AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #21 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må du gjerne gjøre, men det er ikke oppdragelsen, men språkbruken vi reagerer på. Dere må gjerne straffe barna deres hvis dere føler at det er formålstjenlig, men vær ærlig og kall det en straff. Ikke skjul dere bak penere ord som "konsekvenser". Anonymkode: ef9aa...9c8 Hvorfor føler du så sterkt på hva andre kaller det? Er det definisjonen i ordboka du er ute etter, eller å føle deg som en bedre forelder enn alle andre? AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts skrev ikke at den naturlige konsekvensen er "alt som skal skje". Tvert om skriver hun at straff er på sin plass. Hun vil bare at folk skal kalle en spade for en spade. Så her har du misforstått 😊 Anonymkode: bb209...dcd Så hva er den naturlige konsekvensen for å knuse noe hjemme? Jo den blir ødelagt og mor blir trist. Det er jo ikke noe mer enn det. Anonymkode: d6531...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #22 Del Skrevet 10. november 2024 Hvis Ole knuser en vase, ville den naturlige konsekvensen vært at Ole kjøper en ny - eller at han blir trekt i ukepenger etc. Alder er relevant her. Straff assosierer jeg med når mor fratar Ole spilletid, fordi at han knuste vasen. Altså det er ingen sammenheng, mellom knust vase og fratatt spilletid. Konsekvensen Ole får, skal være forbundet med handlingen han utførte. Anonymkode: dfdf9...811 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #23 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis Ole knuser en vase, ville den naturlige konsekvensen vært at Ole kjøper en ny - eller at han blir trekt i ukepenger etc. Alder er relevant her. Straff assosierer jeg med når mor fratar Ole spilletid, fordi at han knuste vasen. Altså det er ingen sammenheng, mellom knust vase og fratatt spilletid. Konsekvensen Ole får, skal være forbundet med handlingen han utførte. Anonymkode: dfdf9...811 Sammenhengen kan være at mor likte vasen, det Ole liker er spill. Si at jeg har to stk på 4 og 5 som stadig ødelegger ting inne. Hva er naturlig da? Anonymkode: d6531...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #24 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her bommer du TS. Hvis jeg sier til Per: Per, hvis du kaster vasen i gulvet får du ikke se på skjerm senere i kveld. Vase kastet —> ingen skjerm —> konsekvens Anonymkode: 03f49...259 Nei, enig med ts. Ditt eksempel er en ren straff. Berettighet, men ingen naturlig konsekvens. Vase kastet, må tørke opp og rydde opp skår, må gå i butikken og betale for ny vase ville vært en konsekvens. At man blir straffet er en konsekvens. Anonymkode: 0fcde...ee5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #25 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, enig med ts. Ditt eksempel er en ren straff. Berettighet, men ingen naturlig konsekvens. Vase kastet, må tørke opp og rydde opp skår, må gå i butikken og betale for ny vase ville vært en konsekvens. At man blir straffet er en konsekvens. Anonymkode: 0fcde...ee5 Alle eksemplene i tråden er straff. Konsekvens er bare et annet navn på straff. Anonymkode: 49ec0...578 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #26 Del Skrevet 10. november 2024 Hvis man tilfører noe til situasjonen som reduserer sannsynligheten for at barnet gjør den handlingen igjen, så er det per definisjon straff i henhold til læringsteorien. Det er ikke "språk i utvikling", det er å kalle det for noe annet fordi det høres penere ut. Anonymkode: 1b1f6...4e1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #27 Del Skrevet 10. november 2024 Du aner ikke hva du snakker om. Og jeg reagerer på din bruk av "alle", som om du vet hva alle gjør. Det er forskjell på konsekvens og straff. Du kan veldig gjerne mene noe annet, men det betyr ikke at du har rett. Anonymkode: a2877...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #28 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du aner ikke hva du snakker om. Og jeg reagerer på din bruk av "alle", som om du vet hva alle gjør. Det er forskjell på konsekvens og straff. Du kan veldig gjerne mene noe annet, men det betyr ikke at du har rett. Anonymkode: a2877...ce4 Det er faktisk ikke forskjell på konsekvens og straff sånn rent faglig, nei. Anonymkode: 49ec0...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #29 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis man tilfører noe til situasjonen som reduserer sannsynligheten for at barnet gjør den handlingen igjen, så er det per definisjon straff i henhold til læringsteorien. Det er ikke "språk i utvikling", det er å kalle det for noe annet fordi det høres penere ut. Anonymkode: 1b1f6...4e1 Ja, og i tillegg er det å fjerne noe (typ goder) etter situasjonen for å redusere sannsynligheten for at barnet gjør den handlingen igjen også straff. Anonymkode: 49ec0...578 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #30 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis man tilfører noe til situasjonen som reduserer sannsynligheten for at barnet gjør den handlingen igjen, så er det per definisjon straff i henhold til læringsteorien. Det er ikke "språk i utvikling", det er å kalle det for noe annet fordi det høres penere ut. Anonymkode: 1b1f6...4e1 Målet er jo alltid å redusere sannsynligheten for slike handlinger. Uansett hva man kaller det. Anonymkode: d6531...c08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #31 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, og i tillegg er det å fjerne noe (typ goder) etter situasjonen for å redusere sannsynligheten for at barnet gjør den handlingen igjen også straff. Anonymkode: 49ec0...578 Forklar en hendelse som ikke er straff, som gjør at barnet lærer av sine feil uten at det er fri oppdragelse. Anonymkode: d6531...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #32 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis Ole knuser en vase, ville den naturlige konsekvensen vært at Ole kjøper en ny - eller at han blir trekt i ukepenger etc. Alder er relevant her. Straff assosierer jeg med når mor fratar Ole spilletid, fordi at han knuste vasen. Altså det er ingen sammenheng, mellom knust vase og fratatt spilletid. Konsekvensen Ole får, skal være forbundet med handlingen han utførte. Anonymkode: dfdf9...811 Og hvis Ole er 4-5 år? Får ikke ukepenger, har ikke egne penger eller egentlig noe forhold til penger i det hele tatt. Hva da? Anonymkode: 27524...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #33 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklar en hendelse som ikke er straff, som gjør at barnet lærer av sine feil uten at det er fri oppdragelse. Anonymkode: d6531...c08 Venter spent på svaret Anonymkode: d3d14...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #34 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Venter spent på svaret Anonymkode: d3d14...650 Per nekter å ta på seg yttertøy. Går ut, fryser. Det at han fryser er ingen straff, men en konsekvens. Per kaster kveldsmaten i gulvet. Legger seg sulten. Konsekvens, ikke straff. Per ødelegger leken. Han kan ikke leke mer med den. Konsekvens, ikke straff. For meg er dette med naturlige konsekvenser knyttet til små barn. Større barn vil ha evne til å koble handlinger og følgene av disse i form av straff. Straff er en konsekvens, men ikke en naturlig konsekvens. Anonymkode: a7268...05e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #35 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Per nekter å ta på seg yttertøy. Går ut, fryser. Det at han fryser er ingen straff, men en konsekvens. Per kaster kveldsmaten i gulvet. Legger seg sulten. Konsekvens, ikke straff. Per ødelegger leken. Han kan ikke leke mer med den. Konsekvens, ikke straff. For meg er dette med naturlige konsekvenser knyttet til små barn. Større barn vil ha evne til å koble handlinger og følgene av disse i form av straff. Straff er en konsekvens, men ikke en naturlig konsekvens. Anonymkode: a7268...05e Per knuser mor sin vase. Per er 5 år. Anonymkode: d3d14...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #36 Del Skrevet 10. november 2024 En naturlig konsekvens av å rane en butikk er at man får masse penger. Så er man heldig hvis man ikke blir tatt. Hvis man blir tatt og havner i fengsel kan man sikkert kalle dét en naturllg konsekvens. Men det er en straff. En naturlig konsekvens av at et barn mobber, er at andre vil frykte dette barnet og at barnet vil få makt. At de voksne setter en stopper for det og setter inn diverse innskrenkende tiltak, er en straff. En naturlig konsekvens av at barnet går uten jakke om vinteren, er at det fryser. At foreldrene av den grunn nekter barnet å dra på tur, er straff. Anonymkode: 7498f...775 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #37 Del Skrevet 10. november 2024 Enig med TS, veldig irriterende. Og det er et poeng å ta det opp, fordi naturlige konsekvenser er det man får anbefalt, men straff sjeldent er anbefalt. Og det er snakk om to ulike reaksjoner. Noen ganger er det enkelt å gi en konsekvens: du tømte ut melken din, en naturlig konsekvens er at du må tørke den opp. Du dro opp proppen fra badekaret, konsekvensen er at du ikke får bade mer, osv. Med en del adferd er det vanskeligere. En naturlig konsekvens av å slå noen, vil feks være at personen ikke vil leke med deg mer. Men ofte blir det, som ts presiserer, heller brukt straff, men denne straffen kaller man ofte en "konsekvens". Et eksempel på en slik straff er "du slo meg, så nå får du ikke lørdagsgodt". Dette er en straff, og burde kalles straff. Grunnen til at man kaller det konsekvens er at man vil legitimere det og ikke høres så gammeldags ut. Anonymkode: 42a4c...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #38 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Per knuser mor sin vase. Per er 5 år. Anonymkode: d3d14...650 Per ser at mor blir lei seg. Ellers er det vel ingen naturlige konsekvenser. Hvis foreldre finner det effektivt, kan de gi en straff. Anonymkode: a7268...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #39 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Per nekter å ta på seg yttertøy. Går ut, fryser. Det at han fryser er ingen straff, men en konsekvens. Per kaster kveldsmaten i gulvet. Legger seg sulten. Konsekvens, ikke straff. Per ødelegger leken. Han kan ikke leke mer med den. Konsekvens, ikke straff. For meg er dette med naturlige konsekvenser knyttet til små barn. Større barn vil ha evne til å koble handlinger og følgene av disse i form av straff. Straff er en konsekvens, men ikke en naturlig konsekvens. Anonymkode: a7268...05e Jeg lar ikke mine barn legge seg sultne uansett hva. Og det der er enkle ting. Alle gjør de tingene. Per 4 år slår hele tiden og ødelegger leken med søsken konstant, hva da? Per 4 år ødelegger bror sin favoritt leken, hva da? Anonymkode: d6531...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #40 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Per nekter å ta på seg yttertøy. Går ut, fryser. Det at han fryser er ingen straff, men en konsekvens. Per kaster kveldsmaten i gulvet. Legger seg sulten. Konsekvens, ikke straff. Per ødelegger leken. Han kan ikke leke mer med den. Konsekvens, ikke straff. For meg er dette med naturlige konsekvenser knyttet til små barn. Større barn vil ha evne til å koble handlinger og følgene av disse i form av straff. Straff er en konsekvens, men ikke en naturlig konsekvens. Anonymkode: a7268...05e Per 4 år skriker konstant inne og hører ikke på beskjeder, hva da? Anonymkode: d6531...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå