AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #41 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Poenget mitt er at det er lettere for ts å løse det før hun går tom for medisiner. Nå har hun gått tom og før hun gikk tom var det kontakt med svært mange instanser som ikke kan hjelpe henne. Anonymkode: e10e2...47c Og jeg har forklart deg flere ganger nå, så kan folk med ADHD ha problemer med både impulskontroll og struktur - selv med medisiner. Vanskelig å forstå? Anonymkode: 4083b...361 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #42 Del Skrevet 9. november 2024 Pindus skrev (2 minutter siden): Jeg sendte e konsultasjon 1 november. Ringte for å sjekke om de hadde fått den på onsdag. De la da inn en melding til legen. Legekontoret har nettopp begynt med e konsultasjon bare fredager. Hvis jeg hadde sendt fredag uken før, hadde det vært for tidlig, den første var for sen. Ringte helfo for å høre om det var noen grunn til ikke rekvirere, siden dette har skjedd mange ganger før at legen er treg med akkurat denne medisinen. Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også, så de skal lite til før verden faller sammen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan si til legen så dette ikke skjer hver 40 dag, da jeg bruker lang tid på å stable meg på bena igjen Da virker det som ekonsultasjon ikke er pålitelig og du bør bestille fysisk legetime, gjør du det når du går hver gang slipper du å tenke mer på det. Anonymkode: e10e2...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #43 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og jeg har forklart deg flere ganger nå, så kan folk med ADHD ha problemer med både impulskontroll og struktur - selv med medisiner. Vanskelig å forstå? Anonymkode: 4083b...361 Nei. Men du forstår ikke hva jeg skriver. Jeg skriver at det er LETTERE på medisiner. Jeg skriver ikke at det ikke fortsatt kan være vanskelig, men at det er lettere. Anonymkode: e10e2...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #44 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg snakker om perioden FØR ts gikk tom for medisin. Da kan hun ikke bortforklare seg med at hun gikk tom for medisiner og nå har større ADHD symptomer. Anonymkode: e10e2...47c Man har jo adhd selv om en går på medisiner. Tror ikke medisiner vil fjerne alle symptomer. Anonymkode: 011f6...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #45 Del Skrevet 9. november 2024 Du raser ford du har ventet i 9 dager på e-konsultasjon? Du vet jo ikke en gang om legekontoret faktisk er innom og sjekker disse. Hos oss er det slik at legekontoret har den funksjonen i Helse Noreg, men hos oss kommer det an på legen, min forrige fastlege sendte meg brev i Helse Norge, mens nåværande (samme legekontor) sender meldinger i Pasientsky. En gang jeg testet funksjonen i HelseNorge fikk jeg ikke svar etter en dag, så bestemte jeg for å ringe inn. Da ble det ordnet og de hadde ikke sett meldingen i Helse Norge. Dagen etterpå fikk jeg svar på konsultasjonen fra en annen lege som ikke var fastlegen min om hun så at jeg hadde fått ordnet forespørselen min. Spurte sekretærene om det gikk an å sende inn der og det virket som de foretrakk at man ringte. Så i stedet for å rase, hva med å være proaktiv og ringe legekontoret og spørre om når du får svar/at du trenger fornying. Er iallfall helt tullete å rasende ringe mange instanser med en problemstilling som slettes ikke er noe å plage dem med. Skjønner at det er kjipt å gått uten Ritalin i 4 dager, men når du tar kontakt på e-konsultasjon 5 dager før du er tom for siste tabletten, da er du lovlig seint ute. RING legekontoret minst en uke før du er tom. så er du sikker på å ikke gå tom. Anonymkode: ab3f3...b75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #46 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Men du forstår ikke hva jeg skriver. Jeg skriver at det er LETTERE på medisiner. Jeg skriver ikke at det ikke fortsatt kan være vanskelig, men at det er lettere. Anonymkode: e10e2...47c Men du VET IKKE hva som er situasjonen til TS, og hva slags symptomer som er lettere eller ikke! Noen har fortsatt store problemer med struktur selv på medisiner, så hvorfor må du fortsette å terpe på dette? Anonymkode: 4083b...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #47 Del Skrevet 9. november 2024 Pindus skrev (1 time siden): Nå er det 9 dager siden jeg la inn en e konsultasjon om at jeg trener å fornye Ritalin. På onsdag var jeg tom, nå har jeg gått 4 dager uten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ringt helfo, fylkesmannen, legevakten, legekontoret har lagt igjen purring 2 dager på rad. Og her sitter jeg, klarer ikke konsentrere meg om en you tube video engang. Jeg er så sint, kjenner raseriet, må tvinge det ned. Finnes det ingen rettigheter på daglig medisin? Beklager surret men jeg har adhd Den er kjip! Jeg antar dere ikke har en egen jnapp for fornying av resepter? Jeg fikk eesept for et år om gangen på forutsetning av at jeg bare hentet ut pået avtalt apotek. Kanskje det kan være noe du kan få. Jeg legger også inn en alarm på telefonen min når jeg vet jeg skal hente ut siste resept så jeg får bestilt ny raskt. Deter veldig kjedelig å ikke få medisinen sin når man trenger den, men tror virkelig ikke det er vits i å ringe verken legevakt, fylkesmannen eller Helfo...er du sikker påst du har lagt inn bestillingen på riktig sted? Anonymkode: fd87e...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #48 Del Skrevet 9. november 2024 Hvis legen din ikke er forutsigbar på resepter og ikke tilbyr forny-resept, så må du bestille deg fast legetime for å fornye resepten. Gjør det lang tid i forveien, så får du resept der og da. Du får uansett frikort så lenge du bruker ritalin, så det skal ikke spille noen rolle fra eller til. Om legen synes det er tungvint så kanskje han endrer rutinene sine. Da har du forutsigbarhet og stabilitet, noe legen i utgangspunktet burde legge til rette for uansett, en slik praksis påfører mange pasienter unødvendig stress og uro. Anonymkode: 4f783...513 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 9. november 2024 #49 Del Skrevet 9. november 2024 Pindus skrev (4 minutter siden): Jeg sendte e konsultasjon 1 november. Ringte for å sjekke om de hadde fått den på onsdag. De la da inn en melding til legen. Legekontoret har nettopp begynt med e konsultasjon bare fredager. Hvis jeg hadde sendt fredag uken før, hadde det vært for tidlig, den første var for sen. Ringte helfo for å høre om det var noen grunn til ikke rekvirere, siden dette har skjedd mange ganger før at legen er treg med akkurat denne medisinen. Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også, så de skal lite til før verden faller sammen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan si til legen så dette ikke skjer hver 40 dag, da jeg bruker lang tid på å stable meg på bena igjen Du kan skrive ned hva du må huske å si. For eksempel kan du starte med at dagens system ikke fungerer, og du jevnlig ender opp med uplanlagte pauser i medisineringen. Skriv gjerne med egne ord hvilke konsekvenser det økte symptomtrykket får for din fungering. 1. spørsmål er om det er nødvendig med legekonsultasjon hver gang. Hva er begrunnelsen? Skal medisinen vurderes hver gang? Legen kan jo se hvor mye medisin du har tatt ut, og bekrefte at du er i ferd med å gå tom, før han eventuelt fornyer resepten via reseptfornyelsesfunksjonen. Om konsultasjon er nødvendig, blir 2. spørsmål om den timen kan settes opp før du går fra inneværende time. Hvis du trenger ny resept og time hver 40. dag, bør du vite når du går fra legetimen når neste time skal være. Den bør helst være i noenlunde god tid før du går tom, så det fortsatt er tid til å ordne opp om noe skjærer seg og timen ikke blir avholdt som planlagt. Jeg håper du får forståelse for at rutinene må endres, for det er ikke holdbart at du skal gå og være usikker på om fornyingen kommer hver gang resepten er tom. Bare usikkerheten rundt tilgang på behandling kan gi økte symptomer, selv når medisinen kommer tidsnok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #50 Del Skrevet 9. november 2024 Du bør også få for 3 måneder i gangen. Både fordi medisinen er dyr og man for 3 måneder betaler maks 520 kr i egenandel så fremt det er resept fra samme lege på samme dato, og fordi det er så mye mangelsituasjoner at du stadig må fornye. Å ta ut hver måned koster mye mer enn å ta ut for 3 måneder samtidig, på grunn av maksgrensa på 520 kr. Anonymkode: 4f783...513 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #51 Del Skrevet 9. november 2024 Du skal jo fornye på forny min resept. E konslutasjon tar det lenger tid å få svar på. Og det kan ha blitt en glipp at de har glemnt deg, eller at det er vært en system bug. Det kan skje. Har en mann som er lege, og det skjer at systemene der som alle andre steder feiler. Da tar man turen innom eller så ringer en resepsjonen. Ikke helfo , kongen og Støre Anonymkode: 4a09d...faa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #52 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Poenget mitt er at det er lettere for ts å løse det før hun går tom for medisiner. Nå har hun gått tom og før hun gikk tom var det kontakt med svært mange instanser som ikke kan hjelpe henne. Anonymkode: e10e2...47c Har du ADHD og eller jobber på et legekontor siden du har svar på alt? Jeg vil anta at legen kjenner denne pasienten og vet hva hun sliter med. Jeg antar at leger er så professjonelle at det behandler pasienter etter hva de har for sykdommer og symptomer . Dermed så burde du la være med de nedrige kommentarene dine! Det finnes så ufattelige mange eksperter her på KG som tror de vet fasiten på det meste . I virkeligheten så har de ingen erfaring med de lidelsene de uttaler seg om, mens de derimot lenge har hatt en irritasjon mot desse ulike gruppene av pasienter , gjerne de med psykiske lidelser. Du bør bare la være å komme med flere (u)råd. Anonymkode: c3c75...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #53 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du raser ford du har ventet i 9 dager på e-konsultasjon? Du vet jo ikke en gang om legekontoret faktisk er innom og sjekker disse. Hos oss er det slik at legekontoret har den funksjonen i Helse Noreg, men hos oss kommer det an på legen, min forrige fastlege sendte meg brev i Helse Norge, mens nåværande (samme legekontor) sender meldinger i Pasientsky. En gang jeg testet funksjonen i HelseNorge fikk jeg ikke svar etter en dag, så bestemte jeg for å ringe inn. Da ble det ordnet og de hadde ikke sett meldingen i Helse Norge. Dagen etterpå fikk jeg svar på konsultasjonen fra en annen lege som ikke var fastlegen min om hun så at jeg hadde fått ordnet forespørselen min. Spurte sekretærene om det gikk an å sende inn der og det virket som de foretrakk at man ringte. Så i stedet for å rase, hva med å være proaktiv og ringe legekontoret og spørre om når du får svar/at du trenger fornying. Er iallfall helt tullete å rasende ringe mange instanser med en problemstilling som slettes ikke er noe å plage dem med. Skjønner at det er kjipt å gått uten Ritalin i 4 dager, men når du tar kontakt på e-konsultasjon 5 dager før du er tom for siste tabletten, da er du lovlig seint ute. RING legekontoret minst en uke før du er tom. så er du sikker på å ikke gå tom. Anonymkode: ab3f3...b75 Etter det jeg leser så skjønner du IKKE hvordan det er å gå uten Ritalin i 5 dager nei! TS har ADHD , og de som har litt peiling vet at en glemmer og glemmer , og bli lett avsporet. Sånn er det bare. Så vidt jeg husker så hadde TS ventet på svar i flere dager. Like lenge som hun har vært uten medisin. Det er totalt uinteressant å høre hvordan det rare legekontoret ditt fungerer. Det som er vesentlig her er at folk blir behandlet ulikt fra legekontor til legekontor . Vi har alle samme rettigheter , og de er til for å bli benyttet ! Anonymkode: c3c75...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #54 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men du VET IKKE hva som er situasjonen til TS, og hva slags symptomer som er lettere eller ikke! Noen har fortsatt store problemer med struktur selv på medisiner, så hvorfor må du fortsette å terpe på dette? Anonymkode: 4083b...361 Fordi du skriver som om du vet at det jeg skriver er feil. Det vet du ikke. Du vet ikke mer om ts sin effekt av medisiner. Det må være lov til å være uenig med deg. Jeg mener at det er lettere for ts å løse dette før hun går tom for medisin. At du mener noe annet betyr ikke at min mening er mindre reell. Jeg kommer ikke til å endre mening og jeg kommer ikke til å svare deg noe mer. Anonymkode: e10e2...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. november 2024 #55 Del Skrevet 9. november 2024 Pindus skrev (7 timer siden): Nå er det 9 dager siden jeg la inn en e konsultasjon om at jeg trener å fornye Ritalin. På onsdag var jeg tom, nå har jeg gått 4 dager uten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ringt helfo, fylkesmannen, legevakten, legekontoret har lagt igjen purring 2 dager på rad. Og her sitter jeg, klarer ikke konsentrere meg om en you tube video engang. Jeg er så sint, kjenner raseriet, må tvinge det ned. Finnes det ingen rettigheter på daglig medisin? Beklager surret men jeg har adhd Kan du ikke bruke HelseNorge, logge inn der og klikke på "Forny resept"? Da går det elektronisk melding til legekontoret, og de behandler slike henvendelser fortløpende. Jeg sender inn alle mine forespørsler om reseptfornyelser via HelseNorge. Har app på mobilen, men man kan logge på via pc også. F.eks. sist var i går. La inn reseptfornyelse-forespørsel klokka 12, og kl 16.10 var den inne. Bare å gå bort på apoteket og hente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #56 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde gått innom legekontoret og bedt om akuttime allerede 2-3 dager med manglende tilbakemelding. Anonymkode: 60da5...309 Haha, som om noen får akuttime for dette 🤣 Anonymkode: bfdc5...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #57 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi du skriver som om du vet at det jeg skriver er feil. Det vet du ikke. Du vet ikke mer om ts sin effekt av medisiner. Det må være lov til å være uenig med deg. Jeg mener at det er lettere for ts å løse dette før hun går tom for medisin. At du mener noe annet betyr ikke at min mening er mindre reell. Jeg kommer ikke til å endre mening og jeg kommer ikke til å svare deg noe mer. Anonymkode: e10e2...47c Men herregud da, får du dopamin av å krangle og kverulere? Du kan ikke mene noe som helst om det ville vært lettere for TS, fordi du aner ikke på hvilke områder medisinen har hatt effekt. Jeg har selv ADHD, og kjenner mange med ADHD. INGEN responderer likt på medisiner, og flere har fortsatt utpreget problemer med struktur og glemmer hva de gjorde for 1 minutt siden. Så slutt med det forbanna tullet å gi TS skyllebøtter for "å skulle ha visst bedre", og finn på noe bedre å gjøre. Anonymkode: 4083b...361 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #58 Del Skrevet 9. november 2024 Million skrev (1 time siden): Kan du ikke bruke HelseNorge, logge inn der og klikke på "Forny resept"? Da går det elektronisk melding til legekontoret, og de behandler slike henvendelser fortløpende. Jeg sender inn alle mine forespørsler om reseptfornyelser via HelseNorge. Har app på mobilen, men man kan logge på via pc også. F.eks. sist var i går. La inn reseptfornyelse-forespørsel klokka 12, og kl 16.10 var den inne. Bare å gå bort på apoteket og hente. Det er ikke alle som har denne muligheten. Når jeg trykker på dette valget får jeg beskjed om at beklager, legekontoret ditt tilbyr ikke denne løsningen, selv om man kan sende dem melding der inne. Anonymkode: ab3f3...b75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #59 Del Skrevet 9. november 2024 Til info ts så er det mer ryddig å melde fra til kommunelegen, som har "ansvar" for fastlegene i kommunen og direkte oppfølging. Anonymkode: e0818...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 9. november 2024 #60 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man skulle jo tro legevaktslege kunne fornye en resept (eller i alle fall legge inn en resept på en ukes forbruk for eksempel) når det er så krise? Hva sier de er grunnen til at de ikke kan gjøre det? Anonymkode: 5df98...aba Legevaktslege kan IKKE skrive ut ADHD-medisin. ADHD-medisin kan kun startes opp av spesialist (primært psykiater), når man er nådd stabil dose og avsluttes i spesialisthelsetjenesten overføres foreskrivingen til fastlegen, og i utgangspunktet er det da kun fastlege som kan/skal fornye. Inntil for få år siden måtte selv fastlegen ha spesifikk tillatelse for hver pasient fra helsemyndighetene, er altså blitt myket opp, men legevakt kan ikke skrive ut adhd-medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå