AnonymBruker Skrevet 9. november #21 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har komfyrvakt. Ikke alltid den slår ut nei, da må plata stå på maks. Anonymkode: 14715...e88 Da må det være noe feil med komfyrvakten din. Få den sjekket. Kanskje er føleren montert for høyt oppe? Anonymkode: f0bb5...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #22 Del Skrevet 9. november Alternativet er å slå av sikringen til komfyren. Sikrere enn det blir ingenting. Anonymkode: f0bb5...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #23 Del Skrevet 9. november Jeg føler med deg ts. Jeg er også slik. Løsningen ble av at induksjon skrur seg automatisk av når det ikke er noe på den, og da tar jeg bilde av den og når panikken kommer etter en liten stund så ser jeg bare gjennom bildene og så roer jeg meg ned. Samme rutine før jeg legger meg, reiser bort eller sistemann ut av huset. Jeg tar bilde av alt som kan gå galt. Det hjelper meg mye i hverdagen🥰 Anonymkode: 47f0b...b70 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 9. november #24 Del Skrevet 9. november For de fleste vil komfyrvakt være løsningen. Det finnes flere typer komfyrvakt. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har komfyrvakt. Ikke alltid den slår ut nei, da må plata stå på maks. Anonymkode: 14715...e88 Det høres veldig ut som en feil innstilt komfyrvakt. Er det en som henger på ventilatoren/veggen, og er den stilt inn med riktig avstand til platetoppen? AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Komfyrvakt må være gull verdt for deg. Den bryter strømmen når det blir for varmt eller når strømmen har stått på mer enn angitt tidslengde. Har du en diagnose? Da kan du få hjelp hos ergo fysiotjenesten i kommunen til å søke Nav Hjelpemiddelsentral om komfyrvakt. Alternativt får du en elektriker til å ordne dette. Koster en del tusen. Er påbudt i nyere boliger eller dersom du legge topp ny strømkursene til komfyr/koketopp. Men vær obs på at den kan være noe dritt, dersom du skal langtiddsteke eller koke noe, da slår strømmen seg av etter 30/40 minutter og du må vente noen minutter før du kan skru på igjen. Den kan og begynne å hyle og kutte strømmen om du koker noe uten lokk og uten å ha kjøkkenviften på. Men dette lærer man seg etterhvert. Anonymkode: f0bb5...8cc Det er ikke alle komfyrvakter som går på tid, de fleste nyere går på varme. Jeg kan ha fårikålen stående å koke i 4-5 timer uten problemer. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk men da kommer jeg nok til å bli usikker igjen på om jeg faktisk slo de av osv. Derfor jeg ønsker meg en sikkerhet hvor det ikke står på meg selv og ting jeg må gjøre. Anonymkode: d6c8a...5fa Jeg tror kanskje en tidsbryter vil være det beste for deg? Da må du fysisk trykke på den for å gi komfyren strøm, og den kutter strømmen etter angitt tid. De fleste er på 30 minutter. Men, det gir deg også en "hvilepute" hvor det er lett glemme at ikke alle har det. Jeg har tidsbryter på kaffetrakter, fordi jeg så ofte ble usikker på om jeg husket slå av. Helt perfekt! Helt til jeg traktet kaffe hos typen og han dro på jobb før meg... Kaffetrakteren sto på i seks timer.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #25 Del Skrevet 9. november Taluno skrev (4 minutter siden): For de fleste vil komfyrvakt være løsningen. Det finnes flere typer komfyrvakt. Det høres veldig ut som en feil innstilt komfyrvakt. Er det en som henger på ventilatoren/veggen, og er den stilt inn med riktig avstand til platetoppen? Det er ikke alle komfyrvakter som går på tid, de fleste nyere går på varme. Jeg kan ha fårikålen stående å koke i 4-5 timer uten problemer. Jeg tror kanskje en tidsbryter vil være det beste for deg? Da må du fysisk trykke på den for å gi komfyren strøm, og den kutter strømmen etter angitt tid. De fleste er på 30 minutter. Men, det gir deg også en "hvilepute" hvor det er lett glemme at ikke alle har det. Jeg har tidsbryter på kaffetrakter, fordi jeg så ofte ble usikker på om jeg husket slå av. Helt perfekt! Helt til jeg traktet kaffe hos typen og han dro på jobb før meg... Kaffetrakteren sto på i seks timer.... Noen ganger må man altså skrive så til de grader utfyllende for at folk skal forstå, ikke pirke og ikke misforstå. Komfyrvakter går først og fremst på varme, men den innstilles også på tid, slik at komfyren ikke skal stå på i 17 timer på lav varme dersom den blir glemt. Innstillingene på selve komfyrvakten velger man selv. Der er 10 minutter, 30/40/60 minutter. Beklager at jeg ikke brukte tid på å forklare slik at du klarte å forstå dette. Anonymkode: f0bb5...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #26 Del Skrevet 9. november Taluno skrev (7 minutter siden): For de fleste vil komfyrvakt være løsningen. Det finnes flere typer komfyrvakt. Det høres veldig ut som en feil innstilt komfyrvakt. Er det en som henger på ventilatoren/veggen, og er den stilt inn med riktig avstand til platetoppen? Det er ikke alle komfyrvakter som går på tid, de fleste nyere går på varme. Jeg kan ha fårikålen stående å koke i 4-5 timer uten problemer. Jeg tror kanskje en tidsbryter vil være det beste for deg? Da må du fysisk trykke på den for å gi komfyren strøm, og den kutter strømmen etter angitt tid. De fleste er på 30 minutter. Men, det gir deg også en "hvilepute" hvor det er lett glemme at ikke alle har det. Jeg har tidsbryter på kaffetrakter, fordi jeg så ofte ble usikker på om jeg husket slå av. Helt perfekt! Helt til jeg traktet kaffe hos typen og han dro på jobb før meg... Kaffetrakteren sto på i seks timer.... Tidsbryter på komfyrer er ikke tillatt, så det er bortkastet å anbefale. Anonymkode: f0bb5...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #27 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Komfyrvakt er ypperlig. Du kan stille inn at strømmen kuttes helt etter hvor lang tid du selv ønsker, i tillegg til at den har føler som kutter strømmen om det blir for varmt. Bonus - du kan få billigere forsikring om du sier fra at dere har komfyrvakt. I alle nyere hus er det også nå påbudt med komfyrvakt. Anonymkode: fa896...c9a Men hvor plasseres den? Har ikke lyst på en dings som ligger oppå benkeplate og vises. Anonymkode: d6c8a...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #28 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jobber du med deg selv for å ikke vedlikeholde angsten da? Anonymkode: 214e9...e07 Har jobbet med dette problemet i 20 år og bedre enn dette blir det ikke. Var mye verre før, med mange flere ting å sjekke. Anonymkode: d6c8a...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 9. november #29 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tidsbryter på komfyrer er ikke tillatt, så det er bortkastet å anbefale. Anonymkode: f0bb5...8cc Men det selges jo fortsatt av mange forhandlere og er en av variantene NAV deler ut via hjelpemiddelsentralen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #30 Del Skrevet 9. november Jeg slet med det samme som deg, TS, i mange år etter at en venninne av meg omkom i en brann. Det plagde meg så mye i hverdagen at jeg til slutt bare bestemte meg for at jeg måtte finne teknikker som gjorde at jeg kom meg ut av tvangsmønsteret. Når jeg dro hjemmefra så stirret jeg lenge på platetoppene og bryterne og lagret meg et mentalt bilde at de var av. Det bilde tvang jeg meg selv til å hente frem hver gang jeg ble usikker. Jeg tvang meg selv også til å hente frem minnet om at jeg faktisk hadde slått av komfyren. Dette var ikke en induksjonstopp, og hadde det vært i dag hadde jeg nok tatt bilde av det med mobilen og hentet frem for å roe meg selv ned. Du har induksjonstopp og så lenge ingenting står på den slår den ikke på seg av seg selv (du kan ta bilde av at det ikke er noe på den). Etter en periode merket jeg at jeg stolte mer på meg selv og jeg måtte ikke sjekke på nytt og på nytt igjen. I dag er jeg helt fri fra de tvangstankene, så det hjalp for meg. Men det er ikke løst over natten. Anonymkode: 74516...cde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #31 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tidsbryter på komfyrer er ikke tillatt, så det er bortkastet å anbefale. Anonymkode: f0bb5...8cc Det finnes komfyrvakter som går på tid. Hvor man trykker en knapp, så er stekeplatene på i 15 min, og etter 15 min må du trykke igjen. Hvis ikke du trykker, slås den av. Anonymkode: 00ca9...098 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 9. november #32 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk men da kommer jeg nok til å bli usikker igjen på om jeg faktisk slo de av osv. Derfor jeg ønsker meg en sikkerhet hvor det ikke står på meg selv og ting jeg må gjøre. Anonymkode: d6c8a...5fa Da er nok den nærmeste løsningen en komfyrvakt som passer på å slå av om det blir varmt, eller en tidsstyring som slår av etter en viss tid. Men slik jeg leser både på og mellom linjene på det du forteller, TS, tror jeg kanskje heller ikke dette er noen fullgod løsning, fordi uansett systemer eller automatikk som skal hjelpe deg, tror jeg du kommer til å bli usikker på om systemene som skal hjelpe deg, fungerer, og du vil fortsatt være på vakt, kontrollere og bekymre deg og være stresset og utrygg i ditt hode. Jeg er ingen psykiater og jeg vet ikke hvordan du kan jobbe med dine bekymringer, men jeg tror du bør fokusere på å jobbe med deg selv i dette tilfellet. Jeg tror ikke løsningen på dine problemer ligger i ulike sikkerhetssystemer, men heller et sted inne i ditt eget hode. Jeg gjetter på at du er usikker og bekymret for veldig mye mer enn om kokeplatene er slått av, og i stedet for at du skal tilpasse alle dine omgivelser til din usikkerhet, tror jeg det er mer realistisk å justere litt på deg selv og ditt tankesett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #33 Del Skrevet 9. november Mange gode tips til kokeplatene men hva med stekeovnen. Den skrur seg vel ikke av deg selv dersom jeg har glemt å slå den av. Det jeg gjør nå er å la døra stå åpen. Skulle den stå på slipper varmen iallefall ut. Anonymkode: d6c8a...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #34 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange gode tips til kokeplatene men hva med stekeovnen. Den skrur seg vel ikke av deg selv dersom jeg har glemt å slå den av. Det jeg gjør nå er å la døra stå åpen. Skulle den stå på slipper varmen iallefall ut. Anonymkode: d6c8a...5fa Det hørtes helt idiotisk ut. Hva med å la den være lukket? Anonymkode: 4d65c...779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #35 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det hørtes helt idiotisk ut. Hva med å la den være lukket? Anonymkode: 4d65c...779 Hvorfor er det idiotisk? Anonymkode: d6c8a...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #36 Del Skrevet 9. november Tvangstanker, gå til psykolog. Anonymkode: 4147f...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #37 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tvangstanker, gå til psykolog. Anonymkode: 4147f...fce Les tråden Anonymkode: d6c8a...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 9. november #38 Del Skrevet 9. november Kanskje vil du finne en smart løsning på det her, men så vil du få tvangstanker om noe annet i stedet. OCD'en vil alltid ha en "hva hvis" klar og det vil aldri stoppe så lenge du ikke aktivt går inn for det og stopper det selv. Eksponeringsterapi er det eneste som hjelper, men ofte må man nå bunnen for å være motivert nok til å starte. Det er mye enklere å ta tak i dette nå TS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #39 Del Skrevet 9. november Heisann1234 skrev (12 minutter siden): Kanskje vil du finne en smart løsning på det her, men så vil du få tvangstanker om noe annet i stedet. OCD'en vil alltid ha en "hva hvis" klar og det vil aldri stoppe så lenge du ikke aktivt går inn for det og stopper det selv. Eksponeringsterapi er det eneste som hjelper, men ofte må man nå bunnen for å være motivert nok til å starte. Det er mye enklere å ta tak i dette nå TS. Ja jeg har prøvd og prøvd før, men hadde vært enklere å eksponert meg nå som jeg er motivert, om jeg hadde hatt litt sikkerhet i bakkant Anonymkode: d6c8a...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 10. november #40 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg har prøvd og prøvd før, men hadde vært enklere å eksponert meg nå som jeg er motivert, om jeg hadde hatt litt sikkerhet i bakkant Anonymkode: d6c8a...5fa Sikkerhet? Hva tenker du da? Hvis det gjelder sikkerhet ift kokeplatene så er jo poenget med eksponeringen borte 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå