Gå til innhold

Hvorfor får alkoholikere lov til å kjøpe alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Nå er det ikke forbudt å være alkoholiker.. 

Jeg skjønner ikke at alle syns det skal være greit. Vondt å se på noen destruere seg selv. 

Anonymkode: 7b8ad...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi det er et fritt land.

Hvis kassadama ser at du er 95-100kg+ så skal hun nekte deg å kjøpe potetgull og brus?

Feite folk koster samfunnet enorme summer, men de får leve fritt og ta egne valg akkurat som alle andre. 

Anonymkode: fe1ad...1fa

Det burde vært lov. Er jo aktiv dødshjelp 

Anonymkode: adbde...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du tenkt at dette skal gjennomføres? 

Anonymkode: 2ba8f...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alkohol allerede ganske strengt regulert i Norge da vi har polet og det er ulovlig å lage hjemmebrent, så stor mer enn det kan ikke samfunnet gjøre uten å gå inn og umyndiggjøre voksne mennesker. Gambling/spill er også regulert i Norge, men det er ikke forbudt å gamble bort hele lønna si på lotteri og nettspill. Det er heller ingen som hindrer deg i å ta opp forbrukslån til langt oppover ørene (før de mer seriøse bankene setter ned foten når de finner ut at du ikke lenger er kredittverdig).

Det er mye som skader folk og går ut over samfunnsøkonomien vår, men jeg tror ikke løsningen er å gå inn og bestemme hva folk skal få lov til å gjøre med sin egen kropp og sine egne penger. Det kan fort skli ut og bli som i Nord-Korea der til og med hårsveisen til folk reguleres av staten.

Anonymkode: 9d123...33e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Det har de prøvd før uten hell...

Det er da mange land hvor alkohol er forbudt, Kuwait har ingen alkoholisme.

Anonymkode: ee820...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det burde vært lov. Er jo aktiv dødshjelp 

Anonymkode: adbde...444

Slutt å overdramatiser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vet du om det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om det?

Akkurat det jeg skrev, har du vondt for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det jeg skrev, har du vondt for det?

Har du dokumentasjon på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du det? Det er vel ikke ulovlig å kjøpe sukker og gjær, og det er fullt mulig å dekke over alkoholmisbruk både bak hjemmets fire vegger og utad i samfunnet. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol i Kuwait, bare ulovlig å kjøpe eller selge alkohol, så i teorien kan folk koke heimbrent og drikke hjemme. Turister kan også drikke medbrakt alkohol på hotellrommet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at alle syns det skal være greit. Vondt å se på noen destruere seg selv. 

Alle synes jo ikke det er greit. Det er jo nettopp derfor det ikke er fritt salg av alkohol i butikker, men begrensede salgstider, aldersgrense og vinmonopol. Men det finnes ikke noe register over alkoholikere, og mange alkoholikere ser lenge oppegående og fungerende ut. Så å forby det ville vært umulig. 

Anonymkode: 5be0a...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Har du dokumentasjon på det?

Statistikken ligger på nett, bare å søke opp og lese. Jeg tror du har misforstått et eller annet hvis du tror jeg bryr meg om hvorvidt du velger å tro på det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og Kuwait er en stat med streng islam religion, at du i det hele tatt trekker frem det som et eksempel i seg selv sier mye.

Det er også forbudt med 

Utenomekteskapelige forbindelser: Seksuelle relasjoner mellom ugifte er forbudt i Kuwait.

Det er også forbudt å bo sammen med en person av motsatt kjønn dersom du ikke er gift eller har nært slektskap til vedkommende. Du risikerer fengselsstraff og/eller bot og utvisning.

Atferd som lokalt karaktiseres som «usømmelig» er straffbart.

LHBTI+: Seksuelle relasjoner mellom personer av samme kjønn er forbudt i Kuwait. LHBTI+-personer risikerer å bli arrestert og siktet for andre former for lovbrudd, som «usømmelig atferd».

Sosiale medier, fotografering og filming: Fotografering og filming er lovregulert. Det er f.eks. straffbart å filme eller ta bilder uten samtykke av personer, på privat eiendom og ved offentlige bygninger. Er du i tvil, bør du innhente tillatelse på forhånd. Vær også klar over at enkeltpersoner eller nasjonale myndigheter kan tolke innhold på sosiale medier som fornærmende eller utfordrende.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_kuwait/id2428547/?expand=factbox2858852

Og dette er et land du ønsker å trekke frem som et godt eksempel??????

Jaja, du om det!

Anonymkode: 9951d...c3f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har jo aldri vært større problem med alkohol i Norge enn da alkohol var forbudt i Norge. Nå kjenner jeg ikke til hjembrendt og smuglerkulturen i Kuwait , men den norske er jo godt kjent. 

Anonymkode: 6625f...805

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (39 minutter siden):

Først må de erkjenne at de har et problem og være villige til å ta tak i livet sitt og oppsøke hjelp. Men det er de selv som må gjøre jobben. 

Tydelig fulle mennesker får ikke kjøpt alkohol, men alkohol i seg selv er ikke forbudt - det er bare regulert utsalg, så alle som er over 18 kan i prinsippet kjøpe alkohol, alkoholiker eller ei. Mht mat er det ingen reguleringer og butikkene er åpne til midnatt, så folk med overspisingslidelse/bulimi har jo enda lettere tilgang på sitt «dop». Men du kan ikke forby dem å kjøpe mat heller. 

Det at fulle folk ikke får kjøpe alkohol burde tilsvare at feite folk ikke fikk kjøpe seg usunn mat. I grunn veldig diskriminerende.

Anonymkode: b8f6c...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Statistikken ligger på nett, bare å søke opp og lese. Jeg tror du har misforstått et eller annet hvis du tror jeg bryr meg om hvorvidt du velger å tro på det eller ikke.

Er da mange som kan drikke i smug 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor rehabiliteres ikke alkoholikere? 

Ser at alkoholikere lever et uverdig liv, de drikker og får penger fra NAV, drikker de bort, får mer penger, kjøper mer alkohol. 

Det er helt tydelig at mange av disse straffer seg selv eller har store psykiske problemer. 

Istedet for å rehabiliteres, så blir de overlatt til seg selv og får uføretrygd? 

Er det slik at de må selv erkjenne sitt problem først, fordi alkoholikere jeg kjenner skjønner ikke hvor stort alkoholproblem de har og vil tydeligvis aldri kalle seg selv en alkoholiker. 

Kan høres ut som du mangler litt innsikt og livserfaring på hvordan livet, mennesker og verden generelt henger sammen. Jeg hadde omtrent samme løsningen på alle verdens problemer da jeg gikk på vidergående, men så ble jeg voksen og forsto at ting er kompleks og komplisert. Det finnes ikke noe easy fix på slike utfordringer. 

Anonymkode: ea516...150

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og Kuwait er en stat med streng islam religion, at du i det hele tatt trekker frem det som et eksempel i seg selv sier mye.

Det er også forbudt med 

Utenomekteskapelige forbindelser: Seksuelle relasjoner mellom ugifte er forbudt i Kuwait.

Det er også forbudt å bo sammen med en person av motsatt kjønn dersom du ikke er gift eller har nært slektskap til vedkommende. Du risikerer fengselsstraff og/eller bot og utvisning.

Atferd som lokalt karaktiseres som «usømmelig» er straffbart.

LHBTI+: Seksuelle relasjoner mellom personer av samme kjønn er forbudt i Kuwait. LHBTI+-personer risikerer å bli arrestert og siktet for andre former for lovbrudd, som «usømmelig atferd».

Sosiale medier, fotografering og filming: Fotografering og filming er lovregulert. Det er f.eks. straffbart å filme eller ta bilder uten samtykke av personer, på privat eiendom og ved offentlige bygninger. Er du i tvil, bør du innhente tillatelse på forhånd. Vær også klar over at enkeltpersoner eller nasjonale myndigheter kan tolke innhold på sosiale medier som fornærmende eller utfordrende.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_kuwait/id2428547/?expand=factbox2858852

Og dette er et land du ønsker å trekke frem som et godt eksempel??????

Jaja, du om det!

Anonymkode: 9951d...c3f

Virker som du sliter litt med leseforståelsen din, vi snakket om alkohol her, ikke alt mulig annet. Prøv igjen, få hjelp av noen lesekyndige hvis du ikke forstår ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker som du sliter litt med leseforståelsen din, vi snakket om alkohol her, ikke alt mulig annet. Prøv igjen, få hjelp av noen lesekyndige hvis du ikke forstår ordene.

Men grunnen til at alkohol er forbudt er jo religiøse grunner. Samt at de har ikke kultur for å nyte alkohol

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...