AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:50 #21 Del Skrevet søndag kl 13:50 Brunello skrev (3 minutter siden): De har mye ekstremt glorete plast-drit. Svigermor synes selvsagt at slikt er fint. Vi har en regel som sier at for hver ting hun kommer med, skal vi kaste to ting hun har gitt oss før. Europris selger nesten ingenting lagd av plast men ok. Anonymkode: 16204...51a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 13:52 #22 Del Skrevet søndag kl 13:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Europris selger nesten ingenting lagd av plast men ok. Anonymkode: 16204...51a Mulig det ikke er plast og bare ekstremt stygt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:54 #23 Del Skrevet søndag kl 13:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du noen kilder på at varer som importeres til Norge blir kontrollert for gifter? Anonymkode: 16204...51a Ja, når det kommer til tekstiler kan du søke opp "øko-tex", "GOTS", "bluesign" og lese om hva det betyr for tekstilene du kjøper. Når det kommer til leker som selges i Norge har disse lekene et varemerke. Du kan da søke opp hvert enkelt varemerke for å lese om hvordan de påser at produktene de selger er trygge. For eksempel er det enklest å da bruke nettsider som beeorganic og lekeakademiet fordi man vet at disse sidene har et økt fokus på dette. Du kan også google "økologiske leker". For eksempel kan du på lekeakademiet og beeorganic, kjøpe badeleker fra Tinti. Så da kan vi gå inn på Tinti sin side og lese om dem. Her kan du lese: https://www.tinti.eu/en/translate-to-english-qualitaet Når man leser dette, vet man at Tinti setter høye krav til produktene de selger, og man kan føle seg trygg på at de produktene er mye tryggere enn tilfeldige produkter fra Temu der det ikke er en leverandør som sørger for at produktene du kjøper er giftfrie. Det er bare et eksempel, sånn at du skjønner hvordan jeg søker når jeg kjøper leker både til egne barn og til andre sine. I tillegg kjøper jeg helst leker i tre (men man må da sjekke at malingen som er brukt er trygg) og absolutt minst mulig plast. https://www.fhi.no/nyheter/2023/norske-barn-og-ungdommer-har-mange-miljogifter-i-kroppen/ https://www.ohdearbaby.no/reduser-mengden-miljogifter-barn-utsettes-for/ Anonymkode: 025fc...5fc 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:04 #24 Del Skrevet søndag kl 14:04 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, når det kommer til tekstiler kan du søke opp "øko-tex", "GOTS", "bluesign" og lese om hva det betyr for tekstilene du kjøper. Når det kommer til leker som selges i Norge har disse lekene et varemerke. Du kan da søke opp hvert enkelt varemerke for å lese om hvordan de påser at produktene de selger er trygge. For eksempel er det enklest å da bruke nettsider som beeorganic og lekeakademiet fordi man vet at disse sidene har et økt fokus på dette. Du kan også google "økologiske leker". For eksempel kan du på lekeakademiet og beeorganic, kjøpe badeleker fra Tinti. Så da kan vi gå inn på Tinti sin side og lese om dem. Her kan du lese: https://www.tinti.eu/en/translate-to-english-qualitaet Når man leser dette, vet man at Tinti setter høye krav til produktene de selger, og man kan føle seg trygg på at de produktene er mye tryggere enn tilfeldige produkter fra Temu der det ikke er en leverandør som sørger for at produktene du kjøper er giftfrie. Det er bare et eksempel, sånn at du skjønner hvordan jeg søker når jeg kjøper leker både til egne barn og til andre sine. I tillegg kjøper jeg helst leker i tre (men man må da sjekke at malingen som er brukt er trygg) og absolutt minst mulig plast. https://www.fhi.no/nyheter/2023/norske-barn-og-ungdommer-har-mange-miljogifter-i-kroppen/ https://www.ohdearbaby.no/reduser-mengden-miljogifter-barn-utsettes-for/ Anonymkode: 025fc...5fc Jeg er klar over at du kan gå "ut av din vei" for å spesifikt kjøpe økologiske varer, poenget mitt er at det er ikke slik at for å selge ting i Norge så må de kontrolleres først. Du kan åpne en butikk og selge 30.000 forskjellige varer og ingen av de har noen gang blitt kontrollert for gifter. Europris som er nevnt over, importerer i all hovedsak varene sine fra Kina og dermed faller utenfor reglene til EU, så de blir ikke kontrollert i det hele tatt. Anonymkode: 16204...51a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:10 #25 Del Skrevet søndag kl 14:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er klar over at du kan gå "ut av din vei" for å spesifikt kjøpe økologiske varer, poenget mitt er at det er ikke slik at for å selge ting i Norge så må de kontrolleres først. Du kan åpne en butikk og selge 30.000 forskjellige varer og ingen av de har noen gang blitt kontrollert for gifter. Europris som er nevnt over, importerer i all hovedsak varene sine fra Kina og dermed faller utenfor reglene til EU, så de blir ikke kontrollert i det hele tatt. Anonymkode: 16204...51a Men hvor i all verden har jeg skrevet at alle produkter som selges i EU er trygge? Du må gjerne sitere meg direkte på hvor jeg har skrevet det. For det har jeg aldri hevdet. Så jeg forstår egentlig ikke hva du krangler på her i det hele tatt. At det finnes masse utrygge produkter i EU er ikke et argument for å gi F og kjøre på med helsefarlige produkter til barna sine fra Temu.... Anonymkode: 025fc...5fc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:12 #26 Del Skrevet søndag kl 14:12 Perine skrev (1 time siden): Temu er helt ok, og det har mange oppdaget. Nei det er ikke det. Det gjør alt annet dyrere. Anonymkode: 4b1db...673 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:16 #27 Del Skrevet søndag kl 14:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvor i all verden har jeg skrevet at alle produkter som selges i EU er trygge? Du må gjerne sitere meg direkte på hvor jeg har skrevet det. For det har jeg aldri hevdet. Så jeg forstår egentlig ikke hva du krangler på her i det hele tatt. At det finnes masse utrygge produkter i EU er ikke et argument for å gi F og kjøre på med helsefarlige produkter til barna sine fra Temu.... Anonymkode: 025fc...5fc For folk flest så er ikke valget mellom Temu og å sitte i evigheter å lese seg opp om økologiske bedrifter, men Temu og norske leketøybutikker eller butikker som Europris. Det er en ekstrem minoritet som bare handler økologisk, så poenget mitt var at det er hysterisk å svartmale Temu for så å stikke på Ringo eller Europris og kjøpe leker til barna, når de har akkurat samme nivå av kontroll for gifter som Temu. Anonymkode: 16204...51a 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet søndag kl 14:27 #28 Del Skrevet søndag kl 14:27 (endret) "Hei, tenkte på det med årets gaver til ungene. Vi ønsker å redusere antall ting, og gjør et forsøk på å starte med dette i år. I år vil vi gjerne spare opp til en x. Er dette noe dere kunne bidra med til å spleise på? Alternativt vet jeg at spesifikt denne boka/genseren/tingen er noe som hadde vært veldig fin å få. Dersom ikke holder det masse om du kunne ha gjort noe koselig sammen med barna istedet som gave. Er det noe spesielt dere tenker barnet deres har ekstra behov for som vi kan ta hensyn til? " Endret søndag kl 14:30 av Mona123 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:28 #29 Del Skrevet søndag kl 14:28 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For folk flest så er ikke valget mellom Temu og å sitte i evigheter å lese seg opp om økologiske bedrifter, men Temu og norske leketøybutikker eller butikker som Europris. Det er en ekstrem minoritet som bare handler økologisk, så poenget mitt var at det er hysterisk å svartmale Temu for så å stikke på Ringo eller Europris og kjøpe leker til barna, når de har akkurat samme nivå av kontroll for gifter som Temu. Anonymkode: 16204...51a Man trenger ikke bruke evigheter. Det går veldig fort når man har lært seg hvordan man kan finne ut av det Så mye bør ens egne og andres barn være verdt spør du meg. Denne "ekstreme minioriteten" du refererer til, blir bare større og større. Jeg opplever at de fleste rundt meg begynner å bli mer og mer opplyst om miljøgifter og hva det gjør med helsa vår, og flere og flere mennesker bryr seg om for eksempel hvilke kjøkkenredskaper de bruker, at folk heller velger stål fremfor plast i matboks og drikkeflaske, at barneservise ikke bør være i plast (jeg leste en artikkel om dette senest i dag, så det kommer masse ut i media om dette nå), og det kommer nok også til å bli mer og mer fokus på hva barnelekene inneholder, og redusere plastbruken der også. Det kan godt hende at din omgangskrets er så annerledes enn min demografisk at det du oppfatter som en ekstrem minioritet, er et ekstremt flertall i mitt liv Anonymkode: 025fc...5fc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:34 #30 Del Skrevet søndag kl 14:34 Fortelle henne at du har startet en liten bokklubb til barnet ditt og be om bøker på norsk. Ei venninne gjorde dette da hun fikk mye Temu-dritt og generelt mye dårlige gaver fra familien. nå får hun bøker på norsk, hun pakker dem inn og legger dem i postkassa, så får barnet of hun ut og henter ukens bokpakke 😊 Anonymkode: e951b...8f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:15 #31 Del Skrevet søndag kl 15:15 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.15): men også fordi vi er opptatt av hvor lite bærekraftig tjenester som Temu er. Anonymkode: 68440...748 Tror du at alt du og barnet deres eier er kortreist, håndlaget og bærekraftig? Huset deres er stappfullt av ting som er laget i land langt borte. Kan du også med hånden på hjertet si at du aldri har kjøpt noe unødvendig? Aldri malt en vegg bare fordi du var lei den gamle fargen, aldri kjøpt plagg du ikke egentlig trenger, aldri kjøpt et møbel før det du hadde fra før faktisk var utslitt? Du spiser aldri kjøtt? Aldri avocado eller andre frukter og grønnsaker som ikke dyrkes i Norge? Jeg skjønner at du er ute etter å ta Temu, men det blir bare latterlig når man selv så til de grader gir fullstendig beng i bærekraft. Du får feie for din egen dør først før du klager på andres manglende bærekraft. Anonymkode: 372fe...c21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:40 #32 Del Skrevet søndag kl 21:40 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 13.32): Hva i all verden er galt med europris? De har da både merkevarer og ikke Anonymkode: 63b87...281 Men trenger du en kremvisperen fra Europris i julegave? En smoothiemaskin for en person når det er en familie på 4? Trenger barna dine utallige kosebamser, vesker, leker, og annet ræl fra Europris, bare for gøy? Man kan finne mye ræl også på Europris, hvis man bare ønsker. Anonymkode: 6ed84...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:49 #33 Del Skrevet søndag kl 23:49 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror du at alt du og barnet deres eier er kortreist, håndlaget og bærekraftig? Huset deres er stappfullt av ting som er laget i land langt borte. Kan du også med hånden på hjertet si at du aldri har kjøpt noe unødvendig? Aldri malt en vegg bare fordi du var lei den gamle fargen, aldri kjøpt plagg du ikke egentlig trenger, aldri kjøpt et møbel før det du hadde fra før faktisk var utslitt? Du spiser aldri kjøtt? Aldri avocado eller andre frukter og grønnsaker som ikke dyrkes i Norge? Jeg skjønner at du er ute etter å ta Temu, men det blir bare latterlig når man selv så til de grader gir fullstendig beng i bærekraft. Du får feie for din egen dør først før du klager på andres manglende bærekraft. Anonymkode: 372fe...c21 Jeg lurer på hva du egentlig ønsker å oppnå med slikt oppgulp som dette? Leser du gjennom hva du faktisk skriver før du spyr ut dritt? Anonymkode: 68440...748 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 01:19 #34 Del Skrevet mandag kl 01:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror du at alt du og barnet deres eier er kortreist, håndlaget og bærekraftig? Huset deres er stappfullt av ting som er laget i land langt borte. Kan du også med hånden på hjertet si at du aldri har kjøpt noe unødvendig? Aldri malt en vegg bare fordi du var lei den gamle fargen, aldri kjøpt plagg du ikke egentlig trenger, aldri kjøpt et møbel før det du hadde fra før faktisk var utslitt? Du spiser aldri kjøtt? Aldri avocado eller andre frukter og grønnsaker som ikke dyrkes i Norge? Jeg skjønner at du er ute etter å ta Temu, men det blir bare latterlig når man selv så til de grader gir fullstendig beng i bærekraft. Du får feie for din egen dør først før du klager på andres manglende bærekraft. Anonymkode: 372fe...c21 Jeg er helt enig med deg. Jeg skal kjøpe julegaver til en organisasjon og i den anledning opprettet en tråd her for en tid tilbake. Jeg spurte om tips til hva man kunne kjøpe til barn på Temu. Nettopp fordi at folk sier det er så farlig så ønsket jeg tips til hva som ble ansett som trygt. Jeg fikk så mye tyn i den tråden at jeg bare droppet det. Fikk beskjed om at jeg ikke gjorde noen god gjerning ved og handle der, og det var bedre å heller kjøpe et par dyrere gaver fra Norsk butikk enn mange billige fra temu, og hvis jeg ikke hadde råd til det så gjorde jeg alle en tjeneste ved å ikke kjøpe noe. Vel, si det til de barna fra krigsutsatte områder som vi sender til. Si til de barna som har mistet all familie og ikke eier noen ting at de ikke får noe til jul i år, fordi det sitter noen navlebeskuende besserwissere i Norge som mener at de kun må få bærekraftige treleker, eller overprisede leker fra Norge som folk ikke har råd til å gi dem. . . Jeg kommer selvfølgelig fortsatt til å handle til dem altså men, jeg gidder ikke høre på folk som skal prøve å gi meg formaninger om temu igjen. Anonymkode: 92597...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 01:19 #35 Del Skrevet mandag kl 01:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på hva du egentlig ønsker å oppnå med slikt oppgulp som dette? Leser du gjennom hva du faktisk skriver før du spyr ut dritt? Anonymkode: 68440...748 Du kunne jo kanskje svart på spørsmålet? Anonymkode: 92597...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:40 #36 Del Skrevet mandag kl 04:40 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.15): Å la være å gi gaver til hverandre er ikke et alternativ som vil bli tatt godt imot. Anonymkode: 68440...748 Drit i hvordan det blir mottatt. Anonymkode: 2372c...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:11 #37 Del Skrevet mandag kl 05:11 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.32): Samme med besteforeldre hos oss, kjøper stadig noe tull. Og før Temu var det deverse lugubre Instagram butikker, og før det Wish, og enda før det Europris. «Det er bare for gøy». Noe kaster vi rett ut når barna ennå ikke har sett eller glemt at de fikk, dette gjelder smykker eller ting som f.eks slike myke klemmeleker. Klær og ting i hard plass går det an å vaske går jo an å bruke men ofte så dårlig kvalitet at de går fort ut av bruk og kastes uansett . Ingen heldigvis etterspør ting i ettertid, alle parter glemmer. ps jeg shopper selv en del på eBay og AliExpress. Absolutt ikke imot, finner stadig gode ting. Men akkurat slike apper som Temu og Wish, man kan sikkert finne noe brukendes der men det besteforeldre kjøper er bare tull. Anonymkode: 6ed84...e8d Ebay og aliexpress er myebedre. Så fornuftig du er. Døde av latter. Anonymkode: 6044a...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:04 #38 Del Skrevet mandag kl 06:04 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men trenger du en kremvisperen fra Europris i julegave? En smoothiemaskin for en person når det er en familie på 4? Trenger barna dine utallige kosebamser, vesker, leker, og annet ræl fra Europris, bare for gøy? Man kan finne mye ræl også på Europris, hvis man bare ønsker. Anonymkode: 6ed84...e8d Men herlighet nå var det ikke det var snakk om, det var snakk om barn som får gaver derfra , det er ikke tæl bare fordi det er kjøpt på europris Anonymkode: 63b87...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:05 #39 Del Skrevet mandag kl 06:05 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er helt enig med deg. Jeg skal kjøpe julegaver til en organisasjon og i den anledning opprettet en tråd her for en tid tilbake. Jeg spurte om tips til hva man kunne kjøpe til barn på Temu. Nettopp fordi at folk sier det er så farlig så ønsket jeg tips til hva som ble ansett som trygt. Jeg fikk så mye tyn i den tråden at jeg bare droppet det. Fikk beskjed om at jeg ikke gjorde noen god gjerning ved og handle der, og det var bedre å heller kjøpe et par dyrere gaver fra Norsk butikk enn mange billige fra temu, og hvis jeg ikke hadde råd til det så gjorde jeg alle en tjeneste ved å ikke kjøpe noe. Vel, si det til de barna fra krigsutsatte områder som vi sender til. Si til de barna som har mistet all familie og ikke eier noen ting at de ikke får noe til jul i år, fordi det sitter noen navlebeskuende besserwissere i Norge som mener at de kun må få bærekraftige treleker, eller overprisede leker fra Norge som folk ikke har råd til å gi dem. . . Jeg kommer selvfølgelig fortsatt til å handle til dem altså men, jeg gidder ikke høre på folk som skal prøve å gi meg formaninger om temu igjen. Anonymkode: 92597...f77 En herlighet , at man er fattig betyr ikke at man trenger å få dritt, se heller etter tilbud her i Norge da vel Anonymkode: 63b87...281 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet mandag kl 06:09 #40 Del Skrevet mandag kl 06:09 Si at barna har nok leker, og ønsker seg bøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå