Gå til innhold

Vi har fått oss pus, og det går visst ikke så bra.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 19.55):

Tror du tenker på rundorm. Ringorm er en soppinfeksjon i huden.

Det mest vanlige på katter er bendelorm, og det blir man lett kvitt med ormekur. Det smitter også sjeldent over til mennesker, og skulle det gjøre det så finnes det medisin for mennesker også.

Det man bør være mest redd for er katteklor og kattebitt, da katteklor/bitt kan gi stygge infeksjoner. Katter kan klore eller bite dersom de blir redde.

Anonymkode: e30b1...856

Etter å ha hatt katt hele livet, og jobbet endel år i dyrebeskyttelsen, på et senter og dermed jobbet mye med katter, sier det seg selv at jeg har fått min del av katteklor, og det har aldri blitt en infeksjon av det. Litt bitt har det også blitt og har klart å unngå infeksjon der også. Bitt som går gjennom huden er større sjanse for infeksjon, enn klor, mye større.

Anonymkode: dc89c...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her er det stor forskjell på katter ikke og hunder. Hunder er lojale - det er ikke katter. Katter klabber til deg rett som det er dersom du ikke respekterer språket deres.  En hund biter ikke sin eier rett som det er. 

En katt har en utrolig mye lavere terskel enn huder for å si i fra. Hunder vet når de gjør noe helt, de skammer deg, søket trøst og søker å gjenopprette tillit dersom eier har vært sint. En katt gir blanke faen. De har noen de liker, noen som gir de kos og oppmerksomhet. De er langt mindre bundet til siden eier, de kan lett flytte inn hos en nabo som tar dem inn dem, mens en hund kan sørge deg til døde om deres eier forlater dem. 

Jeg ser dette argumentet er brukt mange ganger i tråden. Men dette er ikke i tråd med katters språk. De vifter først med halen, begynner å bevege på labbene - hører du ikke etter får du deg en klabb eller så stikker de av og viser klart og tydelig at de er sur på deg. En hund har ikke hverken en slik holdning eller et slikt språk. 

Anonymkode: e9b62...28c

Et dyr skal uansett respekteres  og katten skal ikke være nødt til å si ifra fordi at altfor lite barn ikke klarer å la katten få være alene.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er enig i at en treåring er for liten til å skjønne katten og bare en lager den. 

Men du har sett hvordan katter kommuniserer seg i mellom ikke sant? De sier i fra. De langer ut en labb kommer en annen katt de ikke vil ha det for nære, de markerer teritorie (selv de kastrere) og lar ofte ikke andre katter komme inn i deres hage. Når katten er sammen og kjenner hverandre kan de herje, leke, bite og slå etter den andre rett som det er. Slik er IKKe hunder. Katter sier veldig tidlig i fra når de misliker noe. Først litt begravelse på halen. Deretter en labb for advarsel som gjerne henger litt i luften deretter å gi et klor. Dette er kattens språk. En hund som hadde oppført seg som en katt ville blitt ansett som både farlig og med atferdsvansker. Ford katter og hunder har helt ulikt språk. 

Anonymkode: e9b62...28c

Jeg har veldig god kunnskap når du kommer til katter, men hvordan katter kommuniserer seg imellom er revnene likegyldig da en treåring ikke er en annen katt og heller ikke prater samme språk.

Anonymkode: a6c06...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 11.00):

Pus sover der man bestemmer at den kan sove, og det er opp til hver enkelt katteeier hvor det er. Selv om katter sjeldent vil sove akkurat i den kurven eller kattehulen man ser for seg at den skal sove i, så kan man lett stenge døren inn til soverom eller andre rom den ikke skal ha fri tilgang til. Så kan pus sove der den vil innenfor de områdene man tillater den å sove på.

Våre katter er vent til at de får lov å komme opp i sengen om morgenen (og av og til om kvelden) for å kose, men om natten må de sove et annet sted. De kan velge mellom egne "soveboller" rett utenfor soveromsdøra eller en av utallige steder i stua (kattemøbler, stoler og sofa). Null problem, men de må jo vennes til det mens de er små.

Anonymkode: e30b1...856

Sånn ville jeg aldri gjort med min pus. Her ligger han på bord og overalt. Lukker ikke rom for han. Favoritt stedet hans å sove er oppå meg, både på sofa og i senga så det skal jeg absolutt ikke nekte han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lest HI!

Aldri møtt en katt som ikke gir klar beskjed når den ikke vil mer, og jeg har hatt katter hele livet. Selvfølgelig bra at du lærer ungene å håndtere pus riktig, men stol litt på at pus har flotte klør som gir ganske klar beskjed hvis ting går for langt. Lag et område høyt oppe hvor pus kan søke fred og ro, eller hold dem adskilt litt i helgene feks. 

Dette går nok helt fint ☺️

Anonymkode: 0d77a...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...