Gå til innhold

Nær familie som kjøper gaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 14.42):

Jeg tenker man takket for gaver og ikke sier så mye

Anonymkode: c3d01...420

Tenker jeg også. Husker jeg kjøpte en leke i plast fra Babyshop for mange år siden i bursdagsgave til datteren til en venninne. Fikk en SMS dagen etter om jeg ikke kunne bytte den til noe annet, fordi hun ville ikke at datteren skulle leke med plast-leker. Har ikke kjøpt noe mer til henne. Og jeg sa at om du ønsker å bytte den, så får du gjøre det selv 😅 

Anonymkode: 804ac...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det som ikke er bra er at etterspørsel etter fraktfly har doblet seg på kort tid. At fly er det som forurenser mest i hele verden. Samt økte priser på fly. 

Helt supert 😆

Anonymkode: 59f67...87b

Er for gammel til å bty meg om slikt. Bygging av fly er jo bra for de som jobber i flyfabrikkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (23 minutter siden):

Er for gammel til å bty meg om slikt. Bygging av fly er jo bra for de som jobber i flyfabrikkene.

Da setter du lite pris på verden og det den består av. Det høres jo litt stusselig og trist ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (44 minutter siden):

Det at folk sier de er for gamle til å bry seg som verden videre for barnebarn og deres barn, vitner om at de ikke har vært noe bra menneske før i livet heller. Veldig uintelligent.

Anonymkode: 4b1db...673

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det har jeg ingen problemer med. Men selv avstår jeg å de fleste jeg kjenner fra temu. Det handler om miljøavtrykk.  

Om nille bestiller inn piperensere til alle sine butikker kommer alle eskene med samme fly. La oss si at det er 100 pk i en eske og 30 esker. 

Om alle kunder som vil ha en pakke piperensere kjøper på temu blir det 100x30 flyreiser.  3000 fly bare for noen piperensere.  

Det er fullstendig irrelevant hvilket firma som står bak leveransen, enten så er det med fly eller så er det ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (23 minutter siden):

Det er fullstendig irrelevant hvilket firma som står bak leveransen, enten så er det med fly eller så er det ikke det. 

Selvsagt er det ikke irrelevant om en eske med 10 pk vare sendes med ett fly til butikken og havner hos en kunde mot at hver kunde handler samme vare på forskjellige dager og det sendes 1 pk vare med fly i ti dager.....

Om du mener det ikke påvirker og øker flytrafikken vør du lese deg opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. man sender jo ikke et eget fly med en eske piperensere? Det er ikke sånn Temu fungerer. Jada det er noen veldig rike amerikanske investorer som starter Temu men altså ikke så rike og dumme at forretningsmodellen går ut på å sende flest mulige fly tvers over jordkloden med færrest mulig varer?! Tvert i mot. 

Anonymkode: 6ed84...e8d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det ikke irrelevant om en eske med 10 pk vare sendes med ett fly til butikken og havner hos en kunde mot at hver kunde handler samme vare på forskjellige dager og det sendes 1 pk vare med fly i ti dager.....

Om du mener det ikke påvirker og øker flytrafikken vør du lese deg opp. 

Nei selvsagt gjør det ikke det, alle flyene som forlater Kina er stappfulle av varer, noe annet ville ha kostet dem enormt.
Er dette hva du tror skjer når du bestiller en vare?
image.thumb.jpeg.b61c520d4a002592b431421a5db0581a.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det virker som det mange ikke vet, er at Temu er amerikansk selskap? Temu har 100% amerikanske eiere. De har lagersystemet i Kina, de benytter seg av produksjon i Kina, men de er et amerikansk selskap som følger amerikanske lover for produksjon og kontroll. 

For det virker som mange her tror at Europris og Nille har mye bedre kontroll på varene sine, og det tviler jeg faktisk sterkt på. Tror du virkelig at et lite norsk selskap har bedre kvalitetskontroll enn gigantisk amerikansk selskap? 

Anonymkode: 6ed84...e8d

Nei Temu har kinesiske eiere, selv om er registert i USA så er det kinesere som startet og eier Temu

Anonymkode: 5fbbd...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catbert skrev (16 timer siden):

Her, mine damer og herrer, har vi menneskehetens undergang.

Nei menneskehetens undergang er at vi er for mange mennesker

Anonymkode: 5fbbd...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.15):

Som overskriften sier. En i nær familie kjøper utelukkende gaver fra temu. Særlig til datteren vår på 2 år. Hun har en sønn på samme alder og kjøper masse til ham derfra også. De har ikke dårlig råd så dette har ingenting med dårlig økonomi å gjøre. 

Vi ønsker ikke ting fra Temu. Både på grunn av kjemikalier men også fordi vi er opptatt av hvor lite bærekraftig tjenester som Temu er. 

Til nå har vi bare pakket bort tingene i en boks i boden og har ikke ønsket å lage noen sak ut av hvor hun kjøper gaver. Problemet er at hun etterspør gavene når hun er på besøk og datteren vår begynner å forstå mer og vil jo ha dette rælet. 

Hvordan kan vi på en respektfull måte få henne til å slutte å gi oss ting fra temu? Hun får velge selv hva hun vil gi sin familie men jeg syntes ingenting om at hun presser disse produktene på oss. 

Å la være å gi gaver til hverandre er ikke et alternativ som vil bli tatt godt imot. 

Anonymkode: 68440...748

Så grusomt, føler med dere 😭😭

Anonymkode: 8345f...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (4 timer siden):

Nei selvsagt gjør det ikke det, alle flyene som forlater Kina er stappfulle av varer, noe annet ville ha kostet dem enormt.
Er dette hva du tror skjer når du bestiller en vare?
image.thumb.jpeg.b61c520d4a002592b431421a5db0581a.jpeg

Som nevnt minst en gang tidligere så tror jeg selvfølgelig ikke det nei. 

Og dere som ikke har fått med dere hvordan disse aktører påvirker flytrafikken må lese dere opp. 

Dette blir for dumt, enkelt og greit. Går ikke å debattere når dette er nivået og kunnskapen på tema er lik null. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som nevnt minst en gang tidligere så tror jeg selvfølgelig ikke det nei. 

Og dere som ikke har fått med dere hvordan disse aktører påvirker flytrafikken må lese dere opp. 

Dette blir for dumt, enkelt og greit. Går ikke å debattere når dette er nivået og kunnskapen på tema er lik null. 

Selvsagt påvirker aktørene flytrafikken, men ditt argument var at det var bedre om Nille fraktet varer med fly en om Temu gjorde det.  Noe som vil produsere akkurat like mye forurensing, eneste måte det kunne vert forskjell er om noen sendte fly som ikke var fullastede. Noe som selvsagt ikke forekommer.

Men det er vel lettere å bare hevde kunnskapen på meddebattanter er så lav i stede for å innse at du tar fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Selvsagt påvirker aktørene flytrafikken, men ditt argument var at det var bedre om Nille fraktet varer med fly en om Temu gjorde det.  Noe som vil produsere akkurat like mye forurensing, eneste måte det kunne vert forskjell er om noen sendte fly som ikke var fullastede. Noe som selvsagt ikke forekommer.

Men det er vel lettere å bare hevde kunnskapen på meddebattanter er så lav i stede for å innse at du tar fullstendig feil.

Hele premisset er feil. Store aktører som Nille sender ikke varer med fly fra Kina, varene kommer i containere med båt. Det gir fremdeles miljøpåvirkning, men langt mindre enn fly. Det er med andre ord ingen tvil om at det fra et klimaperspektiv er langt verre at en haug privatpersoner handler fra Temu (hvor varene fraktes med fly), kontra at man går i en norsk butikk og handler.

Anonymkode: dedb6...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hele premisset er feil. Store aktører som Nille sender ikke varer med fly fra Kina, varene kommer i containere med båt. Det gir fremdeles miljøpåvirkning, men langt mindre enn fly. Det er med andre ord ingen tvil om at det fra et klimaperspektiv er langt verre at en haug privatpersoner handler fra Temu (hvor varene fraktes med fly), kontra at man går i en norsk butikk og handler.

Anonymkode: dedb6...b64

Selvsagt er det bedre for klima med frakteskip, men det var ikke argumentasjonen til den jeg svarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...