Gå til innhold

Få felles økonomi når den ene har (mye) gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 22.10):

Beste leveregel er

1: ikke kjøp hus sammen uten å være gift

2: å gifte seg medfører (fra da, og ikke før) 100% felles økonomi. Man eier alt sammen, betaler ned gjeld sammen, har felles mål og jobber sammen.

Anonymkode: f71d7...33d

Man eier ikke alt sammen. Formuesdelingsreglene ved ekteskapets opphør har ingenting med eierskap som sådan å gjøre. 

Anonymkode: bf0cd...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.49):

Min inntekt ligger rundt 7-800k. Per nå jobber han i en prosjektkontrakt, men den er tidsbegrenset og er snart ferdig. Dvs står han uten jobb fra nyåret, og må søke jobber. Uvisst hva de jobbene vil være, og hva de eventuelt vil betale. 

TS

Anonymkode: ffc26...a47

Det høres vel kanskje ut som om han ikke er så målrettet og stabil som du later til å tro...😅 Du påstår at han har karrieremuligheter i Forsvaret, men også at han er arbeidsledig fra årsskiftet. Og at han kun har en kortvarig prosjektkontrakt nå. Og mtp flere endringer i studier også uten å fullføre, for så å ende opp med én million i studielån, så sier det mye om han. Jeg hadde ikke våget å kjøpe noe sammen med han og hadde heller ikke satset på felles økonomi. 

Du må være realistisk og ikke rosemale situasjonen hans. 

Anonymkode: e0724...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres vel kanskje ut som om han ikke er så målrettet og stabil som du later til å tro...😅 Du påstår at han har karrieremuligheter i Forsvaret, men også at han er arbeidsledig fra årsskiftet. Og at han kun har en kortvarig prosjektkontrakt nå. Og mtp flere endringer i studier også uten å fullføre, for så å ende opp med én million i studielån, så sier det mye om han. Jeg hadde ikke våget å kjøpe noe sammen med han og hadde heller ikke satset på felles økonomi. 

Du må være realistisk og ikke rosemale situasjonen hans. 

Anonymkode: e0724...0ad

Prosjektbaserte kontrakter er gjerne i prosjektets varighet - prosjektet er ferdig mot jul, derfor er han arbeidsledig fra nyåret. De jobber 12-14 timer dagen og oppholder seg i utlandet, så det har vært litt utfordrende å få drevet noen intens jobbsøking i denne perioden.

Han har bare begynt på ett studie uten å fullføre - altså han sluttet fordi det var en veldig kontor- og datatung utdanning, noe han innså ikke passet ham særlig godt. Dette var i begynnelsen av 20- åra.

Han har en bachelor i noe annet nå, men som dessverre er en utdanning hvor man havner litt mellom to stoler. Overkvalifisert for noe, underkvalifisert for noe annet. Vanskelig midtsjikte, og han angrer på dette. Studiet ble solgt inn som betydelig mer gunstig enn det i realiteten var.

Jeg er realistisk, det er derfor jeg har opprettet denne tråden. Jeg ønsker å finne en løsning som gagner oss begge positivt, uten å sette noen av oss i risk.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.47):

Han har dessverre ingen høytbetalende yrke per nå.

Han gikk et studie da han var rett ut av VGS, som han ikke fortsatte med. Tok deretter en grad på en privat skole (tenk BI, Kristiania etc) hvor det også må skolepenger. 

Han skjønte midtveis i graden at han ikke ønsket å jobbe med dette/det ikke ga gode karrieremuligheter, men valgte dessverre å fullføre da han hadde dårlig samvittighet for å ikke ha fullført første utdanning.

Han har noen karrieremuligheter innen forsvaret, så han forsøker å få til det. Hvis ikke blir det tilbake på skolebenken igjen (uten å ta studielån).

Han er veldig samvittighetsfull, sparsom og generelt flink med penger. Dette med studielånet spiser han opp litt innvendig, og kan vil gjerne bli kvitt det fortest mulig. 

TS

Beklager å måtte si det, men hvis det du sier i det siste avsnittet hadde vært tilfelle, hadde han ikke brukt en million på utdanninger som han ikke er interessert i å bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ryddige vil nok være at du eier hele eller han 20%, men dere deler "daglig drift" utgiftene 50/50. Ja, det blir dyrere for han, men han bor der like mye som du og han vinner på at du har mer inn og dermed får dere høyere standard/beliggenhet/størrelse enn om du måtte senket deg ned til hans nivå.

Et annet alternativ er at dere går inn 50/50, du må låne mer og kjøper et utleieobjekt på siden som kun er ditt og er selvfinansierende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange - om ikke de fleste - i min omgangskrets har startet opp et studie, og ikke fullført.
Jeg har til og med bekjente som satset en helt ny yrkesvei etter fullført studie.
Typisk sykepleier som er lei av arbeidsbelastningen, tar ny bachelor og master i økonomi. 

Jeg anser ikke det samboeren din valgte feil studie første gangen (rett etter vgs) som et rødt flagg slik de fleste i tråden fremstiller det som. 
Du må likevel sikre deg selv og en økonomisk fremtid.
Du kommer til å bli veldig bitter hvis du "dekker" for hans andel av en felles økonomi - år etter år, frem til han er i en fast stilling som betaler greit nok. 

Jeg syns det er logisk slik du skisserer det nå: du eier 80%, han 20%.
Så får han eventuelt kjøpe seg til 50% etterhvert som økonomien hans tillater det.
Dette er uansett bedre for han enn alternativet, som er å være på leiemarkedet, uten å eie. 

Når det kommer til daglige utgifter må dere regne på hva han kan bidra med etter at nødvendige utgifter (boliglån, felleskostnader, studiegjeld og eventuell annen gjeld) er betalt. Så må du ta standpunkt til om du vil bidra med omtrent samme beløp, eller dekke noe av hans andel. Anbefaler som nevnt ikke det siste der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må dere ha felles økonomi? 

Sørg for en skikkelig samboerkontrakt og hold økonomi adskilt, men ha en felles konto som går til mat og faste utgifter som dere begge putter penger i hver mnd.

Om dere tjener likt burde det ikke bli noe problem.

Jeg skal flytte sammen med kjæresten og han har betydelig større inntekt og formue. Vi vil dele etter prosent da han ønsker vi skal ha samme levestandard. Vi skal skrive samboerkontrakt og testamenter(særkullsbarn involvert)

Anonymkode: 9821c...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, felles økonomi er ikke nødvendigvis knyttet til felles bolig. Du kan fint eie bolig mens han betaler med på studielånet og likevel dele på felles utgifter prosentvis basert på inntekt slik at begge bidrar like mye. Jeg ville blitt i eksisterende bolig, heller latt han ha mer til å betale ned gjeld siden du jo har bilig og utgifter som i dag på den måten. 

Anonymkode: fed47...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er avklart det er IKKE normalt med 1 million i studiegjeld, og hvis du har det bør du lande en godt betalt jobb ellers så har du feil investert i deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 10.04):

Hei!

Samboer og jeg spekulerer litt i hvordan vi skal ordne økonomien etter hvert.

Kompliserende faktorer er at han har opp mot en million i studielån. I tillegg eier jeg en nedbetalt bolig.

Vi planlegger og flytte til våren, og kjøpe noe sammen. Jeg kommer til å eie desidert størst andel av denne boligen, estimert >80%, og antageligvis ikke måtte ta opp særlig gjeld, om noe.

Har dere noen forslag til hvordan vi kan fordele dette? 

Det ideelle for oss, rent praktisk, hadde vært felles økonomi. Men jeg ser at det antageligvis ikke er helt realistisk sånn ting er nå.

Nope...absolutt ikke. Vurder det i forbindelse med ekteskap. Men selv da er det man tar med inn gjenstand for særeie, også gjeld. Bruk da en advokat for å ha alt riktig nedfelt. Så kan dere jo ha felles økonomi. Men som samboere ville jeg aldri anbefale det.

Men - det vi gjorde da vi bare bodde sammen, før vi giftet oss, var å ha tre kontoer den ene eide og den andre disponerte. Den ene var en felles sparekonto til felles ting som ferier etc, den andre til å betale felles regninger (typ strøm, tv/internett, innboforsikring osv.), og den siste til mat/husholdning og andre ting vi var enige om at var felles utgifter. Så satte vi inn like mye der hver måned fordi det var det vi mente var rett for oss. Der kan man fordele etter inntekt eller på andre måter, om man vil. Bare man er enige.  Skriv ALT ned i samboeravtale. Hele planen. Da skal hver av dere dekke egen gjeld. Så gjelder det jo å snakke masse sammen om dette. Har en mye gjeld får jo ikke vedkommende spart like mye til ferie f.eks. Hva gjør dere da? Er det ok for den andre å spandere litt ferie så det blir en finere tur? Eller skal dere bare reise billigere? Slike ting må dere enes om. 

Så selv om man ikke har felles økonomi, kan man gjøre noen samarbeidsgrep som gjør at det fungerer for de felles tingene, men det er mer praktisk enn juridisk. 

Vi gjorde dette helt til vi giftet oss. Fra da ble det er at alt ble ansett som felles fordi vi ikke hadde særeiebehov. Men der fikser man jo særeie der det er nødvendig. 

Anonymkode: 671b8...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt 1 felles konto. Der dere satte inn penger som dere felles bruker. Begge setter inn like mye

Ellers ville jeg hatt akt det andre adskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...