AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:13 #1 Del Skrevet søndag kl 14:13 Jeg har veldig vonde hender, og trenger bestikk jeg klarer å bruke uten smerter/trøbbel. Men jeg vil ikke ha eget fra hjelpemiddelsentralen, vil heller kjøpe et som kan passe til vanlig for hele familien. Altså så pent at det ikke ser spesielt ut Men det jeg trenger er "godt grep", stålbestikk kan være litt vanskelig å holde i, selv om det er finest. Samtidig kan jeg ikke ha de bestikkene hvor det stikker ut en "stållinje" mellom plastskaftet. De plastbestikkene jeg har prøvd tidligere har raskt blitt misfarget av vask sammen med makrell, ketshup osv. Blir fort et "rødskjær", og her skylles veldig lite oppvask på forhånd, da jeg trenger å bruke hendene minst mulig unødvendig. Det bør helst være så lett som mulig, men folk flest synes jo tungt bestikk er best, så jeg trenger en mellomting. Skjeene må ikke være firkantede, men runde og helst smale. Har små hender så jeg ønsker ikke de som har veldig stor størrelse, de må helst være litt "nette". Men ikke spiss der man holder pekefingeren oppå kniven, det blir vondt. Egentlig bør alle deler av der man holder være rundest og mykest mulig i formen, en liten kant blir fort vond fordi jeg automatisk fester grepet der for å holde bedre, og innser smerten når jeg slipper opp igjen. Og helst kniv som fungerer både til å smøre brødskiver, og spise middag Egentlig ingen prisgrense, kan fint bruke noen tusenlapper og samle over tid. Noen tips til meg? ❤️ Anonymkode: 200e4...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #2 Del Skrevet søndag kl 14:15 Og bare for å gjøre det enda vanskeligere, stilmessig liker jeg landlig stil. Har servise med blomster og farger, men jeg vil helst ha enklest mulig bestikk, liker ikke de som reklameres med som "landlig" (de ser så store ut). Anonymkode: 200e4...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:21 #3 Del Skrevet søndag kl 14:21 Hva med enten treskaft eller plast som ser ut som tre? For eksempel https://www.skeidar.no/alle-produkter/alt-servise-og-kjokkenutstyr/bestikk/amandine-bestikksett-16-deler/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwTjLVY8cKO_y3qO5N3N2Mz-MtYKLVscNPqjNr1jxtK76SV_sECs7EsaAtPhEALw_wcB (men bare å google "bestikk tre" så kommer mye forskjellig opp) Anonymkode: 47a18...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:21 #4 Del Skrevet søndag kl 14:21 Det beste er vel å kontakte en butikk? De kan kanskje bestille inn om de ikke har noe som dette inne. Anonymkode: 9a9a3...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:22 #5 Del Skrevet søndag kl 14:22 Glemte å legge til: Vanskelig å se om disse hadde stållinje, men er jo bare å lete til du finner noe uten. Anonymkode: 47a18...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet søndag kl 15:00 #6 Del Skrevet søndag kl 15:00 Har du sett på oversikten over de ulike fra Hardangerbestikk? https://hardangerbestikk.no/bestikkserier/ Jeg har en av de mer kraftige, men likevel enkle selv, men de har jo både veldig tynne, og de mer forseggjorte og alt i mellom. Jeg tror det kan være vanskelig å finne ordentlig bestikk som både er lett, men robust. Rart om det ikke finnes noe en kan trekke på ulike bestikk i f.eks silikon for både bedre grep og tykkelse. Sikkert ikke det enkleste å ta av og på med vonde fingre, men med litt hjelp vil det jo gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:07 #7 Del Skrevet søndag kl 15:07 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har veldig vonde hender, og trenger bestikk jeg klarer å bruke uten smerter/trøbbel. Men jeg vil ikke ha eget fra hjelpemiddelsentralen, vil heller kjøpe et som kan passe til vanlig for hele familien. Altså så pent at det ikke ser spesielt ut Men det jeg trenger er "godt grep", stålbestikk kan være litt vanskelig å holde i, selv om det er finest. Samtidig kan jeg ikke ha de bestikkene hvor det stikker ut en "stållinje" mellom plastskaftet. De plastbestikkene jeg har prøvd tidligere har raskt blitt misfarget av vask sammen med makrell, ketshup osv. Blir fort et "rødskjær", og her skylles veldig lite oppvask på forhånd, da jeg trenger å bruke hendene minst mulig unødvendig. Det bør helst være så lett som mulig, men folk flest synes jo tungt bestikk er best, så jeg trenger en mellomting. Skjeene må ikke være firkantede, men runde og helst smale. Har små hender så jeg ønsker ikke de som har veldig stor størrelse, de må helst være litt "nette". Men ikke spiss der man holder pekefingeren oppå kniven, det blir vondt. Egentlig bør alle deler av der man holder være rundest og mykest mulig i formen, en liten kant blir fort vond fordi jeg automatisk fester grepet der for å holde bedre, og innser smerten når jeg slipper opp igjen. Og helst kniv som fungerer både til å smøre brødskiver, og spise middag Egentlig ingen prisgrense, kan fint bruke noen tusenlapper og samle over tid. Noen tips til meg? ❤️ Anonymkode: 200e4...420 Når bestikk med ketchup og makrell er brukt, så sett det med knivbladet ned i et litermål, eller et drikkeglade med litt Zalo oppi da før du stapper det i maskinen? Du finner neppe noe bestikk som passer til din beskrivelse her inne, du må ut i verden, nei, en butikk, og prøve hva som kan passe for ditt behov. Skaugum bestikk er dyrt, men holdbart og greit for mine hender å bruke. Du spør ikke om brødkniv, men Tupperware sin er utmerket for vanskelige hender. Bet du at du kan søke om økonomisk støtte il småhjelpemidler? Anonymkode: cf5e7...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:08 #8 Del Skrevet søndag kl 15:08 Daisy-love skrev (7 minutter siden): Har du sett på oversikten over de ulike fra Hardangerbestikk? https://hardangerbestikk.no/bestikkserier/ Jeg har en av de mer kraftige, men likevel enkle selv, men de har jo både veldig tynne, og de mer forseggjorte og alt i mellom. Jeg tror det kan være vanskelig å finne ordentlig bestikk som både er lett, men robust. Rart om det ikke finnes noe en kan trekke på ulike bestikk i f.eks silikon for både bedre grep og tykkelse. Sikkert ikke det enkleste å ta av og på med vonde fingre, men med litt hjelp vil det jo gå. Der måtte det i tilfellet være Nora bestikket som kan passe? Gå på fabrikken sine sider der er det salg for tiden. Anonymkode: cf5e7...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:14 #9 Del Skrevet søndag kl 15:14 Villeroy & Boch-bestikket Play, kanskje? Fins i flere farger, blant annet blått, grønt og brunt som neppe farges: https://www.glassoginterior.no/products/villeroy-boch-play-24-delers-sett-hvit-perle Anonymkode: 8facc...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet søndag kl 15:28 #10 Del Skrevet søndag kl 15:28 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Der måtte det i tilfellet være Nora bestikket som kan passe? Gå på fabrikken sine sider der er det salg for tiden. Anonymkode: cf5e7...02c Nora er det tykkeste i hvert fall, men vet ikke om det blir for tungt her? 🤔 Jeg er veldig glad i plast/melanin selv, særlig i skjeer, og bryr meg ikke om det er forskjellig fra «hovedbestikket». Jeg synes det er best å holde i. Har ulike fra blant annet Rice, men de selges ikke lengre de jeg har. En god skje i tre eller bambus er også godt, men ikke så til makrell i tomat og ting i den gaten. Funnet gode i tre på Søstrene Grene. Ikke det TS spør om da, og jeg har vært fornøyd med mitt Hardangerbestikk jeg har hatt i over ett tiår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:56 #11 Del Skrevet søndag kl 15:56 Daisy-love skrev (21 minutter siden): Nora er det tykkeste i hvert fall, men vet ikke om det blir for tungt her? 🤔 Jeg er veldig glad i plast/melanin selv, særlig i skjeer, og bryr meg ikke om det er forskjellig fra «hovedbestikket». Jeg synes det er best å holde i. Har ulike fra blant annet Rice, men de selges ikke lengre de jeg har. En god skje i tre eller bambus er også godt, men ikke så til makrell i tomat og ting i den gaten. Funnet gode i tre på Søstrene Grene. Ikke det TS spør om da, og jeg har vært fornøyd med mitt Hardangerbestikk jeg har hatt i over ett tiår. Jeg kjøpte Nora i sommer fordi Hardangerbestikk.no hadde 70% på det. Det ligger fortsatt i eskene sine, fordi vi bruke Kristin nå. Jeg kjøpte det egentlig bare for å prøve, og for å få gratis frakt på noe annet. (Fabrikken skal bytte emballasje på bestikket og selger derfor ut bestikk i gammel emballasje/eske). Dagens reklame. Jeg er forbauser over hvor lett det er i forhold til knivene til for eksempel Kristinserien, eller Frida og Nina. Disse knivene er nesten for tunge for mine hender uten leddgikt, men med andre utfordringer. Min erfaring med ramona er at de delene ikke ligger godt i mine hender, blant annet fordi gaffel og skje er flate. Knivene er der og noe udefinerbart med som ikke gjør dem greie i bruk. Carina har vi knivene til, til frokostbruk, og de er og helt greie. Så her må ts prøve seg frem med hvilken fasong som passer til hennes hender. Anonymkode: cf5e7...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet søndag kl 16:03 #12 Del Skrevet søndag kl 16:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjøpte Nora i sommer fordi Hardangerbestikk.no hadde 70% på det. Det ligger fortsatt i eskene sine, fordi vi bruke Kristin nå. Jeg kjøpte det egentlig bare for å prøve, og for å få gratis frakt på noe annet. (Fabrikken skal bytte emballasje på bestikket og selger derfor ut bestikk i gammel emballasje/eske). Dagens reklame. Jeg er forbauser over hvor lett det er i forhold til knivene til for eksempel Kristinserien, eller Frida og Nina. Disse knivene er nesten for tunge for mine hender uten leddgikt, men med andre utfordringer. Min erfaring med ramona er at de delene ikke ligger godt i mine hender, blant annet fordi gaffel og skje er flate. Knivene er der og noe udefinerbart med som ikke gjør dem greie i bruk. Carina har vi knivene til, til frokostbruk, og de er og helt greie. Så her må ts prøve seg frem med hvilken fasong som passer til hennes hender. Anonymkode: cf5e7...02c Helt enig i det siste her at en må nesten prøve seg frem. Jeg har ikke selv prøvd så mange ulike fra Hardangerbestikk, så kan ikke gi så mye innspill på erfaring derfra. Størrelsen på skjeene var spesielt viktig her i familien, så en har ulike behov å tenke på. Interessant at det er så stor forskjell i vekt på to ganske robuste sett, det sier noe om viktigheten av å ikke bare kjøpe på nett, men kjenne på de ulike (eller sende i retur). Takk for nyttig kommentar for en som har litt forskjellig å ta hensyn til i familien 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:18 #13 Del Skrevet søndag kl 16:18 Kniv til Skaugum bestikk veier 31 gram (har bare kniver) Kniv til Carina bestikk veier 68 gram (har bare kniver) Kniv til Kristin veier 73 gram. (Har kniv, gaffel, skje og dessertskje, samt serveringsbestikk). Nora ligger nedpakket så om den skal veies eller noe annet skal veies, rop ut. Anonymkode: cf5e7...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:02 #14 Del Skrevet søndag kl 17:02 Jeg har selv vonde ledd og lite styrke i hendene når jeg skal skjære opp ting, og det som funker for meg er et virkelig godt biffbestikk med trehåndtak. Anonymkode: 8049c...080 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden Victorinox har veldig godt bestikk. Kanskje ikke det aller peneste i mine øyne, men for noen i familien som har problemer med hendene er dette det som funker best. Vi har det klassiske, men ser nå at de har en "Modern" variant også. https://www.victorinox.com/en/Products/Cutlery/Flatware/Swiss-Modern-Table-Set-24-pieces/p/6.9093.12W.24 Tåler tusenvis av ganger i oppvaskmaskinen, er lett og har skarpe kniver. Og skaftene av plast føles ikke rælete ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Jeg tenker du kan ha spesialtilpasset, og resten vanlig bestikk. Alle skjønner hvorfor det ikke er likt. Anonymkode: 17972...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden https://seniorlife.no/bestikk-amefa-261000g.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAlsy5BhDeARIsABRc6Ztd2SIzkqMyjer_ll98UI9q_RZy5mKd_POl-PUpKhgBxG4lEgOpNk8aAkjkEALw_wcB#250=359 Dette kanskje, og evt en sånn plastkant (tipper du finner sånne på enklere liv eller tilsvarende),kanten settes på tallerken, så vedkommende kan bruke bare skje eller gaffel, skyve maten imot kanten og dermed få maten inn på bestikket enkelt. Anonymkode: 99122...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå