Bollemy Skrevet 9. november #1 Del Skrevet 9. november Hei! Ble nylig mor for første gang, og med det nye tilskuddet innså jeg at jeg må passe på helsen min og ta en livsstilsendring. Hvis jeg skal være et forbilde for barnet mitt. I all skam så veier jeg 107 kg på 164 cm.. Jeg har gått ned kiloene som jeg fikk under graviditeten, så jeg tilbake der jeg startet. Jeg leste at barnevognsturer ikke er nok trening, og når jeg går med barnevogn prøver jeg å gå minst 3 km. Vi har både oppoverbakke, nedover og flatmark å gå på. Så operer på ulikt terreng. Folk sier at når du ammer så forbrenner du ish 500 kcal mer i løpet av dagen, og når jeg ble gravid veide jeg 109 kg. Så har gått ned 2 kg ned fra startvekten, men er det 2 kg som kommer av at jeg forbrenner mer via amming? Eller er det bra med de få turene jeg har? Lurer bare fælt på om jeg skal planlegge styrkeøkter hjemme? Samtidig er jeg redd for å starte for hardt med diverse trening, og om jeg skal holde meg til gåtur? Ekstremt rotete innlegg, men trenger bare tips til trening for å kunne opprettholde en god livsstilsendring. Vet ikke om det er relevant, men per dags dato kan jeg ikke dra på treningssenter pga barnet, og jeg er 20’årene (nærmere 30 enn 20) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Del Skrevet 9. november Turene er bra, men uansett hvor langt du går så hjelper det ikke hvis du tusler i rolig tempo. Det avgjørende er å få opp pulsen, bli andpusten slik at du ikke kan snakke uanstrengt og blir varm i kroppen. Så lenge gåturen er såpass intens så hjelper det. Uansett så er "kosthold kilo og trening gram". Hvilket betyr at kostholdet ditt er viktigere for vektnedgang enn trening. Men - trening er positivt for så mye mer, så fortsett å gå! Bare gå raskt nok 😅 Anonymkode: dd568...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 9. november #3 Del Skrevet 9. november Selvfølgelig hjelper det, all bevegelse hjelper. Lykke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #4 Del Skrevet 9. november De små turene der utgjør ingenting på vekta Anonymkode: a077a...733 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #5 Del Skrevet 9. november Så utrolig bra du kjenner motvasjon og har ønske om å endre livsstilen! Et fint sted å starte: - Tur hver dag, 3-5 km i moderat tempo er supert. - Enkle styrkeøvelser hjemme for hele kroppen og kjernemuskulatur med egen kroppsvekt. Sjekk youtube for inspirasjon. Husk å velge øvelser etter evne. Jeg feks, klarte ikke gjøre utfall pga litt dårlig kne. Ville lagt meg på et lite underskudd kostholdsmessig også, feks 300. Selvom du forbrenner noe mer som ammende så kommer det en tid hvor du ikke ammer like hyppig om noe, og da er det greit å ha startet utforske kostholdsdelen av vektnedgang og livsstilsendring. Lykke til! Anonymkode: a49bb...878 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #6 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De små turene der utgjør ingenting på vekta Anonymkode: a077a...733 Jo, det gjør de All bevegelse med litt anstrengelse bidrar når man nesten har 40 i BMI. Anonymkode: a49bb...878 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #7 Del Skrevet 9. november Veldig god start, og etterhvert vil du mestre lengre turer, hurtigere tempo osv. bruk gjerne bæretøy til babyen og gå i ulendt terreng innimellom. Da får du en belastning som øker i takt med at du blir sterkere. ta gjerne en time med fysio, der kan du ta med babyen og få hjelp med å lage et overkommelig hjemmetreningsprogram som er tilpasset både overvekt og at du nylig har vært gravid. Noen muskler kan lett bli strekt, og magemusklene splittet av den belastningen det er å gå gravid + føde. Anonymkode: f5b0a...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jo, det gjør de All bevegelse med litt anstrengelse bidrar når man nesten har 40 i BMI. Anonymkode: a49bb...878 Nei. Det brenner så lite kalorier at det har ikke noe å si. Men det er bra for helsa og formen å røre seg Anonymkode: a077a...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei. Det brenner så lite kalorier at det har ikke noe å si. Men det er bra for helsa og formen å røre seg Anonymkode: a077a...733 For en på 106 kilo brenner det mye mer enn en på 65. Slutt å demotivere folk som prøver å gjøre sunne endringer! Hvis jeg, nå som normalvektig skulle båret alle de 43 kiloene jeg har gått ned, på skuldrene i 1,5 time gåtur så ville jeg brent en ålreit mengde kalorier. Du kan ikke påstå noe annet. Anonymkode: a49bb...878 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #10 Del Skrevet 9. november Anonymkode: a49bb...878 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #11 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For en på 106 kilo brenner det mye mer enn en på 65. Slutt å demotivere folk som prøver å gjøre sunne endringer! Hvis jeg, nå som normalvektig skulle båret alle de 43 kiloene jeg har gått ned, på skuldrene i 1,5 time gåtur så ville jeg brent en ålreit mengde kalorier. Du kan ikke påstå noe annet. Anonymkode: a49bb...878 Det blir feil å si at en gåtur ikke brenner noe, men det er forsvinnende lite. Gåtur er bra for kropp og sjel med bevegelse og frisk luft, men en sjokolade vil tilføre mer kalorier enn hva en lang gåtur vil forbrenne. Det er også urealistisk at en på over 100kg kan gå i flere timer hver dag uten å få belastningsskader eller andre plager. For vektnedgang er det hva som puttes inn i munnen som er desidert viktigst. Anonymkode: 6a8d9...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #12 Del Skrevet 9. november Hvis målet er å gå ned så er ikke de turene nok, vektnedgang skjer på kjøkkenet. Anonymkode: 77e6f...307 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #13 Del Skrevet 9. november Bare husk på at en ikke skal aktivt slanke seg mens en ammer, da det frigjør mer miljøgifter som kommer i morsmelken i tillegg til at det kan påvirke melkeproduksjonen Men de gåturene er absolutt nok så lenge du får opp pulsen Kombinert med sunt kosthold selvfølgelig, og så kan du gå over til mer styrketrening og slikt når babyen ikke ammer like mye https://ammehjelpen.no/slanking/ https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/vekt#:~:text=Det er naturlig å gå,kan gå over i morsmelken Anonymkode: 948cd...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemy Skrevet 10. november Forfatter #14 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare husk på at en ikke skal aktivt slanke seg mens en ammer, da det frigjør mer miljøgifter som kommer i morsmelken i tillegg til at det kan påvirke melkeproduksjonen Men de gåturene er absolutt nok så lenge du får opp pulsen Kombinert med sunt kosthold selvfølgelig, og så kan du gå over til mer styrketrening og slikt når babyen ikke ammer like mye https://ammehjelpen.no/slanking/ https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/vekt#:~:text=Det er naturlig å gå,kan gå over i morsmelken Anonymkode: 948cd...9d0 Takk, greit å vite dette! Da forholder jeg meg til gå turene med ungen, og prøver å være mer bevisst på mat valget mtp amming og gode valg. Også legger jeg inn noen gir ekstra på både trening og mat etter endt amming 🫶🏼 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå