lillevill Skrevet 10. november 2024 #61 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Synes de fleste svarene i tråden er fornuftige, jeg. Har kun sett en kommentar på at barna skjønner det er nok først når katten begynner å klore å bite. Enig i at det er litt sent da, og katten gir jo subtile beskjeder før det, om at den har fått nok. Men ts tolker jo disse signalene og lærer barna å gjøre det samme? Er slik jeg forstår det. Har ikke erfaring med hund, men vil tro at barn som nettopp har fått valp er ivrige etter å kose og løfte også. Foreldre må veilede, og dyrene må få fred når de skal slappe av. Anonymkode: 029a9...7d5 Det er ikke mange sekundene fra subtil beskjed og når klørne kommer ut da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #62 Del Skrevet 10. november 2024 Dere må lære barna å respektere at katten må få være i fred og at katter trenger mye ro og søvn i løpet av døgnet. Katten vil bli større og de er ikke dokker, men egentlig villdyr med egen vilje og behov. Hvis barna fortsetter å løfte og mase mye på katten så kan det fort skje at de får kattetenner i armen eller klør rett i ansiktet. Katter er veldig glad i kos også, det er derfor de maler, men alt med måte. Anonymkode: 35f5c...6e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 11. november 2024 #63 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Pus skal aldri sove med barn. Anonymkode: adbc2...bd9 Det for en idiotisk greie å si da?! Selvfølgelig kan pus sove med barn, med voksne eller hvor den vil selv! Ingen regel mot det.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #64 Del Skrevet 11. november 2024 lillevill skrev (10 timer siden): Katter sier ifra med klør og tenner.. Som sagt, hvis man gidder å sette seg inn i kattens kroppsspråk så kan man merke andre signaler før katten klorer eller biter. Det er mye lurere å lære ungene at når katten prøver å åle seg unna, pisker med halen, legger på ørene o.l. når den blir løftet og holdt fast, så er den lei. Jeg synes ikke det er greit å lære barna at de skal stoppe først når katten klorer eller biter. Det er ikke bra verken for katten eller for barna. Ville det være greit å gjøre det samme med en hund? La ungene herje med den til den blir redd/stresset og biter? Anonymkode: e30b1...856 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #65 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg liker å lære ved å vise framfor å bare bruke ord. Så jeg kunne funnet på å løfte ungene opp på samme måte hver gang jeg gikk forbi dem. Holdt dem godt en liten stund. Når de etterhvert blir irriterte hadde jeg sakt at slik føler pus det også når dere hele tiden løfter på den...... Så nå løfter dere mindre på pus, så løfter jeg mindre på dere. Anonymkode: a0dda...5c3 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #66 Del Skrevet 11. november 2024 Iso1 skrev (1 time siden): Det for en idiotisk greie å si da?! Selvfølgelig kan pus sove med barn, med voksne eller hvor den vil selv! Ingen regel mot det.. Pus sover der man bestemmer at den kan sove, og det er opp til hver enkelt katteeier hvor det er. Selv om katter sjeldent vil sove akkurat i den kurven eller kattehulen man ser for seg at den skal sove i, så kan man lett stenge døren inn til soverom eller andre rom den ikke skal ha fri tilgang til. Så kan pus sove der den vil innenfor de områdene man tillater den å sove på. Våre katter er vent til at de får lov å komme opp i sengen om morgenen (og av og til om kvelden) for å kose, men om natten må de sove et annet sted. De kan velge mellom egne "soveboller" rett utenfor soveromsdøra eller en av utallige steder i stua (kattemøbler, stoler og sofa). Null problem, men de må jo vennes til det mens de er små. Anonymkode: e30b1...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #67 Del Skrevet 11. november 2024 lillevill skrev (11 timer siden): Det er ikke mange sekundene fra subtil beskjed og når klørne kommer ut da. Kommer an på katten så klart men jeg har hatt mange katter og de har alle gitt beskjed på ulike måter, flere ganger før de tar skrittet å bite og klore folk. Dvs, han ene, en gammel maine coon gutt, hadde kort lunte, og kunne holde fast hånda mi med klørne for å si at nå er det nok menneske, la meg være i fred. Men han klorte ikke gjennom huden. Jeg vokste opp med en katt som var ustabil og klorte og bet uten eller så og si uten forvarsel. Men den ble tatt for tidlig fra moren og vi tror det er derfor den aldri lærte å bli håndtert av mennesker. Den katten var det heller ikke mulig å løfte eller holde. Anonymkode: 029a9...7d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #68 Del Skrevet 11. november 2024 Meg over: Unntaket er hvis de skvetter. Jeg ble nylig klort fordi katten fikk panikk, noe som aldri har skjedd før, som nevnt tidligere i tråden. Så jeg er tilbakeholden med å la små barn være alene med katter. Stoler på at datteren min kjenner våre katters grenser nå. Men jeg passer på når hun har besøk for noen barn er uvørne, og den ene katten vår er noe skvetten. Men den har altså kun klort en gang. Anonymkode: 029a9...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #69 Del Skrevet 11. november 2024 Pus kommer seg løs om den virkelig vil. Barnet kan ende opp med dype kloremerker og bitt, men tro meg; den kommer seg løs. Jeg ville ikke vært bekymret for pus - heller for barna. Ang. det å holde pus fast, så ville jeg ganske enkelt bare sagt at om pus vil ned, så skal den ned. La dem løfte den så mye de vil, men vil den ned, så skal den ikke holdes fast. Den sier ifra når/om den får nok. Det finnes klorestativ/klatrestativ som kan festes fra gulv til tak, og kan flyttes ved behov og ønske. Det er viktig at katten får mulighet til å trekke seg bort et område barna ikke har lov til å være, f.eks et sted de ikke rekker opp. Anonymkode: 04fc7...9da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #70 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei, jeg kjøpte et klorestativ som han elsker, men ikke nok til å holde ungene borte (hjelper tydeligvis ikke si det til dem heller...) Hva er merkelig med det ? Det er jo sant. Men får kjøpe et høyere klorestativ ja. Godt å lese dette da. Vil jo gjerne at de skal få et bånd ❤️ Anonymkode: 836f0...d48 Du truer barn med konsekvenser. I stedet for å forklare hvorfor noe er som det er, og at pus blir redd og får vondt. Jeg har ikke barn selv, men selv jeg har fått med meg at dette virkelig ikke er god barneoppdragelse. Anonymkode: 70143...fb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. november 2024 #71 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pus kommer seg løs om den virkelig vil. Barnet kan ende opp med dype kloremerker og bitt, men tro meg; den kommer seg løs. Jeg ville ikke vært bekymret for pus - heller for barna. Ang. det å holde pus fast, så ville jeg ganske enkelt bare sagt at om pus vil ned, så skal den ned. La dem løfte den så mye de vil, men vil den ned, så skal den ikke holdes fast. Den sier ifra når/om den får nok. Det finnes klorestativ/klatrestativ som kan festes fra gulv til tak, og kan flyttes ved behov og ønske. Det er viktig at katten får mulighet til å trekke seg bort et område barna ikke har lov til å være, f.eks et sted de ikke rekker opp. Anonymkode: 04fc7...9da Jeg synes ikke dette er riktig tankegang. En katt skal ikke ha behov for å kjempe med nebb og klør for å bli sluppet fri. Hvis katten må sette igjen "dype kloremerker" så har både katt og barn allerede fått negative erfaringer med hverandre, og katten har fått negative erfaringer med å bli løftet. Jeg vet om katter (og hunder) som løper unna når barna i huset nærmer seg, fordi de har for mange negative erfaringer med dem. I tillegg kan, som tidligere nevnt, en katt da slutte med de subtile signalene (siden de ikke blir hørt) og gå rett til kraftig klor og bitt hver gang den vil ned eller vil ha bort barna. Og da er det katten som får skylda fordi den "er aggressiv" eller "biter uten forvarsel". En viktig del av å la barn vokse opp med dyr er nettopp det å lære dem respekt for dyret. At dyret er et eget individ med språk, vilje og behov man skal respektere. Ikke en søt teddybjørnleke man bærer til katten klorer dypt nok. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #72 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Meg over: Unntaket er hvis de skvetter. Jeg ble nylig klort fordi katten fikk panikk, noe som aldri har skjedd før, som nevnt tidligere i tråden. Så jeg er tilbakeholden med å la små barn være alene med katter. Stoler på at datteren min kjenner våre katters grenser nå. Men jeg passer på når hun har besøk for noen barn er uvørne, og den ene katten vår er noe skvetten. Men den har altså kun klort en gang. Anonymkode: 029a9...7d5 Enig med deg. Mine er dønn stabile og trygge med voksne, kan holde dem fast, løfte, klippe klør, holde for sprøyter hos veterinær, uten at det kommer en klo, selv om de kjemper for å komme seg løs. Men barn er noe annet... da kan de raskt bli ustabile. Tror det er noe med raske bevegelser, plutselig høye lyder, at de blir tatt i litt for hardt. At de rett og slett putter små barn i kategorien "dyr", ikke "mennesker". Anonymkode: 70143...fb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #73 Del Skrevet 11. november 2024 Fordelen er at det er en kattunge, tror du får en trygg katt. Er de ikke slemme eller katten viser tegn til å ikke like det så går det bra. Som flere har nevnt, gi den fristeder i høyden. Vi har en 14år gammel katt og et barn på 15mnd, det synes jeg er litt skummelt, da katten er vant til å være "enebarn", og barnet er litt ivrig til tider. Katten får lov å hoppe på bord, kommoder, skap osv for å komme unna når han ikke er så tålmodig. Anonymkode: 1fb36...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #74 Del Skrevet 11. november 2024 Vi har en 3 åring og har akkurat fått katt. Barnet og katten er aldri alene sammen. Katten har flere plasser i høyden hvor den kan trekke seg unna. Det var slitsomt i starten, men det går seg til. Vi stopper datteren vår fra å løfte på katten. Vi lærer henne også at når katten trekker seg unna, så betyr det stopp. Slik lærer de å behandle hverandres grenser i barnehagen også. Når katten trekker seg unna, så sier den stopp. Dette vet hun nå. Vi husker å skryte veldig, når hun klapper og koser forsiktig med katten. Hun får være med å gi den mat, og da føler hun seg viktig. Katten var skeptisk til hennes brå bevegelser i starten, men nå kommer han uoppfordret å legger seg inntill henne. De får ikke sove sammen. Når katten blir voksen og datteren min blir litt eldre, så kan vi kanskje åpne opp for det. Enn så lenge stoler jeg ikke på impulskontrollen til datteren min. Hun kan elske katten litt for hardt noen ganger. Anonymkode: de8e7...38a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #75 Del Skrevet 11. november 2024 Sånn er min 4 åring også 😅 Jeg pleier å ta pus vekk ifra henne og separere pus i et annet rom der pus kan få fred. Også prøver jeg" å forklare at pus må få fred, du må ikke klemme, holde fast eller lage høye lyder for da må pus vekk til noen andre. Hun vil ikke høre etter det blir hyling og gråt. Men jeg åpner ikke døren før hun har roet seg ned å kan klapp, mate og kose pus forsiktig. Og dette gjentar seg flere ganger 😅🤣 dessverre! Men jeg ser at det blir bedre og hun er mye bedre med pus nå. Anonymkode: db84d...551 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #76 Del Skrevet 11. november 2024 Tabris skrev (9 minutter siden): Jeg synes ikke dette er riktig tankegang. En katt skal ikke ha behov for å kjempe med nebb og klør for å bli sluppet fri. Hvis katten må sette igjen "dype kloremerker" så har både katt og barn allerede fått negative erfaringer med hverandre, og katten har fått negative erfaringer med å bli løftet. Jeg vet om katter (og hunder) som løper unna når barna i huset nærmer seg, fordi de har for mange negative erfaringer med dem. I tillegg kan, som tidligere nevnt, en katt da slutte med de subtile signalene (siden de ikke blir hørt) og gå rett til kraftig klor og bitt hver gang den vil ned eller vil ha bort barna. Og da er det katten som får skylda fordi den "er aggressiv" eller "biter uten forvarsel". En viktig del av å la barn vokse opp med dyr er nettopp det å lære dem respekt for dyret. At dyret er et eget individ med språk, vilje og behov man skal respektere. Ikke en søt teddybjørnleke man bærer til katten klorer dypt nok. Jeg mente ikke at det var ok på noe vis, for det synes jeg absolutt ikke. Jeg mente at jeg var mer bekymra for barn enn for pus i en sånn situasjon, for pusen kommer seg løs. TS var så redd for pus. Og så nevnte jeg hva jeg ville gjort for å få dem til å ikke holde pus fast. Jeg er helt enig med deg i det du skriver. Anonymkode: 04fc7...9da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #77 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja 😊 Takk for fint svar ❤️ det er innepus, så han får ikke noe utenfra. Jeg mener jeg er god på kattespråk, og utifra hva jeg har sett har han ikke vist tegn til å mistrives. Han viftet litt på halen ista, og da skjønner jeg han var irritert. Ellers er han tydeligvis med på alt.. er etter barna hele tiden og det er jo fint på en måte.. Videreformidler det til barna, men er jo grenser til hva de lærer så fort også 😅 eldste vet at man ikke skal stenge katten inn i et hjørnet selvom man bare sitter rolig feks.. Har forresten bestilt en ganske høy stativ til han, så kan han få oversikten og er utilgjengelig for barna, den er litt høyere enn meg. ❤️❤️ Anonymkode: 836f0...d48 Og hva skjer den dagen pusen sier ifra med klør eller tenner? Hvem gir dere skylda da? Anonymkode: a6c06...bc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #78 Del Skrevet 11. november 2024 Enni skrev (17 timer siden): Fordi pus kan legge seg oppå bryst og ansikt for varmens del. Hvis den blir utekatt, så vil den dra inn flått i senga. Har du noen gang hørt om et FAKTISK tilfelle der en katt har drept en menneskeunge? Fordi katten sov sammen med barna? Jeg tror den ideen din er noe teoretisk skrekkscenario. Anonymkode: e1d9a...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #79 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Synes de fleste svarene i tråden er fornuftige, jeg. Har kun sett en kommentar på at barna skjønner det er nok først når katten begynner å klore å bite. Enig i at det er litt sent da, og katten gir jo subtile beskjeder før det, om at den har fått nok. Men ts tolker jo disse signalene og lærer barna å gjøre det samme? Er slik jeg forstår det. Har ikke erfaring med hund, men vil tro at barn som nettopp har fått valp er ivrige etter å kose og løfte også. Foreldre må veilede, og dyrene må få fred når de skal slappe av. Anonymkode: 029a9...7d5 En treåring vil ikke forstå dette! Anonymkode: a6c06...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #80 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En treåring vil ikke forstå dette! Anonymkode: a6c06...bc1 Jo, enig med deg i at treåringer er små. Ville ikke latt en tre-fireåring være alene med katter. Anonymkode: 029a9...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå