AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:48 #21 Del Skrevet søndag kl 00:48 En god klem til deg fra en som også har opplevd dette.❤️ Jeg har måttet avbryte kontakten helt, av hensyn til barn og ektefelle. (Annen rus inne i bildet også) Det er en sorg i hjertet mitt, som alltid vil være der. En sorg over at livet til mine foreldre ble som det ble. Jeg trøster meg med at de har hatt gode stunder innimellom. Vi får gjøre det beste ut av det❤️ Anonymkode: aeb6f...035 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:52 #22 Del Skrevet søndag kl 00:52 Det blir for ansvarsfraskrivende og si at det er alkoholen som tar alle valg og at TS sin mor ikke har noe hun skal ha sagt. Alkoholikere har tidligere tatt valget om at de ønsker å bli bedre, å få hjelp, å ikke drikke mer. Det betyr ikke at det er enkelt, men at det er et valg man kan ta, også som alkoholiker. Det er en balansegang mellom å forstå at det er en vanskelig og fortvilende situasjon, samtidig som man også må ansvarliggjøre dem valget om å bli bedre, så lenge de får hjelp. Anonymkode: f3a85...b2d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielF Skrevet søndag kl 01:09 #23 Del Skrevet søndag kl 01:09 Jeg har selv en mor som sliter med dette, hun stakk av med min arv etter min far dø for å bruke det på ferie. Hun jobber veldig mye med livs mottoet at "jeg kan ikke hjelpe deg med leksene fordi jeg gjorde det aldri bra på skolen selv". Lever med massiv gjeld og drikker når hun blir deprimert. Jeg brukte 10 år for å prøve å fikse det forholdet, men til slutt så ble løgnhistoriene hennes så dårlig at hun byttet og oppfant løgner til ansiktet mitt som om hun forsøkte å finne ut hva typen løgn ville virke på meg. Sannheten er den at hun løper fra virkeligheten og sakte tar knekken på segselv fordi hun ikke tørr å konfrontere segselv. Uansett om jeg sier det går greit så har hun ikke klart å tilgi segselv for det hun har gjort og er desverre ingenting oss som tilskuere kan gjøre for å hjelpe før de inser at de har et problem selv. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 01:45 #24 Del Skrevet søndag kl 01:45 Her var det mye ansvarsfraskrivelse, som om at det ikke er hun som velger, men sykdommen, bare vås alt sammen. Selvfølgelig er det hun som velger, men hun er avhengig og føler selv at hun må ha det. Ved og dulle med henne gjør du det bare enklere for henne og fortsette og ruse seg. Anonymkode: 47c3f...b47 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeris Skrevet søndag kl 02:36 #25 Del Skrevet søndag kl 02:36 (endret) Ex. Kjæresten min var alkoholiker. Jeg klarte ikke overbevise han selv etter over 2 år. Jeg måtte gi opp å ikke prøve lenger. Det gjorde veldig vondt da. Jeg tror jeg aldri klarer å gi slipp på tanken om hvordan livet kunne blitt "om han bare klarte å stoppe drikke". Trist. Men sånn ble det. Ikke så lett å lære å "Elske" igjen, istedenfor bare være "glad i" noen. Er det noen som har tips ang. dette? Har ny kjæreste nå jeg har vært sammen en del år. Men vet ikke hvordan jag klarer å få tilbake sånne følelser igjen. Endret søndag kl 02:39 av Aeris 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 03:20 #26 Del Skrevet søndag kl 03:20 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å velge alkoholen framfor sine egne barn. Jeg har en mor, som er alkoholiker, periodedrikker. Hun har vært alkoholiker i mange, mange år. Hun har mistet alt. Fordi hun har valgt alkoholen. Alltid. Hun har mistet alt Jobb, barn, hus, bil, seg selv, venner, familie Hun har vært på avrusning, i to-tre måneder, flere ganger, men dette har aldri hjulpet. De siste årene har hun blitt mye "verre". Hun sier mye rart, husker veldig dårlig, har "tapt" seg skikkelig. Jeg skjønner ikke hvordan mennesker kan velge alkohol framfor familie. Framfor barnebarn, framfor venner, framfor livet... En i familien min, som jobber med alkoholikere, han sier at hun kommer til å dø snart. Han har sett hvordan det går med "slike". Han er faktisk forundret over at hun lever enda. Jeg har alltid tenkt på det slik, hun kommer til å bli "frisk". Hun kommer til å slutte med alkoholen. Hun kommer til å bli "normal". Jeg kommer til å få tilbake mammaen min. Er det en mulighet? Eller kanskje dette bare er en ønsketenking fra en datter? Anonymkode: e76cd...fdf Hadde heller spurt henne hva hun har opplevd eller blitt utsatt for som gjør at hun døyver smertene med alkohol. Hva er det som gjør så vondt at hun ikke klarer å leve uten å drukne smertene i alkohol? Alkoholen er bare symptomet. Anonymkode: fd525...08b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:49 #27 Del Skrevet søndag kl 04:49 Du sier at hun velger alkoholen, så da antar jeg du føler at hun velger den foran deg? Det er smertefullt, og jeg tror du vil få det bedre om du prøver å finne en annen sannhet. For å finne denne andre sannheten; altså at hun ikke velger deg bort, så må du stille deg eller henne spørsmålet om hvorfor hun drikker. Det er jo lengselen etter det rusen gir som er svaret. Hva er det rusen gir? Er det for å fjerne vonde følelser, er det fordi hun da blir friere som person? Rus er jo en sterk motivator. Det blir lettere å finne aksept for alkoholismen hvis du ser det på den måten. Og så er det jo dessverre slik at når man først mister kontrollen over rusbruken, så havner man i en vond sirkel. Man må øke inntaket for å opprettholde effekten. Og når man drikker mister man filtre, og endrer personlighet. Folk som vil ta fra deg rusen blir en fiende, fordi du vet hva du rømte fra da du begynte å drikke. Du vet at kroppen vil skrike etter mer alkohol rent fysiologisk., Sender deg en klem, og håper du kan finne et svar som er lettere å leve med, enn den smerten du lever med i dag. Anonymkode: 0c394...fc3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:09 #28 Del Skrevet søndag kl 08:09 Andrine& skrev (12 timer siden): Det må folk på banen med egenerfaring. Gjerne et behandlingssted som aktivt sender folk på AA møter. Det er i felleskap med andre tørrlagte man kan bli frisk. En type avrusning er bare en hvil i bakken sånn sett. Det er gunner til at det ikke er krav om edruskap for å blir med i AA, der kan folk som er i tvil om de har et problem få være med å kjenne etter selv, på den måten finnes det en sjangs til å bryte den muren som den avhengighet bygger rundt seg, fornektelsen. Tja, AA er jo også for spesielt interesserte. Hadde det bare handlet om fellesskap hadde det jo vært supert, men AA har jo en engen metode og ideologi, og den passer absolutt ikke for alle. Det er ikke for alke å sitte i ring og messe opp regler om at du selv er dårlig, og at du må hengi deg til Gud. Anonymkode: 00cc7...807 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet søndag kl 09:14 #29 Del Skrevet søndag kl 09:14 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tja, AA er jo også for spesielt interesserte. Hadde det bare handlet om fellesskap hadde det jo vært supert, men AA har jo en engen metode og ideologi, og den passer absolutt ikke for alle. Det er ikke for alke å sitte i ring og messe opp regler om at du selv er dårlig, og at du må hengi deg til Gud. Anonymkode: 00cc7...807 Ja, motstand mot AA er helt vanlig. Hva positivt vet du om AA? Aner du hvor mange opplegget har reddet fra å dø? Les Rita Nilsen sin tolkning av 12 trinn så vil du se at det finnes mange måter å tolke det hele på. Du glemmer det viktigste i AA, det at andre tørrlagte hjelper hverandre. Har du funnet en bedre måte å holde en alkoholiker edru på igjennom livet så vil jeg gjerne at du forteller om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:28 #30 Del Skrevet søndag kl 10:28 Andrine& skrev (1 time siden): Ja, motstand mot AA er helt vanlig. Hva positivt vet du om AA? Aner du hvor mange opplegget har reddet fra å dø? Les Rita Nilsen sin tolkning av 12 trinn så vil du se at det finnes mange måter å tolke det hele på. Du glemmer det viktigste i AA, det at andre tørrlagte hjelper hverandre. Har du funnet en bedre måte å holde en alkoholiker edru på igjennom livet så vil jeg gjerne at du forteller om det. Det er faktisk veldig uvisst. Det er ikke god forskning på om AA har effekt eller ikke. Fellesskap har en effekt, men om AA sitt opplegg med 12 trinn har noe som helst effekt har man ikke greid å påvise. Anonymkode: 00cc7...807 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:52 #31 Del Skrevet søndag kl 10:52 Felleskap er viktig. Men jeg har fått 0 utbytte av AA, det blir for mye Gud. Supert for de som det passer for men det er jo ikke slik at "one size fits all". A-larm som er en livsnøytral organisasjon har vært mitt "hjem" sammen med kvinnegruppen i Lisa-gruppen https://a-larm.no/ http://www.lisagruppene.no/ Begge har også pårørende grupper. Disse to organisasjonene har hjulpet meg mye og også det å ha erfaringskonsulenter i rusbehandling som er ansatt på lik linje som øvrig helsepersonell. De vet hva de snakker om og kan hjelpe på en helt annen måte enn fagprofensjoner. Men vi trenger de begge i behandling. Men det finnes så mange andre grupper, organisasjoner og behandling enn 12. trinn og AA selv om det er mye brukt er det ikke alle dette passer for. Men alle må finne det som passer for seg og AA passer for mange de og, det viktigste er at en får hjelp. Den nye rusreformen er skummet i sin måte, mange flere kommer til å gå under når mye døgnbehandling skal legges ned. Anonymkode: f1f6c...72a 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:59 #32 Del Skrevet søndag kl 10:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Felleskap er viktig. Men jeg har fått 0 utbytte av AA, det blir for mye Gud. Supert for de som det passer for men det er jo ikke slik at "one size fits all". A-larm som er en livsnøytral organisasjon har vært mitt "hjem" sammen med kvinnegruppen i Lisa-gruppen https://a-larm.no/ http://www.lisagruppene.no/ Begge har også pårørende grupper. Disse to organisasjonene har hjulpet meg mye og også det å ha erfaringskonsulenter i rusbehandling som er ansatt på lik linje som øvrig helsepersonell. De vet hva de snakker om og kan hjelpe på en helt annen måte enn fagprofensjoner. Men vi trenger de begge i behandling. Men det finnes så mange andre grupper, organisasjoner og behandling enn 12. trinn og AA selv om det er mye brukt er det ikke alle dette passer for. Men alle må finne det som passer for seg og AA passer for mange de og, det viktigste er at en får hjelp. Den nye rusreformen er skummet i sin måte, mange flere kommer til å gå under når mye døgnbehandling skal legges ned. Anonymkode: f1f6c...72a Dette! Jeg tenker det er dumt at det alltid er AA som blir nevnt som tilnærmet eneste alternativ. Ikke bare er det ikke alle dette funker for, men mange kan bli skremt bort ved den sektlingende fremtoningen. A-larm er et strålende alternativ. Anonymkode: 00cc7...807 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet søndag kl 11:20 #33 Del Skrevet søndag kl 11:20 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette! Jeg tenker det er dumt at det alltid er AA som blir nevnt som tilnærmet eneste alternativ. Ikke bare er det ikke alle dette funker for, men mange kan bli skremt bort ved den sektlingende fremtoningen. A-larm er et strålende alternativ. Anonymkode: 00cc7...807 AA filosofien er riktig. Også finnes det mange som bruker den å lager den til sin egen. Må vi være så detaljerte å kun kalle det et felleskap av tørrlagte alkoholikere? Er det ikke enklere å bruke benevnelsen AA som de fleste kjenner til? Det er 12 trinn og metode med gruppe som er essensen. Vet du hva det 12 trinnet er? Og hvordan og hvorfor det fungerer? Ropes det ikke etter mangel på ettervern? Skal folk droppe ettervern fordi det ikke finnes eller oppsøke en AA gruppe som alltid er tilgjengelig? Rus er også politikk. Julie Winge har også et tilbud, der brukes samme metode men dette med Gud er omgjort til noe som hver og en må tolke. Jeg nevner også Rita Nilsen sin tolkning, hennes historie bør være viktig for alle som mener de kan og vet mye om veien ut! Det er svært uheldig å benevne AA som en sekt. Dette er et lavterskeltilbud der folk med tvil enkelt kan oppsøke hjelp. Utfordringen for mange med rusproblemer er jo nettopp den terskelen, de vegrer seg for å gå via lege eller andre offentlige tilbud. Derfor bør AA fremsnakkes, så er det jo også sånn at man må lete litt for å finne en AA gruppe man selv liker, det er ikke sånn at det finnes en gruppe å den må man gå i. Sammensetningen er svært ulik, det kan være en treg gubbeklubb eller det kan være en gjeng spreke damer. Før dere snakker ned dette så lær dere hva det er. Endret søndag kl 11:33 av Andrine& 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet søndag kl 11:31 #34 Del Skrevet søndag kl 11:31 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Felleskap er viktig. Men jeg har fått 0 utbytte av AA, det blir for mye Gud. Supert for de som det passer for men det er jo ikke slik at "one size fits all". A-larm som er en livsnøytral organisasjon har vært mitt "hjem" sammen med kvinnegruppen i Lisa-gruppen https://a-larm.no/ http://www.lisagruppene.no/ Begge har også pårørende grupper. Disse to organisasjonene har hjulpet meg mye og også det å ha erfaringskonsulenter i rusbehandling som er ansatt på lik linje som øvrig helsepersonell. De vet hva de snakker om og kan hjelpe på en helt annen måte enn fagprofensjoner. Men vi trenger de begge i behandling. Men det finnes så mange andre grupper, organisasjoner og behandling enn 12. trinn og AA selv om det er mye brukt er det ikke alle dette passer for. Men alle må finne det som passer for seg og AA passer for mange de og, det viktigste er at en får hjelp. Den nye rusreformen er skummet i sin måte, mange flere kommer til å gå under når mye døgnbehandling skal legges ned. Anonymkode: f1f6c...72a Da har du kun oppsøkt AA grupper der akkurat de folka velger å drive det på den måten. Du må selv bruke tid på å finne en gruppe du kjenner passer for deg! Det kreves endel innsats og som du sier noen bomtreff. Som ung kvinne sier det seg selv av man ikke får noe utbytta av å være i en gruppe som består av svært gamle menn. Det å dømme selve AA fordi man ikke har forsøkt å finne riktig gruppe gjør at andre som leser dette dropper å prøve. Det er mange som kun har lavterskel å bruke, husk det når du skriver om hvor lett det er for deg å droppe AA når du har klart å nyttegjøre deg av offentlige tilbud. Hvor mange avhengige tror du ikke ønsker hjelp men ikke våger å be om det pga barnevernet eller i frykt for å miste jobben feks? Folk dør av rus og tilbudene forsvinner, skal vi da jobbe mot å lage skremselshistorier om AA som alltid vil være der synes du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:36 #35 Del Skrevet søndag kl 11:36 Jeg lurer litt på hva du egentlig håper på å få svar på på ts, og hvem du egentlig ønsker svar fra. Som du ser så får du svar fra folk som har en mening rundt det å være avhengig av alkohol, eller folk som har vært rundt mennesker som er avhengig av alkohol. Dersom du vil ha svar av mennesker som faktisk sliter med rusproblemer selv, og har mistet alt/mye, så tror jeg du må henvende deg et annet sted enn her. Men en tragedie er det, virkelig. Anonymkode: f3460...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:08 #36 Del Skrevet søndag kl 12:08 Som noen andre her skriver så har du laget deg en sannhet som ikke er særlig til hjelp for deg selv, ts. Din mor har ikke valgt alkoholen over deg. Det er åpenbart noe mer som feiler henne. Man drikker for å unnslippe, for å glemme, for å tåle. Det spiller ikke så stor rolle hva hun prøver å rømme fra. Men hun velger å rømme. Hun har kanskje prøvd å konfrontere seg selv og sin egen fortid, og fått panikk. Kanskje har hun prøvd å jobbe med det i årevis, uten å bli bedre. Eller så har hun valgt å fortrenge alt og stikke hodet i sanden, aldri jobbet med seg selv. Det er vanskelig å vite. Det er veldig mange rundt deg som gjør det samme som din mor, altså prøver å løpe fra traumer og mentale problemer, uten å ta tak i dem. De har bare valgt noe annet enn rus for å tåle det, f.eks å jobbe alt for mye, flytte fra sted til sted eller å få for mange barn. De mangler innsikt og selvbevissthet, de mangler refleksjon og perspektiv. Du gjør det faktisk selv. Du kunne også jobbet med å lære deg om mekanismene bak alkoholisme, akseptere situasjonen og få fred med at du aldri kommer til å få en normal mor. Men du har valgt å klamre deg til et håp, og klandre din mor for at hun ikke gir deg det du ønsker deg. Nå tyr ikke du til rus for å døyve smertene, men du tyr til noe annet når du burde jobbet med deg selv. Ikke fordi du skal klandres for situasjonen, men fordi du er ansvarlig for hvordan du har det som voksen. Så mitt eneste råd er å søke hjelp til å akseptere situasjonen. For din egen skyld. Anonymkode: 247bb...054 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:12 #37 Del Skrevet søndag kl 12:12 AnonymBruker skrev (17 timer siden): en sykdom mange blir frisk av Nei, man blir aldri frisk av alkoholisme. Man må leve med det Anonymkode: c317f...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:42 #38 Del Skrevet søndag kl 12:42 Andrine& skrev (54 minutter siden): Da har du kun oppsøkt AA grupper der akkurat de folka velger å drive det på den måten. Du må selv bruke tid på å finne en gruppe du kjenner passer for deg! Det kreves endel innsats og som du sier noen bomtreff. Som ung kvinne sier det seg selv av man ikke får noe utbytta av å være i en gruppe som består av svært gamle menn. Det å dømme selve AA fordi man ikke har forsøkt å finne riktig gruppe gjør at andre som leser dette dropper å prøve. Det er mange som kun har lavterskel å bruke, husk det når du skriver om hvor lett det er for deg å droppe AA når du har klart å nyttegjøre deg av offentlige tilbud. Hvor mange avhengige tror du ikke ønsker hjelp men ikke våger å be om det pga barnevernet eller i frykt for å miste jobben feks? Folk dør av rus og tilbudene forsvinner, skal vi da jobbe mot å lage skremselshistorier om AA som alltid vil være der synes du? Nå synes jeg du må roe litt ned rett og slett. Jeg har funnet hva som fungerer for meg og det er ikke AA. Jeg tror AA kan være ypperlig for noen men slett ikke for alle. Det er ikke slik at det er et regime som fungerer for alle mennesker. Vi lever ikke i Nord Korea! A-larm og Lisa gruppen er begge lavterskel tilbud og det finnes så mange andre lavterskel tilbud også at det er synd at det bare er AA som skal trekkes frem hele tiden som en Messias løsning for menneskeheten. Det at det alltid er AA som trekkes frem gjør at en mister mange som ellers kunne fått god hjelp. Du vet ingenting om hvor mange AA grupper jeg har prøvd eller hvor mange ganger jeg har vært i AA møter så du kan ikke si til meg "du har bare ikke prøvd nok". Og hvorfor skal en prøve og prøve og prøve når jeg med engang fant en organisasjon som jeg følte meg hjemme i? Som fungerte for meg og jeg traff likesinnede som snakket på en verdig måte jeg kunne kjenne meg igjen i og ikke snakket om en høyere makt hele tiden? Det er mange lavterskel tilbud, A-larm er et ypperlig alternativ så slutt med dette tullet ditt når du ikke engang har brydd deg med å sjekke ut hva A-larm er for noe engang. Jeg er helt enig i at AA kan fungere for mange men det er ikke det eneste lavterskel tilbudet og det fungerer ikke for alle mennesker og det må en respektere. Det er da mye bedre å nevne alternativer for de menneskene AA ikke fiunger for istedenfor at mange blir gående rundt å ikke ha en plass de kan gå til og ha et felleskap i uten å føle de må presse seg inn en plass de egentlig ikke føler tilhørighet til? Anonymkode: f1f6c...72a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:10 #39 Del Skrevet søndag kl 13:10 Andrine& skrev (1 time siden): Da har du kun oppsøkt AA grupper der akkurat de folka velger å drive det på den måten. Du må selv bruke tid på å finne en gruppe du kjenner passer for deg! Det kreves endel innsats og som du sier noen bomtreff. Som ung kvinne sier det seg selv av man ikke får noe utbytta av å være i en gruppe som består av svært gamle menn. Det å dømme selve AA fordi man ikke har forsøkt å finne riktig gruppe gjør at andre som leser dette dropper å prøve. Det er mange som kun har lavterskel å bruke, husk det når du skriver om hvor lett det er for deg å droppe AA når du har klart å nyttegjøre deg av offentlige tilbud. Hvor mange avhengige tror du ikke ønsker hjelp men ikke våger å be om det pga barnevernet eller i frykt for å miste jobben feks? Folk dør av rus og tilbudene forsvinner, skal vi da jobbe mot å lage skremselshistorier om AA som alltid vil være der synes du? Felles for gruppene er den store boken og de 12 trinnene, de er ikke for alle. poenget er jo ikke at man skal drite i AA og fortsette med alkohol, men at andre tilbud også finnes, og at AA ikke treffer alle. Har du tenkt på hvor mange AA har skremt med det opplegget sitt!? «Hei jeg heter Roar og jeg er alkoholiker», holde hverandre i hendene og messe en bønn til en uviss Gud. Tenk hvor mange som kunne fått utbytte av et fellesskap, men som skremmes av slike ritualer. Anonymkode: 00cc7...807 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet søndag kl 13:18 #40 Del Skrevet søndag kl 13:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Felles for gruppene er den store boken og de 12 trinnene, de er ikke for alle. poenget er jo ikke at man skal drite i AA og fortsette med alkohol, men at andre tilbud også finnes, og at AA ikke treffer alle. Har du tenkt på hvor mange AA har skremt med det opplegget sitt!? «Hei jeg heter Roar og jeg er alkoholiker», holde hverandre i hendene og messe en bønn til en uviss Gud. Tenk hvor mange som kunne fått utbytte av et fellesskap, men som skremmes av slike ritualer. Anonymkode: 00cc7...807 De ritualene du ramser opp her er totalt ukjent for meg. Disse tingene du skriver har jeg aldri opplevd. Hvor tar du det fra? Å hvorfor er det så viktig å snakke ned noe som gjør så mye bra? Jeg har fem års edruskap bak meg i felleskap å har aldri opplevd ritualer eller snakk om Gud. Dere må svare på ettervern. Hvorfor skal ikke 12 trinn brukes når det er så mye snakk om mangel på ettervern? Det dekker jo opp for hele problematikken. Skal den viktigste biten i et edruskap utelates? Ting har utviklet seg, om det sitter en og annen gruppe igjen i steinalderen å bruker filosofien bak AA på den måten så er det vel bare å la de få gjøre det i fred? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå