ny midlertidig jobb hvor sjefen "glemte" å betale lønna. På grunn av det føler jeg at jeg har fått en slags "trauma". Nå er jeg skeptisk til alle arbeidsgivere og er redd for at h*n ikke betaler eller lager problemer, til tross for at vi har kontrakt. Hvordan bli kvitt denne frykten? Anonymkode: a4eca...d6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:07 #2 Del Skrevet mandag kl 20:07 Anyone? Anonymkode: a4eca...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:34 #3 Del Skrevet mandag kl 20:34 Det mest vanlige er å få lønn, du har vært veldig uheldig. I løpet av 23 år i arbeidslivet har jeg aldri opplevd å ikke få lønn. Du må nesten bare erfare at det vanlige er at lønna kommer hver måned. Anonymkode: 3ff81...43c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:42 #4 Del Skrevet mandag kl 20:42 Du må bare gi det tid og bli vant til at lønna kommer. Uansett er det smart å ha en buffer. Med en buffer er det heller ingen krise hvis lønna kommer forsinket en gang. Anonymkode: cb890...4ac 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:43 #5 Del Skrevet tirsdag kl 10:43 Apropos denne lønna som ble "glemt". Skal jeg kjempe videre eller? Jobbet på en restaurant i 8 dager, ingen arbeidsavtale, ingenting, og fikk ikke lønn etterpå Anonymkode: a4eca...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:46 #6 Del Skrevet tirsdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Apropos denne lønna som ble "glemt". Skal jeg kjempe videre eller? Jobbet på en restaurant i 8 dager, ingen arbeidsavtale, ingenting, og fikk ikke lønn etterpå Anonymkode: a4eca...d6c https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/ Anonymkode: 03915...18c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:47 #7 Del Skrevet tirsdag kl 10:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Apropos denne lønna som ble "glemt". Skal jeg kjempe videre eller? Jobbet på en restaurant i 8 dager, ingen arbeidsavtale, ingenting, og fikk ikke lønn etterpå Anonymkode: a4eca...d6c kjempe for å få lønn fra et sted du ikke har en avtale? Du var dum - lær av det. ikke jobb uten kontrakt. Anonymkode: 49c43...0ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaytee Skrevet tirsdag kl 10:50 #8 Del Skrevet tirsdag kl 10:50 (endret) Stort rødt flagg når arbeidsplassen verken har gitt deg kontrakt eller jobbavtale. Da er det ikke så overraskende at lønna uteblir når det mest grunnleggende ikke er tilstede. Med det sagt, så har de fleste arbeidsplassene dette på plass, så du har nok bare vært uheldig. Endret tirsdag kl 10:50 av Jaytee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:50 #9 Del Skrevet tirsdag kl 10:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): kjempe for å få lønn fra et sted du ikke har en avtale? Du var dum - lær av det. ikke jobb uten kontrakt. Anonymkode: 49c43...0ae Jeg har sms fra lederen som bekrefter at jeg jobbet der Anonymkode: a4eca...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaytee Skrevet tirsdag kl 10:51 #10 Del Skrevet tirsdag kl 10:51 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sms fra lederen som bekrefter at jeg jobbet der Anonymkode: a4eca...d6c SMS er ikke gyldig jobbavtale. Dette skal skrives ut og signeres av begge parter evt. digital signering Endret tirsdag kl 10:51 av Jaytee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:51 #11 Del Skrevet tirsdag kl 10:51 Jaytee skrev (8 minutter siden): SMS er ikke gyldig jobbavtale. Dette skal skrives ut og signeres av begge parter. Det er likevel et skriftlig bevis på at arbeidsforholdet har funnet sted Anonymkode: a4eca...d6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaytee Skrevet tirsdag kl 10:55 #12 Del Skrevet tirsdag kl 10:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er likevel et skriftlig bevis på at arbeidsforholdet har funnet sted Anonymkode: a4eca...d6c En seriøs arbeidsgiver bekrefter ikke en jobbavtale med sms. Alt skal dokumenteres på papir eller digitalt. Men siden det praktiseres med sms, så er det heller ikke rart at lønna uteblir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:56 #13 Del Skrevet tirsdag kl 10:56 Jaytee skrev (8 minutter siden): En seriøs arbeidsgiver bekrefter ikke en jobbavtale med sms. Alt skal dokumenteres på papir eller digitalt. Men siden det praktiseres med sms, så er det heller ikke rart at lønna uteblir. Joda, han er useriøs, ingen tvil. Men jeg har jo likevel krav på lønna mi for de dagene jeg har vært der Anonymkode: a4eca...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:56 #14 Del Skrevet tirsdag kl 10:56 Muntlig avtale gjelder det også. Loven sier at man har krav på å få kontrakt innen 1 mnd etter man begynner, så det vil naturligvis forekomme at folk jobber noen uker uten kontrakt. Det betyr ikke at arbeidet er ugyldig og ikke skal lønnes. Du har jo bevis på at du har jobbet. Har du fått kontrakt nå? Hva sier sjefen om lønna, har vedkommende sagt at du ikke får lønn? Da kan du kontakte arbeidstilsynet. Anonymkode: d7f57...bd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:00 #15 Del Skrevet tirsdag kl 11:00 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Muntlig avtale gjelder det også. Loven sier at man har krav på å få kontrakt innen 1 mnd etter man begynner, så det vil naturligvis forekomme at folk jobber noen uker uten kontrakt. Det betyr ikke at arbeidet er ugyldig og ikke skal lønnes. Du har jo bevis på at du har jobbet. Har du fått kontrakt nå? Hva sier sjefen om lønna, har vedkommende sagt at du ikke får lønn? Da kan du kontakte arbeidstilsynet. Anonymkode: d7f57...bd5 1 måned er gamle regler. Nå har arbeidsgiveren kun 1 uke på seg. Jeg jobber ikke der lenger. Selvfølgelig ingen kontrakt siden jeg sluttet. Jeg har snakket med arbeidstilsynet, men de sier at de ikke blander seg i sånne "private" ting. Jeg kan engasjere en advokat, men spørsmålet er: er det verdt det? Redd for at sjefen blir sur Anonymkode: a4eca...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjonkel-Donkel Skrevet tirsdag kl 11:04 #16 Del Skrevet tirsdag kl 11:04 Vær organisert! Man kan og være direkte medlem om man ikke ønsker arbeidsgiver skal vite det. I kroner og ører er jo på mange måter jobben det mest verdifulle vi har, hvorfor ikke forsikre den. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet tirsdag kl 11:08 #17 Del Skrevet tirsdag kl 11:08 Du kan helt og fullt kvitte deg med denne frykten, om du kun forholder deg til seriøse arbeidsgivere som har formalitetene i orden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet tirsdag kl 11:09 #18 Del Skrevet tirsdag kl 11:09 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Apropos denne lønna som ble "glemt". Skal jeg kjempe videre eller? Jobbet på en restaurant i 8 dager, ingen arbeidsavtale, ingenting, og fikk ikke lønn etterpå Anonymkode: a4eca...d6c Er det verdt det å kjempe for en lønn for 8 dager...? Dette løser seg forresten i fremtiden om du skriver avtaler FØR du begynner å jobbe. Endret tirsdag kl 11:10 av Reign Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:16 #19 Del Skrevet tirsdag kl 11:16 Lychees skrev (15 minutter siden): Du kan helt og fullt kvitte deg med denne frykten, om du kun forholder deg til seriøse arbeidsgivere som har formalitetene i orden. Denne arbeidsplassen virket seriøs. Det er et sted jeg har hørt om tidligere og den har vært i drift veldig lenge Anonymkode: a4eca...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:17 #20 Del Skrevet tirsdag kl 11:17 Reign skrev (15 minutter siden): Er det verdt det å kjempe for en lønn for 8 dager...? Dette løser seg forresten i fremtiden om du skriver avtaler FØR du begynner å jobbe. Men hvorfor finnes det da lov om 7 dager? Det betyr jo at det er greit å skrive kontrakt etter 2, 5, 7 dager... Anonymkode: a4eca...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå