Gå til innhold

Hvor mye sparepenger hadde du brukt på hunden din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I den alderen hun er nå, så hadde jeg ikke brukt mye. Ikke for at jeg ikke kan, men hun er 13 år, og har gikt. Hun får sprøyte hver måned, men det blir ikke mer enn det. Men så lenge hun har det bra og virker fornøyd. 

Så tenker jeg at dette er et sånn gal- kattedame spørsmål. Jeg har ungdommer som  trenger hjelp osv, og jeg bruker jo ikke hundretusen på hunden. 

Anonymkode: 7cc00...99c

Ja tenk at noen er så gale at de vil gjøre alt dyret sitt…

Anonymkode: b00c9...fcf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noe sånt ja. Jeg hadde ikke satt meg og barna i en varig økonomisk utrygghet for å redde en som lever såpass kort tid som en hund. Jeg har ca 45 000 kr på sparekonto, og jeg føler det er sårbart nok. 

Anonymkode: 134ad...980

Da håper jeg du i hvert fall er ansvarsfull nok og heller prøve å plassere hunden enn å avlive fordi du ikke gidder å bruke penger på hunden til tross for at det er du som har tatt på deg ansvaret for et annet levende vesen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt så lenge det faktisk er behandling som gjør at han har en god livskvalitet. 
Ville aldri utsatt han for usikker behandling som ville gitt han masse bivirkninger og evt smerter. 

Anonymkode: 6eb15...488

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 0 og 10 000 basert på hva som er galt og prognosene. Angrer som en hund på at vi kjøpte oss hund… jeg står i det, bikkja får det den trenger og barna og mannen er glade i den. Jeg misliker den like mye som da vi skaffa den og skal ALDRI ha hund igjen. Den er forsikret og har vel ikke mer enn 4-5 år igjen om vi følger rasens levealder.

Anonymkode: 0f36b...991

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mellom 0 og 10 000 basert på hva som er galt og prognosene. Angrer som en hund på at vi kjøpte oss hund… jeg står i det, bikkja får det den trenger og barna og mannen er glade i den. Jeg misliker den like mye som da vi skaffa den og skal ALDRI ha hund igjen. Den er forsikret og har vel ikke mer enn 4-5 år igjen om vi følger rasens levealder.

Anonymkode: 0f36b...991

Hva er det du ikke liker ved den? 

Anonymkode: 9f4f5...b36

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Er hunden ellers frisk og relativt ung, og behandlingen med stor sikkerhet løser problemet, så kunne jeg brukt mye. 

Er hunden eldre, kanskje har et problem fra før og/eller det bare er 50/50 for å overleve/bli bedre, så måtte jeg tatt noen vurderinger. 

Ville også hørt hva dyrlegen tenkte.

Anonymkode: f98eb...d2a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 17.42):

Det er vel en vurderingsak. En hund på 13 år (og som har gikt) lar man ikke gå gjennom masse blodprøver og andre tester, fordi man på død og liv (no pun intended) skal holde liv i hunden lengst mulig. 

Jeg har selv en hund på 14 år. Og jeg vet jeg hadde ikke utsatt han for det samme. Da hadde jeg snakket med dyrlegen om råd og evt. avlivet. Man holder ikke liv i dyr som har det vondt, p.g.a sin egen stahet. Tenk nå heller på velferden til dyret, framfor sine egen egoisme. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde brukt maks 10K.

De pengene jeg sparer opp skal ikke gå til å kjøpe meg mer egoistisk tid med dyr som har vesentlig kortere levetid enn meg. Jeg hadde maxet ut det forsikringen dekker og holder ikke det, så blir det avliving.

Anonymkode: 0205b...dde

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15K er maks hos meg på dyr. Blir det over det så blir det avliving dessverre. 

Gjelder både katt og hund. 

Anonymkode: b0dc3...974

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Det er vel en vurderingsak. En hund på 13 år (og som har gikt) lar man ikke gå gjennom masse blodprøver og andre tester, fordi man på død og liv (no pun intended) skal holde liv i hunden lengst mulig. 

Jeg har selv en hund på 14 år. Og jeg vet jeg hadde ikke utsatt han for det samme. Da hadde jeg snakket med dyrlegen om råd og evt. avlivet. Man holder ikke liv i dyr som har det vondt, p.g.a sin egen stahet. Tenk nå heller på velferden til dyret, framfor sine egen egoisme. 

Nå er det jo selvsagt snakk om å gjøre alt dyret sitt om prognosene er bra. Det er jo det som er utgangspunktet i hovedinnlegget .Og jeg har ikke sagt noe som helst at jeg skal holde et dyr i livet for min egen stahet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo selvsagt snakk om å gjøre alt dyret sitt om prognosene er bra. Det er jo det som er utgangspunktet i hovedinnlegget .Og jeg har ikke sagt noe som helst at jeg skal holde et dyr i livet for min egen stahet.

Vedkommende du siterte har en hund på 13 år. Da skulle du heller sitert hovedinnlegget 😊 Da hadde det blitt mer riktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanskelig spørsmål. At hunden "blir bedre" er for meg ikke godt nok når det kommer til å bruke mye penger. Hadde jeg visst med 100% sikkerhet at hunden hadde blitt helt bra, og at den ikke hadde høy alder, så kunne jeg spyttet i en del. Kanskje opp mot 30 000,-. Men jeg hadde ikke brukt så mye penger for "bli bedre". For du vet ikke hvor vondt hunden har, selv om tilsynelatende alt skal være greit for deg. En hund har uansett veldig begrenset levetid, og det hadde vært trasig å bruke mye penger på en hund som kan dø innen 1-5 år. 

Anonymkode: 5ea8f...0a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt det jeg kunne. En hund er for meg en person, den er noe, den har sine meninger, den har vilje, den har en liten hjerne som tenker, og jeg blir altfor glade i dem. 

Anonymkode: d066b...5ad

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (1 time siden):

Vedkommende du siterte har en hund på 13 år. Da skulle du heller sitert hovedinnlegget 😊 Da hadde det blitt mer riktig. 

Kontekst er en fin ting. Jeg svarte som jeg svarte fordi vedkommende kom med en slengbemerkning som jeg reagerte på. Så jo min kommentar passet helt fint til det innlegget jeg siterte. Og jeg har også svart på hovedinnlegget, men om jeg så ikke hadde gjort det så er det ikke opp til deg å bestemme hva jeg skal svare og hvor jeg skal svare.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kontekst er en fin ting. Jeg svarte som jeg svarte fordi vedkommende kom med en slengbemerkning som jeg reagerte på. Så jo min kommentar passet helt fint til det innlegget jeg siterte. Og jeg har også svart på hovedinnlegget, men om jeg så ikke hadde gjort det så er det ikke opp til deg å bestemme hva jeg skal svare og hvor jeg skal svare.

Det er helt umulig å holde oversikt på hva du har svart på og ikke, når du skriver som Anonym bruker. 

Men samma det, gidder ikke spore av diskusjonen mer på dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 17.42):

Det er vel gjerne et tegn på at de ikke har annet i livet, eventuelt mangler sunn fornuft. Og da får man håpe at de ikke har så mye annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel gjerne et tegn på at de ikke har annet i livet, eventuelt mangler sunn fornuft. Og da får man håpe at de ikke har så mye annet.

Moden respons…

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 timer siden):

Det er helt umulig å holde oversikt på hva du har svart på og ikke, når du skriver som Anonym bruker. 

Men samma det, gidder ikke spore av diskusjonen mer på dette. 

Da får du bare la være  å svare på anonyme kommentarer da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er et vanskelig spørsmål. At hunden "blir bedre" er for meg ikke godt nok når det kommer til å bruke mye penger. Hadde jeg visst med 100% sikkerhet at hunden hadde blitt helt bra, og at den ikke hadde høy alder, så kunne jeg spyttet i en del. Kanskje opp mot 30 000,-. Men jeg hadde ikke brukt så mye penger for "bli bedre". For du vet ikke hvor vondt hunden har, selv om tilsynelatende alt skal være greit for deg. En hund har uansett veldig begrenset levetid, og det hadde vært trasig å bruke mye penger på en hund som kan dø innen 1-5 år. 

Anonymkode: 5ea8f...0a7

30 000,- holder knapt til utredning hvis det f.eks er nødvendig med CT eller MR, så kommer behandling i tillegg. Du har jo et helt urealistisk syn på hva det koster å ha dyr, håper virkelig hunden din aldri blir syk.

Anonymkode: 7df5a...1d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...