Gå til innhold

Hvorfor snakker alle om konsekvenser når de egentlig utfører straff? Skjønner folk hva konsekvens egentlig innebærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen blir jo bare for dum. Vi har en etablert definisjon på straff, og den endres ikke uansett hva folk måtte mene om det.

Det betyr heller ikke at straff alltid er feil å bruke. Men at det man gjør ikke blir verken verre eller bedre av å stikke hodet i sanden og kalle det noe annet fordi det høres penere ut.

https://no.wikipedia.org/wiki/Operant_betinging

Anonymkode: 1b1f6...4e1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det sporer av diskusjonen  

Anonymkode: 42a4c...6c9

Jeg snakker om temaet og prøver å få frem flest mulig situasjoner der man må velge en naturlig konsekvens. Er ikke det greit?

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du vrang med vilje? Barnet vet ikke om mor liker vasen eller ikke. Barnet knuser vasen. Mor blir glad. Så da skal barnet lære at det er greit å knuse ting for da blir man glad? Du skjønner at det ikke henger på greip. Barnet må jo få beskjed om at det ikke er greit. 

Anonymkode: 27524...5ca

Barnet lærer jo forsåvidt at ting kan gå i stykker om de kastes i bakken. Utenom det kan jo mor forklare det? "Jo, jeg ble glad når du knuste vasen, men du hadde ikke fått lov til det. Derfor vil vi nå gi deg en straff."

Anonymkode: ef9aa...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du vrang med vilje? Barnet vet ikke om mor liker vasen eller ikke. Barnet knuser vasen. Mor blir glad. Så da skal barnet lære at det er greit å knuse ting for da blir man glad? Du skjønner at det ikke henger på greip. Barnet må jo få beskjed om at det ikke er greit. 

Anonymkode: 27524...5ca

Men ingen har ment at barnet ikke skal få beskjed, og heller ikke at barnet aldri skal straffes. Poenget er at når alt kalles konsekvenser, blir det umulig å skille mellom hva som er en konsekvens og hva som er en straff, og dermed ender også strenge og urimelige straffer opp under sekkebetegnelsen "konsekvens".

Anonymkode: 42a4c...6c9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ingen har ment at barnet ikke skal få beskjed, og heller ikke at barnet aldri skal straffes. Poenget er at når alt kalles konsekvenser, blir det umulig å skille mellom hva som er en konsekvens og hva som er en straff, og dermed ender også strenge og urimelige straffer opp under sekkebetegnelsen "konsekvens".

Anonymkode: 42a4c...6c9

Du kunne egentlig bare skrevet "Jeg skal fortelle dere forskjellen, vi trenger ikke dra inn diverse utfordringer dere har. Slutt å si ordet konsekvens hele tiden, det er straff. " ferdig. Ikke vuta i å lage noe på et diskusjonsforum heller da. 

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kunne egentlig bare skrevet "Jeg skal fortelle dere forskjellen, vi trenger ikke dra inn diverse utfordringer dere har. Slutt å si ordet konsekvens hele tiden, det er straff. " ferdig. Ikke vuta i å lage noe på et diskusjonsforum heller da. 

Anonymkode: d6531...c08

Det var ikke jeg som startet tråden

Anonymkode: 42a4c...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 17.24):

Legger merke til at nesten alle snakker om konsekvenser eller «naturlige konsekvenser» når barna gjør noe uønsket. 
 

En konsekvens er den naturlige følgen av det som skjer. Om Ole kaster vasen i gulvet fordi han ikke får spille er konsekvensen at vasen knuser. Følgene kan bli at mamma får en reaksjon. Om mamma da velger å frata Ole spill resten av kvelden er det en straff.

Om Tine slår læreren sin er konsekvensen at læreren får vondt og antagelig vil ha en reaksjon verbalt og følelsesmessig. Om lærer og/eller foreldre innfører nye regler eller annet fordi Tine gjorde dette, er det en straff.

Jeg bare undres over om det er det at folk ikke skjønner hva en konsekvens er, eller om man velger å kalle straff for konsekvens fordi det blir sett på som negativt å si at man straffer barna? 

Anonymkode: a6970...133

Straff har fysiske konnotasjoner. Da jeg vokste opp så sent som på 90-tallet visste jeg om flere barn, både etnisk norske og med innvandrerbakgrunn, som vokste opp med ulike nivåer av fysisk vold som straff for hva de hadde gjort og ikke gjort.

For å distansere seg fra denne metoden å oppdra barna sine på, så velger man å kalle det konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logiske konsekvenser
En annen type konsekvenser er de logiske følgene vi igangsetter hvis barnet ikke følger reglene som gjelder eller avtalene som er gjort. Hvis barnet ditt får leke med en verdifull gjenstand, for eksempel en dyr kikkert, og behandler den slik at den kan gå i stykker, må det finne seg i at gjenstanden blir fjernet. Hvis barnet skrur lyden altfor høyt opp på TV-en, er det ikke urimelig at TV-en blir skrudd av etter en advarsel eller to.

https://www.babyverden.no/baby/oppdragelse/3-6-ar-barneoppdragelsen-far-logiske-konsekvenser/

Se uthevet tekst. Dette vil i følge deg være en straff. Her kalles det logisk konsekvens. Den EGENTLIGE logiske konsekvensen er at alle får vondt i ørene. 

Anonymkode: 27524...5ca

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke jeg som startet tråden

Anonymkode: 42a4c...6c9

Okei. Men konsekvensen for å ha lagt dette i barn og familiedelen av forumet er å lese om forskjellige situasjoner og råd for hva som kan være naturlig konsekvens. Neste gang får den som er ts legge det i språk. 

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Logiske konsekvenser
En annen type konsekvenser er de logiske følgene vi igangsetter hvis barnet ikke følger reglene som gjelder eller avtalene som er gjort. Hvis barnet ditt får leke med en verdifull gjenstand, for eksempel en dyr kikkert, og behandler den slik at den kan gå i stykker, må det finne seg i at gjenstanden blir fjernet. Hvis barnet skrur lyden altfor høyt opp på TV-en, er det ikke urimelig at TV-en blir skrudd av etter en advarsel eller to.

https://www.babyverden.no/baby/oppdragelse/3-6-ar-barneoppdragelsen-far-logiske-konsekvenser/

Se uthevet tekst. Dette vil i følge deg være en straff. Her kalles det logisk konsekvens. Den EGENTLIGE logiske konsekvensen er at alle får vondt i ørene. 

Anonymkode: 27524...5ca

Dette vil jeg kalle konsekvenser, de henger tydelig sammen med barnets handling.  Straff har ikke noe med situasjonen å gjøre, som "hvis kikkerten går i stykker drar vi ikke på lekeplassen i dag".

Anonymkode: 42a4c...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei. Men konsekvensen for å ha lagt dette i barn og familiedelen av forumet er å lese om forskjellige situasjoner og råd for hva som kan være naturlig konsekvens. Neste gang får den som er ts legge det i språk. 

Anonymkode: d6531...c08

Jeg (ikke TS) har faktisk opprettet en tråd under språkforumet om akkurat dette en gang før. Den fikk dessverre veldig få svar.

Anonymkode: ef9aa...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om at mange mener/tror at straff er gammeldags og utdatert, og at "konsekvenser" er en slags eufemisme.

Jeg mener straff er nødvendig i barneoppdragelse, om det er bra eller dårlig, kommer helt an på hvordan man bruker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette vil jeg kalle konsekvenser, de henger tydelig sammen med barnets handling.  Straff har ikke noe med situasjonen å gjøre, som "hvis kikkerten går i stykker drar vi ikke på lekeplassen i dag".

Anonymkode: 42a4c...6c9

Men det er det jeg mener. Folk vil ha ulike definisjoner av dette. La oss si 10-åringen gamer. Er stygg og ufin med vennene sine. Den naturlige konsekvensen vil kanskje være å vente til vennene (evt) ikke vil spille med han lenger. Men som foreldre vil man ikke akseptere det. Så da vil han mest sannsynlig måtte skru av. Er det straff eller konsekvens? Det er ingen enkel fasit på dette. Det jeg kan være enig i er at om straffen er null lørdagsgodt om 4 dager, så det er helt klart en straff. Men de fleste holder da ikke på sånn lenger. 

Anonymkode: 27524...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er det jeg mener. Folk vil ha ulike definisjoner av dette. La oss si 10-åringen gamer. Er stygg og ufin med vennene sine. Den naturlige konsekvensen vil kanskje være å vente til vennene (evt) ikke vil spille med han lenger. Men som foreldre vil man ikke akseptere det. Så da vil han mest sannsynlig måtte skru av. Er det straff eller konsekvens? Det er ingen enkel fasit på dette. Det jeg kan være enig i er at om straffen er null lørdagsgodt om 4 dager, så det er helt klart en straff. Men de fleste holder da ikke på sånn lenger. 

Anonymkode: 27524...5ca

Kanskje ikke de fleste, det vet jeg ikke, men jeg vet om mange som holder på sånn og kaller det konsekvenser. Og det er da det blir problematisk mener jeg, fordi det da høres ut som man gjør ting "etter boken", men egentlig bare straffer ungene men kaller det noe annet. Å bruke HELT naturlige konsekvenser blir jo kanskje å dra det for langt i andre retningen, som du påpeker, men å feks skru av spillet når barnet ikke oppfører seg ok under spilling mener jeg kan kalles en forståelig og logisk konsekvens, og ikke en straff.

Anonymkode: 42a4c...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette vil jeg kalle konsekvenser, de henger tydelig sammen med barnets handling.  Straff har ikke noe med situasjonen å gjøre, som "hvis kikkerten går i stykker drar vi ikke på lekeplassen i dag".

Anonymkode: 42a4c...6c9

Ts mener at en hver handling du bestemmer er straff. 

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fruktbart å bruke begrepsapparat fra anvendt atferdsanalyse når man ikke snakker om fag.

»konsekvens» betyr ikke det folk flest bruker det som i oppdragelse, men også atferdsvitere forstår hva som menes.

Når man snakker fag, så er jeg helt enig i at presis bruk av fagterminologi er viktig.

Folk flest snakker om «premier», ikke forsterkere.

Folk flest omtaler nonstop eller en 20 kroning som forsterkere eller premie, uten å faktisk vite om nonstopen eller 20 kroningen opprettholder eller øker målatferden. Folk flest bruker ikke begrepet «målatferd», men bruker deskriptiv utredninger i stedet.
 

Folk flest bruker ikke operant eller klassisk betinging. Folk flest bruker ikke begrepet intermitterende forsterkning når de «premierer» en gang i blant. Folk flest bruker ikke begrepet tegnøkonomi, atferdsavtaler eller DRO-prosedyrer når de vil at barnet skal innlære ny atferd.

Folk flest snakker ikke om at en atferd er under negativ forsterkningskontroll ved å fjerne et ubehag. Folk flest bruker ikke begrepet positiv-straff. 
 

Folk flest bruker ikke shaping eller ekstinksjon. 
 

Alle disse eksemplene er noe alle foreldre gjør med sine barn igjennom livet, men man har ikke begreper som beskriver det slik i dagligtale.

Anonymkode: a5c85...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite fruktbart å bruke begrepsapparat fra anvendt atferdsanalyse når man ikke snakker om fag.

»konsekvens» betyr ikke det folk flest bruker det som i oppdragelse, men også atferdsvitere forstår hva som menes.

Når man snakker fag, så er jeg helt enig i at presis bruk av fagterminologi er viktig.

Folk flest snakker om «premier», ikke forsterkere.

Folk flest omtaler nonstop eller en 20 kroning som forsterkere eller premie, uten å faktisk vite om nonstopen eller 20 kroningen opprettholder eller øker målatferden. Folk flest bruker ikke begrepet «målatferd», men bruker deskriptiv utredninger i stedet.
 

Folk flest bruker ikke operant eller klassisk betinging. Folk flest bruker ikke begrepet intermitterende forsterkning når de «premierer» en gang i blant. Folk flest bruker ikke begrepet tegnøkonomi, atferdsavtaler eller DRO-prosedyrer når de vil at barnet skal innlære ny atferd.

Folk flest snakker ikke om at en atferd er under negativ forsterkningskontroll ved å fjerne et ubehag. Folk flest bruker ikke begrepet positiv-straff. 
 

Folk flest bruker ikke shaping eller ekstinksjon. 
 

Alle disse eksemplene er noe alle foreldre gjør med sine barn igjennom livet, men man har ikke begreper som beskriver det slik i dagligtale.

Anonymkode: a5c85...e4c

Veldig flott begrepsbank du har der. Jeg vil likevel si at det er et poeng å diskutere skillet mellom straff og konsekvenser, når de fleste sier "konsekvens" fordi de har hørt at logiske konsekvenser er "bra" mens straff ofte ikke er det. Da bør man jo vite noe om hva forskjellen på de to tingene er er.

Anonymkode: 42a4c...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts mener at en hver handling du bestemmer er straff. 

Anonymkode: d6531...c08

Ok, det mener ikke jeg

Anonymkode: 42a4c...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, det mener ikke jeg

Anonymkode: 42a4c...6c9

Ikke jeg heller. Derfor tar jeg opp diverse daglige situasjoner med flere barn i hus. Man kan ikke leve på slike konsekvenser ts snakker om, som skal være like naturlig som at når du drikker masse vann så må du tisse. Det funker ikke. 

Jeg bruker sjeldent ordet konsekvens når jeg snakker om barn, så det gjelder kanskje ikke meg å blande begrepene. Jeg er konsekvent, jeg gir beskjeder, jeg gir x antall beskjeder før det kan komme en straff. 

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...