Gå til innhold

Nevne til leietaker at vi har egne nøkler til hybelen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

Anonymkode: 1ee13...c20

Eg leiger no, men var tidlegare sjølv utleigar. At utleigar har ekstranøkkel er ei sjølvfølge og trengst ikkje nemnast i kontrakten. 

Anonymkode: b1ae2...3bd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv utleier, og har nøkkel til leiligheten jeg leier ut.

Men jeg har selvsagt ikke lov å gå inn uten avtale.

Dette er en to mannsbolig som jeg eier og selv bor i.

Anonymkode: fc556...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er selv utleier, og har nøkkel til leiligheten jeg leier ut.

Men jeg har selvsagt ikke lov å gå inn uten avtale.

Dette er en to mannsbolig som jeg eier og selv bor i.

Anonymkode: fc556...465

Det er jo ikke problemstillingen her. Spørsmålet er jo om de skal opplyse om dette og jeg kan ikke forstå hvorfor de skal la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes

Her er det mange som ikke er kjent med regelverket Utleier har INGEN RETT til å ha nøkkel.

"Som leietaker kan du kreve å få utlevert alle nøklene til boligen, og utleier kan kun beholde nøkkel dersom dette er avtalt i kontrakten." 

https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen-2/

https://boligutleie.hybel.no/rettigheter-som-leietaker

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inspeksjon-av-utleiebolig/#:~:text=En utleier kan aldri låse,utleieren gi den fra seg.

Endret av Heidrundandes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eg leiger no, men var tidlegare sjølv utleigar. At utleigar har ekstranøkkel er ei sjølvfølge og trengst ikkje nemnast i kontrakten. 

Anonymkode: b1ae2...3bd

Feil. Les deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heidrundandes skrev (11 minutter siden):

Her er det mange som ikke er kjent med lovverket! Utleier har INGEN RETT til å ha nøkkel. Det må avtales før kontrakt inngås! Og har utleier først fått lov til å ha nøkkel, så er det leieboer som bestemmer om han skal få ha det videre: "Hvis leietaker gir beskjed om at vedkommende ikke ønsker at utleier skal ha en nøkkel, må utleieren gi den fra seg."

Når man leier en bolig, så disponerer man boligen som om den var sin egen. Det innebærer også at man har krav på å ha ALLE nøklene til den enheten man leier. Alle!

"Som leietaker kan du kreve å få utlevert alle nøklene til boligen, og utleier kan kun beholde nøkkel dersom dette er avtalt i kontrakten." 

Leietaker har altså eksklusiv bruksrett på sin bolig, i det ligger i at kun leietaker skal ha nøkler til den:

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inspeksjon-av-utleiebolig/#:~:text=En utleier kan aldri låse,utleieren gi den fra seg.

Argumenter som "hva om det brenner, hva om et rør sprekker", er helt irrelevante og gir ikke grunnlag for å beholde nøkler. Om man MÅ inn i utleieboligen ved den type alvorlige ting, så må døra brytes opp og det tas på forsikringen i etterkant. Dette er ikke holdbare argumenter for å ha nøkkel. 

Og til TS: Du skal umiddelbart fortelle leietakerne at du urettmessig har beholdt en nøkkel og dermed brutt dine forpliktelser. Så kan du spørre om det er greit at du kan beholde den, men jeg håper leietakerne sier nei.... 

Men de som er husverter står tydeligvis over lover og regler iforhold til oss stakkarslige som leier. Ikke tenk på at 60-70%  av de ikke hadde 

Anonymkode: 25f95...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men de som er husverter står tydeligvis over lover og regler iforhold til oss stakkarslige som leier. Ikke tenk på at 60-70%  av de ikke hadde 

Det er jo bare å vise til regelverket. Og heller finne et annet sted å leie, istedet for å velge en kjip utleier som ikke kjenner til/bryr seg om å følge regelverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det bare i kontrakten, da trenger vi ikke snakke om det. Vi har kodelås da, så ingen fysisk nøkkel, enkelt å bytte kode mellom leietakere. Ville aldri leid ut uten å selv ha tilgang. 

Anonymkode: 4d510...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrundandes
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Uhm, ja.. dere EIER jo boligen, selvsagt har dere nøkkel?.. 

Anonymkode: 6eee0...68c

Feil. Les linkene noen få innlegg over ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal dere informere om det. Ikke alle forstår at eier har nøkkel. Det bør informeres i kontrakten. 

Anonymkode: f5da0...23a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man må bruke sunn fornuft, og dette står i loven: 

Unntaksvis kan det være nødvendig for utleier å ta seg inn i leieboligen. Selv da skal leietakeren varsles. Unntaket må for eksempel være et akutt rørbrudd, hvor hvert minutt teller. Da vil neppe huseier kunne klandres for ikke å varsle før hun eller han tar seg inn i husrommet.

Der bar for noen måneder siden en dom, der utleier ble felt for å ha egen nøkkel til utleieobjekter. Om dommen ble anket eller om den er rettskraftig vet jeg ikke. 
Konklusjonen i dommen var at utleier ikke skal ha nøkler til utleieobjekter. 

Anonymkode: 67525...1e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leide to boliger før jeg kjøpte selv, første gang gjennom firma, andre gang privat. I begge kontraktene ble antall nøkler til boligen oppført. Det var standard husleiekontrakt. Alle nøkler skal oppgis der og overleveres til leietaker ved innflytning. Ved fraflytting så vi over kontrakt og passet på at korrekt antall nøkler ble levert tilbake. 

Anonymkode: f231e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der bar for noen måneder siden en dom, der utleier ble felt for å ha egen nøkkel til utleieobjekter. Om dommen ble anket eller om den er rettskraftig vet jeg ikke. 
Konklusjonen i dommen var at utleier ikke skal ha nøkler til utleieobjekter. 

Anonymkode: 67525...1e6

Vedkommende ble vel neppe felt bare for å ha vært i besittelse av en nøkkel, det må jo være noe mer, som at han  har brukt nøkkelen til å stadig skaffe seg urettmessig adgang til utleieobjektet?

Anonymkode: 4e033...38b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uhm, ja.. dere EIER jo boligen, selvsagt har dere nøkkel?.. 

Anonymkode: 6eee0...68c

Det er ju absolutt ingen selvfølge når det ikke er lov enligt husleieloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heidrundandes skrev (6 timer siden):

Her er det mange som ikke er kjent med regelverket Utleier har INGEN RETT til å ha nøkkel. Og ønsker utleier nøkkel, er det noe som må avtales FØR kontrakt inngås! Har utleier først fått lov til å ha nøkkel, så er det leieboer som bestemmer om han skal få ha det videre: "Hvis leietaker gir beskjed om at vedkommende ikke ønsker at utleier skal ha en nøkkel, må utleieren gi den fra seg."

Når man leier en bolig, så disponerer man boligen som om den var sin egen. Det innebærer også at man har krav på å ha ALLE nøklene til den enheten man leier. Alle!

Leietaker har altså eksklusiv bruksrett på sin bolig, i det ligger i at kun leietaker skal ha nøkler til den:

Argumenter som "hva om det brenner, hva om et rør sprekker", er helt irrelevante og gir ikke grunnlag for å beholde nøkler. Om man MÅ inn i utleieboligen ved den type alvorlige ting, så må døra brytes opp og det tas på forsikringen i etterkant. Dette er ikke holdbare argumenter for å ha nøkkel. 

Og til TS: Du skal umiddelbart fortelle leietakerne at du urettmessig har beholdt en nøkkel og dermed brutt dine forpliktelser. Så kan du spørre om det er greit at du kan beholde den, men jeg håper leietakerne sier nei.... 

Kanskje du skal slutte å være så påståelig? Fra paragrafer.no:

»

Nødvendige unntak: Når huseiers nøkkeltilgang kan aksepteres

Selv om hovedregelen er at leietakeren har en eksklusiv bruksrett til boligen, er det visse situasjoner der huseiers behov for tilgang til boligen må veie tyngre enn leietakerens behov for privatlivets fred. I disse tilfellene kan det være akseptabelt at huseier beholder en egen nøkkel, forutsatt at strenge vilkår for bruk av nøkkelen er oppfylt.

Eksempler på nødvendige unntak:

• Akutte nødsituasjoner: Brann, vannlekkasje eller andre hendelser som krever umiddelbar handling for å hindre skade på personer eller eiendom.

• Nødvendig vedlikehold som ikke kan utsettes: For eksempel reparasjon av et ødelagt vannrør.

• Når det er umulig å kontakte leietakeren: For eksempel dersom leietakeren er på reise og det oppstår en nødsituasjon.

Det kan altså være 100% lovlig at utleier beholder nøkkel. Spesielt om man leier ut en del av eget hus som man bor i, der man kan trenge nøkkel til nødsituasjoner!

Anonymkode: f635c...6eb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

Selvfølgelig gjør dere det.

Hva skal være grunnen til å hemmeligholde det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leide tok jeg det som en selvfølge at utleier hadde det. Hvordan skulle de ellers kunne ta seg inn om det skulle begynne å brenne eller et vannrør skulle ryke? Jeg tok det også som en selvfølge at de aldri skulle bruke den uten å gi beskjed med mindre det var en akutt nødsituasjon. For meg var det også en liten ekstra trygghet da jeg alltid har hatt hund. Skulle noe skje med meg så viste jeg at noen kunne låse seg inn og redde hunden uten å knuse et vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sett DEG inn i regler, det er ingen som kan ta utleier på å låse seg inn hvis det feks. brenner. 

Det er jeg klar over du, poenget her at ts skal informere de har nøkler som ev blir brukt i nød situasjon 🙄

Anonymkode: 58183...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...