Gå til innhold

Hvorfor snakker alle om konsekvenser når de egentlig utfører straff? Skjønner folk hva konsekvens egentlig innebærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det du som tolker ordet straff i denne sammenhengen altfor rigid. Det er nesten ingen tilfeller hvor naturlig konsekvens er en reell mulighet. Går du ut uten klær så fryser du. Ja det er en naturlig konsekvens. Men jeg kommer ikke på særlig mange flere eksempler hvor dette gjelder og er nyttig å bruke i sammenhengen. Med barn står man i mange og tildels komplekse situasjoner som ikke har naturlig konsekvenser. Men det må likevel skje noe oppdragelsesøyemed. Jeg tenker at om det er straff eller ikke kommer an på formålet. Er formålet å være jævlig mot ungen fordi ungen var jævlig mot deg? Straff. Er det en (forklart) konsekvens pga noe ungen har gjort, og som du gjør for at ungen forhåpentligvis ikke skal gjøre det igjen, så kalles det konsekvens i denne sammenheng. Noe annet har ingen hensikt. Samme hva du mener ordboka sier. Vi er mennesker ikke definisjoner. 

Anonymkode: 27524...5ca

Jeg har selv tatt opp utfordringer med barna har tidligere og fikk vite at jeg bare driver mes straff. Da er det naturlig å snakke om dette igjen i denne tråden. 

Har ingen tanker om å være fæl og slem mot barna mine. Jeg lurer kun på hvordan løse alle situasjoner med naturlig konsekvens. 

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv tatt opp utfordringer med barna har tidligere og fikk vite at jeg bare driver mes straff. Da er det naturlig å snakke om dette igjen i denne tråden. 

Har ingen tanker om å være fæl og slem mot barna mine. Jeg lurer kun på hvordan løse alle situasjoner med naturlig konsekvens. 

Svaret er at det kan du ikke. Hvis så det i praksis fri oppdragelse med null konsekvenser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville aldri gjort noe slikt. Fysisk avstraffelse finnes ikke i vårt hjem så det er ikke en tanke en gang. 

Det var et eksempel, satt på spissen for å tydeliggjøre poenget mitt om at det ikke er forberedelsen i forkant som avgjør om det er en straff eller ikke.

Anonymkode: 42a4c...6c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som tolker ordet straff i denne sammenhengen altfor rigid. Det er nesten ingen tilfeller hvor naturlig konsekvens er en reell mulighet. Går du ut uten klær så fryser du. Ja det er en naturlig konsekvens. Men jeg kommer ikke på særlig mange flere eksempler hvor dette gjelder og er nyttig å bruke i sammenhengen. Med barn står man i mange og tildels komplekse situasjoner som ikke har naturlig konsekvenser. Men det må likevel skje noe oppdragelsesøyemed. Jeg tenker at om det er straff eller ikke kommer an på formålet. Er formålet å være jævlig mot ungen fordi ungen var jævlig mot deg? Straff. Er det en (forklart) konsekvens pga noe ungen har gjort, og som du gjør for at ungen forhåpentligvis ikke skal gjøre det igjen, så kalles det konsekvens i denne sammenheng. Noe annet har ingen hensikt. Samme hva du mener ordboka sier. Vi er mennesker ikke definisjoner. 

Som sagt før, det er ikke barneoppdragelsen jeg reagerer på, men språkbruken. Konsekvenser er de naturlige følgene av handlingene, vasen går i stykker, bror blir lei seg. Straff er det foreldrene gjør etterpå for å få barnet til å endre oppførsel. 

Hvorfor denne motviljen mot å kalle en straff en straff? Du kan jo fortsatt holde deg til rimelige og proporsjonale straffer. 

Anonymkode: ef9aa...9c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 18.04):

Her bommer du TS. Hvis jeg sier til Per: Per, hvis du kaster vasen i gulvet får du ikke se på skjerm senere i kveld. Vase kastet —> ingen skjerm —> konsekvens

Anonymkode: 03f49...259

Konsekvensen kan også være at barnet ikke får være i stuen hvor de knusbare tingene er

Anonymkode: bdc25...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men poenget i denne tråden er ikke at all straff er galt. Det er ikke det som diskuteres. Du må gjerne gi en straff om du synes den er rimelig og har noe for seg. Poenget med diskusjonen er at ikke alt kan kalles "konsenvenser". Noe er faktisk straff.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er at det kan du ikke. Hvis så det i praksis fri oppdragelse med null konsekvenser. 

Konsekvensene kommer likevel, selv om du ikke straffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene skal falle naturlig, det hadde jo vært fint om eldste nektet å leke med yngste. Det skjer jo ikke. Så da er det fri oppdragelse mener du?

Og dette med yttertøy. Vil ikke ha på jakke, barnet går ute å fryser. Det blir jo bare konsekvenser på meg. Jeg får sykt barn og tilsnakk av andre voksne. Husker jeg fikk tilsnakk i barnehagen ved levering da barnet mitt var kald på hendene. Jeg forklarer at jeg har tatt på de vottene flere ganger og barnet har tatt de av like mange ganger. I følge den ansatte var ikke jeg god som mor da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget i denne tråden er ikke at all straff er galt. Det er ikke det som diskuteres. Du må gjerne gi en straff om du synes den er rimelig og har noe for seg. Poenget med diskusjonen er at ikke alt kan kalles "konsenvenser". Noe er faktisk straff.

Så de som kommenterer at "straffer du ungene dine så er det ikke rart de oppfører seg dårlig, du er en dårlig mor." De skal man ignorere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Konsekvensene skal falle naturlig, det hadde jo vært fint om eldste nektet å leke med yngste. Det skjer jo ikke. Så da er det fri oppdragelse mener du?

Og dette med yttertøy. Vil ikke ha på jakke, barnet går ute å fryser. Det blir jo bare konsekvenser på meg. Jeg får sykt barn og tilsnakk av andre voksne. Husker jeg fikk tilsnakk i barnehagen ved levering da barnet mitt var kald på hendene. Jeg forklarer at jeg har tatt på de vottene flere ganger og barnet har tatt de av like mange ganger. I følge den ansatte var ikke jeg god som mor da. 

Du må slutte å tenke at denne tråden handler om du personlige barneoppdragelse. Det er ingen som har sagt at du ikke kan gi barna dine en straff.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt før, det er ikke barneoppdragelsen jeg reagerer på, men språkbruken. Konsekvenser er de naturlige følgene av handlingene, vasen går i stykker, bror blir lei seg. Straff er det foreldrene gjør etterpå for å få barnet til å endre oppførsel. 

Hvorfor denne motviljen mot å kalle en straff en straff? Du kan jo fortsatt holde deg til rimelige og proporsjonale straffer. 

Kanskje lagt tråden inn på språk i stedet og legge inn all definisjon av ordet. For på barn og familie så diskuterer man da oppdragelse rundt temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å tenke at denne tråden handler om du personlige barneoppdragelse. Det er ingen som har sagt at du ikke kan gi barna dine en straff.

*din personlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke enig altså. Hva om vasen er dritstygg og de endelig ble kvitt en vase de ikke liker? Ingen ble lei seg. Hva er konsekvensen da? Vi knuste vasen og ble glade? Hva er det å lære ungene? Som sagt, i sammenheng med barneoppdragelse er det mye mer naturlig å bruke ordet konsekvens og ikke straff, selv om det glir litt inn i hverandre. Når du fikk slag med beltet i gamledager - det var straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må jeg det? Jeg er jo nysgjerrig. Er det heller at du ikke har nok svar til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som kommenterer at "straffer du ungene dine så er det ikke rart de oppfører seg dårlig, du er en dårlig mor." De skal man ignorere? 

Lurer mer på hvem du omgås om folk sier sånt til deg. Aldri hørt i mine 8 år som mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så naturlig konsekvens høres utrolig fint ut, men det fungerer dårlig i praksis gjennom et helt liv. I blant er man heldig og det passer fint og noen lærer noe av det. Dette kalles egentlig frihet under grenser eller fri oppdragelse. Man bør vel bare stoppe situasjoner som er farlige for barnet. Ellers skal barnet finne ut av det selv. 

https://snl.no/fri_oppdragelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer mer på hvem du omgås om folk sier sånt til deg. Aldri hørt i mine 8 år som mor. 

Blitt skrevet her inne i sommer. Omgås ikke slike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg det? Jeg er jo nysgjerrig. Er det heller at du ikke har nok svar til meg?

Det sporer av diskusjonen  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke enig altså. Hva om vasen er dritstygg og de endelig ble kvitt en vase de ikke liker? Ingen ble lei seg. Hva er konsekvensen da? Vi knuste vasen og ble glade? Hva er det å lære ungene? Som sagt, i sammenheng med barneoppdragelse er det mye mer naturlig å bruke ordet konsekvens og ikke straff, selv om det glir litt inn i hverandre. Når du fikk slag med beltet i gamledager - det var straff. 

Ja, det er konsekvensen av handlingen. Konsekvenser kan godt være positive også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er konsekvensen av handlingen. Konsekvenser kan godt være positive også. 

Er du vrang med vilje? Barnet vet ikke om mor liker vasen eller ikke. Barnet knuser vasen. Mor blir glad. Så da skal barnet lære at det er greit å knuse ting for da blir man glad? Du skjønner at det ikke henger på greip. Barnet må jo få beskjed om at det ikke er greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...