AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:44 #21 Del Skrevet søndag kl 16:44 Selv om man veit første dag i siste mens og når man hadde eggløsning er det ikke sikkert at datoen stemmer av den grunn. F.eks, du tester positivt for eggløsning, har hatt samleie både 2 dager før, samme dag og 2 dager etter eggløsning. Fullt mulig at det er sædcelle fra et av de andre samleiene som klaffer med egget, og ikke sædcelle fra samleiet du hadde den dagen du testet positivt for eggløsning. Jeg tracket mens på Flo-appen. Tok dog ikke eggløsningstester, men hadde jevnlig samleie den uken eggløsning skulle være. På første ultralyd ble jeg satt frem 4 dager (privat i uke 7) ut ifra første dag i siste mens, og på tidlig- og ordinær ultralyd har de gitt meg helt lik termindato som den første ul. Embryo/foster vokser så og si helt likt frem til rundt uke 20. Derfor kan man enkelt sette termindato på ultralyd som en sikker metode. Anonymkode: ab2af...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:53 #22 Del Skrevet søndag kl 16:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi folk vet ikke EL-dagen sin så sikkert som de selv innbiller seg. Anonymkode: 63eb6...158 Når jeg både målte basal kroppstemperatur, brukte eggløsningstester og sjekket eggløsningsslim (og alt stemte overens), så er det ganske uaktuelt at jeg hadde eggløsning 4 dager tidligere slik ultralydtermin sa. I en annen graviditet fikk jeg beskjed om at eggløsning hadde vært 3 uker senere enn jeg sa. Det ble spontanabort dagen etter, så det var nok en grunn til at fosteret vokste dårlig. Fikk positiv graviditetstest 10 dager før legen mente at jeg hadde hatt eggløsning, så noen ganger er det kanskje greit å stole litt på det den gravide sier... Anonymkode: fed55...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:46 #23 Del Skrevet søndag kl 18:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg både målte basal kroppstemperatur, brukte eggløsningstester og sjekket eggløsningsslim (og alt stemte overens), så er det ganske uaktuelt at jeg hadde eggløsning 4 dager tidligere slik ultralydtermin sa. I en annen graviditet fikk jeg beskjed om at eggløsning hadde vært 3 uker senere enn jeg sa. Det ble spontanabort dagen etter, så det var nok en grunn til at fosteret vokste dårlig. Fikk positiv graviditetstest 10 dager før legen mente at jeg hadde hatt eggløsning, så noen ganger er det kanskje greit å stole litt på det den gravide sier... Anonymkode: fed55...acb Da får du se hva termindato blir på ordinær ultralyd da, og se om den samstemmer med tidlig ultralyd. Jeg hadde iallefall stolt mer på terminberegning ved ultralyd enn kroppstemperatur og eggløsningslim… Anonymkode: ab2af...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:04 #24 Del Skrevet søndag kl 19:04 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da får du se hva termindato blir på ordinær ultralyd da, og se om den samstemmer med tidlig ultralyd. Jeg hadde iallefall stolt mer på terminberegning ved ultralyd enn kroppstemperatur og eggløsningslim… Anonymkode: ab2af...6a9 Jeg har født. 2 dager etter ultralydtermin og 2 dager før min egen. Synes du jeg skulle ha stolt mer på terminberegning ved ultralyd i det andre eksempelet mitt og? Og forklar gjerne hvordan jeg hadde eggløsning før stigning i lh, uten økning i temperatur og uten eggløsningsslim. Anonymkode: fed55...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:09 #25 Del Skrevet søndag kl 19:09 TS her. Takk for alle svar. Jeg er kjent med hvordan termin fastsettes og hvordan beregninger gjøres, jeg bare undrer meg over hvordan termin kan bli flere dager avvikende fra det jeg selv kommer frem til fordi jeg jo både testet for LH-stigning og ikke minst kjente eggløsningen. Om det er målefeil eller at foster faktisk ikke vokser så dønn likt, kanskje. Når det gjelder termin-fastsettelse er det begynt å bli vanlig praksis å fastsette den på tidlig rutine-UL og ikke på OUL i uke 18/19. Praksisendringen har kommet i gang ved UNN, riksen, OUS og Haukeland i alle fall. Jordmor forklarte meg at det skyldes at det blir enda mer riktig så tidlig og at foster vokser veldig likt de første 16 ukene. Så termin vil ikke bli korrigert ved OUL om noen uker. Den er endelig fastsatt nå. Anonymkode: 155d1...e47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:09 #26 Del Skrevet søndag kl 21:09 AlternativX skrev (14 timer siden): Ikke hørt om at noen setter terminen så tidlig i Norge. Hvor gjør de det? Det er veldig vanlig. Jeg fikk mine terminer satt på privat ultralyd i uke 12 og ingen inder offentlige ønsket å endre på den. Den er visstnok sikrere tidligere satt enn i uke 18 Anonymkode: d0c7c...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:50 #27 Del Skrevet mandag kl 05:50 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 20.59): Hei dere. Jeg blir litt nysgjerrig. Jeg vet helt sikkert når første dag i siste menstrasjon var. Jeg vet også når eggløsning var, for jeg testet meg og fikk også veldig vondt i høyre siden da egget slapp. jeg har derfor visst om to termindatoer. Den ene ut fra mens. Den andre ut fra eggløsning. De har hatt et avvik på fire dager. likevel på ultralyd nå (tidlig ultralyd som alle nå får tilbud om), ble termindato justert med noen dager. Den er akkurat en uke lenger enn menstermin. hvorfor blir det slik, egentlig? Har fosteret vokst mer enn vanlig? Er det målefeil? Er det bare variasjon mellom fostre i denne alderen? Hva kommer det av? jeg er ikke bekymret, for å ha sagt det. Men nysgjerrig. Anonymkode: 155d1...e47 Dette skjedde meg også. Fikk først termin 12. februar, men på TUL ble den flyttet til 18. februar. Like forvirret som deg, men alt så fint ut med gutten der inne. Anonymkode: 57dd0...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet mandag kl 13:16 #28 Del Skrevet mandag kl 13:16 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 12.40): Jeg er ikke den du siterte, men jeg fikk fastsatt termin på UNN i uke 12. Anonymkode: 3d793...cdf På Haukeland gjør de også det. Tror det er blitt det vanlige nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:09 #29 Del Skrevet mandag kl 19:09 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette skjedde meg også. Fikk først termin 12. februar, men på TUL ble den flyttet til 18. februar. Like forvirret som deg, men alt så fint ut med gutten der inne. Anonymkode: 57dd0...e2a Ts her. Enig! Veldig forvirrende. Men egentlig synes jeg deg er litt mindre forvirrende når de setter termin lengre frem, for da har kanskje bare eggløsning vært senere. Men i mitt tilfelle, fikk jeg jo termin før, og det er veldig rart - for jeg ble jo ikke gravid før jeg hadde eggløsning, og den vet jeg når var. og hvis du vet når din eggløsning var (jeg kjenner det i alle fall veldig godt), så er det jo merkelig å bli satt hele seks dager frem. Så enig med deg. Det er forvirrende! men viktigste er at det ser bra ut:) gratulerer!! Anonymkode: 155d1...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå