Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julekalender til barna deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Personlig mener jeg gavekalender stjeler magien fra julaften. 24 gaver, hver dag, FØR selveste julaften? 

Jeg kan være med på spenningen ved å telle ned til jul med en kalender som man kan krysse av,ect, eller som man selv er vokst opp med, en liten sjokolade bit med en smak du kun får i desember, i en kalender til 20kr.

Anonymkode: 92cd9...7e2

Min 15-åring er uenig. Hun starter å glede seg til å komme med ønsker til julekalender og julegaver allerede tidlig i oktober.   Vi gir kun «store» gaver til jul så julekalender inneholder alt småting som det er greit å bytte ut av sminke, hud, hårprodukter før jul og julepynt, julesokker, juleting osv.  Vi har tradisjoner knyttet til mange av gavene. En ny pepperkakeform som viser bakedagen, ny juleskål for grøtdag, lillejulaften ny pysj, en ny julepynt for dagen vi pynter juletre osv. 

Synes ikke kalenderen har stjålet noe magi før jul, snare tvert i mot. Vi starter å pynte til jul 1. desember. Ikke noe lilla advent.  Til nyttårsaften er det meste av rød jul pakket bort, kun det hvite og brune står igjen og juleservise er byttet bort til fordel for hvitt og gull.  Vinterpynten som står igjen får stå ut januar. 

Selv fikk jeg aldri gavekalender så synes det er hyggelig at ihvertfall 1 barn er gira på det, barn 2 vil helst kun ha sjokolade… 

Anonymkode: 232bf...1b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17-åringen får sminkekalender fra Makeup Mekka (den ønsker hun seg hvert år) og 19-åringen får lakriskalender fra Lakrids By Bülow, så verdien blir ca den samme på rundt 500,- til hver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort noen tusen på hver. De er 3 og får 4 pakker, en hver helg. Adventskalender. Kjøper svært lite til de ellers i året, foruten om klær, så at de får noe de ønsker seg denne magiske mnd. Syntes jeg er helt greit 🎄

Anonymkode: 56ebd...deb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får syvåringen en sjokoladekalender til typ kr 19,90 - og er såre fornøyd med den 😊

Anonymkode: 66b36...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir fort noen tusen på hver. De er 3 og får 4 pakker, en hver helg. Adventskalender. Kjøper svært lite til de ellers i året, foruten om klær, så at de får noe de ønsker seg denne magiske mnd. Syntes jeg er helt greit 🎄

Anonymkode: 56ebd...deb

Hva har ekstremt forbruk å gjøre en «magisk måned»…?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Hva har ekstremt forbruk å gjøre en «magisk måned»…?

Det er jo relativt om det er ekstremt forbruk. 

Barna har venner som kun har dyre klær, treningstøy, skiutstyr, bil, hus osv. Fint for de, vi kan ikke gi ungene jakker til 10000 her og der og ungene har akseptert det, men de får jo fortsatt ikke kun klær på salg. Jeg synes ikke julekalendre for 1000+ og gaver til 10000 er ekstremt.  Kjipt at noen ikke har råd til det heller, men når det er såå mange kjeder som selger dyre kalendre og så mange som lager egne så er det jo helt klart et marked for det.

Synes det er mer forkastelig de som hver helg fråtser i dyr mat og vin, alltid har dyre klær, men så vil man plutselig ikke bidra til forbruk.  

Anonymkode: 232bf...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi laget pakkekalenderen til studenten . Kom på ca 500 kr tror jeg.

Mye hun trenger til skole som penner, markiringsblyanter, skrivbøker ect. Sokker, litt julepynt til hybelen. 

Hun vet ikke at den kommer i posten så tror det blir koselig. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rundt 2500-3000 per barn, men jeg kjøper mye jeg ellers ville kjøpt også (Duplo, klær, leker). Jeg betaler heller mer for ting de trenger enn 1000 kr på "ræl".

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er voksne, men vi har holdt på med kalendere siden de var små, og jeg syns det er en koselig tradisjon selv om de nå er voksne og klarer seg selv. . 

Etter barna ble voksne har de også begynt å gi oss foreldre kalendere også, og det er også veldig hyggelig. 

Nå bruker jeg nok 6-700kr pr kalender nå, tror jeg . Noe som vil si ca 30 kr dagen. 

I år blir det Temu kalender på en av dem, mens en annen får Makup mekkas kakender, etter eget ønske.

Jeg husker da barna var små, og økonomien var nokså skrinn, kjøpte jeg gjerne  en liten blanding av hårpynt, litt godis, leker jeg kunne dele opp til flere gaver, som gårdsdyr. Vet ikke om de finnes lenger, men kjøpte alltid sånne små figurer som man putta i badevannet, som løste seg opp og lukta godt. .Det var også stas. så har vi ofte kjøpt ting de likevel har behov for .som ny tannbørste, en 5 pk med sokker er 5 gaver, deodorant ,.ny refleks, vanter osv.. så la jeg gjerne med en karamell eller liten sjokolade nisse fra Nille f.eks. der kjøper man også pakker med mange og fordeler på mange pakker. Så jeg tror jeg hadde sett an lommeboka, og ikke ta i for hardt.. kanskje neste år har man ikke mulighet til å bruke like mye, men så sitter barna med skyhøye forventninger.. så hold det på et fornuftig nivå. . 

Vår sønn fikk engang 24 sjokoladekalendere😅 Da varte kalenderene til påske, og jeg tror vi gav 5 kr stk. Men da var han stor, 16-17 å, og ville ikke ha noe... så det var mest for å erte han litt, for sjokoladekalendere han tømte på en dag eller to som liten 😅 Hele soveroms veggen hans var full av kalendere, så det var nok morro😂 Han husker.det.godt, så det gjorde inntrykk likevel. Han har sagt han ikke trenger kalender i årevis,.men så syns han det er litt koselig likevel da. .. 

Nå som han er voksen pleier han å få flytende kalender.. noen har vært en blanding av div øl og brus, og andre har vært fra Vinmonopolet. Så det meste går an egentlig

Håper du fikk ideer til hvordan du kan gjøre det billig👍

Anonymkode: 1e1ba...cc1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er 7 og har hittil bare hatt sjokoladekaldender til under 100 kr. Og det har vært stas nok. Det har ikke vært noen spørsmål om gavekalender så langt, så jeg tror kanskje ikke det blir det i år heller. Jeg er i alle fall sikker på at den dagen jeg gjør noe slikt, så er forventninga om gavekalender til neste år skapt. Derfor utsetter jeg det lengst mulig. H

Jeg synes det er vel heftig å bruke 1000-2000 på gavekalender, så hadde lagt meg på en mer nøysom linje enn det, og kanskje valgt kombinasjon med opplevelser, noe å gjøre sammen og små ting.  

Anonymkode: ff273...a39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to tenåringer og vi har sluttet med gavekalender. De ville heller ha en enkel sjokoladekalender. Begge to har dessuten bursdag i desember, så de har vel skjønt at det er bedre å få fin bursdags- og julegave enn en dyr kalender. 
Prøvde et år å kjøpe bare ting de «trenger», i stedet for billig ræl, men det ble jo helt vanvittig dyrt. Dessuten, hvilken unge trenger egentlig 24 nye ting i desember? De fleste barn har stort sett alt de trenger, og de som ikke har det, får neppe gavekalender uansett.

Anonymkode: f5e3c...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 barn går det ca 1000 kr på kjøpekalendere.

Velges den billige kalenderen til ca 20 kr, så får de 200kr slik at det blir ca likt.

Anonymkode: 3dd7c...5b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo relativt om det er ekstremt forbruk. 

Men du knytter jo økonomisk merforbruk direkte til den "magiske måneden"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 11.11.2024 den 8.51):

Vi pleide å kjøpe Lego kalender til sønnen vår, da han elsket Lego. Husker ikke hva prisene var da han var barn, men nå koster de litt fra 380 til 500 og deromkring. Som denne til 350 f.eks. Alltid kjempestas.

lego-star-wars-75395-julekalender-2024.w

Ble han ingeniør?😅

Anonymkode: 8f4c4...e47

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble han ingeniør?😅

Anonymkode: 8f4c4...e47

Nei 🙂 Men han er i tjueårene nå, og liker fremdeles litt spennende Lego, de typene som tar noen dager å bygge. Star Wars skip og sånt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg fylt opp med tusjer, blyanter og andre tegnesaker blant annet.

Kjøpt en pakke med glitterpenner for 80,- der er det 12 stk i pakken, så fordele med 3 per dag, da har man brått 4 dager med noe som blir brukt og ikke er ræl.

Det neste er 10 pk ullsokker for 249,- noe de trenger og som jeg ville kjøpt uansett, 5 dager til hver av barna der. 

Tusjer - 10 stk, 78,- 5 dager til. 

Glitterlim - 56,- for 6 stk, 1 dag hver 

Kindermaxi - 5 dager hver - 100,-

Artige blyanter på normal - 5,- stk, 3 dager hver. 30,-

Hver sin boks med pepperkaker - 40,- 

Hver sin matboks med drikkeflaske - 174,-

Lekekassen.no har 3 for 2 på flere av disse og endel salg i november. Uten å medregne det så er ca pris 800,- 

Hvis jeg skal kjøpe alternative som er legokalender så er prisen i nærmeste butikk rundt 750 for begge, men dette andre ville jeg kjøpt uansett så da er det ikke så mye tapt. Og de trenger egentlig ikke sånn type smålego som bare er en og annen figur. 

Hittil har de kun fått sjokoladekalender, men også de har fått høye priser nå med 580,- for to stk. 

Anonymkode: a449e...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har to tenåringer og vi har sluttet med gavekalender. De ville heller ha en enkel sjokoladekalender. Begge to har dessuten bursdag i desember, så de har vel skjønt at det er bedre å få fin bursdags- og julegave enn en dyr kalender. 
Prøvde et år å kjøpe bare ting de «trenger», i stedet for billig ræl, men det ble jo helt vanvittig dyrt. Dessuten, hvilken unge trenger egentlig 24 nye ting i desember? De fleste barn har stort sett alt de trenger, og de som ikke har det, får neppe gavekalender uansett.

Jeg kunne kjøpt tusjer, blyanter, penner og slikt i august, så en haug med ullsokker i september. Jeg så denne mnd at vi gjerne skulle hatt et sett til med drikkeflasker og matbokser til bhg og skole. Så sparer vi den utgiften til desember. 

Anonymkode: a449e...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 18.45):

Og hvilken alder er de? Og hvilken/ hva slags kalender kjøper dere?

Anonymkode: 18c5c...adc

4 år, i tradisjonen tro så ble det pakkekalender i år også. 

Usikker på hvor mye jeg har brukt, kanskje tusenlapp. 

Inkluderer alt fra pysj, Puslespill,  lørdagsgodt , kamera,  såpe, perler og andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 8.03):

Trenger voksne kaffe? Trenger man lørdagsgodt? Trenger man et glass vin? 

Selvsagt er det ingen som Trenger 24 gaver, foreldre gir for de har lyst og kan. Innholdet er jo også veldig variert fra familie til familie. Noen gir billig med masse ræl,  andre gir ting som barna har bruk for og Trenger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...