Gå til innhold

Vi har fått oss pus, og det går visst ikke så bra.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enni skrev (16 minutter siden):

Fordi pus kan legge seg oppå bryst og ansikt for varmens del. Hvis den blir utekatt, så vil den dra inn flått i senga. 

Dummeste hysteri jeg har hørt. Er du en sånn som ikke synes barn skal være alene med far heller, i tilfelle han egentlig er en overgriper?

Ts, kjøp et klatrestativ så katten kan stikke til når han vil ha fred.
Og fortsett å stoppe barna når de er ufine og masete og ulydige. 

Anonymkode: f24c7...ae5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: 836f0...d48

Skuteviken skrev (20 minutter siden):

Hvorfor ikke? 

Toksoplasmose kanskje? 

Anonymkode: ca412...da4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Toksoplasmose kanskje? 

Vet du hva det er ?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du finner et fint brukt klorestativ på finn som du kan kjøre å hente. Et som er såppas høyt katten får fre i toppetasjen. Da blir det automatisk katten sin private plass hvor han får være i fred. Ellers dabber interessen av ganske fort. Ikke like gøy å løfte voksne katter vs kattunge. Den er ny og spennende. Bare pass på de er forsiktig og gi han noen time outs til du får tak i et høyt stativ. 

Anonymkode: 049cf...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

endo skrev (10 minutter siden):

Ikke nok med det, gjør barnet bevegelser i søvne, kan katten skvette og det kan føre til kloring og bitt i ansiktet. Folk glemmer at selv om katter og hund er søte og fantastiske vesener så er det fortsatt dyr. 

Ja, den biten glemte jeg. Snudde meg i senga og katta hekta kloa gjennom huden på halsen min siden hun lå på ansiktet mitt, og som kattunge skjønte hun ikke hvordan trekke inn kloa igjen. Vi var stuck sammen på natta til mor kom med klosaksa. Men det var en freak accident. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dummeste hysteri jeg har hørt. Er du en sånn som ikke synes barn skal være alene med far heller, i tilfelle han egentlig er en overgriper?

Ts, kjøp et klatrestativ så katten kan stikke til når han vil ha fred.
Og fortsett å stoppe barna når de er ufine og masete og ulydige. 

Anonymkode: f24c7...ae5

Du får bare kalle selvopplevde erfaringer som hysteri. Deg om det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei, jeg har satt oss i en litt dum situasjon og jeg trenger råd til hva jeg kan gjøre. 

For et par uker siden skaffet vi oss en kattunge. Dette var etter mange overveielser og hvordan jeg har sett barna være med katter og dyr generelt. Yngste barnet mitt har vært super forsiktig og flink med katt selvom han er tre år. Vært rolig i bevegelsene og klappet katten på riktig måte. 

Da jeg snakket med dem om katten, forklarte jeg hva vi skulle gjøre og hva som var fint. 

Pus virket kjempetrygg og sosial, og har fulgt etter barna hele tiden, elsker å leke og sove sammen med dem.

Nå, etter en ukes tid, har dessverre barna blitt for komfortable. Syvåringen har lært seg å løfte pus ordentlig, men løfter hele tiden. Det holdes fast. Han yngste er hakket verre og klarer ikke løfte ordentlig, så jeg viser han.(Bedre at han løfter riktig enn at han løfter feil om han først må løfte). 

Pus tolererer og stikker ikke av, tvert imot, men jeg kjenner at jeg blir stressa på pus sitt vegne. Jeg er redd at han skal bli redd og gå rundt å ha angst. 

Jeg har forklart dem at om vi løfter hele tiden og holder fast pus, vil pus tilslutt ikke være med oss lenger, han vil bli redd og ikke få det noe bra og da må han flytte. 

Jeg gir dem oppgaver som å leke med pus, gi ham mat og godteri, lar ham sove med dem osv for at det skal være noe positivt, og det gjør de jo hvis de vil. Det synes de er gøy. (De må selvfølgelig ingenting, han er mitt ansvar)

De er overivrige, særlig yngste. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at de skal slutte å bære på pus. Bare idag har jeg måtte bryte inn 15 ganger og sagt la pus være ifred 267 ganger. 

Hva kan jeg gjøre for at treåringen forstår? Hvordan kan dette bli en bedre prosess? Jeg vil virkelig ikke gi bort pus, han er så ønsket, og jeg trodde det ville gå bra. Kan det bare være en periode hvor yngste er ivrig ? 

Anonymkode: 836f0...d48

Vi fikk kattunge da minste var 3. Hun var selvfølgelig snill mot han, men kunne løfte / bære på litt rar måte innimellom. Men pus han bare med. Ble en veldig tolerant pus. Nå er pus 10 år og er 13 åringens beste venn. De sover sammen, pus "bor" på rommet til 13 åringen, og det er lett å forstå hvor tett bånd de har fått. La 3 åringen få løfte og bære, så lenge pus ikke har vondt selvfølgelig. Får pus nok, så finner den seg nok et sted å være i fred. 

Anonymkode: 72520...20b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuteviken skrev (15 minutter siden):

Vet du hva det er ?

Selvfølgelig vet jeg hva det er. Jeg la ved lenker lenger oppe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wilma89 skrev (50 minutter siden):

Tenker at pus burde få et sånt høyt klatrestativ til katt som er såpass høyt at barna ikke når. Da har den i hvert fall et sted å trekke seg tilbake hvis det blir for mye. 

Dette! Pluss at TS må forklare ungene sine at pusen trenger mye søvn og hvile, og at når den trekker seg tilbake for å sove så skal den ligge i fred. Det er spesielt viktig nå mens den er kattunge, da kattunger skiller ut veksthormoner når de sover.

TS, jeg tror ikke det er noe problem for pusen at den blir løftet og båret rundt, så lenge den ikke viser tegn til stress (slår med halen, legger på ørene, klagemjauer, prøver å stikke av e.l.). Men når den trekker seg litt unna og legger seg for å sove, så må den få sove i fred. Det er jo bare å fortelle ungene at det er på samme måte som med mennesker, når man sover så trenger man ro så man får sove godt og blir uthvilt.

Lær også ungene kattens språk. Hvis du er usikker selv, så sett deg inn i kroppsspråket til katten (les bøker om katt eller let rundt på nett). Katter sier i fra på sitt vis om det er noe de misliker, så hvis man lærer seg språket slipper man å lure på om katten blir stresset, sint eller lei av å bli holdt på med.

Jeg er også enig i at katten ikke bør sove med barna. Venn den heller til å sove et annet sted. Dette fordi man kan legge seg på katten ved et uhell eller skade den på en annen måte (og ungene kan bli skadet av katten også dersom den blir redd eller får vondt), og fordi utekatter kan dra med seg mye uhumskheter utenfra som kanskje ikke er så hyggelig å ha i sengen til barna.

Anonymkode: e30b1...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig vet jeg hva det er. Jeg la ved lenker lenger oppe. 

Du får lære barna å ikke spise kattebæsj, sjekke jevnlig for flått (det bør dere gjøre uansett katt eller ikke) og behandle kattene hvis de får mark. Er du redd for toxoplasmose er for eksempel dårlig vasking av grønnsaker en mye verre smittekilde enn huskatter. Dessuten er barna vel neppe gravide.

Resten av zoonosene er vel enten irrelevante for kattehold i Norge eller bare plagsomme men enkle å behandle som fuglelopper og ringorm. 

Anonymkode: 273d0...358

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du overdriver. Katter klarer fint å si ifra når de ikke vil mer. 

Ja, men det avhenger av at TS og barna forstår katten når den sier ifra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det avhenger av at TS og barna forstår katten når den sier ifra.

Det lærer de nok ganske raskt... Når katten klorer eller biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får lære barna å ikke spise kattebæsj, sjekke jevnlig for flått (det bør dere gjøre uansett katt eller ikke) og behandle kattene hvis de får mark. Er du redd for toxoplasmose er for eksempel dårlig vasking av grønnsaker en mye verre smittekilde enn huskatter. Dessuten er barna vel neppe gravide.

Resten av zoonosene er vel enten irrelevante for kattehold i Norge eller bare plagsomme men enkle å behandle som fuglelopper og ringorm

Anonymkode: 273d0...358

Tror du tenker på rundorm. Ringorm er en soppinfeksjon i huden.

Det mest vanlige på katter er bendelorm, og det blir man lett kvitt med ormekur. Det smitter også sjeldent over til mennesker, og skulle det gjøre det så finnes det medisin for mennesker også.

Det man bør være mest redd for er katteklor og kattebitt, da katteklor/bitt kan gi stygge infeksjoner. Katter kan klore eller bite dersom de blir redde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det lærer de nok ganske raskt... Når katten klorer eller biter.

Det er jo en fordel å lære seg kattens kroppsspråk så man ser tegnene før den klorer eller biter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhetens interesse vil dale. 

Men pus trenger et sted den får være i fred. Reisebur feks

Anonymkode: 796ab...de4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...