Gå til innhold

8 åringen min er som en ungdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips, råd og gjerne lytte til like erfaringer. 

min 8 år gamle datter oppfører seg ofte som en ungdom. Hun svarer ofte frekt, bruker banneord innimellom og himler med øynene. Hun har begynt å kle seg i bare gutteklær nesten og caps bak frem. Er for "kul" for alt for det meste. Flau over meg. Vanskelig å få henne med på ting, som turer og aktiviteter. Som regel kun med om hun har en kompis med seg som hun kan leke med 

Hun har tidligere likt mye glitter, og jenteting, men er tydelig skifte kom nesten over natten. Hun leker fortsatt og er med venner heldigvis, men hun har fått et "ungdommelig drag" over seg. Er dette normalt??? Bare en del av å vokse opp? Fase? 

Anonymkode: e447b...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva så? Så lenge hun ikke sulter, skader seg selv, henger med rusmisbrukere eller er i fare for å bli skadet, er det så viktig å vite hva hvor hvorfor hvor lenge? Det beste vi kan gjøre er å spekulere i alt det overnevnte, men konklusjonen blir det samme; barn har lov til å utrykke seg fritt, og hvis du forsøker å gjøre et problem ut av det, vil hun ikke bare fortsette, hun vil bli mer ekstrem og tverr. Ignorer og lat som ingenting: da går det gjerne raskt over. Og hvis ikke, la henne. Det er hennes valg om hun vil bli med ut på ting, bli tatt bilde av osv.. Ikke verdens undergang.

Anonymkode: 48717...3f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva så? Så lenge hun ikke sulter, skader seg selv, henger med rusmisbrukere eller er i fare for å bli skadet, er det så viktig å vite hva hvor hvorfor hvor lenge? Det beste vi kan gjøre er å spekulere i alt det overnevnte, men konklusjonen blir det samme; barn har lov til å utrykke seg fritt, og hvis du forsøker å gjøre et problem ut av det, vil hun ikke bare fortsette, hun vil bli mer ekstrem og tverr. Ignorer og lat som ingenting: da går det gjerne raskt over. Og hvis ikke, la henne. Det er hennes valg om hun vil bli med ut på ting, bli tatt bilde av osv.. Ikke verdens undergang.

Anonymkode: 48717...3f8

Så da skal jeg bare la henne svare meg frekt da og la d skure og gå? Må jo sette grenser. Akkurat dette med klesstilen legger jeg meg flat for - hun hat også klippet seg kort - og jeg har bare støttet henne i alt dette. Jeg lurer bare på om flere er slik i så tidlig alder. Jeg hadde forventet meg sånn 10-11 års alder. Men ble ungdommelig veldig fort :P

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så da skal jeg bare la henne svare meg frekt da og la d skure og gå? Må jo sette grenser. Akkurat dette med klesstilen legger jeg meg flat for - hun hat også klippet seg kort - og jeg har bare støttet henne i alt dette. Jeg lurer bare på om flere er slik i så tidlig alder. Jeg hadde forventet meg sånn 10-11 års alder. Men ble ungdommelig veldig fort :P

Det er vel heller innlysende at jeg ikke støtter frekk oppførsel. Men det antok jeg at du allerede tok tak i, så nevnte ingenting om det. 

Min datter gikk fra prinsesse til punk rundt 9 års alderen, det er typisk da man begynner å se endringer. Gjerne har jentene en fase i 8-13 års alderen hvor de er veldig opptatt av guttete og "kule" ting, før de blir opptatt av sminke og vesker osv i ungdomstiden. For min datter sporer jeg endringen til en venninne som hadde relativt alvorlige hjemmeproblemer og tok bl.a piercinger hjemme og hadde sex med voksne i en alder av 13-14. Tross denne venninnen tok jeg min egen datters fase med total ro, nettopp fordi jeg er av den oppfatningen at å stille meg negativ til det gjør det mer attraktivt. Tror også det har noe med å gjøre overgangen til 4-5.klasse i 9-10 års alderen, mange som føler de må legge småbarnet bak seg og at de er "de store barna nå". Også her man slutter å gi så mye leker og gå Halloween osv (i alle fall noen) fordi det er barnslig. Så det kan ha noe med dét å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Gutteklær osv er sikkert en fase, eller så kan det sikkert hende at det er det hun vil foretrekke. Men å svare frekt og ha en attitude er noe som en 8 åring må plukkes av. Sett grenser, og ta fra henne goder om hun ikke kan svare og være hyggelig i normale settinger.. synes jeg. :) 

Anonymkode: bea50...299

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du bare illustrer det med klærne, og det gir jo litt tanker om hvordan det er. Helt klart du må sette grenser for både språk og dårlig oppførsel. Klær og hår kan hun innen rimelighetens grenser bestemme selv, og det ser jeg du lar henne gjøre, men resten må du plukke på før det får feste og utvikle seg. Helt enig i at det er litt tidlig, men noen er tidligere enn andre der. 
Veldig vanlig at en etterhvert kun vil være med på ting om en har med seg en venn, så om dere har kapasitet og mulighet til det, og de oppfører seg så jo det greit nok. 
Hvor er far i bildet? Spør ikke for å være krass, men om dere er to, så må dere ha felles regler hjemme hos dere, og er dere skilt er det lurt å likevel prøve å få til et samarbeid her. 
Når du og far har blitt enige om hva dere vil tolerere og ikke så hadde jeg satt meg ned med henne, dere tre (om mulig med far også, i hvert fall om dere er sammen), og lagt litt føringer. Jeg tror gulrot er bedre her, så lagt gjerne frem at x venn kan bli med dere på noe om hun følger reglene, og hun og venner oppfører seg. Jeg hadde vært veldig tydelig om hvilket språk og adferd som er forventet i deres hjem, og lagt inn noen få, men klare konsekvenser for å ikke oppføre seg som ønskelig. 
MYE bedre å plukke det av nå, for det blir vanskeligere når hormonene for fullt slår inn, og miljøet rundt blir «tøffere i trynet» alle mann. 
Husk på at for de alle fleste så er dette en fase, og det blir folk av de fleste. Kjempebra du bryr deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er blitt jevnalderorientert. Dette foredraget forklarer hva det går ut på. 

https://youtu.be/u7fZyPRBc8M?si=GlxaXig625vdKEk8

Du må ta grep nå, ellers blir dette bare verre. Jevnalderorientering er en av de største krisene det vestlige samfunnet står ovenfor, og folk vet ikke hva det er, og til og med dytter ungene den veien. 🥺

Anonymkode: 96d3c...2de

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk kan du sette grenser.

Klær tenker jeg de må få bestemme selv. Jenta her var glad i rosa og kjoler når ho var yngre. Ved 9 års alder så begynte ho å like mer litt mer røft tøy . Gjerne litt bagy olabukser og skjorter og hette gensere.  Nå som 17 åring er det cargo bukser, flanelskjorte med t-skjorte med bilder av bil på, arbeidsbukse, cowboy stil ho liker best. Men kan og ha på seg penkjole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tweens kommer mye tidligere i pubertet, og det hormonelle generelt kommer inn tidligere nå enn før pga miljøforurensninger og mye annet.

At hun liker å se kul ut er jo bare fint det, men det er nok lurt å velge noen hovedkamper nå før verste tenår.

Å himle med øynene er en ting, men banning/eegelrett ufin atferd er no go. 

Velg ut noen ting du lar gå, pg andre ting som ikke er OK.

Ha jevnlige samtaler om det, og hvorfor.

La henne justere litt uten at det kun er for å unngå straff. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må ta grep nå, ellers blir dette bare verre. Jevnalderorientering er en av de største krisene det vestlige samfunnet står ovenfor, og folk vet ikke hva det er, og til og med dytter ungene den veien. 🥺

Det er naturlig at barn på et eller annet tidspunkt blir jevnaldrendeorienterte, selv om jeg er enig i at det er veldig tidlig for en 8-åring.

Kan det ha skjedd noe som har gjort at hun har forandret seg, TS? Noe i klassemiljøet, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett veldig nøye på hvor, hvordan og når hun påvirkes digitalt. Deretter begrenset dette så mye som mulig. Gjelder alt som foregår på en skjerm.

Varme grenser for språk, atferd, forventninger til når og hvor hun skal delta, og når hun kan velge noe bort. Forklar hvorfor og hvordan ved behov. 

Jeg ville ikke vært bekymret, men jeg ville tatt grep og gjort noen justeringer, først og fremst i grenser og skjerm. 

Anonymkode: e9829...3d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (4 timer siden):

Jeg ser du bare illustrer det med klærne, og det gir jo litt tanker om hvordan det er. Helt klart du må sette grenser for både språk og dårlig oppførsel. Klær og hår kan hun innen rimelighetens grenser bestemme selv, og det ser jeg du lar henne gjøre, men resten må du plukke på før det får feste og utvikle seg. Helt enig i at det er litt tidlig, men noen er tidligere enn andre der. 
Veldig vanlig at en etterhvert kun vil være med på ting om en har med seg en venn, så om dere har kapasitet og mulighet til det, og de oppfører seg så jo det greit nok. 
Hvor er far i bildet? Spør ikke for å være krass, men om dere er to, så må dere ha felles regler hjemme hos dere, og er dere skilt er det lurt å likevel prøve å få til et samarbeid her. 
Når du og far har blitt enige om hva dere vil tolerere og ikke så hadde jeg satt meg ned med henne, dere tre (om mulig med far også, i hvert fall om dere er sammen), og lagt litt føringer. Jeg tror gulrot er bedre her, så lagt gjerne frem at x venn kan bli med dere på noe om hun følger reglene, og hun og venner oppfører seg. Jeg hadde vært veldig tydelig om hvilket språk og adferd som er forventet i deres hjem, og lagt inn noen få, men klare konsekvenser for å ikke oppføre seg som ønskelig. 
MYE bedre å plukke det av nå, for det blir vanskeligere når hormonene for fullt slår inn, og miljøet rundt blir «tøffere i trynet» alle mann. 
Husk på at for de alle fleste så er dette en fase, og det blir folk av de fleste. Kjempebra du bryr 

Far er i bildet ja. Er skilt, men veldig god tone. Vi snakker om henne nesten daglig på tlf, så vi må finne en felles fremgangsmåte.  Hun har i tillegg hatt et litt hardt klassemiljø med veldig mange "tøffe gutter".

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er d ikke d sosialisering handler om da? I starten er foreldre viktig? Etterhvert blir venner mer og mer viktig? Er jo sjeleglad for at hun elsker å være med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat det med klesstil og hårklipp var en jente i klassen til min sønn gjennom for et par år tilbake. De er 11 år nå. Hun skulle plutselig bare gå i baggy bukser og hettegensere og ville ha kort klipp. Det varte vel et års tid før hun begynte å kle seg mer feminint igjen og håret er vokst ut langt igjen. 

Anonymkode: 3714b...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far er i bildet ja. Er skilt, men veldig god tone. Vi snakker om henne nesten daglig på tlf, så vi må finne en felles fremgangsmåte.  Hun har i tillegg hatt et litt hardt klassemiljø med veldig mange "tøffe gutter".

Det er bra samarbeidet er godt. Pass på at dere er like strenge også. Så det blir forutsigbart for datteren deres. Bra at hun trives sosialt. Snakk med henne de gangene hun svarer frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har hun fri tilgang på nett? Jeg blir nemlig litt mistenksom  på  om hun har vært utsatt for penis fyr eller lignende på nett. Om dette snudde brått.

Det er helt sinnsykt mye sånt på nett, overalt, spesielt spillsider for barn.

Litt rart at det  går rett fra glitter og stas, til gutteklær kort hår og caps. 

Det var slik jeg gjemte kropoen min som ung, etter slibrige komentarer fra eldre menn.

Anonymkode: 16bdb...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så bra dere har en god tone dere foreldre i mellom, det vil hjelpe veldig her. Dessverre er det litt sånn for oss alle, og enda mer i oppveksten at en blir påvirket av de en er rundt. Har hun noen fritidsaktiviteter hvor hun kan få litt annen påvirkning? Ikke sikkert det er så lett å få henne til å begynne et sted uten disse vennene da, så er mer en tanke. 
Felles front er bra. Håper det går seg til for dere, det gjør jo oftest det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trenger tips, råd og gjerne lytte til like erfaringer. 

min 8 år gamle datter oppfører seg ofte som en ungdom. Hun svarer ofte frekt, bruker banneord innimellom og himler med øynene. Hun har begynt å kle seg i bare gutteklær nesten og caps bak frem. Er for "kul" for alt for det meste. Flau over meg. Vanskelig å få henne med på ting, som turer og aktiviteter. Som regel kun med om hun har en kompis med seg som hun kan leke med 

Hun har tidligere likt mye glitter, og jenteting, men er tydelig skifte kom nesten over natten. Hun leker fortsatt og er med venner heldigvis, men hun har fått et "ungdommelig drag" over seg. Er dette normalt??? Bare en del av å vokse opp? Fase? 

Men hva sier mor da? Når hun himler med øynene og svarer frekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt å korrigere den dårlige oppførselen hennes ellers så blir det verre. Mobber hun andre ? Tydelig at hun er påvirket av kjønnsideologien evt på skolen siden hun skiftet "syn" over natten. Barn er jo de enkleste å påvirke og styre av det de lærer.

Anonymkode: 7cd7d...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...