Gå til innhold

Nevne til leietaker at vi har egne nøkler til hybelen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Gjest Heidrundandes
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du skal slutte å være så påståelig? Fra paragrafer.no:

»

Nødvendige unntak: Når huseiers nøkkeltilgang kan aksepteres

Selv om hovedregelen er at leietakeren har en eksklusiv bruksrett til boligen, er det visse situasjoner der huseiers behov for tilgang til boligen må veie tyngre enn leietakerens behov for privatlivets fred. I disse tilfellene kan det være akseptabelt at huseier beholder en egen nøkkel, forutsatt at strenge vilkår for bruk av nøkkelen er oppfylt.

Eksempler på nødvendige unntak:

• Akutte nødsituasjoner: Brann, vannlekkasje eller andre hendelser som krever umiddelbar handling for å hindre skade på personer eller eiendom.

• Nødvendig vedlikehold som ikke kan utsettes: For eksempel reparasjon av et ødelagt vannrør.

• Når det er umulig å kontakte leietakeren: For eksempel dersom leietakeren er på reise og det oppstår en nødsituasjon.

Det kan altså være 100% lovlig at utleier beholder nøkkel. Spesielt om man leier ut en del av eget hus som man bor i, der man kan trenge nøkkel til nødsituasjoner!

Anonymkode: f635c...6eb

"kan det være akseptabelt" trumfer ikke regelverket! Du får lese linkene jeg la ved, som går til seriøse nettsteder med korrekt info. Men det står kanskje ikke i nett-troll-kodeksen din å søke riktig info.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heidrundandes
9 minutter siden, Sirah said:

Når jeg leide tok jeg det som en selvfølge at utleier hadde det. Hvordan skulle de ellers kunne ta seg inn om det skulle begynne å brenne eller et vannrør skulle ryke? J

? De skal da vel ikke inn i en brennende bolig? Isåfall får de bryte opp døra. Utleier skal ikke ha nøkkel "i tilfelle brann". Du har da heller ikke nøkkel til utleiers del av eiendommen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidrundandes skrev (3 minutter siden):

? De skal da vel ikke inn i en brennende bolig? Isåfall får de bryte opp døra. Utleier skal ikke ha nøkkel "i tilfelle brann". Du har da heller ikke nøkkel til utleiers del av eiendommen? 

Så om brannalarmen går i min del av huset så skal huseier vente til huset har brent ned istede for å gå inn for å prøve å slukke dersom dette er mulig?

Jeg tok meg inn i et brennende hus en gang (så gardinene brenne fra veien), fikk slukket brannen og reddet mest sannsynlig livet til han som sov på sofaen. Han hadde sovnet fra et stearinlys. Jeg fikk skryt av politi, brannvesen, ambulansepersonell og forsikringsselskap for å ha handlet helt riktig. I tillegg var mannen sjeleglad for at at han hadde glemt å låse utgangsdøren slik at jeg kom meg inn. Huset slapp unna med helt minimale skader fordi jeg var på riktig sted til riktig tid.

Så klart låser man seg inn dersom det brenner. Tenk om noen ligger å sover der inne!!!!!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidrundandes skrev (7 timer siden):

Her er det mange som ikke er kjent med regelverket Utleier har INGEN RETT til å ha nøkkel. Og ønsker utleier nøkkel, er det noe som må avtales FØR kontrakt inngås! Har utleier først fått lov til å ha nøkkel, så er det leieboer som bestemmer om han skal få ha det videre: "Hvis leietaker gir beskjed om at vedkommende ikke ønsker at utleier skal ha en nøkkel, må utleieren gi den fra seg."

Når man leier en bolig, så disponerer man boligen som om den var sin egen. Det innebærer også at man har krav på å ha ALLE nøklene til den enheten man leier. Alle!

"Som leietaker kan du kreve å få utlevert alle nøklene til boligen, og utleier kan kun beholde nøkkel dersom dette er avtalt i kontrakten." 

Leietaker har altså eksklusiv bruksrett på sin bolig, i det ligger i at kun leietaker skal ha nøkler til den:

https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen-2/

https://boligutleie.hybel.no/rettigheter-som-leietaker

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inspeksjon-av-utleiebolig/#:~:text=En utleier kan aldri låse,utleieren gi den fra seg.

Argumenter som "hva om det brenner, hva om et rør sprekker", er helt irrelevante og gir ikke grunnlag for å beholde nøkler. Om man MÅ inn i utleieboligen ved den type alvorlige ting, så må døra brytes opp og det tas på forsikringen i etterkant. Dette er ikke holdbare argumenter for å ha nøkkel. 

Og til TS: Du skal umiddelbart fortelle leietakerne at du urettmessig har beholdt en nøkkel og dermed brutt dine forpliktelser. Så kan du spørre om det er greit at du kan beholde den, men jeg håper leietakerne sier nei.... 

Helt utrolig hvor få som ser ut til å være klar over dette.

Anonymkode: c5ad8...634

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidrundandes skrev (20 minutter siden):

"kan det være akseptabelt" trumfer ikke regelverket! Du får lese linkene jeg la ved, som går til seriøse nettsteder med korrekt info. Men det står kanskje ikke i nett-troll-kodeksen din å søke riktig info.....

Det ER en seriøs nettside med juridisk informasjon. Vil du ha en til? Fra huseierne.no:

»Som utleier er det naturlig at du har nøkkel til utleieboligen. Men den bør du bruke med forsiktighet og respekt for leietakers hjem.»

Det er ikke ulovlig å ha nøkkel til utleieboligen, det som er ulovlig er å låse seg inn uten varsel, eller uten at det er en nødsituasjoner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten her svarer ikke på selve spørsmålet. Hun spør om de skal gi beskjed at de har en ekstranøkkel.

Svaret er: Ja. Som noen sier ikke alle har lang fartstid på leiemarked og det er greit at de vet at ved krise så har dere en ekstranøkkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heidrundandes
19 hours ago, Sirah said:

Så om brannalarmen går i min del av huset så skal huseier vente til huset har brent ned istede for å gå inn for å prøve å slukke dersom dette er mulig?

Tåpelig eksempel, da kan jo like gjerne alle i gata ha nøkler til hverandres hus... Poenget er at utleier ikke skal ha nøkler til boligen om ikke leietaker har godkjent det. Enkelt. 

Endret av Heidrundandes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
20 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan altså være 100% lovlig at utleier beholder nøkkel. Spesielt om man leier ut en del av eget hus som man bor i, der man kan trenge nøkkel til nødsituasjoner!

Du må skjønne følgende: Om ikke leietaker godkjenner det, så kan ikke utleieren ha nøkkel. 

Endret av Heidrundandes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det ER en seriøs nettside med juridisk informasjon. Vil du ha en til? Fra huseierne.no:

»Som utleier er det naturlig at du har nøkkel til utleieboligen. Men den bør du bruke med forsiktighet og respekt for leietakers hjem.»

Det er ikke ulovlig å ha nøkkel til utleieboligen, det som er ulovlig er å låse seg inn uten varsel, eller uten at det er en nødsituasjoner. 

At det er "naturlig" å ha nøkkel, som huseierne.no skriver, er jo bare tull all den tid det ikke er noe utleier kan kreve. Leietaker avgjør om huseier kan ha nøkkel eller ikke. 

Endret av Heidrundandes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen som har sagt at det er ulovlig, men det krever leietakers godkjennelse. Det som er ulovlig er å beholde en nøkkel uten leietakers viten og/eller godkjenning!

Endret av Heidrundandes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid forventet at huseier har ekstra nøkler til bolig, sier seg vel selv? Ikke noe man skal opplyse om. 

Anonymkode: 04be5...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidrundandes skrev (5 timer siden):

Tåpelig eksempel, da kan jo like gjerne alle i gata ha nøkler til hverandres hus... Poenget er at utleier ikke skal ha nøkler til boligen om ikke leietaker har godkjent det. Enkelt. 

Jeg har alltid tenkt at det er naturlig at uleier skal ha nøkler, sånn tilfelle. Men ikke lov til å bruke den uten tillatelse/spesielle tilfeller. 

Men...https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inspeksjon-av-utleiebolig/#:~:text=En utleier kan aldri låse,utleieren gi den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg akseptert at eier har nøkkel til bolig dersom den legges i en lukket konvolutt som begge signerer på. Som da ikke kan åpnes uten avtale eller nødstilfelle. Da har begge parter en viss form for kontroll. 

Anonymkode: 75347...3af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleier må jo ha nøkkel. Skal de bryte seg inn ved brann og lekkasjer da? Jeg har alltid tatt det for gitt at utleier har nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Utleier må jo ha nøkkel. Skal de bryte seg inn ved brann og lekkasjer da? Jeg har alltid tatt det for gitt at utleier har nøkkel.

Enn hvis det brenner i hoveddelen og husverten er borte? 

Anonymkode: 25f95...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enn hvis det brenner i hoveddelen og husverten er borte? 

Anonymkode: 25f95...831

Da ringer man vel brannvesenet? Det er flere forhold enn brann hvor huseier må låse seg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt at dere har nøkler. Ser ikke problemet i å nevne det. Da får dere også presisert og trygget leietaker på at dere ikke går inn uten varsel, med unntak av f.eks. brann og andre nødstilfeller hvor det ikke er mulig å vente til varsel er svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 22.06):

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

Anonymkode: 1ee13...c20

Når dere har utleiedel i egen bolig så er det en selvfølge at dere også har egen nøkkel til utleiedelen i tilfelle noe skulle oppstå, det er en sikkerhet både for dere og leietaker.

Oppfør i kontrakten at dere har nøkkel og hvor mange kopier.

Ellers så er det greit å sette seg inn i husleieloven, den er ikke komplisert og det burde vært et krav til utleiere å ha en viss kunnskap om den loven.

Gjest Heidrundandes skrev (21 timer siden):

Du må skjønne følgende: Om ikke leietaker godkjenner det, så kan ikke utleieren ha nøkkel. 

Hvis leietaker ikke godkjenner at utleier har nøkkel så trenger ikke leietakeren å skrive under på kontrakten, vedkommende står da fritt til å finne seg et annet sted å bo.

Anonymkode: a709a...144

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...