Gå til innhold

Nær familie som kjøper gaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må være tydelig ts. 

Selv har vi informert alle om at vi ikke ønsker noe vi ikke virkelig trenger. Vi ønsker gaver som kan brukes opp. Hobbyutstyr,  maling, matvarer, kaker, klær, spill og bøker. 

Vi ønsker ikke fylle huset med masse rart. 

Barn leker bedre med 8 leker enn 12 leker. Bare se på fjordland reklamen. Har du for mye blir man apatisk og overveldet. Det ønsker jeg ikke for hverken meg selv eller barna. 

Anonymkode: 59f67...87b

Er det greit hvis hobbysakene kommer fra temu?

Anonymkode: 3b083...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som forsvarer temu er sikkert også for barnearbeid, slavearbeid osv. Så lenge det er billig for dem.

Anonymkode: 46902...780

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 14.43):

Dette er bare tull. Les deg opp om ulike sertifiseringer leker og tekstiler kan ha som gjør at du kan være trygg på at produktene er trygge for barna dine, så slipper du å spre feilinformasjon. 

Anonymkode: 025fc...5fc

Nå har man etter tusen Temu-tråder enda ikke klart å vise til én link som forteller at andre varer fra de samme fabrikkene som selges for ti ganger så mye er sertifisert og godkjent. Det eneste halmstrået man har er at EU skal granske nettstedet til Temu for å se om det oppfyller en "digital act".

Hvorfor er det så vanskelig å snakke sant?

Og hvorfor beskylde andre for løgn når det åpenbart er du som er på jordet?

Anonymkode: ffc41...9eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bestemme hvor gaver fra andre skal komme fra. De kjøper hvor de vil.

Anonymkode: 893fa...8d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke bestemme hvor gaver fra andre skal komme fra. De kjøper hvor de vil.

Anonymkode: 893fa...8d1

Men man kan bestemme om man vil ta imot gaver, eller om man ikke ønsker å ta imot. Jeg tar ikke imot gaver fra Temu, jeg tar ikke imot utslitte klær, og jeg tar ikke imot bittesmå perler til barn under 3 år.  

Du tar vel heller ikke imot søppel, bare fordi noen andre syntes det er en ok gave å gi?

Anonymkode: 315d5...9e1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De som forsvarer temu er sikkert også for barnearbeid, slavearbeid osv. Så lenge det er billig for dem.

Vi er i hvertfall ikke så dobbeltmoralistiske og fine på det at vi støtter barnearbeid og slaveri så lenge varene er dyrere og fremstår med "kvalitet".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt med denne propagandaen. Varer på feks Ikea er også produsert i Kina. og iPlone og masse mer. Synd at Norge har lagt ner all industri men slik er det.

Anonymkode: f20c8...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 13.59):

Du får lage en bestillingsliste på gavene da siden du ikke liker noe av det du får. Snakker om å være borskjemt og kravstor.

Fanatisme er slitsomt.

Anonymkode: 47ca2...243

man er ikke bortskjemt og kravstor om man vil ha seg frabedt å få helseskadelig og miljøskadelig ræl til ungen sin. Hadde du vært takknemlig og blid om noen ga ungen din en pakke med glasskår eller kokain? 

Anonymkode: 89e66...1bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare si til henne at dere ikke vil ha sånt i hus, og at det er helt ok om hun da ikke ønsker å gi noe.

Vi sa i fra til alle i familien at vi ikke vil ha plastleker, polyester/akryl eller annet «ræl». De synes vi er litt sære, men har respektert det, og med tiden har de blitt mer og mer enige med oss.

Anonymkode: 89e66...1bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at dere ønsker kun ting som enkelt kan byttes i butikk.

Anonymkode: 9d5f2...cbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 14.36):

Temu er fantastisk. Om det er bærekraftig eller ikke driter jeg i så lenge det er billig. 

Anonymkode: 6663e...035

Her, mine damer og herrer, har vi menneskehetens undergang.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Challenge:

Jeg står på Coop obs og skal kjøpe drikkeflaske til 5-åringen. På noen står det "Fri for BPA, ftalater". På noen står det ingenting. På den fine Peppa Gris-flasken står det "400ml Vaskes for hånd. Passer for barn 1+"

Hvilken garanti har jeg for at denne er noe som helst tryggere enn hva som helst av drikkeflasker på Temu? Hvordan kan jeg lett avgjøre det i butikken?

Når jeg har fått et konkret og faktabasert svar*) på dette kan vi gå videre i diskusjonen. 

*) Generelt dilldall om EU-regler er helt irrelevant i denne settingen, så det kan man spare seg for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.18):

Jeg bil bare påpeke at mye av det dere kjøper fra Europris og lekebutikker er nøyaktig like lite bærekraftig.

Dette er jo ikke sant. Det selges færre gjenstander gjennom Europris fordi de er dyrere. Den lave prisen, pga den lave kvaliteten og potensielt helseskadelige innholdet, gjør at det er mindre bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Challenge:

Jeg står på Coop obs og skal kjøpe drikkeflaske til 5-åringen. På noen står det "Fri for BPA, ftalater". På noen står det ingenting. På den fine Peppa Gris-flasken står det "400ml Vaskes for hånd. Passer for barn 1+"

Hvilken garanti har jeg for at denne er noe som helst tryggere enn hva som helst av drikkeflasker på Temu? Hvordan kan jeg lett avgjøre det i butikken?

Når jeg har fått et konkret og faktabasert svar*) på dette kan vi gå videre i diskusjonen. 

*) Generelt dilldall om EU-regler er helt irrelevant i denne settingen, så det kan man spare seg for.

Kjøp den som er garantert fri for ting, fremfor de som ikke har info.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catbert skrev (1 time siden):

Her, mine damer og herrer, har vi menneskehetens undergang.

Intet mindre. Ts får enten si at hun vil slutte med gaver eller la folk gi det de vil/ har økonomi til

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.15):

Som overskriften sier. En i nær familie kjøper utelukkende gaver fra temu. Særlig til datteren vår på 2 år. Hun har en sønn på samme alder og kjøper masse til ham derfra også. De har ikke dårlig råd så dette har ingenting med dårlig økonomi å gjøre. 

Vi ønsker ikke ting fra Temu. Både på grunn av kjemikalier men også fordi vi er opptatt av hvor lite bærekraftig tjenester som Temu er. 

Til nå har vi bare pakket bort tingene i en boks i boden og har ikke ønsket å lage noen sak ut av hvor hun kjøper gaver. Problemet er at hun etterspør gavene når hun er på besøk og datteren vår begynner å forstå mer og vil jo ha dette rælet. 

Hvordan kan vi på en respektfull måte få henne til å slutte å gi oss ting fra temu? Hun får velge selv hva hun vil gi sin familie men jeg syntes ingenting om at hun presser disse produktene på oss. 

Å la være å gi gaver til hverandre er ikke et alternativ som vil bli tatt godt imot. 

Anonymkode: 68440...748

Min tips! Lag ønske liste med barnet, og send den. Hun ønsker seg pyjamas ifra Cubus. Eller denne fine leken ifra Lekebutikken. Kanskje et årskort på lekeland. Finn ting som ikke finnes på temu 😅😆

Anonymkode: df0b9...12a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reign skrev (1 minutt siden):

Og det burde si seg selv egentlig.

Anonymkode: 4b1db...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (5 minutter siden):

Det var ikke svar på spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det mange ikke vet, er at Temu er amerikansk selskap? Temu har 100% amerikanske eiere. De har lagersystemet i Kina, de benytter seg av produksjon i Kina, men de er et amerikansk selskap som følger amerikanske lover for produksjon og kontroll. 

For det virker som mange her tror at Europris og Nille har mye bedre kontroll på varene sine, og det tviler jeg faktisk sterkt på. Tror du virkelig at et lite norsk selskap har bedre kvalitetskontroll enn gigantisk amerikansk selskap? 

Anonymkode: 6ed84...e8d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnearbeid er nok ikke et problem i Kina, der alt produksjon til Temu ligger. Så det argumentet utgår. I siste 40 år har Kina hatt ett barnspolitikk, de har sluttet med det men det er fortsatt svært lite antall barn i Kina, i prosentvis til voksne. 

på en annen side, velstand til Kina har vokst så pass i siste 20-30 år, at snittlønn til kinesiske arbeidere er nå høyre enn mange andre land, land som f.eks. Russland eller Malaysia, eller Brasil. Virker som mange her tror at Kina er et billigst produksjonsland? Absolutt ikke sant lengre.  

Anonymkode: 6ed84...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...