Gå til innhold

Nevne til leietaker at vi har egne nøkler til hybelen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.06):

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

Anonymkode: 1ee13...c20

Det er jo helt åpenbart at eier av leiligheten eller hybelen har nøkkelen inn. Det er jo til og med hjemlet i loven når du har anledning til å låse deg inn uten forvarsel. Jeg hadde heller begynt å lure dersom eier IKKE hadde nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.22):

Hva er det med uteiere som tror de styrer og eier delen av huset de leier ut?! Sett dere inn i regler, en leietaker har mer rettigheter enn dere over plassen de eier for perioden de betaler. 

å tro det er greit å tilbakeholde info for dere eier, selv om de er noe en tar for gitt som at leietaker kan tenke seg frem til at dere har nøkler, sier veldig mye om hvilke type mennesker dere er 

Hvis dere ikke kan respektere hva det innebærer å leie ut, ikke lei ut

Anonymkode: 58183...7d8

Hva er det du snakker om? Selvfølgelig har eier nøkkel. Noe annet ville vært galskap. Om du synes utleiere er så fæle, så kjøp deg noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke nevne. Det er jo implisitt. 

Men om du vil være eksplisitt uten å si det, så kan du skrive det som punkt i kontrakten og da henvise til paragraf i lov om dette. Så er alt avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.28):

Sett DEG inn i regler, det er ingen som kan ta utleier på å låse seg inn hvis det feks. brenner. 

Anonymkode: 1ee13...c20

Hvorfor skal utleier låse seg inn om det brenner? Da ringer en brannvesenet.

Anonymkode: c1892...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å prøve og slukke selv....?

Anonymkode: 3291f...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.15):

Da jeg leide, tok jeg alltid for gitt at utleier hadde ekstra sett med nøkler. Så tenker at dere egentlig ikke trenger å si noe om det, om dere leier ut til oppegående mennesker. 

Anonymkode: a731d...91f

Samme tenker jeg. Hehe. 

Anonymkode: e0ddd...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er vel bedre at døren står ulåst for brannvesenet, fremfor at de skal bruke tid på å bryte opp døren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.17):

At du har nøkkel er en ting, å bruke en slik nøkkel er faktisk ikke lov, så lenge hybelen er utleie. 
Sett deg inn i lover og regler ved fremleie, når du skal leie ut. Huseierne sine kurs anbefales. 

Anonymkode: 67525...1e6

Anbefaler deg å lære deg å lese før du hiver deg over tastaturet. Anbefaler deg også å sette deg inn i husleieloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid MYE og antatt at alle jeg har leid hos, har hatt ekstra nøkkel. I enkelte tilfeller har det vært kodelås. Jeg har ingen problemer med det.

Det jeg har problemer med er den huseieren jeg hadde som ga meg 20 minutts varsel på at han skulle ha visning. Jeg betalte to leier i en og rett etterpå presterte han å spørre om han kunne bruke badet nede i en måneds tid fordi han skulle pusse opp sitt eget. Mannen ringte meg mens hans STO i huset og spurte om jeg ville ha en sofa på rommet mitt. Han hadde ikke varslet om dette i forkant. Bodde der heldigvis ikke veldig lenge. Så ja, fint i krisetilfeller, men ikke greit ellers.

Anonymkode: 47dfd...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...