DittHåp Skrevet lørdag kl 08:12 #21 Del Skrevet lørdag kl 08:12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi selger bilen vår no, til 300.000kr, er ikke lån på den, så vi har tenkt å ta et billån på 450.000, så får vi kjøpt en bil til rundt 800.000 er planen. Så jeg tenker alt handler om lån, egenkapital, og hvor langsiktig du har tenkt å ha lånet på. Anonymkode: 3687e...7de Dette hørtes ikke veldig smart ut. Skal du ha en bil til 800` eier du ( håper jeg ) egen bolig og prioriterer det fremfor å ta et billån. Tullete med billån på 450`med de lånekostnadene det innebærer for å kjøpe en bil til 800`som faller mye i verdi i fra det øyeblikket du overtar den. Du får en veldig strøken bil til 400-500` og slipper unna med minimalt med låneutgifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:18 #22 Del Skrevet lørdag kl 08:18 Mannen din må være veldig opptatt av status. Dyre biler sender et signal Anonymkode: a0f08...3d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet lørdag kl 08:30 #23 Del Skrevet lørdag kl 08:30 Hello midtlivskrisa! Personlig syns jeg ikke det er status med dyre biler osv, men heller patetisk at noen er så opptatt av å vise seg frem. Small dick energy. Har han satt av like mye eller mer penger til barnas utdanning, bil, hjelp til egenkapital osv som han har tenkt å bruke på bil da? For dere har jo tydeligvis god råd. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:28 #24 Del Skrevet lørdag kl 10:28 Hvordan argumenterer han for kjøpet? Mener han at dere skal legge like mye i potten? Anonymkode: a55fd...62b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:54 #25 Del Skrevet lørdag kl 10:54 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en nedlatende måte å være på mot en partner. Det må føre til høyt konfliktnivå. I vårt ekteskap har vi selvfølgelig episoder der vi innerst inne tenker "hva f er det du tenker med akkurat nå". Men vi evner da likevel å møte den andre med en rolig samtale om pro et contra, der vi søker å forstå hvorfor behovet for å gjøre/kjøpe akkurat dette er der. Man kan faktisk være opptatt av fine/dyre ting uten at det er fasade. Fin belysning kan for eksempel gi meg en dyp lykkefølelse, mens mannen mener lamper fra IKEA ser likt ut for han. Likevel møter han meg når slike innkjøp skal gjøres, og forstår mine følelser. Og tilsvarende forstår jeg ikke hvor dyre (og mange) ski man egentlig må ha... men jeg respekterer at dette gir mye verdi for han. Anonymkode: 7e015...ff0 For en flott post og veldig ulikt stereotypen min av KG 👍 Anonymkode: d61c2...d02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:59 #26 Del Skrevet lørdag kl 10:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en nedlatende måte å være på mot en partner. Det må føre til høyt konfliktnivå. I vårt ekteskap har vi selvfølgelig episoder der vi innerst inne tenker "hva f er det du tenker med akkurat nå". Men vi evner da likevel å møte den andre med en rolig samtale om pro et contra, der vi søker å forstå hvorfor behovet for å gjøre/kjøpe akkurat dette er der. Man kan faktisk være opptatt av fine/dyre ting uten at det er fasade. Fin belysning kan for eksempel gi meg en dyp lykkefølelse, mens mannen mener lamper fra IKEA ser likt ut for han. Likevel møter han meg når slike innkjøp skal gjøres, og forstår mine følelser. Og tilsvarende forstår jeg ikke hvor dyre (og mange) ski man egentlig må ha... men jeg respekterer at dette gir mye verdi for han. Anonymkode: 7e015...ff0 Ingen konflikter her i hus. Vi har samme verdier og ville heller donert til et barnehjem enn å kjøpe ny bil når den andre er nesten ny og fungerer. Vi er begge praktisk anlagt og ser verdien i å hjelpe andre fremfor å flotte oss sjøl. Selvfølgelig er det fasade og ikke noe annet når de har en bil som fungerer helt fint og dessuten er nesten ny.. Det er ikke praktiske familiebiler fordi den de har er for liten akkurat.. Anonymkode: e5c2c...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:02 #27 Del Skrevet lørdag kl 11:02 Jeg har en BMW jeg elsker, den er riktignok noen år nå men har mange år igjen og jeg innrømmer kjapt at jeg kjøpte bil med hjertet uten snev av fornuft den gang men nå er bilen nedbetalt (jeg hadde 50% lån) og jeg angrer ikke et øyeblikk på valget jeg tok den gang.. Men jeg ville aldri gått for en bil jeg ikke kunne løse ut minst halvparten av prisen på uten lån - følelser eller ikke.. Anonymkode: 55d20...2e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet lørdag kl 11:52 #28 Del Skrevet lørdag kl 11:52 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en Toyota RAV4, 2019-modell. Jeg synes at det er en helt utmerket bil. Kjempeglad i den. Vi bruker bilen til handleturer, henting og levering av unger, enkelte ekskursjoner, besøk til besteforelde og hyttebesøk. Bilen brukes hyppig hver dag, men ingen av oss bruker den som pendler-bil til jobb (kollektivtransport er enklere). Han ønsker enten å kjøpe nye Audi Q8 eller nye Porsche Macan. Startprisen er rett i underkant av 1 million på begge, men han vil ha en god del ekstrautstyr hvis vi først skal kjøpe. Han ser for seg en sluttsum mellom 1,4 - 1,6. Mannen vil bytte en "ny" RAV4 med en Q8 eller Porsche til halvannen million? Dette er garantert midtlivskrise. Og helt tullete bruk av penger for å komme seg på jobb, på besøk og på butikken hver dag... Den bilen dere har er god og ny nok, men hvis dere ønsker å kjøpe bil så får dere en suverent god og sporty ny bil til halvparten av prisen. Her bør du sette ned foten om du ikke selv ønsker å være med på det. Endret lørdag kl 11:54 av Bombasi 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:57 #29 Del Skrevet lørdag kl 11:57 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ingen konflikter her i hus. Vi har samme verdier og ville heller donert til et barnehjem enn å kjøpe ny bil når den andre er nesten ny og fungerer. Vi er begge praktisk anlagt og ser verdien i å hjelpe andre fremfor å flotte oss sjøl. Selvfølgelig er det fasade og ikke noe annet når de har en bil som fungerer helt fint og dessuten er nesten ny.. Det er ikke praktiske familiebiler fordi den de har er for liten akkurat.. Anonymkode: e5c2c...1bb Ja. Jeg har fått med meg at alle på KG som tjener godt donerer til barnehjem, i stedet for å bruke pengene på seg selv 😅 Anonymkode: 7e015...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet lørdag kl 11:59 #30 Del Skrevet lørdag kl 11:59 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi selger bilen vår no, til 300.000kr, er ikke lån på den, så vi har tenkt å ta et billån på 450.000, så får vi kjøpt en bil til rundt 800.000 er planen. Så jeg tenker alt handler om lån, egenkapital, og hvor langsiktig du har tenkt å ha lånet på. Anonymkode: 3687e...7de Hvis man må låne for å kjøpe bil har man egentlig ikke råd. Og har man en bil som er verdt 300000 så bør den holde i ti år. Endret lørdag kl 12:00 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:11 #31 Del Skrevet lørdag kl 12:11 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han ønsker enten å kjøpe nye Audi Q8 eller nye Porsche Macan. Startprisen er rett i underkant av 1 million på begge, men han vil ha en god del ekstrautstyr hvis vi først skal kjøpe. Han ser for seg en sluttsum mellom 1,4 - 1,6. Det er et veldig stort kjøp, og jeg synes det er litt ubehagelig faktisk. Vi er gift. Anonymkode: e3b0c...d6c Haha, unnskyld meg men kondolerer. Halvannen million rett ut av vinduet 💸💸 Da syns jeg at du kan kjøpe deg et par Birkin-bags til 200 000 kr per stk samt diamantøredobber fra Hermes til 300 000 kr. Akkurat like dustete, unødvendig og idiotisk. Anonymkode: 4c12c...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:26 #32 Del Skrevet lørdag kl 12:26 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Også gifte disponerer egne midler som de ønsker så lenge økonomien tillater det. Det er ingen krav til å diskutere med ektefelle. Det eneste unntaket er å ta opp lån ned sikkerhet i felles bolig. Anonymkode: 25ed3...163 Tull. Når det gjelder kjøp av biler til over en million så har du plikt til å ta dette opp med ektefelle. Sitat § 38.Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. Og Sitat § 39.Opplysningsplikt om økonomiske forhold. Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. Og Sitat § 40.Hovedregelen om ektefellenes ansvar for gjeld. En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det. Anonymkode: 87613...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:59 #33 Del Skrevet lørdag kl 13:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull. Når det gjelder kjøp av biler til over en million så har du plikt til å ta dette opp med ektefelle. Og Og Anonymkode: 87613...569 Hvor i dette står det at hun må være enig, hvis han bruker egne penger? Men jeg er enig i at det er idiotisk pengebruk. Anonymkode: 189d2...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet lørdag kl 17:26 #34 Del Skrevet lørdag kl 17:26 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi har en Toyota RAV4, 2019-modell. Jeg synes at det er en helt utmerket bil. Kjempeglad i den. Vi bruker bilen til handleturer, henting og levering av unger, enkelte ekskursjoner, besøk til besteforelde og hyttebesøk. Bilen brukes hyppig hver dag, men ingen av oss bruker den som pendler-bil til jobb (kollektivtransport er enklere). Han ønsker enten å kjøpe nye Audi Q8 eller nye Porsche Macan. Startprisen er rett i underkant av 1 million på begge, men han vil ha en god del ekstrautstyr hvis vi først skal kjøpe. Han ser for seg en sluttsum mellom 1,4 - 1,6. Uten at jeg ønsker å utgreie for mye om vår økonomiske situasjon: vi kan kjøpe bilen uten å ta opp lån eller selge nåværende bil, men det er så absolutt et betydelig kjøp mhp. vår økonomiske situasjon. Det er et veldig stort kjøp, og jeg synes det er litt ubehagelig faktisk. Vi er gift. Anonymkode: e3b0c...d6c Hvis mannen din har 1,5 millioner i banken som han kan bruke til hva han vil, så får han kjøpe statusbilen. Det er pynt, leketøy, men har man overflod av penger så hvorfor ikke bruke det mens man lever?. Men hva med deg, kan du også bruke 1,5 millioner til noe moro? Hva med pensjonistplanlegging? Har dere tilstrekkelig mange millioner til overs den dagen inntekten blir redusert til pensjon? Bilkjøpet, vil det begrense ditt handlingsrom og og din økonomiske trygghet? Er boliglånet nedbetalt? Har dere barn som kan trenge økonomisk hjelp pga studier eller boligsituasjon eller noe annet? Jeg tenker at han kan kjøpe bilen dersom det ikke stresser familieøkonomien men siden du kjenner på stress her, så er det ikke greit. Han blir kanskje glad, men hvis ikke du også blir glad så er det en dårlig handel. Et funksjonelt problem med bilen er at den i praksis er null oppgradering fra den dere allerede har. Audi Q8 er heller ingen estetisk oppgradering. Macan er en estetisk oppgradering. Om han har lov eller ikke til å gjøre så store innhogg i en økonomi som er felles mot ditt ønske vet ikke jeg, men kanskje du bør snakke med en advokat om det? Endret lørdag kl 17:28 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet lørdag kl 17:36 #35 Del Skrevet lørdag kl 17:36 Hva er service prisen egentlig på den Porschen? Ca 4x av det på Toyotaen. Gleder meg til å høre mansplaining svaret på hvorfor dette er et godt påfunn! Da jeg ikke er bilinteressert selv,har jeg hørt vanvittig mye rart fra menn som prøver å overbevise meg at det å ha en DYR bil er bra! Setter meg ned med popcorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet lørdag kl 17:43 #36 Del Skrevet lørdag kl 17:43 Idioti å bruke over 1 million på bil.... Som uansett taper seg i verdi etterhvert som årene går. Her snakker vi nok midtlivskrise ja. Evt. en guttevalp som ikke er helt tørr bak ørene 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:00 #37 Del Skrevet lørdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor i dette står det at hun må være enig, hvis han bruker egne penger? Men jeg er enig i at det er idiotisk pengebruk. Anonymkode: 189d2...a57 Hele poenget er jo at det IKKE er hans penger, med mindre de ble opparbeidet før han ble gift, fikk arv eller gave. Det er deres felles penger. Hvis du leser innleggene hennes så ser du at de må ta opp lån. Tar du opp lån så er dette felles ansvar som ektepar. Du kan ikke ta opp lån som ektefelle uten at den andre samtykker. Se siste sitat fra ekteskapsloven. Anonymkode: 87613...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet lørdag kl 18:09 #38 Del Skrevet lørdag kl 18:09 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mannen min ønsker å bruke et liten formue på å kjøpe ny bil. Jeg mener at det er idiotisk bruk av penger, at bilen vi har nå holder til det mest nødvendige, og at det er uforsvarlig i og med at dyrtiden kan bli enda verre. Han står på sitt og mener at jeg krisemaksimerer. Har dere noen forslag til hvordan jeg forhandler meg ut av denne? Vi har jo råd, men det ER et dumt kjøp, gitt omstendighetene. Jeg mener eksempelvis at det hadde vært mye smartere å la pengene bli liggende i fond de neste par årene, til dyrtiden avtar. Anonymkode: e3b0c...d6c Ny bil har størst verdifall. Kanskje bedre da å kjøpe en brukt, men ikke veldig gammel. Kanskje en som har gått 1-2 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå