Gå til innhold

Legen svarer ikke på e konsultasjon

Pindus

Anbefalte innlegg

Pindus skrev (9 timer siden):

Jeg sendte e konsultasjon 1 november. Ringte for å sjekke om de hadde fått den på onsdag. De la da inn en melding til legen. Legekontoret har nettopp begynt med e konsultasjon bare fredager. Hvis jeg hadde sendt fredag uken før, hadde det vært for tidlig, den første var for sen. Ringte helfo for å høre om det var noen grunn til ikke rekvirere, siden dette har skjedd mange ganger før at legen er treg med akkurat denne medisinen. Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også, så de skal lite til før verden faller sammen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan si til legen så dette ikke skjer hver 40 dag, da jeg bruker lang tid på å stable meg på bena igjen

Tenker jo at du kan si akkurat det du skriver her. Særlig det om EUPF, at verden faller sammen og at det tar lang tid å stable seg på beina igjen. Det burde være ganske forståelig.

Anonymkode: 34de2...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bør også få for 3 måneder i gangen. Både fordi medisinen er dyr og man for 3 måneder betaler maks 520 kr i egenandel så fremt det er resept fra samme lege på samme dato, og fordi det er så mye mangelsituasjoner at du stadig må fornye. Å ta ut hver måned koster mye mer enn å ta ut for 3 måneder samtidig, på grunn av maksgrensa på 520 kr. 

Anonymkode: 4f783...513

Går jo på frikortet uansett da, så så lenge man når frikortgrensa ila året spiller det jo null rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 5 dagersfristen gjelder virkedager, altså mandag-fredag. Så hvis man sender 1.november er fristen 8.november pga helga. Bare greit å være klar over. 🙂

Endret av Ninaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pindus skrev (10 timer siden):

Hvis jeg hadde sendt fredag uken før, hadde det vært for tidlig, den første var for sen.

Er det sånn at du bare får medisin for en kort periode, og ikke kan fornye før du bare har nok medisin igjen til noen få dager? Og at du bare får enkeltresept hver gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pindus skrev (10 timer siden):

Ja men jeg må fornye med e konsultasjon siden det er et slags narkotika

Så rart at du må det. Bruker ritalin fast på 15 året pga narkolepsi, jeg fornyer bare reseptene. 

Anonymkode: 656c1...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, som om noen får akuttime for dette 🤣

Anonymkode: bfdc5...32d

Men de bør hun. Ritalin er ikke en type medisin som skal slutte på dagen med, den skal trappes ned over tid pga bivirkninger, så mener den går inn under akutt time siden legen ikke svarer henne.

Anonymkode: 656c1...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om time og snakk med legen om hvorfor det er sånn og hva dere kan gjøre får å gjøre det lettere. 

jeg får resept på aduvanz for 6mnd av gangen,ber bare om fornyelse. (Går på mange medisiner, flere av de som de er strenge på,  men på «forny resept» tar det aldri mer enn maks en dag å få nye resepter, noen ganger bare et par min. 

så ville snakket med legen om det. Om det er slik at legen ønsker at du skal slutte, så skal han gi beskjed om det, ikke bare la vær å fornye resept uten at dere har snakket om det. 

forøvrig så ble folk avbefalt å få uten en periode, de som kunne. Pga legemiddelmangel, ikke pga bivirkninger.  

Anonymkode: 62471...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du sjekket mine resepter på helsenorge ? Ved leges fravær der annen lege har vore inn og godkjent eller om det er problem med systemet kan resept bli lagt klar uten at du får tilbakemelding, da ser du bare at den er gyldig :) Ellers er det mest effektive og ringe sekretær ved legesenteret og purre. Så det ville jeg gjort måndag morgen. Evt be om telefonkonsultasjon så fort som mulig. Kanskje der uansett er lurt for deg å få en time slik at dere kan legge en plan om noe slikt skulle skje igjen. 

Anonymkode: f756d...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da kan legen fakturere deg for en konsultasjon. Og legen må bruke tid på noe han ikke trenger å bruke tid på. 

Anonymkode: 66223...4a1

Dette er bare tull. Når man har sendt en melding står det at legekontoret vil kontakte deg ila noen dager, og legen kan fint be oss helsesekretærer om å formidle at legen ønsker time. En lege fakturerer ikke for konsultasjon for slikt.

Anonymkode: 8753e...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått for 80 dager. Og har time hos legen den 19 denne måneden. Da skal vi lage en plan så dette ikke skjer igjen. Tusen takk for alle svar jeg har fått 😃

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...