AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:04 #1 Del Skrevet mandag kl 12:04 Hei, vi har en 9 åring som har begynt å spørre etter ukepenger, han har i utgangspunktet ingen plass å bruke penger og får det han trenger, men det kan vel være greit å lære seg å håndtere penger. Det jeg lurer på er; -Hvor mye gir man 9 åringer i ukepenger? Er 50 kr, en ok sum? Han får penger til kino og andre aktiviteter han skal delta på. -Hvilke oppgaver kan han ha hjemme for å «tjene» disse? Anonymkode: d7f56...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 12:16 #2 Del Skrevet mandag kl 12:16 Våre har fått 10 kr per skoletrinn i uken så lenge de gikk/går på barneskolen, så sjetteklassingen får 60 kr i uken. Hos oss har ikke ukepenger vært knyttet til oppgaver da vi mener at man skal bidra hjemme uten å få betalt for det. På den alderen har de typisk fått i oppgave å f.eks. støvsuge kjellerstua, koste trappene, tømme oppvaskmaskinen o.l. samt at de selv må holde orden på skolesekk og gymbag/svømmebag, holde noenlunde orden på rommet sitt, skifte på sengen sin selv osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:27 #3 Del Skrevet mandag kl 12:27 Arkana skrev (6 minutter siden): Våre har fått 10 kr per skoletrinn i uken så lenge de gikk/går på barneskolen, så sjetteklassingen får 60 kr i uken. Hos oss har ikke ukepenger vært knyttet til oppgaver da vi mener at man skal bidra hjemme uten å få betalt for det. På den alderen har de typisk fått i oppgave å f.eks. støvsuge kjellerstua, koste trappene, tømme oppvaskmaskinen o.l. samt at de selv må holde orden på skolesekk og gymbag/svømmebag, holde noenlunde orden på rommet sitt, skifte på sengen sin selv osv. Denne liker jeg er også opptatt av at de skal hjelpe til uten at de nødvendigvis skal få noe for det, så da er det kanskje lurt å ikke knytte det til oppgaver ja. Anonymkode: d7f56...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:43 #4 Del Skrevet mandag kl 12:43 Arkana skrev (21 minutter siden): Våre har fått 10 kr per skoletrinn i uken så lenge de gikk/går på barneskolen, så sjetteklassingen får 60 kr i uken. Hos oss har ikke ukepenger vært knyttet til oppgaver da vi mener at man skal bidra hjemme uten å få betalt for det. På den alderen har de typisk fått i oppgave å f.eks. støvsuge kjellerstua, koste trappene, tømme oppvaskmaskinen o.l. samt at de selv må holde orden på skolesekk og gymbag/svømmebag, holde noenlunde orden på rommet sitt, skifte på sengen sin selv osv. Denne var lur! Vi har ikke praktisert ukepenger i det hele tatt, de har heller fått penger når det er behov (selvsagt innenfor visse grenser, men f.eks om de skal på disko, så får de penger til ei brus og lollipop). Vi har ikke visst hvordan vi skulle løse det med ukepenger, så vi har bare latt det være. Men vi ser jo at barna setter pris på å ha egne penger. Huslige oppgaver får de tildelt uavhengig av ukepenger av samme grunner som deg, men de har fått noen kroner om det er "uvanlige" oppgaver som å vaske bil eller klippe plen. Er 6. klassingen eldste hos deg? Jeg tenkte litt på hvordan det vil bli i tenårene, men det er nok vanskelig å si om dere heller ikke har eldre enn en 6. klassing (som eldste min). Anonymkode: 90367...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 13:28 #5 Del Skrevet mandag kl 13:28 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er 6. klassingen eldste hos deg? Jeg tenkte litt på hvordan det vil bli i tenårene, men det er nok vanskelig å si om dere heller ikke har eldre enn en 6. klassing (som eldste min). Anonymkode: 90367...430 Nei, hun er yngst. På ungdomsskolen har de fått et hopp i ukepenger til 100 kr i uken og på vgs et hopp til 600 kr i mnd (vi tenkte det var greit at det etter hvert ble litt større avstand mellom lønningene slik at de må få dem til å vare lenger). De to eldste (13 og straks 16) har som oppgave å vaske hvert sitt bad en gang i uken (i tillegg til de vanlige tingene nevnt over, altså generelt holde orden på egne ting og eget rom).Hva er det du lurer på om blir vanskelig i tenårene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:43 #6 Del Skrevet mandag kl 14:43 Arkana skrev (1 time siden): Nei, hun er yngst. På ungdomsskolen har de fått et hopp i ukepenger til 100 kr i uken og på vgs et hopp til 600 kr i mnd (vi tenkte det var greit at det etter hvert ble litt større avstand mellom lønningene slik at de må få dem til å vare lenger). De to eldste (13 og straks 16) har som oppgave å vaske hvert sitt bad en gang i uken (i tillegg til de vanlige tingene nevnt over, altså generelt holde orden på egne ting og eget rom).Hva er det du lurer på om blir vanskelig i tenårene? Takk for svar. Jeg tenkte det kunne bli vanskelig å vite mtp hva de trenger da i forhold til nå. Jeg vet jeg trengte mer penger som tenåring enn som barn. Utfra svaret ditt, vet jeg egentlig ikke selv hva jeg tenkte kunne bli så vanskelig 😅 Anonymkode: 90367...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 15:32 #7 Del Skrevet mandag kl 15:32 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for svar. Jeg tenkte det kunne bli vanskelig å vite mtp hva de trenger da i forhold til nå. Jeg vet jeg trengte mer penger som tenåring enn som barn. Utfra svaret ditt, vet jeg egentlig ikke selv hva jeg tenkte kunne bli så vanskelig 😅 Anonymkode: 90367...430 Jeg opplever at det er større variasjoner hos tenåringer enn hos yngre barn og at det i hovedsak går på hva de er ment å dekke selv. Alle våre barn får alt de trenger av klær og utstyr hos oss, inkludert mobilabonnement og til og med lørdagsgodt. Så uke-/månedspenger er ment å dekke alt annet de har lyst på, eller hvis de ønsker dyrere klær, spill osv osv. For tenåringer som kjøper sine egne ting er det selvsagt behov for mer penger. Og så tenker jeg at det er helt greit at veien blir til mens man går, altså at man begynner et sted og ser om det er behov for mer etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå