Gå til innhold

Skatt i permisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på 80% foreldrepermisjon. Tjener til vanlig 670.000kr i året. Har 2.2 mill gjeld (min halvdel, 4.4 mill totalt). Allikevel betaler jeg 43% skatt..! Jeg forsøkte å endre det, men fikk allikevel utbetalt samme beløp. Noen som har gode råd til hva jeg bør gjøre? Jeg skal vel ikke betale så mye i skatt med 80% utbetaling…????

Anonymkode: 7a8e8...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg går på 80% foreldrepermisjon. Tjener til vanlig 670.000kr i året. Har 2.2 mill gjeld (min halvdel, 4.4 mill totalt). Allikevel betaler jeg 43% skatt..! Jeg forsøkte å endre det, men fikk allikevel utbetalt samme beløp. Noen som har gode råd til hva jeg bør gjøre? Jeg skal vel ikke betale så mye i skatt med 80% utbetaling…????

Du mener forskuddstrekk regner jeg med? (skatt betales året sett under ett). 

Er det andre goder du skal skatte av, ellers høres 43 i overkant høyt ut ja.. 

Anonymkode: d5644...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du betaler 43%?  43% er vanlig marginalskatt for normale inntekter, og det som står på tabellkort for skattetrekk av ekstrainntekter.

Anonymkode: 05a34...6f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn å endre skattekortet ditt hos skatteetaten.

om du gjør dette dagen før utbetaling er det ikke sikkert den som utbetaler rekker å ta hensyn til det. 

Vil jo uansett ikke gjøre kjempeforskjell nå på årets 2 siste lønninger, siden en av de er med halv skatt.

Anonymkode: 00e9d...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at du betaler 43%?  43% er vanlig marginalskatt for normale inntekter, og det som står på tabellkort for skattetrekk av ekstrainntekter.

Veldig usikker! Det står tabelltrekk også, men jeg syns lønnsslipper er veldig vanskelige å forstå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke tabelltrekk?

Anonymkode: d4762...96b

Hvordan vet jeg om jeg har det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det på lønnslippen da? 

Om du tar mønedsinntekten din og ser på skattetrekket,  utgjør det 43%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet jeg om jeg har det??

Det står på både lønnsslippen din og på skatteetaten sine sider på skattekortet ditt. Det skal stå hvilken tabell du skatter etter. 

Hvis du regner ut med prosent av forskuddstrekket ditt på lønnsslippen, er det virkelig 43% av lønna di som er trukket da?

Anonymkode: d4762...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan se ut som at det ikke er det. Det er 43% av full lønn ca. Men trofé høy gjeld telte mer, for ser ut som jeg betaler over 30% i skatt

må jeg også selv legge til foreldrefradrag? Er det noe alle får? Skjønner ikke at dette må være så komplisert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler garantert ikke 46% skatt. Uten bruttoinntekt, faktisk skattetrekk for i år og hva som trekkes hver mnd per nå er det vanskelig å hjelpe deg.

Anonymkode: e9a90...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, kan se ut som at det ikke er det. Det er 43% av full lønn ca. Men trofé høy gjeld telte mer, for ser ut som jeg betaler over 30% i skatt

må jeg også selv legge til foreldrefradrag? Er det noe alle får? Skjønner ikke at dette må være så komplisert 

Foreldrefradrag fører du på skattemeldingen din en gang i året. Alle som betaler for barnepass feks barnehage får dette. 

Du fører opp hva du har i utgifter til barnehage året som var. 

Google så er det enkelt forklart 

Anonymkode: fbbb6...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er i permisjon har du vel ikke barn i barnehage? Det er utgifter til barnepass du får foreldrefradrag for.

Anonymkode: 29dc0...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er i permisjon har du vel ikke barn i barnehage? Det er utgifter til barnepass du får foreldrefradrag for.

Anonymkode: 29dc0...4a9

Storesøsken?

Anonymkode: 86a04...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Storesøsken?

Anonymkode: 86a04...a29

Da vet vel TS hvordan foreldrefradrag fungerer allerede?

Anonymkode: 2ba58...a90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig usikker! Det står tabelltrekk også, men jeg syns lønnsslipper er veldig vanskelige å forstå! 

Hvis du har tabelltrekk kan du lett beregne orisentttrekk. Bare gå inn i tabellen og finn skatt for aktuell månedslønn.  Skattetrekk er skatt*100/månedslønn.

Du ser også i tabellen hva som ville vært skattetrekk ved full lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrefradrag er ikke nødvendigvis så gledelig første året man er i permisjon. Du får fradrag for inntil 25'000 av dokumenterte kostnader til barnepass. Så siden man er i permisjon og det forventes at man har hovedansvaret for barnet kan det være litt optimistisk å kreve 25'000 i fradrag for barnepass. 

Når det gjelder satsen på 43% høres det nesten ut som NAV er biarbeidsgiver med fast sats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har storesøsken som nettopp startet i barnehage, så aner ingenting om dette. Og har heller aldri lagt inn opplysninger om lån her. Når jeg gjorde dette gikk jo prosenten ned til 9%..! Men skal man legge inn hvor mye msn FAKTISK betaler fir barnehage eller årlig kostnad..? Storesøster begynte i barnehagen i august. Syns dette er kjempekomplisert og setter stor pris på alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har storesøsken som nettopp startet i barnehage, så aner ingenting om dette. Og har heller aldri lagt inn opplysninger om lån her. Når jeg gjorde dette gikk jo prosenten ned til 9%..! Men skal man legge inn hvor mye msn FAKTISK betaler fir barnehage eller årlig kostnad..? Storesøster begynte i barnehagen i august. Syns dette er kjempekomplisert og setter stor pris på alle svar! 

Hvor mye du faktisk har betalt i bhg i år. Og så bare 50 % av kostnaden, fordi mannen/samboeren din får 50 % av fradraget. 

Anonymkode: 2ba58...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...