Gå til innhold

Til deg som er/har vært alkoholiker og som har mistet mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andrine& skrev (3 minutter siden):

De ritualene du ramser opp her er totalt ukjent for meg. Disse tingene du skriver har jeg aldri opplevd. Hvor tar du det fra? Å hvorfor er det så viktig å snakke ned noe som gjør så mye bra? 
Jeg har fem års edruskap bak meg i felleskap å har aldri opplevd ritualer eller snakk om Gud. 

Dere må svare på ettervern. Hvorfor skal ikke 12 trinn brukes når det er så mye snakk om mangel på ettervern? Det dekker jo opp for hele problematikken. 
Skal den viktigste biten i et edruskap utelates? 
Ting har utviklet seg, om det sitter en og annen gruppe igjen i steinalderen å bruker filosofien bak AA på den måten så er det vel bare å la de få gjøre det i fred? 

De 12 trinnene? Det er jo de hele AA er tuftet på! Har du aldri lest de 12 trinnene og den store boken som AA er tuftet på, der snakkes det MASSE om Gud. 

som gjør så mye bra er kun en påstand. Det finnes ikke forskning som vier at AA har en effekt. Samhold og fellesskap har en effekt, men ikke AA sine 12 trinn. 

Anonymkode: 00cc7...807

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nå synes jeg du må roe litt ned rett og slett. Jeg har funnet hva som fungerer for meg og det er ikke AA. Jeg tror AA kan være ypperlig for noen men slett ikke for alle. Det er ikke slik at det er et regime som fungerer for alle mennesker. Vi lever ikke i Nord Korea!

A-larm og Lisa gruppen er begge lavterskel tilbud og det finnes så mange andre lavterskel tilbud også at det er synd at det bare er AA som skal trekkes frem hele tiden som en Messias løsning for menneskeheten. Det at det alltid er AA som trekkes frem gjør at en mister mange som ellers kunne fått god hjelp. Du vet ingenting om hvor mange AA grupper jeg har prøvd eller hvor mange ganger jeg har vært i AA møter så du kan ikke si til meg "du har bare ikke prøvd nok". Og hvorfor skal en prøve og prøve og prøve når jeg med engang fant en organisasjon som jeg følte meg hjemme i? Som fungerte for meg og jeg traff likesinnede som snakket på en verdig måte jeg kunne kjenne meg igjen i og ikke snakket om en høyere makt hele tiden? Det er mange lavterskel tilbud, A-larm er et ypperlig alternativ så slutt med dette tullet ditt når du ikke engang har brydd deg med å sjekke ut hva A-larm er for noe engang. Jeg er helt enig i at AA kan fungere for mange men det er ikke det eneste lavterskel tilbudet og det fungerer ikke for alle mennesker og det må en respektere. Det er da mye bedre å nevne alternativer for de menneskene AA ikke fiunger for istedenfor at mange blir gående rundt å ikke ha en plass de kan gå til og ha et felleskap i uten å føle de må presse seg inn en plass de egentlig ikke føler tilhørighet til? 

Anonymkode: f1f6c...72a

Nei, så lenge det er slik at tilbud til rusavhengige  legges ned hele tiden så er det ikke greit å la folk beskrive AA som en sekt slik det gjøres her. 
Tror du virkelig at det finnes mange lavterskeltilbud i hele landet? Da tar du feil. Det legges ned tilbud og rusavhengige dør. 
Du er heldig å det er bra! Hva med de andre? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (2 minutter siden):

Nei, så lenge det er slik at tilbud til rusavhengige  legges ned hele tiden så er det ikke greit å la folk beskrive AA som en sekt slik det gjøres her. 
Tror du virkelig at det finnes mange lavterskeltilbud i hele landet? Da tar du feil. Det legges ned tilbud og rusavhengige dør. 

Ingen er uenige i at det bør finnes tilbud, men AA er ikke løsningen for alt og alle. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De 12 trinnene? Det er jo de hele AA er tuftet på! Har du aldri lest de 12 trinnene og den store boken som AA er tuftet på, der snakkes det MASSE om Gud. 

som gjør så mye bra er kun en påstand. Det finnes ikke forskning som vier at AA har en effekt. Samhold og fellesskap har en effekt, men ikke AA sine 12 trinn. 

Jeg nevner det tolvte trinn og dets betydning i sammenheng med mangle av ettervern, hvordan tenker du den utfordringen skal løses når tolvte trinn ikke er å anbefale?

Jeg har jobbet med alle de 12 trinnene i mitt edruskap å har aldri hørt snakk om noen Gud. Det kommer Ann på valg av gruppe og tolkningen av trinnene betydning, at du velger å lese boken på dine måte kan er en helt annen sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen er uenige i at det bør finnes tilbud, men AA er ikke løsningen for alt og alle. 

Slik politikken drives pr nå kan det fort bli sånn… Det er mitt poeng. Det legges ned å kuttes i tilbud. AA vil i det minste eksistere da det ikke er drevet med penger eller ansatte. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (1 minutt siden):

Jeg nevner det tolvte trinn og dets betydning i sammenheng med mangle av ettervern, hvordan tenker du den utfordringen skal løses når tolvte trinn ikke er å anbefale?

Jeg har jobbet med alle de 12 trinnene i mitt edruskap å har aldri hørt snakk om noen Gud. Det kommer Ann på valg av gruppe og tolkningen av trinnene betydning, at du velger å lese boken på dine måte kan er en helt annen sak. 

I all verden, da har du ikke lest godt. De 12 trinnene er proppfull av Gud! Trinn 3,5,6,7 og 11 never i alle fall Gud. 

https://www.anonymealkoholikere.no/2/de-tolv-trinn/

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik politikken drives pr nå kan det fort bli sånn… Det er mitt poeng. Det legges ned å kuttes i tilbud. AA vil i det minste eksistere da det ikke er drevet med penger eller ansatte. 

Og det er jo trist at de får monopol, for fir mange blir dette for spesielt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, da har du ikke lest godt. De 12 trinnene er proppfull av Gud! Trinn 3,5,6,7 og 11 never i alle fall Gud. 

https://www.anonymealkoholikere.no/2/de-tolv-trinn/

Søk opp Rita Nilsen sin tolkning av trinnene å legg de også her, dette trenger du å få inn med tskje. 
Det er opp til en hver hvordan dette tolkes, klarer du ikke å lese hva jeg skriver? 
Det er en åndelig del i dette, men det må man jo selv definere. Det er så enkelt at livet består av ting ingen av oss kan vite eller beskriver fult ut. At du velger å fokusere på dette med at det er laget et eventyr om en fyr folk kaller for Gud får være ditt problem. 
Du må ikke like AA, men jeg aksepterer ikke at det spres dirkete løgner om hvordan tilbudet kan fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og det er jo trist at de får monopol, for fir mange blir dette for spesielt. 

De er ikke en del av noe. Men de vil jo i det miste bli værende mens mye annet legges ned. Kommunene sparer også inn på lavterskeltilbudene nå.. 

Hadde det vært slik at du hadde lest og brukt Rita Nilsen sitt opplegg å fremdeles sitter igjen med de holdningene du har vil jeg bli veldig forundret. Svært få er så hjertegode som den dama der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (9 minutter siden):

Det er heller ikke greit at du ikke tar inn over deg at det finnes mange andre og bedre tilpasset lavterskel tilbud enn AA.

Det er heller ikke greit at du preker om at AA skal passe alle (hvis ikke har de ikke prøvd nok).

Det er heller ikke greit at du prøver å tilpasse det slik at det som hjalp deg skal hjelpe alle andre. 

AA fortjener ikle mere gratis reklame enn den allerede omfattende reklamen de får, det er et godt tilbud til noen, men mange faller utenfor pga den regien de har på møtene sine og "den store kloke boken". Da må en heller løfte andre lavterskeltilbud, jobbe for å nå ut  tilbudet til alle, fremfor å tvinge alle til å gå en plass som ikke de har noe utbytte av fordi de ikke har noe valg.

Ingen dør av at jeg nevner A-larm som et vel så godt tilbud til rusavhengige. 

Det er mange lavterskeltilbudog brukerorganisasjoner til rusavhengige, problemet er at en ikke vet om at de eksisterer fordi AA har fått domene i rusomsorgen i alt for mange år. En kjenner kun til de, og det er et alt for dårlig tilbud til alt for mange mennesker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (5 minutter siden):

Søk opp Rita Nilsen sin tolkning av trinnene å legg de også her, dette trenger du å få inn med tskje. 
Det er opp til en hver hvordan dette tolkes, klarer du ikke å lese hva jeg skriver? 
Det er en åndelig del i dette, men det må man jo selv definere. Det er så enkelt at livet består av ting ingen av oss kan vite eller beskriver fult ut. At du velger å fokusere på dette med at det er laget et eventyr om en fyr folk kaller for Gud får være ditt problem. 
Du må ikke like AA, men jeg aksepterer ikke at det spres dirkete løgner om hvordan tilbudet kan fungere. 

Så da kan vi være enige om at det er du som tolker da, og ikke jeg, som leser rett frem akkurat det som står. Hvis ordene må vris og vendes på for å gi mening, hvorfor endres da ikke ordlyden? Dette er ingen religion, men de tviholder på en bok fra 1930 tallet. 

Det er ikke JEG som velger å fokusere på dette, det er det som står! Gud står nevnt ørten ganger i de 12 trinnene og den store boken, det er ikke jeg som finner dette opp. Så kan man gjøre som du (og de fleste religiøse gjør) når ting ikke passer, og det er å vri, vende og tolke det som står, men faktum er at det står Gud, Gud, Gud. Dette er problematisk og ekskluderende. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er heller ikke greit at du ikke tar inn over deg at det finnes mange andre og bedre tilpasset lavterskel tilbud enn AA.

Det er heller ikke greit at du preker om at AA skal passe alle (hvis ikke har de ikke prøvd nok).

Det er heller ikke greit at du prøver å tilpasse det slik at det som hjalp deg skal hjelpe alle andre. 

AA fortjener ikle mere gratis reklame enn den allerede omfattende reklamen de får, det er et godt tilbud til noen, men mange faller utenfor pga den regien de har på møtene sine og "den store kloke boken". Da må en heller løfte andre lavterskeltilbud, jobbe for å nå ut  tilbudet til alle, fremfor å tvinge alle til å gå en plass som ikke de har noe utbytte av fordi de ikke har noe valg.

Ingen dør av at jeg nevner A-larm som et vel så godt tilbud til rusavhengige. 

Det er mange lavterskeltilbudog brukerorganisasjoner til rusavhengige, problemet er at en ikke vet om at de eksisterer fordi AA har fått domene i rusomsorgen i alt for mange år. En kjenner kun til de, og det er et alt for dårlig tilbud til alt for mange mennesker.

Har jeg vært ufin å påstått at feks Alarm fungerer som en sekt og at man blir pratet stygt til når man deltar der? Sånn som det påstås at det gjøres i AA her?

Det går Ann snakke om negative ting rundt et tilbud uten å skulle sværte det hele på en så stygg måte. 
Alt som fungerer er bra! 
Hvordan en AA gruppe fungerer avhenger jo helt og holdent på hvilken personer som er med. Da er det klart at det blir ulike grupper. 

Hvem holder en tørrlagt alkoholiker edru mener du? 

Hvilket ettervern har vi som fungerer like bra som det tolvte trinnet? 
Kan du snakke ned AA så er jeg veldig spent på hvilken gode argumenter du har på disse to spørsmålene som jeg mener er de viktigste i arbeid med edruskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan vi være enige om at det er du som tolker da, og ikke jeg, som leser rett frem akkurat det som står. Hvis ordene må vris og vendes på for å gi mening, hvorfor endres da ikke ordlyden? Dette er ingen religion, men de tviholder på en bok fra 1930 tallet. 

Det er ikke JEG som velger å fokusere på dette, det er det som står! Gud står nevnt ørten ganger i de 12 trinnene og den store boken, det er ikke jeg som finner dette opp. Så kan man gjøre som du (og de fleste religiøse gjør) når ting ikke passer, og det er å vri, vende og tolke det som står, men faktum er at det står Gud, Gud, Gud. Dette er problematisk og ekskluderende. 

Du hadde ingen ønsker om å legge ut Rita Nilsen sin tolkning av trinnene så du kunne lære noe vettug? Står det Gud Gud Gud der a??? 🤣
Dere andre bør søke det opp å lese, så ser dere at denne brukeres påstander er helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg vært ufin å påstått at feks Alarm fungerer som en sekt og at man blir pratet stygt til når man deltar der? Sånn som det påstås at det gjøres i AA her?

Det går Ann snakke om negative ting rundt et tilbud uten å skulle sværte det hele på en så stygg måte. 
Alt som fungerer er bra! 
Hvordan en AA gruppe fungerer avhenger jo helt og holdent på hvilken personer som er med. Da er det klart at det blir ulike grupper. 

Kan du snakke ned AA så er jeg veldig spent på hvilken gode argumenter du har på disse to spørsmålene som jeg mener er de viktigste i arbeid med edruskap. 

Jeg har aldri sagt at AA ER en sekt, eller at man blir pratet stygt til når man er der, det er ikke problemet mitt med AA. 

Selvsagt, jeg sier bare at AA ikke er for alle og at de ikke kan vise til forskning som viser at deres opplegg med de 12 trinnene og den store boken fungerer. 

Den som har en alkoholavhengighet, (bare det at AA er så opptatt av å kalle det alkoholiker sier sitt.)

Det er ingen forskning som tilsier at noen av trinnene holder en person edru, fellesskap funker, og det KAN inkludere AA, men kan være hva som helst annet også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (18 minutter siden):

Det er mange brukerorganisasjoner som er frivillig drevet, som drives på nett samme måte som AA bortsett fra ideologien. Det er ingen her som er uenige med deg om at det bør være tilbud og brukerorganisasjonene, grupper og selvhjelp. Men det er flere enn en, det bør være flere enn en slik at flest mulig har et tilbud de kan være fornøyd med, hvor de føler seg hørt og sett og ikke må ta på seg noe "hyere makt" for å føle seg hørt, sett og anerkjent. 

Alt som fungerer er bra! 

Når en blander Gud og høyere makter inn i brukerorganisasjoner så tenker en ofte sekt. Det er ikke alle som bytter rusen ut med Jesus og det er en ideologi i AA at en må underlegge  seg så voldsomt og det er ikke alle det passer for. Det går helt fint an å være rusfri og være normal, oppegående uten å be om hjelp ifra høyere makter.

Det er alltid en selv som velger både å drikke og å holde seg edru. Det er et valg en tar hver dag og mange ganger for dagen. Og det har ingenting med høyere makter å gjøre.

Mye ettervern som fungerer like godt som 12. trinn.  Medvandrere, gateforball, fribi, osv osv osv. Igjen listen over ettervern organisasjoner er milevis lang. Noe fungerer for deg, noe fungerer for meg og de to er ikke nødvendigvis det samme svaret med to streker under.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ingen ønsker om å legge ut Rita Nilsen sin tolkning av trinnene så du kunne lære noe vettug? Står det Gud Gud Gud der a??? 🤣
Dere andre bør søke det opp å lese, så ser dere at denne brukeres påstander er helt feil. 

Nei, jeg tenker at når ting må tolkes, vris og vendes på for å gi mening, så er det noe galt med selve teksten. Akkurat det samme som jeg føler rundt Bibelen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange brukerorganisasjoner som er frivillig drevet, som drives på nett samme måte som AA bortsett fra ideologien. Det er ingen her som er uenige med deg om at det bør være tilbud og brukerorganisasjonene, grupper og selvhjelp. Men det er flere enn en, det bør være flere enn en slik at flest mulig har et tilbud de kan være fornøyd med, hvor de føler seg hørt og sett og ikke må ta på seg noe "hyere makt" for å føle seg hørt, sett og anerkjent. 

Når en blander Gud og høyere makter inn i brukerorganisasjoner så tenker en ofte sekt. Det er ikke alle som bytter rusen ut med Jesus og det er en ideologi i AA at en må underlegge  seg så voldsomt og det er ikke alle det passer for. Det går helt fint an å være rusfri og være normal, oppegående uten å be om hjelp ifra høyere makter.

Det er alltid en selv som velger både å drikke og å holde seg edru. Det er et valg en tar hver dag og mange ganger for dagen. Og det har ingenting med høyere makter å gjøre.

Mye ettervern som fungerer like godt som 12. trinn.  Medvandrere, gateforball, fribi, osv osv osv. Igjen listen over ettervern organisasjoner er milevis lang. Noe fungerer for deg, noe fungerer for meg og de to er ikke nødvendigvis det samme svaret med to streker under.

Alt dette!👏👏👏 altså helt topp for de som får AA til å fungere, virkelig. Det unner jeg folk, men høyere makter underleggelse og selvpiskingen det er å skulle si «jeg ER alkoholiker» er virkelig ikke for alle. Synd at det ikke finnes førre og andre tilbud. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor tar ikke alkoholen slike valg for oss andre da? Dette blir veldig ansvarsfraskrivelse, folk kommer seg ut av det om de vil. 

Anonymkode: 628c4...209

Du virker veldig smart og belest. 
Veldig oppegående også. 
Det du bør gjøre er å lese en bok eller tre om dette temaet. 
Finnes også en del podcaster om dette temaet. 
Da vil du raskt lære at dette er en sykdom. Og i mange tilfeller arvelig belastet. 
I tillegg vil du raskt lære at de aller fleste med et alkoholproblem trenger kyndig hjelp for å komme seg ut av det. 
Det du også vil lære er at flere av de du kjenner har et problem med alkohol. Det er de du går på byen sammen med som er dritings og «morsomme». Når disse kommer hjem så fortsetter drikkingen. Men det ser ikke du. Du ser den personen på mandag på jobb, eller over en kaffe etter jobb eller på en tur i marka. Resten av døgnet ser du ikke den personen. 

Så før du neste gang skal leke smart så tenk en gang til før du trykker enter eller ferdig. 
Gjerne les en bok også. Tenk deg om neste gang. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du beskriver et ettervern for de som velger å vise offentlig at de har et problem, hva med alle de andre? Tror du voksne husmødre blir med i et gateslag feks? Hvor skal de få ettervern?

Jeg har sagt at det bare er å lese Rita Nilsen sin versjon av 12-trinn for å få en liten anelse om hva jeg snakker om. De fleste av dere hardnakket nekter å lære noe om hvordan det fungerer pr i dag, les dere opp før dere er så fast bestemt. 

På hvilken måte dekker de andre tilbudene opp for alle områdene 12 trinn dekker? Hvorfor havner så mange utpå igjen hvis listen over ettervern er veldig lang og bra? Jeg snakker om det siste og tolvte trinn som ettervern, ingen av dere svarer på det. Kan dere så mye om det at dere er veldig imot så kan dere vel nok til å snakke om betydningen av det siste trinnet? Hvorfor er dere motstander av at akkurat det trinnet følges? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (52 minutter siden):

Du beskriver et ettervern for de som velger å vise offentlig at de har et problem, hva med alle de andre? Tror du voksne husmødre blir med i et gateslag feks? Hvor skal de få ettervern?

Jeg har sagt at det bare er å lese Rita Nilsen sin versjon av 12-trinn for å få en liten anelse om hva jeg snakker om. De fleste av dere hardnakket nekter å lære noe om hvordan det fungerer pr i dag, les dere opp før dere er så fast bestemt. 

På hvilken måte dekker de andre tilbudene opp for alle områdene 12 trinn dekker? Hvorfor havner så mange utpå igjen hvis listen over ettervern er veldig lang og bra? Jeg snakker om det siste og tolvte trinn som ettervern, ingen av dere svarer på det. Kan dere så mye om det at dere er veldig imot så kan dere vel nok til å snakke om betydningen av det siste trinnet? Hvorfor er dere motstander av at akkurat det trinnet følges? 

Nei, AA har ikke monopol på anonymitet, andre grupper kan også være anonyme. 

Det trenger de ikke, for de 12 trinnene har i gen dokumentert effekt. Effekten lukker i fellesskapet, ikke i innholdet i trinnene. 

Ingen har vel sagt at listen er lang og bra, alle er for et bedre ettervern, man etterlyser bare alternativer til AA som ikke passer for alle. 

Det har ingen statistisk betydning. Kjempefint at det funker for deg, virkelig, men det er ingen revolusjonerende virkning.

Som med de andre trinnene vekker dette 12. trinnet bare motstand i meg, ikke fordi jeg skiltet med å innrømme mitt eget problem, men fordi jeg ønsker på ingen måte noen åndelig oppvåkning, jeg er en ganske militant ateist som ikke på noen som helst måte ønsker eller tror på noe åndelig eller større enn meg selv, ikke Gud, ikke gruppen, ingenting utenfor meg selv og det som vitenskapelig kan påvises. For meg er ikke dette hjelp, det er i beste fall svada, og jeg skal ikke en gang si hva jeg tenker det i verste fall er. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...