AnonymBruker Skrevet 9. november #1 Del Skrevet 9. november Jeg har litt tvangstanker på kokeplater og stekeovn. Kan stå og sjekke de veldig lenge, kan gå frem og tilbake mange ganger og bli stående lenge og se på dem. Stoler ikke på meg selv og at jeg faktisk ser at de er av. Plager meg skikkelig i hverdagen. Vanligvis hjelper mannen min meg men når han er bortreist er det krise. Orker ikke å ha det sånn. Har vært hos psykolog for dette men blir aldri bedre enn dette. På stekeovnen har vi wifi så der har jeg funnet ut at jeg kan se på appen om den er frakoblet. Det burde være ganske vanntett eller? Kan jo skje tekniske feil selvfølgelig. Finnes tilsvarende for kokeplater? Er induksjon jeg har idag. Vet at det finnes komfyrvakt men ikke helt hva de gjør? Slår av platene dersom noe står på for lenge? Finnes det noe annet som kan gi meg trygghet på dette? En dings eller noe som ville gitt meg beskjed på en eller annen måte dersom de ikke er avslått etter en stund? Anonymkode: d6c8a...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Del Skrevet 9. november Med indkusjon er det jo ikke farlig om den er på? Det er regelen her - at det aldri skal stå noe på platetoppen om vi ikke lager mat. Da vi også har opplevd at den har skrudd seg på av seg selv. Anonymkode: fed84...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #3 Del Skrevet 9. november Du vedlikeholder jo angsten av å holde på sånn! Anonymkode: fadd8...3b7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #4 Del Skrevet 9. november Induksjon er jo magnetisme, så med mindre det er noe av metall på platetoppen så er det fysisk umulig at det kan skje noe. Har for så vidt både induksjon og komfyrvakt hos meg, den gir advarsel fem ganger hvis det blir varmt eller kommer røyk, så enten må jeg trykke på den eller så må slår den av hele greia. Anonymkode: 4d65c...779 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #5 Del Skrevet 9. november Usikker på om det finnes til komfyrstikkontaktene. Jeg ville brukt en sånn kontakt som skrur seg av etter et visst antall minutter. 15 min f.eks og så kan du trykke den opp til inntil en time. Når tiden du har valgt er over så skrur den av strømmen. Anonymkode: b06ae...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #6 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har litt tvangstanker på kokeplater og stekeovn. Kan stå og sjekke de veldig lenge, kan gå frem og tilbake mange ganger og bli stående lenge og se på dem. Stoler ikke på meg selv og at jeg faktisk ser at de er av. Plager meg skikkelig i hverdagen. Vanligvis hjelper mannen min meg men når han er bortreist er det krise. Orker ikke å ha det sånn. Har vært hos psykolog for dette men blir aldri bedre enn dette. På stekeovnen har vi wifi så der har jeg funnet ut at jeg kan se på appen om den er frakoblet. Det burde være ganske vanntett eller? Kan jo skje tekniske feil selvfølgelig. Finnes tilsvarende for kokeplater? Er induksjon jeg har idag. Vet at det finnes komfyrvakt men ikke helt hva de gjør? Slår av platene dersom noe står på for lenge? Finnes det noe annet som kan gi meg trygghet på dette? En dings eller noe som ville gitt meg beskjed på en eller annen måte dersom de ikke er avslått etter en stund? Anonymkode: d6c8a...5fa Komfyrvakt må være gull verdt for deg. Den bryter strømmen når det blir for varmt eller når strømmen har stått på mer enn angitt tidslengde. Har du en diagnose? Da kan du få hjelp hos ergo fysiotjenesten i kommunen til å søke Nav Hjelpemiddelsentral om komfyrvakt. Alternativt får du en elektriker til å ordne dette. Koster en del tusen. Er påbudt i nyere boliger eller dersom du legge topp ny strømkursene til komfyr/koketopp. Men vær obs på at den kan være noe dritt, dersom du skal langtiddsteke eller koke noe, da slår strømmen seg av etter 30/40 minutter og du må vente noen minutter før du kan skru på igjen. Den kan og begynne å hyle og kutte strømmen om du koker noe uten lokk og uten å ha kjøkkenviften på. Men dette lærer man seg etterhvert. Anonymkode: f0bb5...8cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #7 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Usikker på om det finnes til komfyrstikkontaktene. Jeg ville brukt en sånn kontakt som skrur seg av etter et visst antall minutter. 15 min f.eks og så kan du trykke den opp til inntil en time. Når tiden du har valgt er over så skrur den av strømmen. Anonymkode: b06ae...194 De passer ikke til en komfyr eller koketopp. De er heller ikke lov å bruke på store husholdningsapparater. Komfyrvakt er hva ts kan bruke i sin situasjon. Anonymkode: f0bb5...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Del Skrevet 9. november Du må jobbe med å ikke sjekke. Altså at du sjekker når du er ferdig å lage mat, og så må du legge det fra deg. Ikke gå på kjøkkenet for å sjekk. Sett på en lydbok på ørene eller se på en serie for å distrahere tankene. Som en annen bruker her skriver, vedlikeholder du angsten din slik du holder på nå. Anonymkode: 214e9...e07 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Del Skrevet 9. november Induksjon fungerer jo ikke uten noe metall på, platene slår seg av helt av seg selv så fort du tar av kjelen/pannen. Har du ikke lagt merke til det? Prøv og løft en gryte fra platetoppen neste gang du lager noe mat. Eller prøv og sett på en plate uten noe på. Det går ikke. Hele konseptet er jo magnetisme. Komfyrvakt piper om det er overoppheting/brannfare og kutter strømmen til komfyren om ingen reagerer og trykker på den. Det skjer jo ikke med en induksjonsovn uten noe på, det er mer sånn når drita folk setter på en grandiosa og sovner, eller eldre senile glemmer at de satt på vann og så tørrkoker kjelen. Det er mest for når du faktisk lager mat. Jeg hadde en irriterende som slo av alt hele tiden, kjøpte en ny til slutt. Anonymkode: 589d7...594 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 9. november #10 Del Skrevet 9. november Komfyrvakt er en temperaturføler som monteres i nærheten av kokeplatene og som vil slå av strømmen dersom det blir varmere enn det burde være. Installeres av elektriker. En veldig god sikkerhet for brann. Alt er mulig i den elektriske verdenen, og hvis du kontakter en elektriker, kan han sikkert montere en tidsbryter på strømmen til kokeplatene slik at du må trykke på en knapp for å få platene til å fungere i f.eks. 30 minutter og så slås de automatisk av. Styring av strømmen til slike apparater kan du også få app-styrt av elektriker, men da flyr jo fort pengene. Du får vurdere hvor mye din trygghet er verd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #11 Del Skrevet 9. november Ta bilde av koketopp på telefonen, så kan du sjekke bildet om du føler for det. Evt sende bilde til mannen din så kan han bekrefte at den er av. Anonymkode: 4a5ff...b9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #12 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du ikke lagt merke til det? Prøv og løft en gryte fra platetoppen neste gang du lager noe mat. Eller prøv og sett på en plate uten noe på. Det går ikke. Hele konseptet er jo magnetisme. Det kan hende men sist jeg testa står displayet fortsatt på selvom kjelen er av. Og sa blir jeg stressa. Vil jo at alt display skal være svart. Anonymkode: d6c8a...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #13 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Komfyrvakt må være gull verdt for deg. Den bryter strømmen når det blir for varmt eller når strømmen har stått på mer enn angitt tidslengde. Har du en diagnose? Da kan du få hjelp hos ergo fysiotjenesten i kommunen til å søke Nav Hjelpemiddelsentral om komfyrvakt. Alternativt får du en elektriker til å ordne dette. Koster en del tusen. Er påbudt i nyere boliger eller dersom du legge topp ny strømkursene til komfyr/koketopp. Men vær obs på at den kan være noe dritt, dersom du skal langtiddsteke eller koke noe, da slår strømmen seg av etter 30/40 minutter og du må vente noen minutter før du kan skru på igjen. Den kan og begynne å hyle og kutte strømmen om du koker noe uten lokk og uten å ha kjøkkenviften på. Men dette lærer man seg etterhvert. Anonymkode: f0bb5...8cc Jeg har komfyrvakt. Ikke alltid den slår ut nei, da må plata stå på maks. Anonymkode: 14715...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #14 Del Skrevet 9. november er helt lik deg TS, og jeg har sikkerhet på ovnen. f.eks så går det ikke an å skru på platene om det ikke er gryter eller lignendes som står oppå. Men dette hjelper absolutt ikke på denne angsten, må ofte opp og dobbeltsjekke når jeg har lagt meg, går av og til inn igjen etter at jeg har gått ut for å sjekke, bruker lang tid før jeg spesielt skal ut og legge meg for å sjekke at de faktisk står av. Og på toppen av det så gjør jeg det uansett om jeg har brukt ovnen eller ikke, vet hvordan du har det og det er helt forferdelig. Anonymkode: 26806...2ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #15 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har komfyrvakt. Ikke alltid den slår ut nei, da må plata stå på maks. Anonymkode: 14715...e88 Vår har aldri slått ut når vi lager mat. Men begynner innimellom å lage lyd når vi sitter til bords, og alle platene har vært av en stund. Vi har varmesensor via alarmselskap, stoler mye mer på den, uten at den noen gang har slått ut. Anonymkode: fed84...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 9. november #16 Del Skrevet 9. november Mange gode forslag her, men det enkle er ofte det beste. Kanske du rett og slett skal gå i sikringsskapet og slå av sikringene til platetopp og stekeovn? Da er du trygg og kan slappe av. Du kan også trekke ut kontaktene til platetopp og stekeovn, men de er ofte plassert litt kronglete til i kjøkkenbenken, derfor er sikringen kanskje enklere å bruke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #17 Del Skrevet 9. november aksase skrev (1 minutt siden): Mange gode forslag her, men det enkle er ofte det beste. Kanske du rett og slett skal gå i sikringsskapet og slå av sikringene til platetopp og stekeovn? Da er du trygg og kan slappe av. Du kan også trekke ut kontaktene til platetopp og stekeovn, men de er ofte plassert litt kronglete til i kjøkkenbenken, derfor er sikringen kanskje enklere å bruke. Takk men da kommer jeg nok til å bli usikker igjen på om jeg faktisk slo de av osv. Derfor jeg ønsker meg en sikkerhet hvor det ikke står på meg selv og ting jeg må gjøre. Anonymkode: d6c8a...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #18 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men vær obs på at den kan være noe dritt, dersom du skal langtiddsteke eller koke noe, da slår strømmen seg av etter 30/40 minutter og du må vente noen minutter før du kan skru på igjen. Den kan og begynne å hyle og kutte strømmen om du koker noe uten lokk og uten å ha kjøkkenviften på. Men dette lærer man seg etterhvert. Anonymkode: f0bb5...8cc Har jeg aldri opplevd, må være noe feil med komfyrvakten din. Anonymkode: 4d65c...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #19 Del Skrevet 9. november Komfyrvakt er ypperlig. Du kan stille inn at strømmen kuttes helt etter hvor lang tid du selv ønsker, i tillegg til at den har føler som kutter strømmen om det blir for varmt. Bonus - du kan få billigere forsikring om du sier fra at dere har komfyrvakt. I alle nyere hus er det også nå påbudt med komfyrvakt. Anonymkode: fa896...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #20 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): er helt lik deg TS, og jeg har sikkerhet på ovnen. f.eks så går det ikke an å skru på platene om det ikke er gryter eller lignendes som står oppå. Men dette hjelper absolutt ikke på denne angsten, må ofte opp og dobbeltsjekke når jeg har lagt meg, går av og til inn igjen etter at jeg har gått ut for å sjekke, bruker lang tid før jeg spesielt skal ut og legge meg for å sjekke at de faktisk står av. Og på toppen av det så gjør jeg det uansett om jeg har brukt ovnen eller ikke, vet hvordan du har det og det er helt forferdelig. Anonymkode: 26806...2ea Jobber du med deg selv for å ikke vedlikeholde angsten da? Anonymkode: 214e9...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå