Gå til innhold

Gått ned en del, vedlikeholde en stund før man prøver å gå mer ned?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er jo allerede på vedlikehold, og siden du beskriver at dette allerede er krevende, så er det jo naturlig å holde det slik. Kanskje klarer du å redusere mer om et par måneder, men det er også en sjanse for at du faktisk ikke klarer å gå ned mer. Kanskje du skal jobbe med å bli fornøyd med 33kg ned? Det er dessverre litt urealistisk at folk som har pleid å veie så mye, kan forvente å nå drømmevekten og deretter holde den.

Anonymkode: 34529...01a

AlternativX skrev (15 timer siden):

Ok, bra jobba!🙂 Ja, det er jo vanskelig å være så motivert og dedikert over lang tid. Så sikkert sunt med pause!

Leser jo fra flere kilder at det kan ta opptil 5 år før kroppen aksepterer den nye vekta som normalvekt, og ikke stritter i mot videre nedgang. Jeg sier ikke at det kommer til å ta så lang tid her, og jeg sier heller ikke at jeg har gitt 100% de siste ukene, men jeg har følt at jeg må ganske lavt ned i kaloriinntak (såpass lavt at det ikke kan sies her) før jeg merker effekt. Og det er det egentlig ikke verdt tror jeg. Da er det bedre å gi kroppen litt tid til å stabilisere seg her den er nå før man prøver igjen. 

Takk for innspill, det hjalp å bare "drodle" litt her for å rydde litt i hodet mitt!

Anonymkode: 66e72...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var virkelig en flott tråd med gode råd! Jeg tror som en svært fornuftig person over meg her skrev, at du per nå spiser i vedlikehold allerede. Jeg ville også tatt en pause om jeg var deg, jeg skjønner at det er slitsomt mentalt. Du blir antakeligvis skuffet når vekta står stille.

Jeg ville ikke tatt en pause fra svært jevnlig veiing, ellers er jeg redd du plutselig får deg en ubehagelig overraskelse. Jeg har selv gått ned mye i vekt, og selv om det er 15 år siden, føler jeg fremdeles at det er en slags evigvarende slankekur der jeg må holde fokus hele tiden. Ellers fyker vekten rett opp. Etter ferier har jeg nesten alltid noen kilo som må av. Det håper jeg du slipper, for det tror jeg at ville ha vært demotiverende for deg, spesielt siden du har tenkt å gå mer ned i vekt. Å gå opp og ned de samme kiloene er forferdelig kjipt.

Lykke til 💓

Anonymkode: 90bfd...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk! Det er sikkert gode poeng. Også det å "øve" på vedlikehold er nok lurt, rent logisk. Kanskje jeg skal tenke på det som det, istedenfor å innerst inne føle at jeg mislykkes fordi jeg tar en vedlikeholdspause! 

Det var meg du svarte til her. Jeg vil argumentere for at det er det motsatte av å "mislykkes" når du tar vedlikeholdspause fra vektnedgang. Du er taktisk og fleksibel. Disse er to ting som kjennetegner de som lykkes i lengden. Jo mer rigid man er i tankegang, desto oftere føler man seg mislykket, og hvis du har tendenser til trøstespising så trigges det ofte av behovet for å dempe negative følelser. 

Vil anbefale deg å sjekke "fatt loss sprints" av Layne Norton når du er klar for neste del av diett https://www.youtube.com/watch?v=BADeErBGgVs . Kanskje det kan være noe for deg (det finnes flere veier til Roma :-)). Jeg har hatt stor nytte av denne måten å gå ned i vekt.

Ser noen anbefaler å veie deg sjeldnere. Det må du neste kjenne selv hva som passer deg. Det er ingenting i veien for å veie seg en gang i uken, men bare husk at vekta svinger gjerne 2 kg opp og ned ut i fra om du har spist mye salt osv. Jeg trur faktisk at det kan være nyttig å fortsette å veie seg en gang i uken i noen måneder for å se om du klarer å treffe på matmengden over tid 🙂

Anonymkode: 1b294...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var virkelig en flott tråd med gode råd! Jeg tror som en svært fornuftig person over meg her skrev, at du per nå spiser i vedlikehold allerede. Jeg ville også tatt en pause om jeg var deg, jeg skjønner at det er slitsomt mentalt. Du blir antakeligvis skuffet når vekta står stille.

Jeg ville ikke tatt en pause fra svært jevnlig veiing, ellers er jeg redd du plutselig får deg en ubehagelig overraskelse. Jeg har selv gått ned mye i vekt, og selv om det er 15 år siden, føler jeg fremdeles at det er en slags evigvarende slankekur der jeg må holde fokus hele tiden. Ellers fyker vekten rett opp. Etter ferier har jeg nesten alltid noen kilo som må av. Det håper jeg du slipper, for det tror jeg at ville ha vært demotiverende for deg, spesielt siden du har tenkt å gå mer ned i vekt. Å gå opp og ned de samme kiloene er forferdelig kjipt.

Lykke til 💓

Anonymkode: 90bfd...b03

Takk!

Jeg hadde en liten sprekk i helga, så derfor har jeg ikke veid meg nå, men planen er å ikke gå bort fra veiing nei! Jeg må jo ha litt mer kontroll enn bare at klærne passer. Jeg må bare huske på at salt, karbohydrater osv gjør at jeg fort går opp uten at det betyr at det er fett!

Jobber nå med hodet mitt, med å tenke mer på typen mat jeg spiser enn nødvendigvis kalorier, altså at den stort sett skal være riktig sammensatt og gi kroppen næring. Også skal jeg passe på at vekta holder seg nogenlunde der den er (et par kilo i jula regner jeg med, sånn var det i fjor jul og i sommerferien også, men klarte fint å kvitte meg med det igjen). Men du har helt rett, å gå ned de samme kiloene fem-seks ganger er skikkelig kjedelig....

Hvis jeg sier til meg selv at jeg skal vedlikeholde, så er det jo inkludert normal variasjon, og da føles det kanskje annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var meg du svarte til her. Jeg vil argumentere for at det er det motsatte av å "mislykkes" når du tar vedlikeholdspause fra vektnedgang. Du er taktisk og fleksibel. Disse er to ting som kjennetegner de som lykkes i lengden. Jo mer rigid man er i tankegang, desto oftere føler man seg mislykket, og hvis du har tendenser til trøstespising så trigges det ofte av behovet for å dempe negative følelser. 

Vil anbefale deg å sjekke "fatt loss sprints" av Layne Norton når du er klar for neste del av diett https://www.youtube.com/watch?v=BADeErBGgVs . Kanskje det kan være noe for deg (det finnes flere veier til Roma :-)). Jeg har hatt stor nytte av denne måten å gå ned i vekt.

Ser noen anbefaler å veie deg sjeldnere. Det må du neste kjenne selv hva som passer deg. Det er ingenting i veien for å veie seg en gang i uken, men bare husk at vekta svinger gjerne 2 kg opp og ned ut i fra om du har spist mye salt osv. Jeg trur faktisk at det kan være nyttig å fortsette å veie seg en gang i uken i noen måneder for å se om du klarer å treffe på matmengden over tid 🙂

Anonymkode: 1b294...85b

Takk for link! Ser interessant ut, kan hende at jeg skal prøve ut det i praksis når vi har rundet et nytt år! Tror ikke jeg skal veie meg sjeldnere, tok bare en pause fordi jeg vet jeg har hatt en sprekk (og det har jeg hatt før også, og også hatt veiepause da). Men hvis jeg ikke forventer/håper at vekta skal gå ned, så er det kanskje mindre "farlig" å gå på vekta til tross for en sprekk! Vet godt at jeg kan variere et par kilo avhengig av hva jeg har spist osv. Men nå skal jeg ha fokus på "riktig" mat istedenfor å tenke fullt så mye på mengde (selv om det jo kommer til å ligge i bakhodet), og se hvordan det går. Man må jo prøve og feile litt i en sånn prosess, men å gi opp er ikke noe alternativ - selv om jeg eventuelt må godta at den vekta jeg har nå er min nye normalvekt, så skal jeg ihvertfall ikke opp til fedme-BMI igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...