AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #21 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Huff, du må ha det vondt med deg selv, som hisser deg sånn opp over andres valg. Som jeg skrev over her, så er jeg helt enig i at svarte penger er lavmål, jeg liker bare ikke at folk skal klage på hverandre og følge med «bak gardina» på hva andre driver med. Det er også lavmål. Anonymkode: 9e139...c72 Så hvis jeg som din nabo; ser at noen driver å stjeler fra deg: så skal jeg ikke melde fordi at jeg kan oppfattes som sladreaktig og nysgjerrig? Anonymkode: 5d957...6e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #22 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvis jeg som din nabo; ser at noen driver å stjeler fra deg: så skal jeg ikke melde fordi at jeg kan oppfattes som sladreaktig og nysgjerrig? Anonymkode: 5d957...6e3 Du ser forskjellen? Tror du virkelig at de pengene hadde kommet oss til gode? Da er du naiv. Og nei jeg jobber ikke svart. Anonymkode: bf3ea...803 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #23 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du ser forskjellen? Tror du virkelig at de pengene hadde kommet oss til gode? Da er du naiv. Og nei jeg jobber ikke svart. Anonymkode: bf3ea...803 Joda ser forskjellen, men regner med at hun ikke har forsikring å må dekke tapet selv. Slik jeg må dekke legeutgifter for at det ikke er nok skattepenger inn i kassen. Anonymkode: 5d957...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 11. november 2024 #24 Del Skrevet 11. november 2024 (endret) Vet du om det er snakk om mye penger i svart arbeid? Om noen gjør en hjelpetjeneste, og motparten vil gi vennepenger for det, er jo det helt greit, vel? Vi betaler veldig mye til staten uansett. Endret 11. november 2024 av exictence 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 11. november 2024 #25 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det mengde jobb jeg fokuserte på da, at vedkommende vasker noen timer i måneden for småkroner. Det er greit i mine øyne. Å få trygda redusert pga ustabil småjobb er ikke nødvendig. Anonymkode: a4912...7e7 Men dette er greit i alles øyne. Man kan helt fint tjene noen tusen på småjobber uten at det går under svart arbeid, eller at man får redusert trygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 11. november 2024 #26 Del Skrevet 11. november 2024 Den som oppdager kriminalitet bør jo gjøre de riktige grep, men bør jo kunne vurdere om saken er bagatellmessig. Det tok helt av med angiveri under pandemien, og folk lusket på naboer og familie. Vi leser om folk som rapporterer uten andre grunner enn å gjøre det vanskelig for hverandre osv. Noen finner glede i andres ulykke. Rapporter gjerne, men bruk hode og fornuft før du trykker på send. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #27 Del Skrevet 11. november 2024 Rosa Gnom skrev (4 timer siden): Bare for ordens skyld så kan man jobbe "svart" for 6000 kroner i året. Ikke ett øre mer enn dette. Eller så man skatte. Tenker du på arbeid man kan utføre i andres private hjem? Isåfall er dette litt upresist. Det er fullt mulig å tjene mer enn 6000 skattefritt, ved å utføre småjobber hos forskjellige husstander. Grensen på 6000 gjelder for hver enkelt husstand man jobber for. Man må da selv passe på så det ikke bikker over i å bli næringsvirksomhet. Om du hjelper naboen på høyre side med gressklipping og mottar 6000 for det, så kan du hjelpe naboen på venstre side med snømåking og motta 6000 for det, og naboen over gata kan du vaske hos og motta 6000. Det er viktig at oppdragsgiver rapporterer inn inntekten til skattemyndighetene. Anonymkode: 0c17e...9cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #28 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lavmål? Moralpoliti? Det er å stjele fra fellesskapet og å bidra til en svart økonomi som gjør det lettere for andre kriminelle og være kriminelle. 170 milliarder i året taper staten på svart arbeid. Handler ikke om moral, men om anstendighet. Det er litt avhengig hvordan en ser på det. Staten bare sløser bort pengene uansett og mye går bare till unyttig surr uansett. Norges problem er at vi har for mye penger, ikke for lite. Anonymkode: 3a3a1...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #29 Del Skrevet 11. november 2024 Usj, at du gidder, sitte å spionere på naboen for å passe på at de ikke gjør noe galt🤢 Anonymkode: 78c45...2b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karli63 Skrevet 11. november 2024 #30 Del Skrevet 11. november 2024 Frisøren jeg hadde før drev svart tror jeg, det stod ingen inntekt på nettet. Fikk aldri kvittering heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #31 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Joda ser forskjellen, men regner med at hun ikke har forsikring å må dekke tapet selv. Slik jeg må dekke legeutgifter for at det ikke er nok skattepenger inn i kassen. Anonymkode: 5d957...6e3 Og du mener at de pengene hadde vært der om ingen jobbet svart? Anonymkode: bf3ea...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #32 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor gidder du være moralpoliti? Ja, svart arbeid er lavmål, men jeg gidder da ikke klage på folk av den grunn. Anonymkode: 9e139...c72 Om disse fulgte samme regler som oss andre så ville det gagnet oss alle som betaler skatt. Anonymkode: 317fb...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #33 Del Skrevet 11. november 2024 På en måte måte er svart arbeid ris til egen bak, det er bare det at man oppdager det ikke før det er for sent. Hadde en gang en nabo som var selvstendig næringsdrivende, det gikk greit helt til han fikk ett infarkt og ble trygdet da han var tidlig i 50-årene, det han fikk i pensjon var ikke mer enn minstepensjon. En i nær familie har nettopp blitt pensjonist, han kjørte tidligere langtransport og tjente ganske bra, problemet var at mye av lønna ble utbetalt som diett og andre tillegg i stedet for f.eks. overtid, så da han ble pensjonist ble lønna mer enn halvert. Anonymkode: 33047...c13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #34 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lavmål? Moralpoliti? Det er å stjele fra fellesskapet og å bidra til en svart økonomi som gjør det lettere for andre kriminelle og være kriminelle. 170 milliarder i året taper staten på svart arbeid. Handler ikke om moral, men om anstendighet. Anonymkode: 7b8db...02e Det vil si at hvert eneste menneske i arbeidsfør alder i Norge jobber svart for 42500 i året. Det har jeg store problemer med å tro. Anonymkode: d8e40...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #35 Del Skrevet 12. november 2024 Alle som har muligheten til å ta svart betaling gjør det. Hadde du selv gjort. Det er kun fordi du selv ikke har mulighet til det grunnet stilling, bekymring eller annet som gjør at du nå føler for å melde andre. Anonymkode: 94bc4...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #36 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 13.39): Hvorfor gidder du være moralpoliti? Ja, svart arbeid er lavmål, men jeg gidder da ikke klage på folk av den grunn. Anonymkode: 9e139...c72 Du har misforstått ordet moralpoliti. Og svart arbeid stjeler penger fra fellesskapet. Alle som kjøper eller utfører svart arbeid har i alle fall frasagt seg all rett til å klage på statlige og kommunale tjenester som veier, skolegang, helsetjenester mm. Anonymkode: 14d4c...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #37 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle som har muligheten til å ta svart betaling gjør det. Hadde du selv gjort. Det er kun fordi du selv ikke har mulighet til det grunnet stilling, bekymring eller annet som gjør at du nå føler for å melde andre. Anonymkode: 94bc4...2a3 Ehhhh… Nei. SELVFØLGELIG gjør man ikke det, med mindre man er en egoistisk idiot som ikke forstår noe av samfunnet man lever i. Men det finnes så klart en viss mengde av dere. Anonymkode: 14d4c...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #38 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det vil si at hvert eneste menneske i arbeidsfør alder i Norge jobber svart for 42500 i året. Det har jeg store problemer med å tro. Anonymkode: d8e40...48f Nei, det vil det ikke si. Veldig mange jobber ikke svart. Noen jobber svart for store summer. Det er skatt på lønn, arbeidsgiveravgift mm som går tapt. Anonymkode: 14d4c...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #39 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Og du mener at de pengene hadde vært der om ingen jobbet svart? Anonymkode: bf3ea...803 Hvor tror du pengene til stat og kommune kommer fra? Anonymkode: 14d4c...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #40 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er litt avhengig hvordan en ser på det. Staten bare sløser bort pengene uansett og mye går bare till unyttig surr uansett. Norges problem er at vi har for mye penger, ikke for lite. Anonymkode: 3a3a1...3c3 Jeg er hvertfall glad de sløser bort penger på hjemmesykepleien til faren min, gratis høyskole til sønnen min, gratis videregående til datteren min, barnehageplass da de var små, og gratis helsehjelp til meg da jeg brakk foten. Anonymkode: 14d4c...8d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå