newman01 Skrevet 12. november 2024 #21 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har storesøsken som nettopp startet i barnehage, så aner ingenting om dette. Og har heller aldri lagt inn opplysninger om lån her. Når jeg gjorde dette gikk jo prosenten ned til 9%..! Men skal man legge inn hvor mye msn FAKTISK betaler fir barnehage eller årlig kostnad..? Storesøster begynte i barnehagen i august. Syns dette er kjempekomplisert og setter stor pris på alle svar! Anonymkode: 7a8e8...793 Du kan trekke fra inntil 25'000 i fradrag for barn nr.1 og ytterligere 15'000 for andre barn. Det er kun faktiske kostnader til barnepass du kan trekke fra, samt eventuelle reisekostnader som følge av omvei fra ditt hus til jobben via barnehagen. Det koster rundt 2000kr/mnd for barnehage, så du har endel fradrag å lokalisere. Har du hatt noe barnevakt til eldste? Når du tukler med skattekortet nest siste måned i året må du huske å være forsiktig. Det er halv skatt i desember, så om du tuller for mye kan du risikere baksmell i mars. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #22 Del Skrevet 12. november 2024 Fyll ut skattekalkulatoren på Skatteetaten.no https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalkulator/ så ser du hva du får der og hva du har betalt hittil. Hvis du feks får at du skal betale 250.000 i skatt i 2024 i kalkulatoren, mens du bare har betalt 220.000 hittil i år, så sørger du for å enten be arbeidsgiver trekke mer skatt på desemberlønn eller setter av disse penger til å betale restskatt i mars. Easy peasy, og ingen grunn til å styre med å endre skattekortet i november. Anonymkode: 24a2a...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #23 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har storesøsken som nettopp startet i barnehage, så aner ingenting om dette. Og har heller aldri lagt inn opplysninger om lån her. Når jeg gjorde dette gikk jo prosenten ned til 9%..! Men skal man legge inn hvor mye msn FAKTISK betaler fir barnehage eller årlig kostnad..? Storesøster begynte i barnehagen i august. Syns dette er kjempekomplisert og setter stor pris på alle svar! Anonymkode: 7a8e8...793 Du foretrekker skriv fra barnehagen ved årets slutt med totalsum du har betalt. Dette fører du som foreldrefradrag. Har du benyttet feks dagmamma legger du til hva du har betalt her. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor mye du faktisk har betalt i bhg i år. Og så bare 50 % av kostnaden, fordi mannen/samboeren din får 50 % av fradraget. Anonymkode: 2ba58...a90 Nei, ts kan førebels fradraget på seg også. Må ikke splitte med far. Men da kan ikke far føre fradrag selvsagt. Anonymkode: fbbb6...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #24 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fyll ut skattekalkulatoren på Skatteetaten.no https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalkulator/ så ser du hva du får der og hva du har betalt hittil. Hvis du feks får at du skal betale 250.000 i skatt i 2024 i kalkulatoren, mens du bare har betalt 220.000 hittil i år, så sørger du for å enten be arbeidsgiver trekke mer skatt på desemberlønn eller setter av disse penger til å betale restskatt i mars. Easy peasy, og ingen grunn til å styre med å endre skattekortet i november. Anonymkode: 24a2a...291 Meg igjen. Du kan også bruke fradragsveilederen inne på Skatteetaten.no for å finne eventuelle fradrag du har rett på. Anonymkode: 24a2a...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #25 Del Skrevet 13. november 2024 newman01 skrev (22 timer siden): Du kan trekke fra inntil 25'000 i fradrag for barn nr.1 og ytterligere 15'000 for andre barn. Det er kun faktiske kostnader til barnepass du kan trekke fra, samt eventuelle reisekostnader som følge av omvei fra ditt hus til jobben via barnehagen. Det koster rundt 2000kr/mnd for barnehage, så du har endel fradrag å lokalisere. Har du hatt noe barnevakt til eldste? Når du tukler med skattekortet nest siste måned i året må du huske å være forsiktig. Det er halv skatt i desember, så om du tuller for mye kan du risikere baksmell i mars. Selv hvis jeg har betalt for mye skatt frem til nå? Har jo ikke lagt til lån eller foreldrefradrag… Anonymkode: 7a8e8...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. november 2024 #26 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Selv hvis jeg har betalt for mye skatt frem til nå? Har jo ikke lagt til lån eller foreldrefradrag… Anonymkode: 7a8e8...793 Men først må du jo finne ut HVORFOR du betaler 43% skatt? Med lite/ingen formue og 670k i årslønn er det altfor høyt trekk, så det virker som om noen har plassert foreldrepermisjonspenger fra NAV på biarbeidsgiver. Og da får man stort sett alltid 43% skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #27 Del Skrevet 13. november 2024 newman01 skrev (3 timer siden): Men først må du jo finne ut HVORFOR du betaler 43% skatt? Med lite/ingen formue og 670k i årslønn er det altfor høyt trekk, så det virker som om noen har plassert foreldrepermisjonspenger fra NAV på biarbeidsgiver. Og da får man stort sett alltid 43% skatt. Så etter kommenterer her at det er tabelltrekk og 33%, ikke 43%. Jeg er virkelig helt idiot på dette feltet. Men når jeg legger til min halvdel av lånet vårt og barnehageutgifter går det jo ned til ca 9% Anonymkode: 7a8e8...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. november 2024 #28 Del Skrevet 13. november 2024 Har du nok fradrag kan du komme til null prosent. Og har du nok formue kan du få hundre ganger årslønn i formuesskatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #29 Del Skrevet 13. november 2024 newman01 skrev (Akkurat nå): Har du nok fradrag kan du komme til null prosent. Og har du nok formue kan du få hundre ganger årslønn i formuesskatt Ok, så hvordan gjør man dette? Skjønner ikkeno. Men hadde vært fint med litt høyere utbetaling i måneden Anonymkode: 7a8e8...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #30 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så etter kommenterer her at det er tabelltrekk og 33%, ikke 43%. Jeg er virkelig helt idiot på dette feltet. Men når jeg legger til min halvdel av lånet vårt og barnehageutgifter går det jo ned til ca 9% Anonymkode: 7a8e8...793 Hvor legger du kan dette da? Du har jo ikke mottatt selvangivelsen enda, den kommer over nyttår. Anonymkode: fbbb6...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. november 2024 #31 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 18.56): Veldig usikker! Det står tabelltrekk også, men jeg syns lønnsslipper er veldig vanskelige å forstå! Anonymkode: 7a8e8...793 Får du utbetalt ca 25 500,- eller ca 32 000,-. I sistnevnte tilfelle trekkes du rundt 30% i førstnevnte 43%. Grovt regnet ut fra 80% dekning av 670 000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #32 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så etter kommenterer her at det er tabelltrekk og 33%, ikke 43%. Jeg er virkelig helt idiot på dette feltet. Men når jeg legger til min halvdel av lånet vårt og barnehageutgifter går det jo ned til ca 9% Anonymkode: 7a8e8...793 Det er jo ikke rart når du har betalt for mye skatt og kun har en utbetaling igjen i år 🤷🏼♀️ Anonymkode: e9a90...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #33 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo ikke rart når du har betalt for mye skatt og kun har en utbetaling igjen i år 🤷🏼♀️ Anonymkode: e9a90...6c9 Vil det da være ok å endre skattekortet nå eller blir det antakeligvis baksmell da? Anonymkode: 7a8e8...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #34 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil det da være ok å endre skattekortet nå eller blir det antakeligvis baksmell da? Anonymkode: 7a8e8...793 Det er ok, trenger ikke å bli skattesmell, spesielt ikke hvis du ikke har registrert noen fradrag. Men klart, hvis du lar være så vil du jo få tilbake så det handler jo om hva du selv foretrekker. Anonymkode: e9a90...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå